sklep odzieżowy

Jak otworzyć własny sklep odzieżowy?

Sklep odzieżowy może okazać się całkiem intratnym pomysłem na biznes. Ubrania to przecież dobro pierwszej potrzeby, więc teoretycznie taka działalność powinna cieszyć się dużym zainteresowaniem. Trzeba jednak wiedzieć, że w biznesie nie ma żadnej gwarancji powodzenia, a sprzedaż odzieży nie stanowi tu wyjątku. Jeżeli jednak masz realne oczekiwania, jasno określone cele i dobrą strategię, to sklep odzieżowy może okazać się dobrym źródłem utrzymania. Jak otworzyć taki biznes? Poniżej znajdziesz cenne wskazówki.

To prawda, sklep odzieżowy nie jest najbardziej oryginalnym pomysłem biznesowym. Nie zawsze trzeba jednak wymyślać koło na nowo i wyważać otwarte drzwi, bo sprawdzone rozwiązania często okazują się strzałem w dziesiątkę. Każdy musi kupować ubrania, a wiele osób wydaje na nie pieniądze nie tylko z konieczności, a dla przyjemności. Jeżeli zrozumiesz rynek, poznasz oczekiwania grupy docelowej i odpowiesz na jej potrzeby, z całą pewnością osiągniesz sukces.

Działalność naziemna lub online – dwie drogi, jeden cel

W pierwszej kolejności musisz zdecydować, czy chcesz sprzedawać w lokalu naziemnym czy działać w sektorze e-commerce. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety. Stacjonarny punkt sprzedaży pozwala łatwiej dotrzeć do potencjalnego odbiorcy, ale trzeba pamiętać, że taka działalność będzie miała charakter wyłącznie lokalny. Sklep internetowy nie ogranicza grona odbiorców do lokalnej społeczności, ale duża konkurencja, wśród której znajdują się też prawdziwi giganci rynku, stawia przed początkującym przedsiębiorcom większe wyzwania.

Z drugiej strony, działalność online charakteryzuje się niższymi nakładami inwestycyjnymi. Chcąc prowadzić naziemny sklep odzieżowy, trzeba liczyć się z wysokim progiem wejścia. Wynajem i dostosowanie lokalu, niezbędne umeblowanie, zakup asortymentu, działania marketingowe – to dopiero początek długiej listy niemałych wydatków.

Sklep internetowy generuje niższy koszt startowy. Nie trzeba zlecać tworzenia strony od podstaw. Zamiast tego, można postawić na gotowe rozwiązania, tzw. szablony, które nawet osoba bez doświadczenia informatycznego będzie mogła dostosować do swoich potrzeb. Hosting i domena to niewielki koszt, a sam sklep może działać w modelu dropshippingowym. Największą część budżetu pochłoną działania marketingowe, przede wszystkim pozycjonowanie sklepu i kampania płatnych linków. Nie zmienia to jednak faktu, że działalność online oferuje niższy próg wejścia.

sklep odzieżowy z ubraniami dla kobiet

Dobry biznesplan to podstawa

Bez względu na to, czy biznes zamierzasz finansować z własnych środków, kredytu czy starasz się o dofinansowanie, napisz rzetelny biznesplan. Taki dokument to przecież nie tylko wymóg formalny ze strony instytucji finansowych, ale także cenny drogowskaz na przyszłość.

W trakcie pisania biznesplanu, poznajesz rynek, analizujesz kondycję konkurencji, jasno wskazujesz swoje mocne i słabe strony, określasz wysokość wydatków i planujesz działania promocyjne. Jeżeli odpowiednio przyłożysz się do tego, zyskasz rzeczywisty obraz swoich szans na rynku i dowiesz się, na jaki przychód możesz liczyć.

Dobry biznesplan musi uwzględniać:

  • opis misji i celu firmy,
  • opracowanie strategii rynkowej z uwzględnieniem wskazania grupy docelowej, do której kierowane będą produkty,
  • analizę SWOT, czyli określenie mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń,
  • szczegółową analizę konkurencji na rynku,
  • kalkulację kosztów, których poniesienie jest konieczne do podjęcia działalności,
  • harmonogram wydatków,
  • plan działań promocyjnych,
  • prognozę finansową na najbliższe lata.

Tak skonstruowany dokument to w zasadzie pełne kompendium wiedzy, na podstawie której podejmiesz możliwie najlepsze decyzje biznesowe.

Działalność rejestrowana czy nierejestrowana?

Obowiązujące obecnie przepisy umożliwiają prowadzenie działalności nierejestrowanej (nieewidencjonowanej). Perspektywa obniżenia kosztów wynikających z prowadzenia biznesu (w modelu nierejestrowanym nie płacisz składek ZUS) wydaje się być wyjątkowo kusząca, ale czy warto z niej skorzystać?

Odpowiadając na postawione wyżej pytanie – nie. Działalność nierejestrowana jest korzystna w przypadku osób, które okazjonalnie sprzedają coś przez Internet, wytwarzają rękodzieło lub wykonują proste zlecenia. Jeżeli jednak sprzedażą odzieży zamierzasz zająć się na poważnie, nie będzie to dla ciebie dobre wyjście.

Jako przedsiębiorca, będziesz zawierał wiele umów, m.in. z wynajmującym lokal lub hostingodawcą, z hurtownią odzieżową i wieloma innymi podmiotami, które niekoniecznie chcą nawiązywać współpracę z osobą fizyczną. Inna sprawa, wszelkie wydatki, które poniesiesz w związku z uruchomieniem biznesu, nie staną się kosztami prowadzenia działalności gospodarczej, bo działalność nieewidencjonowana i DG to w świetle prawa dwie zupełnie odmienne kwestie.

kupno eleganckich ubrań

Rejestracja działalności to prosta formalność

Obecnie, działalność gospodarczą możesz zarejestrować na trzy sposoby: w urzędzie, listownie lub elektronicznie. Załatwienie formalności to kwestia jednego dnia, wpis do ewidencji nie generuje żadnych kosztów, a na podstawie tego samego wniosku zarejestrujesz się też w ZUS jako płatnik składek i w urzędzie skarbowym jako podatnik.

Pamiętaj o wpisaniu odpowiedniego PKD we wniosku. To kod Polskiej Klasyfikacji Działalności, który określa rodzaj i zakres wykonywanej działalności gospodarczej. W przypadku działalności online, właściwym kodem wiodącym będzie PKD 47.91.Z, czyli sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Można (a nawet należy) uzupełnić go o kody dodatkowe, jak np. PKD 47.71.Z – sprzedaż detaliczna wyrobów odzieżowych, w tym: wyrobów futrzarskich, bielizny i dodatków odzieżowych. Osoby zamierzające działać na rynku naziemnym powinny wybrać PKD 47.71.Z jako kod główny.

Do wyboru PKD warto przywiązać dużą uwagę. W przypadku wpisania błędnego kodu, urząd skarbowy może ukarać przedsiębiorcę za niedopełnienie obowiązków. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości w tej kwestii, pamiętaj, że możesz liczyć na pomoc ze strony Głównego Urzędu Statystycznego. Po wypełnieniu formularza, który znajdziesz na stronie internetowej, GUS we wiadomości zwrotnej wskaże ci stosowne kody PKD.

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.

Skomentuj

Korzystając z formularza, zgadzasz się na przechowywanie i przetwarzanie Twoich danych tj. Imienia i Nazwiska lub pseudonimu, adresu e-mail oraz innych danych, które wpiszesz w treści komentarza. Dodatkowe informacje znajdziesz w polityce prywatności.