Wśród przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą internetową, dropshipping staje się coraz popularniejszym modelem logistycznym. Nie jest to specjalnie zaskakujące, bo decydując się na taką formę działalności, znacząco obniżamy próg wejścia. Trzeba jednak wiedzieć, że dropshipping to nie tylko zalety, ale także wady. Czy warto otworzyć sklep dropshippingowy? Spróbujmy odpowiedzieć na to pytanie.
Obecnie, założenie sklepu internetowego jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. Na rynku działa wiele platform sprzedażowych, które właściwie zwalniają przedsiębiorcę z konieczności zatrudnienia specjalisty zajmującego się pisaniem oprogramowania sklepu. Mało tego, otwierając sklep online, nie trzeba nawet martwić się o zatowarowanie i magazynowanie asortymentu.
Dropshipping – co to jest?
Żeby móc z powodzeniem prowadzić działalność dropshippingową, najpierw trzeba dobrze zrozumieć ten model logistyczny. Zanim omówimy zalety i wady takiego rozwiązania, najpierw przyjrzymy się nieco bliżej jego definicji.
Mówiąc o dropshippingu, na myśli trzeba mieć specyficzny rodzaj działalności e-commerce, w którym nie sklep, a hurtownia odpowiada za dostawę towaru do klienta. Po stronie hurtowni działającej w modelu dropshippingowym, z którą sprzedawca detaliczny nawiązał współpracę, leży pełna obsługa zamówienia, czyli:
- skompletowanie zamówionych produktów,
- przygotowanie towaru do wysyłki,
- pakowanie,
- zamówienie kuriera lub dostarczenie przesyłki do paczkomatu.
Zasada działania tego modelu jest dość prosta. Oprogramowanie sklepu jest zintegrowane z oprogramowaniem hurtowni. Dzięki temu, na stronie sprzedawcy detalicznego przez cały czas widoczne są stany magazynowe sprzedawcy hurtowego. W momencie, gdy klient klika przycisk KUP na stronie detalisty, zamówienie automatycznie jest przekazywane do hurtownika, gdzie jest dalej przetwarzane.
Stopień integracji i funkcjonalność takiego połączenia zależą oczywiście od systemu, na którym oparty jest sklep internetowy. W niektórych przypadkach, nie obejdzie się bez instalacji dodatkowych rozszerzeń lub nawet bez zatrudniania programisty. Jeżeli jednak przedsiębiorca od początku jest nastawiony na działalność w modelu dropshippingowym, może otworzyć sklep na jednej z dedykowanych platform, które najczęściej oferują 100-procentową integrację.

Jakie korzyści daje dropshipping?
Model logistyczny, w którym rola sprzedawcy detalicznego de facto ogranicza się do pośredniczenia w transakcji, ma więcej zalet, niż mogłoby się wydawać. Poniżej wymieniamy kluczowe plusy takiego posunięcia biznesowego.
Brak konieczności zakupu towaru
Jednym z największych kosztów, jaki musi ponieść przedsiębiorca rozpoczynający swoją przygodę z rynkiem e-commerce, jest zakup towarów składających się na asortyment sklepu. To duża inwestycja, która jest równoznaczna z koniecznością zamrożenia części środków. Trzeba bowiem zdać sobie sprawę z tego, że całego towaru nie uda się sprzedać „od ręki”. Pieniądz, który nie rotuje, nie zarabia.
Kolejna rzecz, niesprzedany towar zawsze wiąże się z mniejszą lub większą stratą. W przypadku artykułów odzieżowych i innych podlegającym zasadom sezonowej mody, może się to wiązać z koniecznością sprzedaży po cenie zakupu lub nawet niższej. Jeżeli mowa o artykułach spożywczych i innych ulegających przeterminowaniu, strata jest 100-procentowa.
Decydując się na model dropshippingowy, nie musisz ponosić nakładów inwestycyjnych. To jednak jeszcze nie wszystko. Taka forma działalności oznacza też, że całe ryzyko związane z niesprzedaniem produktów w odpowiednim czasie spada na hurtownika. Należy też wspomnieć, że dzięki dropshippingowi, sprzedawca może mieć w ofercie dosłownie cały asortyment hurtowni, z którą współpracuje.
Brak konieczności organizowania przestrzeni magazynowej
W konwencjonalnym modelu logistycznym, sprzedawca detaliczny musi zadbać o miejsce do magazynowania towarów. Bez względu na to, czy zdecyduje się na wynajem, zakup czy budowę powierzchni magazynowej, musi liczyć się z ogromnymi kosztami, jednorazowymi i stałymi.
W modelu dropshippingowym, magazynowaniem towarów zajmuje się sprzedawca hurtowy. To dodatkowo obniża nakład inwestycyjny, jaki trzeba ponieść na starcie.
Brak konieczności obsługi zamówień
Nawet mały sklep internetowy może wygenerować zamówienia w ilości, której jedna osoba nie jest w stanie obsłużyć. Kompletowanie zamówień, przygotowanie towarów do wysyłki, pakowanie, zamawianie kuriera – obsługa zamówień to pełnoetatowe zajęcie. W rezultacie szybko może okazać się, że sklep nie będzie w stanie funkcjonować bez zatrudnienia przynajmniej jednego pracownika, a to jest równoznaczne ze zmniejszeniem dochodu przedsiębiorcy. W modelu dropshippingowym, obsługa zamówień leży po stronie hurtowni.
Obniżenie kosztów działań marketingowych
Niektóre hurtownie dropshippingowe same przygotowują materiały promocyjne, które udostępniają sklepom, z którymi współpracują. Mowa tu o zdjęciach, grafikach promocyjnych, materiałach multimedialnych, ulotkach, katalogach itp. To istotna ulga dla budżetu początkującego przedsiębiorcy.
Czy dropshipping ma jakieś wady?
Trzeba jednak wiedzieć, że dropshipping to nie tylko zalety. Takie rozwiązanie ma też poważne wady, a najistotniejsze to:
- działanie w warunkach dużej konkurencji rynkowej – duża popularność modelu dropshippingowego sprawia, że sklepów działających w oparciu o taką strategię przybywa. Hurtownie oferują wszystkim te same ceny, więc jeżeli przedsiębiorca chce być konkurencyjny, musi ograniczyć swoją marżę;
- brak kontroli nad towarami i wysyłką – sprzedawca nie decyduje o sposobie pakowania i nie ma wpływu na czas realizacji zamówienia;
- konieczność samodzielnej obsługi zwrotów – jeżeli umowa z hurtownią nie stanowi inaczej, obowiązek obsługi ewentualnych zwrotów spoczywa na sprzedawcy detalicznym. W kontekście braku powierzchni magazynowej i ograniczonego budżetu, może okazać się to dużym problemem;
- problemy z pozycjonowaniem sklepu – o ile sprzedawca detaliczny może korzystać z własnych treści stanowiących opis produktów, to ze względu na brak fizycznego dostępu do towarów, musi polegać na zdjęciach dostarczanych przez hurtownię. To stwarza pewne trudności w prowadzeniu kampanii reklamowych, w tym pozycjonowania, choć oczywiście nie ogranicza możliwości umieszczenia sklepu wysoko w wynikach wyszukiwania.
Czy warto otworzyć sklep dropshippingowy?
Dropshipping nie jest idealnym modelem, ani logistycznym, ani biznesowym. Warto jednak podkreślić, że mimo pewnych wad, umożliwia łatwe wejście do sektora e-commerce. Czy strona plusów przeważa stronę minusów? O tym każdy musi zdecydować samodzielnie.
Skomentuj