indexing

Jak dodać stronę do Google – jak zaindeksować nową stronę?

Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania Google to jeden z czynników warunkujących powodzenie prowadzonej działalności internetowej. Należy jednak podkreślić, że zanim strona trafi na sam szczyt listy, najpierw musi w ogóle się na niej znaleźć. Nie jest tak, że tuż po powstaniu witryny, jej adres automatycznie staje się widoczny w wyszukiwarce. Najpierw muszą trafić na nią boty skanujące sieć, a to może potrwać. Na szczęście można przyspieszyć ten proces.

Internet ma sporo wspólnego z wszechświatem – to bezkresna przestrzeń, składająca się z niezliczonej ilości serwerów. Podobnie jak we wszechświecie nieustannie powstają nowe galaktyki (w tym porównaniu – odpowiedniki serwerów), a w nich – ciała niebieskie, tak samo w Internecie każdego dnia powstają nowe strony. Nie jest więc specjalnie zaskakujące, że boty przeczesujące sieć nie są wstanie zindeksować wszystkich nowych witryn w jednym czasie. Każdy dzień nieobecności w wynikach wyszukiwania to strata, dlatego nie warto czekać, aż algorytmy zrobią swoje.

Jak długo trzeba czekać na zaindeksowanie strony?

Żeby strona mogła pojawić się w wynikach wyszukiwania Google, najpierw musi zostać zaindeksowana przez boty. Co kryje się pod tym pojęciem? Algorytmy wyszukiwarki nieustannie przeszukują Internet, by znaleźć strony odpowiadające na pytania użytkowników. Używając menu, boty poruszają się po wszystkich dostępnych podstronach, dokładnie „czytając” ich zawartość. W mgnieniu oka oceniają każdą z nich. Jeżeli treści zostaną uznane za wartościowe, trafią do indeksu Google. To sprawi, że po wpisaniu odpowiedniej frazy, internauci będą mogli odnaleźć odpowiednie linki w wynikach wyszukiwania.

Po pewnym czasie „bytności” w Internecie, każda wartościowa storna zostanie zaindeksowana przez boty Google. Nastąpi to prędzej lub później. Właśnie, prędzej czy później? To zależy od wielu czynników.

W pierwszej kolejności, wyszukiwarkowe boty trafiają na strony popularne, czyli linkowane często na innych stronach. Ot, prawo większego. Te mniej rozchwytywane strony też w końcu zostaną odwiedzone, ale może to trwać kilka dni, tygodni, miesiąc lub nawet kilka miesięcy. Jak przyspieszyć ten proces? Istnieje kilka niezawodnych sposobów.

Jak zaindeksować stronę w Google?

Każdy z nich opiera się na „zaproszeniach”. Google to dobrze wychowany gość i nie ignoruje żadnego z nich. Wystarczy poprosić boty, by odwiedziły stronę, a ta szybko i sprawnie znajdzie się w indeksie.

Narzędzie do sprawdzania adresów URL

W Google Search Console można znaleźć opcję Sprawdzenie adresu URL. Po zalogowaniu się na swoje konto i wybraniu opcji, użytkownik jest proszony o wklejenie adresu w odpowiednim polu.

Sprawdzenie adresu URL

Wszystko, co trzeba zrobić, to wkleić adres w polu wyszukiwania narzędzia. Po przesłaniu żądania Search Console wyświetli aktualny status adresu np. Adres URL nie znajduje się w Google. Użytkownik może zdecydować się na przesłanie prośby o zindeksowanie – Poproś o zindeksowanie.

Ten sposób doskonale sprawdza się w przypadku witryn z małą ilością podstron. Możesz też wykorzystać tę metodę, gdy chcesz zaindeksować pojedynczą podstronę, na przykład po opublikowaniu nowego wpisu na blogu.

Automatyzacja indeksowania – Google Indexing API

Kolejny sposób działający analogicznie do wcześniejszego. Różnica w funkcjonowaniu jest jednak bardzo istotna – do poinformowania Google o nowym adresie do zindeksowania wykorzystujemy Indexing API. Narzędzia wykorzystujące mechanizm API można zaimplementować w kodzie witryny, co spowoduje automatyzację przesyłania nowych adresów URL do Google. Co ciekawe ta zgrabna funkcjonalność pozwala na indeksowanie wielu adresów na raz, co stanowi dobrą opcję do indeksowania nowo stworzonych witryn złożonych z większej ilości podstron. Indexing API oprócz oczywistej opcji zgłaszania adresu URL do indeksu, posiada także funkcje usuwania adresu i pobierania jego aktualnego statusu. Szczegółowe informacje w tym zakresie znajdują się w oficjalnej dokumentacji Google.

Instant Indexing
Wykorzystanie Indexing API

Indeksowanie wielu adresów na raz za pomocą mapy witryny

Kolejnym praktycznym narzędziem, umożliwiającym szybkie zaindeksowanie strony, jest opcja dodania mapy strony. Ten sposób jest odpowiedni, gdy chcesz zaindeksować całkowicie nową stronę lub jej zaktualizowaną wersję (np. po dodaniu kilkuset nowych produktów do sklepu internetowego). Żeby móc to zrobić, w lewym menu wybierz opcję Mapy witryn, a następnie wklej adres mapy w odpowiednim polu i zatwierdź operację przyciskiem Prześlij.

mapy witryn
Mapy witryn

Linkowanie zewnętrzne

Możesz też cierpliwie czekać, aż boty same trafią na twoją stronę. Warto jednak wiedzieć, że można je trochę pogonić, zostawiając w sieci odpowiednie drogowskazy. Jak to zrobić? Wystarczy zostawić link prowadzący do witryny na innym portalu, najlepiej poczytnym, z dużą widocznością w Google. Pamiętaj jednak o podstawach internetowej etykiety. Jeżeli takie działanie jest niezgodne z regulaminem danego serwisu, nie rób tego.

4 komentarze

Korzystając z formularza, zgadzasz się na przechowywanie i przetwarzanie Twoich danych tj. Imienia i Nazwiska lub pseudonimu, adresu e-mail oraz innych danych, które wpiszesz w treści komentarza. Dodatkowe informacje znajdziesz w polityce prywatności.

    • Musisz wykonać audyt indeksowania strony oraz jej zawartości, możesz to zrobić za pomocą darmowych narzędzi typu Search Console.

  • Mam nową stronę. Poindeksowanych jest pełno pustych stron z szablonu domyślnego. Nie chce tego co mogę z tym zrobić?

    • Ciekawy topik na nowy artykuł 🙂
      Tak na szybko:
      – analiza czego nie chcesz indeksować i zebranie wszystkich URL razem,
      – usunięcie z bloga stron, które nie chcesz indeksować lub dodanie do nich „noindex” (nie każdy chce je usuwać),
      – upewnienie się, że w mapach witryn i mapach html nie zostały jakieś pozostałości po „niechcianych” podstronach,
      – pierwsza opcja: skorzystanie z narzędzi do usuwania adresów URL z indeksu, mowa oczywiście o narzędziach Google (pamiętaj, że trwałe usunięcie możliwe jest po dodaniu do podstron noindex),
      – druga opcja: jeśli podstrony zwracają kod błędu 404 lub 410, można utworzyć mapę strony i przesłać ją w Search Console, Google odwiedzi podstrony i z czasem usunie je z indeksu, w tym scenariuszu jednak trwa to znacznie dłużej.
      – trzecia opcja: połączenie jednej i drugiej metody, wpierw noindex, gdy zostaną już usunięte z indeksu => usunięcie podstron i wygenerowanie 404 lub 410. Pamiętać jednak trzeba, że ta metoda nie ma zastosowania, gdy później te podstrony z 404/410 zechcesz przekierować na inną podstronę np. stronę główną. W takim scenariuszu po pewnym czasie podstrony „widmo” mogą wrócić do indeksu, w Search Console pojawią się również monity o błędach.

      Są jeszcze inne rozwiązania bardziej zaawansowane.

      Optymalne rozwiązanie można doradzić po zapoznaniu się z Twoją stroną internetową.
      Pozdrawiam i powodzenia!

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.