sales target

Jak skutecznie rozwinąć sprzedaż w sklepie internetowym – niezawodne sposoby na zwiększenie zysków

Zdaniem ekspertów, rynek e-commerce należy do najbardziej perspektywicznych. Nic dziwnego. Sklepy internetowe działają przecież przez całą dobę i obce są im ograniczenia terytorialne. Skuszeni perspektywą wysokich dochodów, przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w internetową sprzedaż. Trzeba jednak pamiętać, że nie wystarczy „postawić” sklep online, by osiągnąć sukces. W sieci musimy konkurować z wieloma podmiotami działającymi w tej samej branży i przy okazji zadbać o to, by potencjalni klienci mogli dostrzec naszą obecność. Jakie działania podjąć, by rozwinąć sprzedaż w sklepie internetowym?  Poniżej odpowiadamy na to pytanie.

Internet nie zna granic i to właśnie ten czynnik w największym stopniu zachęca przedsiębiorców do inwestowania w e-commerce. Często jednak okazuje się, że w pierwszych miesiącach, wyniki sprzedaży są dalekie od oczekiwanych. Czy to oznacza, że firma zainwestowała swoje środki w zbyt mocno obsadzoną gałąź, która nie daje większych szans na rozwój? Otóż, nie! Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę z tego, że w Internecie dosłownie każda branża jest już mocno obsadzona. Mimo to, praktycznie codziennie pojawiają się nowe podmioty, które w dość krótkim czasie osiągają sukces. Ty także możesz zwiększyć sprzedaż, tym bardziej, że nie jest to takie trudne, jak mogłoby się wydawać.

Zadbaj o pozytywne doświadczenia użytkownika

Handel naziemny i internetowy to dwie różne branże, które jednak wykazują sporo cech wspólnych. Zastanów się przez chwilę, co (poza cenami i jakością produktów) sprawia, że chętnie wracasz do sklepu X? Możliwość swobodnego poruszania się między regałami? Na pewno. Logiczne ułożenie towarów, pozwalające na bezproblemowe odnalezienie interesujących cię produktów? Bez wątpienia. Przyjemny, miły dla oka wystrój? Oczywiście, że tak. Teraz wyobraź sobie, że twój sklep internetowy to taki wirtualny odpowiednik punktu naziemnego, w którym codziennie robisz zakupy. Zastanów się przez chwilę, czy jego budowa zachęca klienta, by ponownie odwiedził witrynę i kliknął przycisk ZAMÓW?

Na UX (user experience, czyli doświadczenia użytkownika) składają się trzy podstawowe cechy:

  • atrakcyjność sklepu,
  • użyteczność witryny,
  • budowanie pozytywnych wrażeń.

Jeżeli potrafisz skupić się na tych aspektach, klienci chętniej będą do ciebie wracać i chętniej polecą cię innym osobom. Aby osiągnąć taki efekt, należy zadbać o:

  • intuicyjną strukturę i nawigację,
  • możliwość łatwego wyszukiwania produktu poprzez implementację rozbudowanej wyszukiwarki,
  • wdrożenie przyjaznego, przejrzystego interfejsu bez zbędnych „upiększaczy”,
  • wartościowe opisy produktów, które zawierają w sobie realną wartość dla klienta,
  • dostosowanie sklepu do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.

Każdy z wymienionych wyżej punktów jest niezwykle istotny, ale szczególną uwagę należy poświęcić ostatniemu. Komputery powoli stają się narzędziami profesjonalnymi, po które sięgamy w celu zrealizowania ściśle określonych zadań. Na co dzień, częściej posługujemy się smartfonami i tabletami. Dotyczy to także zakupów internetowych. Posiadanie responsywnej strony to w dzisiejszych czasach obowiązek. Możesz też pójść o krok dalej, zlecając stworzenie aplikacji mobilnej twojego sklepu. Udostępniając takie narzędzie, zachęcisz kupujących do regularnych odwiedzin i przy okazji – budujesz wizerunek profesjonalnego gracza.

Stań się widoczny w sieci

Powyższe działania nie zdadzą się na zbyt wiele, jeżeli twój sklep zginie w odmętach Internetu. Chcąc zwiększyć sprzedaż, musisz być widoczny. Żeby twój sklep mógł być zauważony przez maksymalnie dużą liczbę potencjalnych klientów, należy uczynić go przyjaznym dla robotów wyszukiwarek. W ten sposób, zyskasz wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Aby było to możliwe, trzeba wdrożyć przemyślaną kampanię SEO.

SEO (Search Engine Optimization) to proces pozycjonowania i optymalizacji strony www, którego celem jest poprawa jej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Taka kampania powinna obejmować zarówno działania podejmowane wewnątrz sklepu, czyli on-site, jak i poza nim, czyli off-site. Pierwsze skupiają się na poprawie budowy strony poprzez wprowadzenie przyjaznych adresów URL, optymalizację meta tagów i umieszczanie wartościowych, unikalnych treści. Drugie przewidują budowę wartościowej struktury linków.

Możesz samodzielnie zadbać o optymalizację, ale lepsze efekty przyniesie zlecenie tej czynności profesjonalistom. Bez względu na to, którą drogą podążysz, musisz zdać sobie sprawę z tego, że SEO to bardziej maraton niż sprint. Musisz uzbroić się w cierpliwość, bo efekty takiej kampanii nie pojawią się natychmiast.

Przyciągnij klientów nie tylko produktami

Dobrze skonstruowana kampania SEO musi uwzględniać działania content marketingowe. Pod tym pojęciem należy rozumieć strategię przewidującą regularne tworzenie i publikowanie atrakcyjnych, wartościowych treści. To zadanie można realizować na wiele sposobów. Jedną z najpopularniejszych technik jest prowadzenie eksperckiego bloga wewnątrz sklepu.

Należy jednak stanowczo podkreślić, że współczesny Internet nie składa się wyłącznie ze słowa pisanego. Obecnie, internauci przedstawiają coraz większe zapotrzebowanie na materiały fotograficzne, audio i wideo. Mając to na uwadze, należy tworzyć zróżnicowany content. W ten sposób uda się dotrzeć dokładnie tam, gdzie można znaleźć potencjalnych klientów.

Przykład bloga eksperckiego ze sklepu www.artjet.pl
Przykład bloga eksperckiego sklepu www.artjet.pl

Nie ignoruj potencjału drzemiącego w social mediach

Internetowe życie kręci się przede wszystkim wokół mediów społecznościowych. Dla użytkowników, popularne portale i serwisy to nie tylko źródło rozrywki, ale także sprawdzony i niezawodny kanał komunikacji (także ze sprzedawcami), źródło wiedzy i medium służące wymianie opinii. Mając to wszystko na uwadze, nie można nie docenić potencjału social mediów.

Prowadząc firmowy profil w mediach społecznościowych, w jednej chwili można informować stałych klientów o nowościach i promocjach. Mało tego, dzięki płatnym kampaniom i sponsorowanym postom uda się dotrzeć do nowych odbiorców, nie wspominając o tym, że Facebook – niekwestionowany lider w swojej branży – to obecnie prężnie rozwijający się marketplace, będący pełnoprawnym kanałem sprzedaży.

Postaw na mądry marketing

Wyżej wspomnieliśmy o postach sponsorowanych i płatnych kampaniach w mediach społecznościowych. Te narzędzia powinny znaleźć się w stałym repertuarze kampanii marketingowej sklepu, ale nie tylko one. Bardzo dobre (i co najważniejsze – natychmiastowe) rezultaty daje także Google Ads, czyli płatne reklamy wykupione u wyszukiwarkowego giganta. Treści sponsorowane, prowadzące prosto do twojego sklepu, będą pojawiać się nad i pod wynikami wyszukiwania osób, które są zainteresowane produktami składającymi się na twój asortyment. Docierasz do osób, do których chcesz dotrzeć, a to musi przełożyć się na wyższą sprzedaż. Średni i duzi sprzedawcy nie szczędzą środków na kampanie reklamowe. Dzięki temu, każdego miesiąca zwiększają sprzedaż.

Inna strategia, którą warto się zainteresować, to współpraca z popularnymi blogerami, vlogerami i influencerami. Najpopularniejsi internetowi twórcy gromadzą wokół siebie społeczność składającą się z setek tysięcy, a nawet z milionów osób. Reklamując się u osoby, która jako ekspert wzbudza zaufanie, a profil jej działalności pasuje do branży, w której działamy, docieramy do gigantycznego grona potencjalnych klientów. To po prostu musi się opłacić.

Podobne produkty - przykład z www.empik.com
Podobne produkty – przykład z www.empik.com

Zwiększ wartość koszyka zakupowego

Rozwijanie sprzedaży nie polega wyłącznie na zdobywaniu nowych klientów, ale także na nakłanianiu obecnych do wydawania większych kwot. Nie, nie mamy tu na myśli nieuzasadnionego podnoszenia cen produktów, to droga donikąd. Ten cel można zrealizować poprzez lepsze zaspakajanie potrzeb nabywców. W jaki sposób? Stosując cross-selling i up-selling.

Pierwsza technika polega na proponowaniu produktów dodatkowych. Przyjmijmy, że Jan Kowalski prowadzi sklep internetowy ze smartfonami i akcesoriami do urządzeń mobilnych. Klient kupuje produkt główny, czyli smartfon. W tym miejscu wypada zaproponować mu produkt dodatkowy, który rzeczywiście okaże się przydatny, np. szkło ochronne na ekran lub etui.

Druga technika przewiduje proponowanie produktów w wyższej specyfikacji, czyli droższych. Co powinien zrobić wspomniany Jan Kowalski, gdy klient zainteresuje się smartfonem wyposażonym w 6 GB pamięci RAM – 128 GB pamięci wewnętrznej? Zaproponować mu ten sam model, ale z 8 GB RAM-u na pokładzie i z 256-gigabajtową pamięcią wewnętrzną. Właśnie tak to działa.

1 komentarz

Korzystając z formularza, zgadzasz się na przechowywanie i przetwarzanie Twoich danych tj. Imienia i Nazwiska lub pseudonimu, adresu e-mail oraz innych danych, które wpiszesz w treści komentarza. Dodatkowe informacje znajdziesz w polityce prywatności.

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.