Dwie domeny jedna strona i wpływ na SEO

Kolejne ciekawe zagadnienie, mianowicie klient posiada dwie domeny i chciałby na każdej z nich umieścić stronę firmową, jednak z racji ograniczonego budżetu nie będzie inwestował w postawienie od podstaw nowej strony internetowej, chciałby wykorzystać istniejącą, w najlepszym wypadku tylko nieznacznie ją modyfikując. Pada pytanie – czy będzie to dla niego korzystne z punktu widzenia SEO. Ponieważ wielu przedsiębiorców boryka się z podobnymi problemami, moją odpowiedź z konsultacji SEO postanowiłem udostępnić dla wszystkich czytelników.

Dwie domeny (strony) – ta sama treść

Jeżeli wpadłeś na podobny pomysł – stworzenie kopii strony na innej domenie i zastanawiasz się, czy to będzie dobre z punktu widzenia SEO, niestety muszę Cię zmartwić – będzie to strzał w stopę. Dlaczego?

Pierwszym i najpoważniejszym problemem będą treści, które na obydwu domenach będą identyczne. Niestety strony internetowe, które zbudowane są w oparciu o powielone treści, mają problemy w osiąganiu wysokich pozycji, więc jeżeli zdecydujesz się na ten wariant, już na starcie wiatr będzie Ci wiał w oczy.

W przypadku gdy zechcesz pozycjonować drugą domenę (kopię) napotkasz na duże trudności. Owszem, nie ma rzeczy niemożliwych, przy bardzo dobrej jakości linkach przychodzących jesteś w stanie nawet przeskoczyć macierzystą domenę, aczkolwiek koszty pozycjonowania kopii witryny będą znacznie wyższe. Jeżeli nie stać Cię na nową stronę, to i kosztów pozycjonowania nie udźwigniesz. Po prostu będą one na tyle wysokie, że lepiej będzie opłacało się postawić nową stronę, z nowymi treściami i mniejszymi nakładami finansowymi na SEO wbijać ją stopniowo na kolejne frazy.

Kopia witryny i spadki pozycji

Druga kwestia – już samo postawienie kopii witryny w części przypadków może spowodować spadek pozycji w wynikach wyszukiwania (SERP) dla pierwszej domeny, którą nazwiemy podstawową. Jeżeli widoczność podstawowej domeny jest wysoka, czy warto ryzykować utratę dobrych pozycji? Zastanów się dobrze! Zanim zdecydujesz się na jakikolwiek wariant, wykonaj raport widoczności domeny tzw. domain SEO visibility. Jeżeli domena jest widoczna na wiele słów kluczowych – nigdy jej nie klonuj! Klonowanie w rozumieniu kopii jeden do jednego, bez zmian lub z niewielkimi modyfikacjami.

Kanibalizacja słów kluczowych

Gdy zrobisz kopię witryny zarówno treści, struktura, linkowanie wewnętrzne jak i jej meta opisy będą identyczne. Już sam ten fakt powinien skłonić Cię do zastanowienia!

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych? W tym konkretnym przypadku – w wynikach wyszukiwania na dane słowa kluczowe będziesz konkurował sam ze sobą. Kanibalizację można podzielić na 2 typy – w obrębie tej samej domeny, gdzie wiele podstron rankuje na te same słowa kluczowe oraz w obrębie kilku domen, na przykład stawiając kopie strony, czy stawiając n-tą satelitę (ofertówkę). W ten sposób sam sobie wyhodujesz konkurencję.

Okej, zmienisz meta opisy, zrobisz kosmetyczne zmiany i ruszysz z „nową stroną” na podbój SERP-ów, niestety jak pokazuje praktyka nie jest to takie proste. Wprawdzie widok zapleczówki outrankującej domenę macierzystą czyt. pozycjonowaną nie jest czymś nadzwyczajnym – jest to możliwe do uzyskania, natomiast nie konkuruj sam ze sobą na te same słowa kluczowe, czy to powielając je w obrębie domeny, czy też poza nią. Strategia budowy zaplecza złożonego z satelit (ofertówek) to dobry temat na kolejny artykuł 🙂

Problemy z indeksowaniem / Kara ręczna od Google

Niestety strony, które zawierają jednakowe lub bardzo podobne treści nie są chętnie indeksowane przez Google. Nawet jeżeli klon witryny w pierwszej fazie zostanie zaindeksowany, w kolejnych tygodniach może dojść do jego stopniowego wyindeksowania. Tempo wyindeksowywania, jak również sam fakt czy w ogóle Google wyindeksuje kopię strony, uzależnione jest od kilku czynników, między innymi jakości linków przychodzących – Google mniej chętnie wyindeksuje podstrony serwisów, do których prowadzą mocne linki, nawet wtedy, gdy owe domeny powielają treści z innych serwisów.

Kara ręczna (filtr ręczny) – Google jest w stanie nałożyć na klon strony karę ręczną – Mało treści o niewielkiej lub żadnej wartości, jednak już od dłuższego czasu w znakomitej większości przypadków, spotkasz się tutaj z filtrem algorytmicznym, ręczne „za takie wałki” nakładane są już sporadycznie.

Mało treści, w dodatku o niewielkiej lub żadnej wartości
Mało treści, w dodatku o niewielkiej lub żadnej wartości

 

Mało treści, w dodatku o niewielkiej lub żadnej wartości Wygląda na to, że witryna zawiera znaczny odsetek stron o niskiej jakości lub małej ilości treści, które są mało przydatne dla użytkowników (np. ubogie w treści strony stowarzyszone, utworzone według szablonu, strony doorway albo zawierające automatycznie wygenerowaną lub skopiowaną treść).

Chcesz mieć 2 domeny z tą samą treścią?

Jeżeli uparłeś się i chcesz mieć dwie strony firmowe z tą samą treścią możesz użyć tagu kanonicznego tzw. cross-domain rel=”canonical”. Na drugiej domenie (kopii) wskaż wersję podstawową – pierwszą domenę. Wtedy będziesz mógł posługiwać się 2 domenami, ale tylko ta pierwsza będzie widoczna w wynikach wyszukiwania. Co to w praktyce oznacza? W tym schemacie nie masz możliwości pozycjonowania drugiej domeny, „moc” która zostanie pozyskana dla niej, przejdzie na pierwszą. Czy wdrożenie rel=”canonical” dokładnie w taki sam sposób jak przekierowanie 301 przekaże moc? Niestety NIE… ale to już temat na odrębny artykuł.

Aaa… jeszcze jedna ważna kwestia, jeśli już decydujesz się na ten „desperacki krok”, pamiętaj aby wdrożenie adresu kanonicznego było w schemacie URL 1:1 – czyli strona główna do strony głównej, podstrona do podstrony itd.

Więcej o cross-domain content duplication napisano na blogu Google oraz w polskiej wersji dokumentacji: Stosowanie kanonicznych URL-i

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.