Reklama w Google to jedna z najskuteczniejszych form internetowej promocji firmy. Gigant z Mountain View daje przedsiębiorcom szerokie możliwości reklamowania swojej działalności, kreowania rozpoznawalności, budowania wizerunku marki i nawiązywania relacji z potencjalnymi klientami. Jedną z najpopularniejszych form promocji, która daje natychmiastowe rezultaty, jest kampania Google ADS. Ile kosztuje taka promocja? Przyjrzyjmy się temu nieco bliżej.
Google ADS czy pozycjonowanie, pozycjonowanie czy Google ADS? Dyskusje na temat opłacalności i skuteczności obu form internetowej reklamy nie mają końca. Prawda jest taka, że oba wymienione działania mogą charakteryzować się dużą skutecznością, ale czy można je porównywać? Tak i nie. Zarówno SEO, jak i kampania Google ADS służą zwiększeniu „obecności” w wyszukiwarce, jednak należy podkreślić, że najczęściej oba narzędzia realizują nieco odmienne cele. Linki sponsorowane świetnie nadają się do promowania raczkującej działalności, która szybko musi zaistnieć w sieci, jak i do błyskawicznych akcji, np. promocyjnych, wyprzedażowych, okresowych itp. W tym temacie, Google ADS nie ma sobie równych. Warto więc uwzględnić taką kampanię w strategii marketingowej firmy. Jak dużą część budżetu pochłonie?
Ile kosztuje kampania w Google ADS?
Niestety, nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie na temat kwoty, którą pochłonie ta forma reklamy. Wynika to z faktu, że różne przedsiębiorstwa przedstawiają różne potrzeby. Budżet pozwalający wypromować niszowy produkt ma się nijak do budżetu, który pochłonie reklama popularnego produktu, który jest często wyszukiwany i przy okazji – promowany przez wiele firm działających w tej samej branży.
Powyższe to tylko przykład. Na finalny koszt kampanii wpływa cała masa czynników, wśród których należy wymienić:
- wybrany model rozliczenia – Google oferuje kilka modeli rozliczeń za reklamę, przy czym najpopularniejszym pozostaje CPC, czyli cost per click;
- wybrany typ reklamy – poza najpopularniejszą reklamą tekstową (wyświetlaną w wynikach wyszukiwania), użytkownik ma do wyboru między innymi: reklamę wideo, reklamę produktową, czy też remarketing. Pierwsza z wymienionych form cały czas pozostaje najczęściej wybieraną, statystycznie największy koszt generuje reklama produktowa;
- ilość kampanii – każda kampania ma swój budżet dzienny. Te składają się na budżet miesięczny;
- branża – konkurencja ma ogromny wpływ na koszt. Im bardziej popularne słowo kluczowe, tym większa jest stawka;
- czas emisji reklam – jeżeli reklamy mają pojawiać się w najbardziej gorącym okresie dla danej branży (np. przy okazji zbliżających się świąt, Black Friday, walentynek itp.), koszt kampanii będzie wyższy;
- historia konta i dane wejściowe – nowe konto Google ADS wykazuje niższą skuteczność, dopiero po zebraniu odpowiedniej ilości danych i wykorzystaniu ich do optymalizacji można istotnie zredukować koszty. Można oczywiście już na starcie wykorzystać wiedzę i dane wejściowe, które mogą przyspieszyć cały proces.
Nie można zapomnieć o jeszcze jednym istotnym czynniku. Do kosztu działań reklamowych należy doliczyć także wynagrodzenie dla agencji SEO lub freelancera Google ADS.
Należy podkreślić, że system reklamowy Google ADS nie narzuca swoim użytkownikom żadnego minimalnego progu wejścia. Nie ma najmniejszego problemu, by ustalić dzienny budżet na kwotę 5 zł dla pojedynczej kampanii. Inna sprawa, tak mały wydatek z całą pewnością nie zaprocentuje oczekiwanym rezultatem, więc trudno mówić tu o inwestycji, ale faktem jest, że można próbować promocji w Internecie z dowolnym budżetem.
Jak zaplanować budżet kampanii Google ADS?
Warto wiedzieć, że Google udostępnia swoim klientom niezwykle praktyczne narzędzie. Mowa o Planerze słów kluczowych. Po dodaniu wybranych fraz do tego narzędzia, system poinformuje użytkownika o orientacyjnych kosztach kliknięcia. Warto jednak zwrócić uwagę na słowo „orientacyjne”. Stawki podane w Planerze to tylko mniej lub bardziej trafne przewidywania i prognozy, nie wiążąca oferta.
Należy także pamiętać, że to praktyczne narzędzie ma zastosowanie w przypadku planowania kampanii tekstowej. W innych formach dostępnych w ramach reklamy Google ADS (w reklamie graficznej, wideo), pozostaje bezużyteczne.
Na etapie planowania kampanii i wydatków możemy skorzystać także z innych narzędzi dostępnych na koncie Google ADS: Planera skuteczności i Planera zasięgu.
Mądre rozłożenie środków pomiędzy poszczególnymi kampaniami ma ogromne znaczenie w planowaniu budżetu. Niektóre formy reklamy (np. reklama graficzna w Sieci Reklamowej Google), mają niemal nieograniczone zasięgi i w krótkim czasie mogą „przepalić” pieniądze przeznaczone na działania marketingowe, jednocześnie nie przynosząc oczekiwanego zwrotu z inwestycji.
Im bardziej ogólne słowa kluczowe zostaną wybrane, tym większy budżet trzeba będzie przygotować na kampanię. Krótkie frazy ogólne charakteryzują się wysoką stawką za kliknięcie, a przy tym nie dają dużej szansy na konwersję. Rozsądny dobór keywords to zatem niezwykle istotna kwestia.
Co wynika z poruszonych powyżej kwestii? Tylko i aż tyle, że koszt kampanii Google ADS to kwestia niezwykle złożona. Nie da się z góry ustalić, jaki budżet będzie najodpowiedniejszy. By móc to zrobić, należy dokonać szacunkowych wyliczeń z uwzględnieniem wszystkich wymienionych wyżej czynników. Na szczęście ekosystem Google ADS jest niezwykle elastyczny. Nie wiąże użytkowników twardymi umowami, co oznacza, że w dowolnej chwili można przerwać kampanię, zwiększyć lub zmniejszyć budżet.
Skomentuj