Faktury za reklamę na Facebooku od A do Z - Pytania i odpowiedzi | SocialTrends.pl
SocialTrends.pl
płatności na fejsie top img

Faktury za reklamę na Facebooku od A do Z – Pytania i odpowiedzi

W tym artykule poznasz odpowiedzi na wiele pytań związanych z fakturami na Facebooku. W artykule odpowiem między innymi na… czy musisz posiadać firmę, aby skorzystać z reklamy na Facebooku, czy Facebook za swoje usługi wystawia faktury, jak otrzymać fakturę zbiorczą, skąd można pobrać fakturę, jak wygląda faktura od Facebooka, co musisz wiedzieć o płatnościach ręcznych na Facebooku. Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie? Napisz do mnie na Messenger [Kliknij, aby przejść do strony kontaktowej].

Czy reklama na Facebooku dostępna jest tylko dla firm

Każda osoba posiadająca konto w serwisie Facebook, która chce promować swoje posty na fanpage lub wykorzystać bardziej zaawansowane formy reklamowe może skorzystać z płatnej formy reklamy na Facebooku. Warto jednak wiedzieć, że na Facebooku funkcjonują dwa typy kont reklamowych – na osobę prywatną lub na firmę.

Jaka jest różnica pomiędzy kontem prywatnym a firmowym

Różnica głównie polega na doliczaniu do rachunku za reklamy kwoty VAT, która w przypadku Irlandii wynosi na chwilę obecną 23%. W przypadku, gdy nie posiadamy firmy, Facebook za nas będzie odprowadzał zobowiązania podatkowe. Jeżeli kupujemy reklamy, by promować swój biznes, jednocześnie posiadamy nadany numer VAT-UE, wszelkie zobowiązania podatkowe z tytułu reklamowania się na Facebooku spoczywają na Tobie jako przedsiębiorcy. Jeszcze przed pierwszym rozliczeniem musisz zadbać o prawidłowe skonfigurowanie konta firmowego, w szczególności prawidłowe podanie danych rozliczeniowych, dzięki temu będzie można w sposób zgodny z przepisami rozliczyć się z reklam.

Czy Facebook wystawia faktury (rachunki)

Tak, zarówno w przypadku kont indywidualnych na osobę prywatną, jak również na firmę Facebook wystawia rachunki, które trzeba opłacić, a w przypadku zakupu reklam na firmę dodatkowo prawidłowo rozliczyć. Faktury Facebook wystawia po przekroczeniu określonego progu rozliczeniowego. Pierwszy próg wynosi 90 PLN. Drugi 180 PLN.

Faktura zbiorcza od Facebooka – jak ją otrzymać?

Jeżeli nie chcesz otrzymywać od Facebooka kilku faktur, istnieje możliwość skonfigurowania progu płatności, po którym Facebook wystawi fakturę za reklamy, na przykład po przekroczeniu 2000 PLN. Wówczas otrzymasz jedną dużą zbiorczą fakturę, a nie kilka opiewających na mniejsze kwoty.

Nie przekroczyłem progu płatności – Kiedy Facebook wystawi fakturę?

Jeżeli w danym miesiącu rozliczeniowym nie przekroczysz progu płatności, faktura przeważnie wystawiana jest z końcem danego miesiąca. Uważaj jednak, bo nie zawsze tak jest! Zdarza się, że Facebook wystawi fakturę z datą 1 dnia kolejnego miesiąca. Pamiętaj jednak, że zawsze możesz dokonać płatności ręcznej, jak również ustalić inny dzień, w którym nastąpi rozliczenie płatności. Każdorazowo gdy użyjesz opcji ręcznych płatności, Facebook wystawi za reklamy rachunek, a po prawidłowym obciążeniu karty płatności lub PayPal, zobowiązania na koncie reklamowym powinny zostać wyzerowane.

Płatności ręczne na Facebooku

Aby ręcznie opłacić fakturę z Facebooka przejdź do menedżera firmy i z sekcji Ustawienia wybierz Rozliczenia.

rozlicenia facebook
Rozliczenia

Na ekranie Rozliczenia, obok aktualnego salda będzie dostępna opcja Zapłać teraz.

płatności ręczne facebook
Płatność ręczna

W kolejnym oknie zobaczysz kwotę płatności, domyślną metodę płatności skojarzoną z kontem reklamowym. Przed kliknięciem przycisku Dokonaj wpłaty upewnij się, że posiadasz wystarczająco dużą ilość środków na karcie lub PayPal, w przypadku niepowodzenia, Facebook może poprosić, aby zaczekać co najmniej 5 minut przed ponowną próbą obciążenia metody płatności.

Skąd pobrać fakturę za promowanie na Facebooku

Faktury możesz pobrać z poziomu panelu Rozliczenia.

Pobranie faktury Facebook
Pobieranie faktur z Facebooka

Wybierz okres rozliczenia. W panelu pojawi się lista faktur. Aby pobrać wszystkie faktury z danego okresu rozliczeniowego kliknij Pobierz wszystkie faktury. Aby pobrać wybraną fakturę, po najechaniu danego wiersza (ID transakcji) pod kursorem myszy pojawi się opcja umożliwiająca wygenerowanie i zapisanie faktury na dysku. Zapisana faktura będzie w formacie PDF.

Jak ustawić próg płatności za reklamy lub zmienić datę rozliczenia

Aby podnieść próg płatności za reklamy na Facebooku przejdź do sekcji Ustawienia => Rozliczenia

rozlicenia facebook

Na ekranie Rozliczenia wybierz Ustawienia płatności.

Ustawienia płatności na Facebooku
Ustawienia płatności

Na ekranie Ustawień płatności wybierz Zarządzaj.

Zarządzanie płatnościami na Facebooku
Zarządzanie płatnościami na Facebooku

Na ekranie Zarządzanie preferencjami rozliczeń będziesz mógł wybrać datę rozliczenia i/lub ustalić nowy próg rozliczeniowy.

Próg płatności na Facebooku
Zarządzanie preferencjami rozliczeń

Po zmodyfikowaniu ustawień, aby zachować zmiany kliknij Zapisz zmiany. Nowy próg będzie obowiązywał od momentu dokonania płatności (zgodnie z informacją na zrzucie).

Certyfikat rezydencji podatkowej Facebooka

Jeżeli kupujesz reklamy na Facebooku na firmę, aby rozliczyć się nie wystarczy mieć VAT-UE, potrzebny jest jeszcze tzw. certyfikat rezydencji podatkowej Facebooka. O szczegóły pytaj w swoim biurze rachunkowym.

Płatności ręczne i brak numeru faktury od Facebooka

W przypadku dokonywania płatności ręcznej, pamiętaj aby nie pobierać od razu faktury z panelu. Tuż po dokonaniu płatności wprawdzie będzie dostępna faktura, ale bez nadanego numeru. Należy odczekać kilkanaście minut, aż system przyzna fakturze numer i dopiero wówczas pobrać ją z Facebooka.

Jak wygląda faktura z Facebooka

Faktura z Facebooka wygląda bardzo podobnie do tych, które otrzymujesz z innych zagranicznych systemów reklamowych.

Na fakturze od Facebooka znajdziemy:

  1. Informację dla którego konta reklamowego została wystawiona wraz z jego identyfikatorem,
  2. Datę płatności,
  3. Metodę płatności,
  4. Identyfikator transakcji,
  5. Typ produktu,
  6. Status faktury,
  7. Kwotę w walucie, którą wybrałeś podczas tworzenia konta reklamowego oraz podsumę płatności,
  8. Naliczony podatek VAT (jeśli kupujemy reklamy na firmę VAT 0,00 i musisz go samodzielnie rozliczyć),
  9. Typ płatności (Na koniec miesiąca, Ręczna),
  10. Listę kampanii, których faktura dotyczy wraz ze szczegółowym podziałem kosztów,
  11. W stopce faktury znajdziesz dane Facebooka (adres siedziby w Irlandii, numer VAT),
  12. Twoje dane firmowe, które skonfigurowałeś w ustawieniach.
  13. Na fakturze znajdziesz również jej numer,
  14. Na końcu dokumentu widnieje dodatkowa informacja cytuję „Customer to account for any VAT arising on this supply in accordance with Article 196, Council Directive 2006/112/EC„.

Poniżej zrzut ekranu z przykładową fakturą od Facebooka, stan na grudzień 2017, w przyszłości jej wygląd może się zmienić.

Jak wygląda faktura z Facebooka

Wszystkie pola na fakturze zostały zamazane, do każdej sekcji przyporządkowałem numer, który odzwierciedla informacje, które podawałem wyżej w punktach.

Masz dodatkowe pytania?

Czytelniku! Jeżeli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie, napisz do mnie na Messenger. W miarę możliwości i wiedzy postaram się odpowiedzieć 🙂

Przejdź do formularza kontaktowego

Wszelkie zawarte w artykule informacje traktuj wyłącznie poglądowo. Przed rozliczeniem faktur bądź innych czynności, skonsultuj się ze swoim biurem rachunkowym lub z supportem serwisu Facebook.

11 komentarzy

    • Hej, czasem trzeba nieco dłużej poczekać, po paru dniach jak ci obciążą kartę (usunięty status blocked), powinni już nadać fakturze numer, także spokojnie odczekać, nigdzie się przecież nie pali 🙂 masz sporo czasu na pobranie faktury z Facebooka i jej zaksięgowanie.

  • Witam, otrzymałam od facebooka fakturę, która była opłacona kuponem od nich. Faktura nie ma nr natomiast księgowa mówi że musi być i koniec. Nie było jednak płatności za nią, a z tego co się orientuję nr jest nadawany po dokonaniu płatności. Co w takiej sytuacji można jeszcze zrobić? Czy spotkał się Pan z takim przypadkiem?

    • Witam, na fakturze musi być numer inaczej tego nie da się zaksięgować. Z kuponów na reklamę na Facebooku nie korzystaliśmy jeszcze, także nie odpowiem czy to jest norma, że reklamy na Facebooku opłacane kuponami nie mają numeru, czy jednak jest to jednostkowy przypadek i numer pojawia się. Proszę spróbować napisać do Facebooka i zapytać o tę kwestię, link do formularza ogólnego znajdzie Pani z poziomu Business Managera, może Pani udzielą odpowiedzi. Proszę również sprawdzić, czy ma Pani dostęp do formularza kontaktowego Facebook Business Support: https://web.facebook.com/business/support/contact-us
      Przy kontakcie proszę wybrać sekcję „Rozliczenia i płatności”. Odpowiadają w przeciągu jednego dnia roboczego.
      Pozdrawiam!

  • witam
    zasilam konto reklamowe daną kwotą
    odnośnie tematu
    ” Jak ustawić próg płatności za reklamy lub zmienić datę rozliczenia ”
    klikam według instrukcji
    Ustawienia => Rozliczenia => Ustawienia płatności
    i koniec brakuje mi ” Zarządzaj ”
    nie wyświetla się na koncie
    chcę ustawić aby FB rozliczał mnie miesięcznie a nie dziennie
    da się tak ?
    Pozdrawiam:
    Piotr

    • Witaj, Facebook nie rozlicza dziennie, tylko po przekroczeniu określonego progu płatności naliczy opłatę lub raz na koniec każdego miesiąca rozliczeniowego. Za każdym razem próg płatności zwiększa się, wpierw masz 90, później 180, następnie 910 itd. Przejdź do Ustawienia => Wszystkie narzędzia => Rozliczenia => Ustawienia płatności => Zarządzaj => Zmień próg na…

      Jeśli nie możesz modyfikować progu płatności, najprawdopodobniej nie posiadasz pełnych uprawnień do zarządzania kontem reklamowym na Facebooku. Poproś właściciela menedżera firmy, aby przyznał pełne uprawnienia tj. rolę: Administrator konta reklamowego.

    • Skoro Pan zasila daną kwotą, to jest to opcja płatności samodzielnych, zaś prób rozliczeniowy można ustalić przy płatnościach automatycznych.
      „Po utworzeniu konta reklamowego z opcją płatności samodzielnych nie można już zmienić metody na płatności automatyczne. Jednak nadal będzie można dodawać pieniądze do solda przy pomocy karty kredytowej lub debetowej.”
      https://www.facebook.com/business/help/311330675698510

    • Witaj, interpretacje urzędów są różne, najgorsze jest to, że na takich interpretacjach stracą wszyscy i budżet państwa i Polscy przedsiębiorcy, ci co prowadzą interesy w PL, a mają siedzby firmy za granicą to sobie fv wezmą na siedzibę w Irlandii, Holandii czy Belgii, gdzie takich problemów nie robią i pozamiatane.

      Facebook w sklepach przecież generuje spore przychody, w niektórych branżach, to nawet przeważająca część kanału sprzedażowego to właśnie Facebook – zniechęcenie do reklamy na Facebooku równa się mniejsza sprzedaż produktów, mniejsza sprzedaż = mniejsze wpływy z podatków… od firm, które faktycznie płacą je w Polsce. Koło się zamyka. Moim zdaniem każde nowe przepisy powinny być konsultowane z osobami siedzącymi w temacie i znające realia.

  • Napisał Pan:

    „Faktura zbiorcza od Facebooka – jak ją otrzymać?
    Jeżeli nie chcesz otrzymywać od Facebooka kilku faktur, istnieje możliwość skonfigurowania progu płatności, po którym Facebook wystawi fakturę za reklamy, na przykład po przekroczeniu 2000 PLN. Wówczas otrzymasz jedną dużą zbiorczą fakturę, a nie kilka opiewających na mniejsze kwoty.”

    Moje pytania:

    1. Czy mowa o ustawieniu progu przy procesie wyboru metody płatności „Ustaw limit wydatków na koncie” czy w innym miejscu?

    2. Czy wybrana metoda płatności ma wpływ na wygenerowanie zbiorczej faktury?

    3. Pisząc zbiorcza faktura rozumiem, że ma Pan na myśli fakturę w rozumieniu polskiego prawa, a nie rozliczenie faktur, które uzyskuję z innego konta (bez ustawionego limitu)?

    • ad1 Limit wydatków, a ustawienie progu płatności to dwie odmienne rzeczy, w artykule mowa o ustawieniu nowego progu płatności, po którym nastąpi obciążenie karty lub innej metody płatności. Z kolei limit wydatków, to maksymalna kwota, do której można obciążyć konto reklamowe. Próg płatności może być ustawiony na 2000 PLN, a limit wydatków na 1000 PLN, w tym scenariuszu nie przekroczy się progu płatności, po osiągnięciu 1000 zł po prostu system wstrzyma reklamy, do czasu ręcznego zresetowania limitu przez administratora konta reklamowego, a fv zostanie wystawiona jedna na koniec danego miesiąca. Dlatego próg a limit to dwie różne rzeczy 😉

      ad2 Klienci których obsługuje korzystają w większości z metody płatności kartą, sporadycznie paypal, dla tych dwóch można zmieniać limit progu płatności na kontach reklamowych. Na paypal są dodatkowe ograniczenia wynikające z limitu nakładanego przez sam system paypal, więcej informacji w dokumentacji usługi.

      ad3 Zbiorcza faktura w rozumieniu – zamiast kilku na mniejsze kwoty (po przekroczeniu kolejnych progów płatności), jedna duża, do kwoty ustawionej na koncie reklamowym w progu płatności. W kwestiach rozliczania fv proszę kontaktować się ze swoim biurem rachunkowym lub doradcą podatkowym.

      Pozdrawiam!

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.