pakowanie przesyłki kurierskiej

Jak pakować produkty w sklepie internetowym – dobre praktyki

Właściwe pakowanie produktów to jeden z kluczowych czynników, składających się na sprawne funkcjonowanie sklepów internetowych. Wbrew pozorom, jest to skomplikowany i złożony proces, a błędy popełnione na etapie pakowania zemszczą się w przyszłości. Nie mamy tu na myśli wyłącznie kosztu towaru, który uległ uszkodzeniu w trakcie transportu. Nadszarpnięte zaufanie klienta kosztuje bowiem znacznie więcej. Jak pakować produkty w sklepie internetowym? Poniżej zamieszczamy zbiór praktyk, których warto przestrzegać.

Teoretycznie, sprawa wydaje się być prosta – pakujemy produkt do kartonu, opakowanie zabezpieczamy taśmą, naklejamy etykietę i wręczamy paczkę kurierowi. Praktyka pokazuje jednak, że powyższa procedura została uproszczona do granic możliwości, a w biznesie nie ma dróg na skróty. Niewłaściwie zapakowany towar może ulec uszkodzeniu w trakcie transportu, co naraża przedsiębiorcę na straty. Klient, który otrzyma uszkodzony produkt, w przyszłości najprawdopodobniej poszuka innego sklepu, ale to jeszcze nie wszystko. W dobie mediów społecznościowych i serwisów pozwalających ocenić sprzedawcę, informacje o jakiejkolwiek nierzetelności rozchodzą się w tempie błyskawicy. Co za tym idzie – przedsiębiorca nie straci tylko jednego klienta.

Jaką funkcję pełni opakowanie?

Zanim przejdziemy do konkretów, wypada krótko zastanowić się nad rolą opakowania w procesie sprzedaży. W pierwszej kolejności, większość osób wskaże na funkcje: transportową i ochronną. To prawda, właśnie w tym celu zostały stworzone kartony, koperty ochronne, foliowe torby itp. Nie zapominajmy jednak o szalenie istotnej roli pobocznej, jaką jest budowanie wizerunku marki. Kolor, czcionka napisów, kształt, materiał czy inne charakterystyczne elementy – to wszystko można wykorzystać do tworzenia rozpoznawalności firmy.

Poniżej prezentujemy opakowanie „budujące markę” na przykładzie marki CaliVita. Zdjęcie własne w celach poglądowych.

przykład opakowania marki CaliVita
Budowanie marki

Opakowanie to twoja wizytówka

Jeżeli jesteś sprzedawcą, nie producentem, nie masz wpływu na opakowanie, w którym umieszczany jest produkt. Masz jednak wpływ na opakowanie wysyłkowe, którym możesz wyróżnić swoją firmę na tle konkurencji. Bez względu na to, czy zamówiony towar wysyłasz w kartonie, kopercie czy torbie, zadbaj o to, żeby na opakowaniu znalazło się logo twojej firmy. Możesz ozdobić je dodatkowymi elementami, jak choćby ciekawym mottem czy maksymą. Zasada jest jedna – po otrzymaniu paczki, nabywca musi od razu wiedzieć, kto jest nadawcą.

Dobrą praktyką jest też spersonalizowanie taśmy zabezpieczającej. Takie posunięcie przekłada się na dwie zasadnicze korzyści. Pierwsza to budowanie wizerunku, a druga – poczucie bezpieczeństwa. Stosując unikalną taśmę, dajesz klientowi pewność, że jego zamówienie nie zostało otwarte przed dostarczeniem, a jeżeli do tego dojdzie, będzie można to łatwo zauważyć i odmówić odbioru.

Tego typu rozwiązanie stosuje sklep Talizman, który na każdym produkcie wykorzystuje taśmę z logo i podstawowymi informacjami o sklepie.

taśma brandingowa - opakowanie sklepu Talizman
Taśma z własnym brandem

Oczywiście, zamówienie opakowań z nadrukiem wpłynie na wzrost kosztów, ale potraktuj to jako inwestycję, nie jako wydatek. Im bardziej rozpoznawalna będzie twoja marka, tym większe zyski będzie w stanie wygenerować. Inna kwestia – załóżmy, że paczka z twojego sklepu ma dotrzeć do twórcy internetowego, który zamierza przeprowadzić unboxing produktu na swoim blogu lub vlogu. Teraz wyobraź sobie, jak wiele osób zobaczy logo twojego sklepu i go odwiedzi.

Pakujemy paczkę do wysyłki

Odpowiedzmy teraz na kluczowe pytanie – jak zapakować towar przed nadaniem paczki? Proces pakowania rozpoczyna się na etapie wyboru odpowiedniego pudełka. Jego rozmiar musi korespondować z rozmiarem umieszczonego w nim towaru. Wybór zbyt dużego pudła sprawi, że będziesz musiał użyć więcej wypełniaczy, a to wpłynie na wzrost kosztów. Najprawdopodobniej będzie to niezauważalne w przypadku jednej przesyłki, ale w skali miesiąca – już tak. Inna sprawa, rozmiar opakowania wpływa na oczekiwania nabywcy. Gdy klient otrzyma dużą paczkę, będzie spodziewał się dużego produktu (mimo że doskonale wie, co zamówił), próbek lub gratisów. Gdy po otwarciu pudełka zobaczy, że 3/4 jego zawartości to wypełniacze, rozczaruje się.

pudełko z wypełniaczem
Pudełko z wypełniaczem

Za mały karton to takie samo (o ile nie większe) zło. Gdy towar zostanie umieszczony w ciasnym opakowaniu, znacząco wzrośnie ryzyko jego uszkodzenia, powstania wgnieceń lub zarysowań. Już na początku działalności w sektorze e-commerce, warto dokładnie określić wymiary produktów i na tej podstawie – zamówić odpowiednie pudełka. Gdy asortyment zacznie się powiększać, należy dodać kolejne opakowania, odpowiadające nowym towarom.

Pozostańmy jeszcze przez chwilę przy wymiarach opakowań. Ten czynnik staje się niezwykle istotny, gdy nabywca wybiera opcję dostawy do paczkomatu. W tym przypadku, rozmiar opakowania musi korespondować z pojemnością skrytek maszyny, do której zostanie dostarczona przesyłka. Informacje na ten temat znajdują się na stronach przewoźników. Jako że paczkomaty stają się jedną z wiodących usług, producenci opakowań coraz częściej wprowadzają do swojej oferty pudełka, które idealnie pasują do skrytek. To spore ułatwienie, którym warto się zainteresować.

Gdy już wybierzesz właściwe opakowanie, będziesz musiał odpowiednio zabezpieczyć przesyłkę. Pierwsza rzecz to wypełniacz.

przykład wypełniacza
Przykład wypełniacza

Jest mało prawdopodobne, że uda ci się wybrać pudełko, które uniemożliwi ruch towaru wewnątrz i przy okazji – nie będzie za małe. Ten problem rozwiązuje wypełniacz. Tę rolę może spełnić folia bąbelkowa lub kawałki gąbki. Jeżeli jednak zależy ci na podkreśleniu troski o środowisko, zamiast tworzyw sztucznych użyj wypełniaczy z tektury lub materiałów naturalnych. Doskonale sprawdzą się suche gałązki. Zasada jest prosta – każda pusta przestrzeń musi zostać wypełniona.

przykład wypełniacza nr 2
Przykład wypełniacza nr 2

Mówiąc o zabezpieczeniu przesyłki, nie można zapomnieć o dokładnym zaklejeniu paczki. Taśma pakowna musi być solidna, ale uwaga – nie używaj jej zbyt dużo. Mimo że intencje sprzedawcy są jasne, mocno oklejona paczka irytuje klienta.

Przed nadaniem przesyłki, trzeba będzie zaopatrzyć ją w etykietę. Ten dokument musi być przyklejony w widocznym miejscu! Umieszczając etykietę na spodzie pudełka, kurier będzie musiał obracać paczkę, a to znacząco zwiększa ryzyko uszkodzenia zawartości. Nie zapomnij też o naklejkach wskazujących na zawartość, zwłaszcza jeżeli wysyłasz produkty delikatne, wykonane ze szkła i elektronikę.

Jeżeli wysyłasz kurierem np. akumulatory, to dobrą praktyką jest oznaczenie przesyłki tak, aby wiadomo było gdzie jest góra, dzięki temu zminimalizujemy ryzyko uszkodzenia produktu w transporcie.

Oprócz zastosowania typowych wypełniaczy wewnątrz pudełka, produkty szczególnie wrażliwe dobrze jest dodatkowo owinąć w folię bąbelkową.

prawidłowe zapakowanie produktu ze szkła
Dodatkowa warstwa ochrony

Skoro jesteśmy przy zawartości, poza zamówionym towarem, klient powinien znaleźć w paczce formularz zwrotu. Oczywiście, żadnemu sprzedawcy nie zależy na tym, by wracały do niego sprzedane produkty. Taka otwartość buduje jednak prokliencki wizerunek i nawet jeżeli nabywca z jakiegokolwiek powodu zdecyduje się skorzystać ze swojego prawa do zwrotu, zapamięta sprzedawcę jako pomocnego, a to znacząco zwiększa prawdopodobieństwo ponownego skorzystania z oferty. Do zamówienia, warto dołączyć też broszury reklamowe lub katalogi oraz kupony rabatowe z terminem ważności. Takie dodatki są mile widziane przez kupujących i umożliwiają zwiększenie wartości koszyka przy kolejnych zakupach.

Na koniec chcemy przekazać dobrą radę – przesyłki warto ubezpieczać, zwłaszcza te o znacznej wartości. Nawet najlepiej zapakowany produkt może ulec uszkodzeniu. Zdarzają się też zaginięcia paczek. Ubezpieczenie zabezpieczy sprzedawcę przed konsekwencjami tego rodzaju niespodzianek.

Tego nigdy nie rób!

Wiemy już, jak zapakować towar sprzedawany przez sieć. Teraz zastanówmy się, jak nie postępować z przesyłkami.

Po pierwsze, nie wysyłaj do klienta pogiętej dokumentacji. Faktura zakupu, formularz zwrotu, karta gwarancyjna – to wszystko należy zapakować do koperty lub foliowej koszulki i umieścić w sposób, który minimalizuje ryzyko powstania zagięć.

Po drugie, nie oklejaj pudełka bardziej niż jest to konieczne. Wielu sprzedawców działających w sektorze e-commerce ma nawyk używania „kilometrów” taśmy pakownej. Oczywiście, właściwe zabezpieczenie przesyłki jest szalenie istotne, ale wyobraźmy sobie reakcję klienta, który musi poświęcić kilka lub nawet kilkanaście minut na dostanie się do zawartości pudełka.

Po trzecie, dostarczaj towary w nowych pudełkach. O ile ekologia jest bardzo istotna, to należy mieć na uwadze fakt, że nabywca nie chce otrzymać zamówienia w starym, wyraźnie wysłużonym opakowaniu. Używane kartony wykorzystaj w gospodarce magazynowej, ale do nabywców wysyłaj wyłącznie nowe. Wyjątkiem mogą tu być specjalne opakowania na akumulatory samochodowe, które wykorzystywane są wielokrotnie – klienci mają zazwyczaj obowiązek ich zwrotu na koszt sklepu.

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.