Jak otworzyć sklep internetowy w 2022 roku

Polski rynek e-commerce osiąga coraz lepsze wyniki. Dynamiczny wzrost sprzedaży internetowej można było zaobserwować jeszcze przed 2020 rokiem, ale mówiąc o rozwoju handlu zdalnego, nie można nie wspomnieć, że tendencja wzrostowa to w dużej mierze efekt ogólnoświatowej sytuacji pandemicznej. Nawyki zakupowe, które konsumenci wypracowują teraz, zostaną z nimi w kolejnych latach. Mając to na uwadze, należy jasno stwierdzić, że rok 2022 to odpowiedni moment na otwarcie sklepu internetowego. Jak wejść do tego sektora rynku? Poniżej zamieszczamy garść praktycznych porad.

Wymiana dóbr i usług jest jednym z najstarszych procesów gospodarczych, znanych człowiekowi. Kiedyś, dominował handel wymienny. Później, klienci zaczęli nabywać towary w zamian za oficjalnie uznawane środki płatnicze. Świat nie stoi w miejscu, ale jedno nie zmieni się nigdy – gdy jeden człowiek przedstawi dowolną potrzebę, pojawi się grono osób, które będą gotowe ją zaspokoić, a wszystko to będzie podyktowane chęcią osiągnięcia zysku. W erze, w której nowoczesne technologie odgrywają dominującą rolę, staje się to łatwiejsze niż kiedykolwiek. Internet zlikwidował ograniczenia terytorialne, otwierając przed każdym drzwi do globalnego handlu. Chcesz zacząć sprzedawać online? Podpowiemy ci, jak to zrobić.

Sklep internetowy w 2022 roku – czy warto?

Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ale polski rynek e-commerce należy do najdynamiczniej rozwijających się w Europie. Roczny wzrost w tym sektorze handlu plasuje się na poziomie 12 procent. To jednoznacznie dowodzi, że sprzedaż online jest branżą stwarzającą ogromne możliwości rozwoju, a co za tym idzie – także osiągnięcia wysokiego zysku.

Mówiąc o opłacalności takiego posunięcia biznesowego, nie można nie wspomnieć o dość niskim ryzyku inwestycyjnym. Chcąc otworzyć naziemny punkt sprzedaży, należy wynająć lokal, dostosować go do specyfiki branży, zadbać o zatowarowanie i być może zatrudnić personel. Na starcie ponosimy więc bardzo wysoki koszt. Otwarcie sklepu internetowego jest nieporównywalnie tańsze, zwłaszcza gdy zdecydujemy się na model biznesowy, w którym nie magazynujemy towaru (ale o tym później). Dzięki temu, możemy obniżyć marżę, a i tak uda nam się wygenerować wyższy zysk.

Mając to wszystko na uwadze, należy dojść do wniosku, że otwarcie sklepu online może być bardzo opłacalnym przedsięwzięciem. Oczywiście, ryzyko niepowodzenia istnieje, ale z tym wiąże się dosłownie każdy ruch biznesowy.

Krok pierwszy: znajdź pomysł na swój biznes

Szanse na powodzenie twojego przedsięwzięcia są proporcjonalne do twojego zaangażowania w kwestię wyboru sektora rynku e-commerce, w którym będziesz działał. Swój wybór warto oprzeć na własnych zainteresowaniach i pasjach. Dzięki temu, praca zawodowa stanie się prawdziwą przyjemnością, a ty zyskasz szansę na zostanie ekspertem w swojej dziedzinie. Dobra znajomość branży pozwoli ci podejmować mądre decyzje biznesowe i przełoży się na wyższą jakość obsługi klienta.

Zanim jednak zdecydujemy się na wybór konkretnej niszy, warto poprzeć tę decyzję gruntowną analizą. Spory pogląd na opłacalność przedsięwzięcia, wynikającą z zainteresowania daną branżą, dadzą ci raporty publikowane przez Gemius. Możesz też posiłkować się narzędziami analizującymi sprzedaż (np. TradeWatch) i monitorującymi zapytania o poszczególne produkty (np. Google Trends).

Google Trends - analiza danych
Google Trends – analiza danych

Krok drugi: wybór platformy

Jeżeli na tym etapie jesteś przekonany, że handel online to zajęcie idealne dla ciebie, zacznij rozglądać się za miejscem, w którym będziesz prowadził swoją działalność. Do wyboru mamy kilka opcji, wśród których należy wymienić:

  • własny sklep – sklep online zbudowany od A do Z i postawiony na wynajętym serwerze. Decydując się na takie posunięcie, możemy w 100 procentach dostosować witrynę do własnych potrzeb i oczekiwań. Zyskujemy pełną swobodę i nikomu nie płacimy prowizji od sprzedaży. Należy jednak zaznaczyć, że to dość droga opcja. Musimy bowiem zapłacić za “napisanie” sklepu, a w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń (np. awarii skryptu), także za wsparcie techniczne (chyba że taką opcję oferuje usługodawca, od którego wynajmujemy serwer). Oczywiście możemy ułatwić sobie zadanie tworząc sklep online bazując na gotowych rozwiązaniach Open Source np. PrestaShop, WordPress + WooCommerce. Przedstawione rozwiązanie również wiąże się z kosztami dostosowania oprogramowania sklepu do potrzeb sprzedaży on-line;
  • platforma sklepu online – to jedna z najlepszych opcji dla początkujących. Korzystając z platformy sklepowej, własny “lokal” internetowy stworzymy bez niczyjej pomocy. Możemy wybierać spośród wielu dostępnych pakietów, dostosowując w ten sposób funkcjonalność sklepu do aktualnych potrzeb i możliwości finansowych. Większość platform nie pobiera opłat za założenie sklepu. Użytkownik płaci jedynie cykliczny abonament. Najczęściej, do dyspozycji klienta oddawane są bezpłatne usługi działu wsparcia technicznego. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku własnego sklepu, przedsiębiorca ma pełną swobodę działania. Wybierając platformę należy dokładnie zapoznać się z zakresem funkcjonalności, również od strony optymalizacji konwersji, która będzie kluczowa na dalszych etapach rozwoju sklepu;
  • platformę sprzedażową (marketplace) – ta strategia przewiduje założenie konta sprzedażowego w obrębie wybranego portalu aukcyjnego lub handlowego. To najtańsza ze wszystkich możliwości, trzeba jednak pamiętać, że działania przedsiębiorcy są ograniczone ramami wyznaczonymi przez regulamin danego serwisu. Usługodawca pobiera prowizję od sprzedaży.

Która opcja będzie najlepsza? Większość początkujących przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z usług wybranej platformy sklepu internetowego i trzeba przyznać, że jest to trafne posunięcie. Takie narzędzie pozwala bowiem stworzyć sklep online bez żadnej wiedzy z zakresu informatyki. Podstawowe pakiety nie są drogie, co pozwala dodatkowo zmniejszyć ryzyko inwestycyjne i obniżyć koszty prowadzenia działalności.

Wypada wspomnieć, że najlepsze rezultaty może dać sprzedaż wielokanałowa. Założenie własnego sklepu nie wyklucza przecież możliwości handlowania w wybranym marketplace lub nawet w kilku tego typu serwisach.

Krok trzeci: wybierz model logistyczny

Zanim zostaniesz przedsiębiorcą działającym w sieci, będziesz musiał zdecydować, jaki model logistyczny będzie dla ciebie najlepszy na start. Ta kwestia jest determinowana przez dwa podstawowe czynniki: budżet, którym dysponujemy oraz ryzyko inwestycyjne, jakie jesteśmy gotowi podjąć.

Dwie najpopularniejsze możliwości to prowadzenie własnego magazynu i dropshipping. Decydując się na pierwszą z wymienionych opcji, będziemy musieli zadbać o zatowarowanie i miejsce do magazynowania towaru. Taka strategia wiąże się więc ze sporą inwestycją i proporcjonalnie dużym ryzykiem. Produkty, które będziemy sprzedawać, możemy nabyć od dystrybutorów hurtowych. Możemy też wyprodukować je sami lub postawić na sprzedaż towarów white label, czyli wyprodukowanych przez podmiot zewnętrzny, ale pozbawionych opakowań, etykiet i logotypów.

Decydując się na dropshipping, możemy zaoszczędzić ogromną kwotę. W tym modelu, przedsiębiorca nie ponosi kosztów zatowarowania i magazynowania. Odpada też konieczność pilnowania stanów magazynowych i gromadzenia zapasów, a co za tym idzie – zamrażania środków. To wszystko leży po stronie hurtowni, z którą podpisujemy umowę. Dystrybutor zajmuje się także wysyłką towaru do klientów. Pozornie może wydawać się, że dropshipping to rozwiązanie idealne, tak jednak nie jest. Trzeba bowiem pamiętać, że wybierając ten model logistyczny, rezygnujemy z kontroli nad procesem wysyłkowym i dostępnością produktów.

Krok czwarty: stwórz własną markę

Zanim założysz sklep internetowy, będziesz musiał wybrać jego nazwę, która stanie się twoją własną marką. Zdaniem specjalistów od marketingu, najlepiej sprawdzają się nazwy krótkie, które łatwo zapadają w pamięć i które informują o zakresie prowadzonej działalności. Warto pamiętać, że wybrana nazwa nie powinna nasuwać skojarzeń z markami stworzonymi przez konkurencyjne firmy.

Gdy już wybierzesz nazwę, zarejestruj domenę internetową, czyli adres, który będzie kierował klientów do twojego sklepu. Wskazane jest, aby domena była taka sama, jak nazwa.

Krok piąty: wybierz formę prawną

Jako początkujący przedsiębiorca, nie musisz rejestrować działalności gospodarczej. Możesz prowadzić sprzedaż w ramach działalności nierejestrowanej i w ten sposób – uniknąć wielu formalności. Musisz jednak pamiętać, że takie posunięcie stwarza wiele ograniczeń. Twój przychód nie może przekroczyć 50 procent płacy minimalnej na dany rok (1505 zł na 2022 r.), większość bramek płatniczych będzie dla ciebie niedostępna i nie będziesz mógł podpisać umowy z większością hurtowni dropshippingowych (tylko nieliczne podmioty współpracują z osobami fizycznymi).

Jeżeli sklep internetowy ma się stać twoim podstawowym źródłem dochodu, warto rozważyć zarejestrowanie działalności. Decydując się na takie posunięcie, będziesz musiał wybrać między jednoosobową działalnością gospodarczą a spółką. Jeżeli nadasz swojemu sklepowi formę prawną, nie obejdzie się bez wyboru PKD. Podstawowy kod dla przedsiębiorców sprzedających w sieci to 47.91.Z. Szczegółowe symbole PKD powinny odpowiadać asortymentowi, który zamierzasz sprzedawać.

O czym jeszcze trzeba pamiętać?

Powyżej opisaliśmy najważniejsze kroki związane z otwarciem sklepu internetowego w 2022 roku. Najważniejsze, ale nie jedyne. Kolejne kwestie, o które będziesz musiał zadbać, to:

  • wybór biura księgowego (jeżeli czujesz się na siłach, możesz samodzielnie poprowadzić księgowość),
  • wybór formy opodatkowania i decyzja o skorzystaniu ze zwolnienia z płacenia podatku VAT (o ile pozwala na to branża, w której zamierzasz działać),
  • stworzenie regulaminu sklepu i polityki prywatności zgodnej z RODO,
  • wybór form płatności,
  • wybór sposobów dostawy towarów do klientów,
  • działania promocyjne.

Skomentuj

Korzystając z formularza, zgadzasz się na przechowywanie i przetwarzanie Twoich danych tj. Imienia i Nazwiska lub pseudonimu, adresu e-mail oraz innych danych, które wpiszesz w treści komentarza. Dodatkowe informacje znajdziesz w polityce prywatności.

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.