zakupy przez smartfona

Formy płatności w sklepach internetowych – popularne płatności w e-commerce

W sektorze e-commerce panuje ogromna konkurencja. Sklepy internetowe muszą walczyć o klienta na każdym polu, nie tylko asortymentem i cenami. Jednym z czynników, które mogą zadecydować o finalizacji transakcji, jest sposób realizacji płatności. Kiedyś kluczową rolę odgrywały przelewy bankowe i płatność za pobraniem, ale w dobie pędzącego tech-postępu, nabywcy oczekują czegoś więcej. Jakie formy płatności powinien oferować nowoczesny e-sklep? Poniżej odpowiadamy na to pytanie.

Pozornie może wydawać się, że dostępne opcje płatności mają marginalne znaczenie w kwestii podejmowania decyzji zakupowej. Tymczasem dane statystyczne jasno dowodzą, że wielu klientów decyduje się na porzucenie koszyka zakupowego, gdy przy wirtualnej kasie okazuje się, że dana forma nie jest dostępna. W niektórych przypadkach, skromna oferta w tej kwestii może odpowiadać nawet za kilkanaście procent niesfinalizowanych transakcji! Przypomina to nieco sytuację, jaka często ma miejsce w sklepach stacjonarnych – gdy sprzedawca informuje klienta, że płatność kartą nie jest dostępna, ten po prostu wychodzi. Wniosek jest prosty – wprowadzenie maksymalnie szerokiego wachlarza metod płatniczych realnie wpływa na zmniejszenie współczynnika odrzuceń.

Dlaczego klienci chcą mieć wybór?

Na powyższe pytanie powinien odpowiedzieć dobie każdy przedsiębiorca, który zamierza zainwestować swoje środki w sektor e-commerce. Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę z faktu, że różni nabywcy przedstawiają różne potrzeby. Niektórzy chcą korzystać z maksymalnie wygodnych rozwiązań, które znacząco upraszczają i przyspieszają proces zakupowy. Inni wolą rozwiązania bardziej tradycyjne, które są im znane i którym ufają.

Zmierzając do celu, kwestia wyboru metod płatności wymaga takiego samego podejścia, jak wybór asortymentu. Kierowanie się własnymi preferencjami może mieć (i z dużą dozą prawdopodobieństwa – będzie miało) wybitnie negatywny wpływ na sprzedaż. Chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów, należy uwzględnić ich oczekiwania, a że potrzeb jest tyle, ilu jest nabywców, dywersyfikacja metod płatności to jedyne rozsądne wyjście.

Systemy płatności

Wymieniając nowoczesne formy płatności, jakich nie może zabraknąć w żadnym sklepie internetowym, w pierwszej kolejności należy wskazać na tzw. systemy. Pod tym określeniem kryją się usługi finansowe, pozwalające na wykonanie natychmiastowego transferu środków między kontami bankowymi. Można powiedzieć, że pod względem działania, to narzędzie przypomina nieco przelewy natychmiastowe. Warto jednak podkreślić, że w tym przypadku, czas realizacji polecenia jest jeszcze krótszy, a skorzystanie z usługi nie wiąże się z żadnymi opłatami. To wszystko przekłada się na obustronne korzyści – klient nie musi czekać do 24 godzin na zaksięgowanie wpłaty (dzięki czemu jego zamówienie jest natychmiast procedowane), a sprzedający od razu ma środki do swojej dyspozycji.

zakupy przez Internet

Jak działają systemy płatności? To proste. Usługa jest zintegrowana z prawie wszystkimi bankami. Wybierając swój, klient zostaje natychmiast przeniesiony na jego stronę. Po zalogowaniu, od razu ma do dyspozycji już wypełniony formularz przelewu. Kupujący nie musi wpisywać numeru rachunku odbiorcy, kwoty czy tytułu. Jedyne, co musi zrobić, to kliknąć przycisk inicjujący realizację polecenia i potwierdzić operację jednorazowym kodem, wysyłanym we wiadomości SMS. Gdy to nastąpi, operator płatności otrzymuje informację o wykonaniu przelewu na dedykowane subkonto. Następnie, system automatycznie informuje o wpłacie odbiorcę transferu, czyli w tym przypadku – sprzedawcę. Jak długo trwa taki proces? Maksymalnie kilkadziesiąt sekund.

Na polskim rynku działa wielu operatorów systemów płatności. Poniżej wymieniamy kilku najpopularniejszych.

Przelewy24

W polskim handlu internetowym, Przelewy24 to wiodący system płatności. Operator wyraźnie stawia na dywersyfikację usług płatniczych, udostępniając ponad 350 różnych metod (m.in. płatności mobilne, IVR czy SMS Premium), nie wyłączając z tej listy obsługi ponad 280 banków.

PayU

Aby wykonać płatność w systemie PayU, wystarczy dosłownie jedno kliknięcie. Z platformą płatniczą, która obsługuje przeważającą większość najpopularniejszych banków, zintegrowany jest prawie każdy wiodący sklep internetowy. System PayU automatycznie wypełnia formularz przelewu, co całkowicie wyklucza ewentualne ryzyko wystąpienia pomyłki.

DotPay

Kolejną popularną usługą, oferującą szybkie przelewy internetowe, jest DotPay. Zasada jej działania jest zbliżona do tej, na której opierają się konkurencyjne rozwiązania – dane formularza są wypełniane automatycznie, klientowi pozostaje tylko potwierdzić płatność i autoryzować ją jednorazowym kodem SMS.

Poszczególni operatorzy płatności oferują nieco inny zestaw usług płatniczych, jednak w większości przypadków, wachlarz podstawowych rozwiązań jest w każdym przypadku zbieżny. Narzędzia, o których mowa, opisujemy poniżej.

Płatność kartą

W realiach polskiego rynku e-commerce, płatność kartą (debetową lub kredytową) nie jest tak popularna, jak choćby w Stanach Zjednoczonych. Mimo to, wielu kupujących wybiera właśnie taką formę płatności. Aby zapłacić za zakupy, nabywca musi podać pewne dane – numer karty, datę ważności i kod CVC/CVV. To może wzbudzać pewne obawy, jednak szyfrowanie połączenia całkowicie zabezpiecza proces wypełniania formularza. Płatność kartą ma jedną ogromną zaletę – operatorzy Visa i Mastercard umożliwiają skorzystanie z programu Chargeback, w ramach którego kupującemu zwracane są środki za transakcję, która z winy sprzedającego nie doszła do skutku.

BLIK

Wymieniając nowoczesne metody płatności online, nie można pominąć polskiego systemu międzybankowego, którego działanie opiera się o sześciocyfrowe kody potwierdzające płatność. Zgadza się, mowa o popularnym BLIK-u. Stale rosnąca popularność tej usługi to w dużej mierze zasługa wygody, jaką oferuje. Klient musi tylko wygenerować specjalny kod w mobilnej aplikacji swojego banku, wpisać go w polu płatności i powrócić do aplikacji bankowej w celu potwierdzenia płatności. Wszystko odbywa się błyskawicznie i bez zbędnych komplikacji.

Wymieniając zalety tej usługi, nie można nie wspomnieć o bezpieczeństwie. Realizując płatność, kupujący nie musi podawać żadnych wrażliwych danych, a witryna sklepu w żaden sposób nie pośredniczy w połączeniu z bankiem, bo nie następuje przekierowanie.

Płatność PayPal

PayPal to jeden z najpopularniejszych portfeli internetowych, nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Usługa może być zintegrowana z kontem bankowym użytkownika lub z jego kartą debetową/kredytową, istnieje też możliwość doładowania konta określoną kwotą. Na naszym rynku, nie jest to wiodąca metoda płatności, warto jednak pamiętać, że chętnie korzystają z niej klienci zagraniczni.

Płatności mobilne

Zakupy internetowe coraz częściej są realizowane nie z użyciem komputera a smartfona lub tabletu. Mając to na uwadze, wśród dostępnych metod płatności nie może zabraknąć usług Google Pay i Apple Pay. To bardzo proste narzędzia, które wymagają tylko podpięcia karty płatniczej w specjalnej aplikacji. Płatność jest realizowana jednym tapnięciem.

płatność mobilna na smartfonie
Płacenie telefonem

Przelew bankowy

Nie można zapomnieć, że spora grupa osób kupujących w sieci woli wybierać bardziej tradycyjne rozwiązania. Przelew bankowy nie jest idealną formą płatności online, bowiem wymaga samodzielnego wypełnienia formularza, a zaksięgowanie wpłaty może nastąpić nawet po 24 godzinach. Nie zmienia to jednak faktu, że także tej usługi nie powinno zabraknąć w wachlarzu metod płatności w sklepie internetowym.

Płatność przy odbiorze

Istota płatności przy odbiorze (czyli pobrania) jest prosta – klient płaci dopiero w momencie otrzymania towaru. Z tej opcji najczęściej korzystają osoby, które dokonują pierwszego zakupu w danym sklepie. Ta metoda jest też często wybierana w przypadku zakupu towarów o znacznej wartości. Do wyboru są dwie opcje – kurier może przyjąć zapłatę w gotówce lub w formie płatności elektronicznej (o ile dana firma wyposaża swoich pracowników w terminale). Płatności przy odbiorze stanowią dla sklepu internetowego pewne ryzyko, ale tam gdzie jest ryzyko, tam przychodzi dodatkowe potwierdzenie złożenia zamówienia – telefonicznie lub poprzez SMS.

Inne formy płatności w sklepach internetowych

Powyżej wymieniliśmy kilka najpopularniejszych form płatności w sklepach internetowych. Warto jednak pamiętać, że mniej konwencjonalne usługi mogą przyciągnąć kolejnych kupujących.

Coraz więcej e-sklepów oferuje opcję płatności z odroczonym terminem. Zasada jest prosta – kupujący zamawia dany towar, otrzymuje go i opłaci po określonym terminie. W praktyce, mówimy tu o niczym innym, jak o formie kredytu konsumenckiego, więc zanim kupujący otrzyma decyzję, konieczna będzie weryfikacja jego zdolności kredytowej (przez bank udzielający kredytu).

Kolejna metoda płatności, którą warto rozważyć, to kredyt ratalny. Wprowadzenie tej usługi ma najwięcej sensu w przypadku sklepów, które w swoim asortymencie oferują bardziej kosztowne towary. Procedura weryfikacji wygląda tak samo, jak w przypadku zakupów z odroczonym terminem płatności. W tym miejscu kończą się jednak wszelkie podobieństwa. W przypadku płatności ratalnej, nabywca jest zobowiązany do comiesięcznego wpłacania określonej kwoty na konto kredytodawcy.

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.