Search Console to bezpłatne narzędzie udostępniane przez Google, którego zadaniem jest monitorowanie i dostarczanie informacji na temat kondycji Twojej strony. W przypadku pozycjonowania stron, czy też wykonywania złożonych analiz, w tym audytów SEO, dostęp do Search Console jest niezbędny, pozwala „od środka” sprawdzić aktualny stan witryny oraz ułatwia przeprowadzenie gruntownej analizy SEO.
Dzięki dostępom do Search Console, osoba zajmująca się Twoją stroną będzie mogła skuteczniej prowadzić działania pozycjonowania i optymalizacji. Ty jako właściciel strony bądź jej administrator zawsze powinieneś trzymać rękę na pulsie, dlatego po uruchomieniu witryny, zawsze dodaj ją do Search Console, wówczas będziesz mógł ją stale monitorować i szybciej zareagować, gdy wystąpią problemy.
W tym artykule dowiesz się jak założyć nowe konto Search Console, jak dodać stronę, jak ją zweryfikować, jak dodać nowego użytkownika lub właściciela lub zmienić istniejące uprawnienia, jakie są poziomy uprawnień, który poziom dostępu przyznać, w zależności od typu zadania, które specjalista SEO ma do wykonania oraz wiele innych przydatnych informacji. Artykuł docelowo ma stanowić kompendium wiedzy dla początkujących w zakresie obsługi narzędzia Google Search Console, będzie aktualizowany i rozbudowywany o nowe sekcje oraz pytania czytelników. Jeżeli masz pytania, skontaktuj się ze mną przez formularz, e-mail lub zostaw pytanie w komentarzu.
SPIS TREŚCI
- Jak założyć konto w Google Search Console?
- Jak dodać stronę w Google Search Console?
- Jak zweryfikować stronę w Google Search Console?
- Jakie są poziomy uprawnień w Google Search Console?
- Jak dodać użytkownika w Google Search Console?
- Jak dodać nowego właściciela w Google Search Console?
Jak założyć konto w Google Search Console?
Aby skorzystać z narzędzia Google Search Console, wpierw należy założyć konto, które pozwoli uzyskać dostęp do wszystkich usług oferowanych przez Google.
Przejdź na tę stronę i wybierz „Utwórz konto”.

W kolejnym kroku, na ekranie „Tworzenie konta Google” wprowadź swoje Imię i Nazwisko (lub inną nazwę identyfikującą konto np. nazwę usługi), nazwę użytkownika oraz hasło.
Po przejściu dalej, w celu weryfikacji konta, Google poprosi o Twój numer telefonu lub pomocniczy adres e-mail. Na tym etapie będzie można również podać datę urodzenia oraz płeć.

Na Twój numer telefonu może zostać wysłana wiadomość z kodem weryfikacyjnym, który będzie trzeba przepisać w następnym kroku. Po wykonaniu wszystkich wymaganych czynności, Twoje nowe konto Google jest gotowe do użycia!
Przejdź teraz do usługi Google Search Console i zaloguj się na konto.
Jak dodać stronę w Google Search Console?
Na wstępie zapytasz, który wariant strony należy dodać do Search Console. Jeśli Twoja witryna nie posiada jeszcze SSL, do Search Console dodaj dwa warianty strony, pierwszy z http:// oraz drugi z http://www. czyli przykładowo:
- http://blogtechnologiczny.pl
- http://www.blogtechnologiczny.pl
Jeśli na stronie wdrożyłeś SSL (HTTPS), wówczas do Search Console dodaj cztery warianty strony, mianowicie:
- http://blogtechnologiczny.pl
- http://www.blogtechnologiczny.pl
- https://blogtechnologiczny.pl
- https://www.blogtechnologiczny.pl
Jeżeli Twoja strona internetowa posiada dedykowaną wersję mobilną, znajdującą się na subdomenie np. m.blogtechnologiczny.pl do Search Console dodaj również warianty mobilne.
W jaki sposób dodać stronę do Google Search Console? Po zalogowaniu na konto, na ekranie głównym w polu tekstowym wpisz pełny adres strony internetowej, którą chcesz dodać, następnie kliknij Dodaj.

Aby dodać stronę należy ją zweryfikować. Zagadnienie weryfikacji własności strony wydzielam do kolejnego punktu.
Jak zweryfikować stronę w Google Search Console?
Weryfikacja strony to inaczej potwierdzenie, że posiadasz do niej pełny dostęp, jako właściciel lub jej administrator. Istnieje 5 metod weryfikacji:
- Przesłanie pliku HTML (metoda zalecana),
- Tag HTML,
- Dostawca nazwy domeny,
- Google Analytics,
- Menedżer tagów Google.
Poniżej omówienie poszczególnych metod weryfikacji…
Przesłanie pliku HTML
Kliknij prawym przyciskiem myszy na ten plik weryfikacyjny HTML i wybierz z menu kontekstowego Zapisz element docelowy jako (Opera) lub Zapisz link jako (Chrome), następnie wskaż lokalizację i kliknij Zapisz. W przykładzie plik weryfikacyjny HTML zapisano na dysku R.
Teraz zaloguj się na serwer FTP, przejdź do katalogu głównego strony, najczęściej public_html i skopiuj do niego plik weryfikacyjny.
Przejdź ponownie do Search Console, zaznacz Nie jestem robotem, po rozwiązaniu recaptcha, kliknij czerwony przycisk Zweryfikuj. Pojawi się komunikat: Gratulacje, pomyślnie zweryfikowano własność dla strony…
Aby dodać pozostałe warianty, powtórz całą procedurę.
Poniżej znajdziesz sekwencję zrzutów, które krok po kroku ilustrują przebieg procesu weryfikacji witryny w Google Search Console, przy użyciu metody zalecanej – Przesłanie pliku HTML.

Tag HTML
Własność strony możesz również zweryfikować przy pomocy tagu HTML umieszczanego w sekcji <head></head> (w kodzie źródłowym).
Aby zweryfikować stronę za pomocą metody: Tag HTML przejdź na zakładkę Metody alternatywne, następnie wybierz z listy Tag HTML. Skopiuj kod który pojawi się poniżej i wklej go w sekcji nagłówkowej witryny tj. pomiędzy znacznikami <head></head>. Poniżej przykładowy tag weryfikacyjny:

Po kliknięciu Pokaż przykład, zobaczysz widok kodu źródłowego z wklejonym tagiem HTML.
Jak zweryfikować stronę w Search Console (na przykładzie CMS WordPress), za pomocą metody: Tag HTML…
- Zaloguj się do WordPress,
- Zainstaluj wtyczkę Yoast SEO,
- Przejdź do sekcji SEO => Ogólne => zakładka Narzędzia dla webmasterów i w polu Kod weryfikacyjny Google, dodaj kod weryfikacyjny – pamiętaj, aby dodać tylko ciąg znaków, znajdujący się w zmiennej content, pomiędzy cudzysłowami, następnie kliknij Zapisz zmiany,
- Jeżeli WordPress używa systemu cache, przed podjęciem próby weryfikacji należy wyczyścić pamięć cache,
- Po wykonaniu wszystkich omawianych czynności zweryfikuj stronę w Search Console, kliknij Zweryfikuj.
Metoda z wykorzystaniem tagu HTML jest powszechnie stosowana w systemach CMS. Jeżeli z jakiegoś powodu nie chcesz lub nie możesz dodać do kodu źródłowego meta tagu google-site-verification, skorzystaj z pozostałych opcji.
Dostawca nazwy domeny
Kolejnym sposobem na weryfikację strony w Search Console jest metoda poprzez dodanie rekordu DNS u aktualnego dostawcy nazwy domeny. Przejdź na zakładkę Metody alternatywne, wybierz Dostawca nazwy domeny, następnie z listy rozwijanej wybierz pozycję Inne (pozycja dostępna na samym końcu listy).

Pojawi się szczegółowa instrukcja. Postępuj zgodnie z wyświetlonymi na ekranie wskazówkami.

Po dodaniu rekordu DNS i zweryfikowaniu strony, nie usuwaj wpisu, albowiem Google cofnie weryfikację. Jeżeli masz problemy z dodaniem rekordu DNS, dodaj rekord CNAME. Odpowiednie instrukcje znajdziesz na stronach swojego dostawcy domeny, hostingu lub zadaj pytanie w komentarzu, w miarę możliwości i wiedzy postaram się odpowiedzieć.
Google Analytics
Weryfikacja poprzez kod śledzenia Google Analytics, obok weryfikacji przez plik lub tag HTML to najpopularniejsza i zarazem najprostsza metoda potwierdzenia własności domeny.
Przejdź na zakładkę Metody alternatywne i wybierz Google Analytics. Aby metoda zadziałała, muszą być spełnione następujące warunki:
- Musisz posiadać uprawnienia administracyjne na koncie Google Analytics,
- Musisz użyć asynchronicznego kodu śledzenia.
- Strona musi być dodana na koncie, a kod śledzenia zainstalowany w witrynie, w sekcji head.
Menedżer tagów Google
Ostatnia metoda polega na weryfikacji za pomocą Google Tag Managera. Menedżer tagów Google to narzędzie, które pozwala na tworzenie i zarządzanie tagami na stronie, w tym również snippetami JS, które wykonują określone czynności, na przykład komunikują się z zewnętrznymi usługami zbierającymi dane. Za pomocą menedżera tagów możesz uruchamiać na stronie przeróżne kody śledzenia, bez konieczności każdorazowej edycji kodu źródłowego. Jest to ogromne ułatwienie dla agencji SEO, jak również dla administratorów stron internetowych.
Aby użyć tej metody przejdź na zakładkę Metody alternatywne i wybierz Menedżer tagów Google. Dalej postępuj zgodnie z instrukcją na ekranie.
Jest to metoda zaawansowana, najczęściej spotykana w sklepach internetowych w modelu SaaS.
Bardzo dobry przewodnik o podstawowych możliwościach i wdrożeniu GSC dla strony. O dziwo mimo możliwości tego narzędzia wiele stron nie korzysta z takiej możliwości, często z niewiedzy lub strachu przed nowym. Oby w sieci było więcej takich rzeczowych poradników jak krok po kroku wdrożyć GSC oraz inne niezbędne narzędzia. Można było trochę więcej napisać o uprawnieniach z poziomu GSC i jak je udostępniać (często klienci nie wiedzą jak to zrobić by przekazać dostęp do danych agencji lub firmie).