backlink checker tabliczka

Jak sprawdzić czy na wybranych stronach jest link do twojej witryny

Otrzymałeś raport od agencji SEO z kampanii content marketingowej lub marketingu szeptanego i chcesz sprawdzić, na których stronach znajduje się odnośnik do Twojej witryny lub po prostu chcesz dowiedzieć się jaki procent linków jest aktywnych? Sprawdzenia możesz dokonać ręcznie lub automatycznie. W poradniku przedstawię obydwie metody.

Sprawdzenie za pomocą Clusteric Search Auditor

Po uruchomieniu aplikacji najlepiej zdefiniować własny tryb analizy, który wykorzystamy do sprawdzenia występowania linków na wybranych stronach.

Clusteric Search Auditor
Clusteric Search Auditor

Wybieramy kolejno: Nowy projekt => Zdefiniuj własną analizę. W oknie konfiguracji, w sekcji Nowy tryb użytkownika klikamy Wybór parametrów.

Clusteric - Skonfiguruj analizę
Clusteric – Skonfiguruj analizę
Zdefiniuj własną analizę
Zdefiniuj własną analizę
Wybór parametrów w Clusteric
Wybór parametrów w Clusteric

Z listy wybieramy Parametry onsite i klikamy OK. Otrzymamy komunikat Konfiguracja została zapisana. Aktualny wybór możemy zapisać do ponownego wykorzystania – Zapisz jako… lub od razu wykorzystać świeżo utworzony tryb analizy – Użyj teraz.

Definiowanie adresów URL w Clusteric
Definiowanie adresów URL

W kolejnym oknie wklejamy listę adresów URL do przeanalizowania. W prawej części okna, w polu STRONA wpisujemy adres domeny (czysta domena bez http lub https). Możemy również zaznaczyć Nie bierz pod uwagę czynników językowych. Ta opcja jest zbędna w analizach występowania odnośników.

Gdy już mamy wszystko zdefiniowane przechodzimy do analizy, kliknij Analizuj.

Najpopularniejsze domeny
Najpopularniejsze domeny

W oknie Najpopularniejsze domeny obok każdej domeny znajduje się liczba adresów URL w danej domenie, na liście pozostaw wszystkie odznaczone i przejdź dalej, kliknij OK. Następnie potwierdź chęć przeprowadzenia analizy (Yes/Tak).

Clusteric - analiza zakończona
Widok po analizie linków w Clusteric

Dane możesz wyeksportować do pliku XLS lub analizować „na żywca” w programie Clusteric. Ja preferuję analizy w arkuszach kalkulacyjnych, aczkolwiek Clusteric zawiera przydatne funkcje np. rozbudowane filtrowanie, które w Excelu mogę uzyskać tylko za pomocą dodatkowej wtyczki lub makra, więc wybór formy pozostawiam w Twoich rękach.

Najważniejsze kolumny przy analizie:

  • LINK_FOUND (status linka),
  • ANCHOR,
  • LINK_TARGET (cel linka),
  • LINK_CONTEXT (położenie linka),
  • REL (atrybut rel),
  • HTTP_STATUS (status HTTP).

W programie Clusteric dostępne są również raporty, które wizualizują kondycję linków strony.

Raport Clusteric - wykres
Raport Clusteric – wykres

Jeżeli masz dużo linków o statusie „not found” warto posortować kolumnę ze statusem linka, zaznaczyć wybrane pozycje i tylko dla nich przeprowadzić ponownie analizę, tym razem ustawiając mniejszą liczbę wątków oraz większy timeout. Modyfikacji dokonasz poprzez: Ustawienia => zakładka Ogólne ustawienia => sekcja Wydajność.

Opcjonalnie również warto zaopatrzyć się w lepsze połączenie z Internetem – sprawdź wydajność swojego łącza i na tej podstawie dobierz optymalne parametry.

Clusteric – sprawdzenie „na szybko”

Jeżeli nie potrzebujemy ekstra funkcji, szczegółowych informacji czy też wizualnych raportów, możemy skorzystać z szybkiego sprawdzenia linków, które oferuje Clusteric. Wybieramy Narzędzia => Sprawdzacz linków.

Clusteric - sprawdzacz linków
Szybkie sprawdzenie linków w Clusteric

Wklejamy listę linków w polu URLe do sprawdzenia, na zakładce domeny do wyszukania wpisujemy konkretną domenę do weryfikacji, po czym uruchamiamy analizę (START). Dane wynikowe możemy wyeksportować do pliku.

Ręczne sprawdzanie, czy na wskazanych stronach znajduje się link do danej witryny

W przypadku dużych raportów ręczne sprawdzenie może być czasochłonne, jednakże pamiętaj, że narzędzia też się mylą i tam gdzie są wątpliwości, warto potwierdzić występowanie odnośnika klasycznymi metodami – ręcznie. Poniżej znajdziesz przydatne narzędzia, które ułatwią proces ręcznego sprawdzenia występowania linków.

Do ręcznego sprawdzania linków najlepiej użyć specjalnie przygotowanej przeglądarki Google Chrome, która będzie wyposażona w odpowiednie dodatki ułatwiające pracę.

Przed przystąpieniem do ręcznego sprawdzenia należy zainstalować następujące dodatki:

  1. Open Multiple URLs – pozwoli otworzyć jednocześnie kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt adresów URL [Zobacz więcej],
  2. Download Link Checker – pozwoli błyskawicznie zweryfikować, czy na danej stronie link do zdefiniowanej domeny nadal jest obecny [Zobacz więcej].

W pierwszej kolejności musimy skonfigurować wtyczkę Download Link Checker tak, aby na przeglądanych stronach szukała odsyłaczy do określonej przez nas domeny.

Opcje Download Link Checker
Opcje Download Link Checker

W tym celu, w oknie przeglądarki klikamy prawym przyciskiem myszki na rozszerzeniu Download Link Checker i wybieramy Opcje.

Dodawanie domen w Download Link Checker
Dodawanie domen w Download Link Checker

Wprowadzamy domenę i klikamy Add. Zamykamy ustawienia dodatku Download Link Checker i przechodzimy do kolejnego kroku.

Open Multiple URLs - Google Chrome
Open Multiple URLs – Google Chrome

Klikamy na ikonie Open Multiple URLs i wklejamy listę adresów URL, po czym inicjujemy otwarcie każdego adresu URL w nowej zakładce – Open URLs.

Weryfikacja obecności linka
Sprawdzenie obecności linka

Przechodzimy do każdej z zakładek i obserwujemy kolor ikonki dodatku Download Link Checker. Jeżeli przyjmie kolor zielony – oznacza to, że link do zdefiniowanej domeny jest aktywny (obecny).

W ten prosty sposób można bardzo szybko ręcznie zweryfikować linki z raportów od agencji SEO.

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.