analiza danych i laptop

Jak sprawdzić ruch na stronie? Prezentujemy najlepsze narzędzia!

Bez względu na to, czy prowadzisz bloga, sklep internetowy czy serwis z treściami do pobrania, widoczność w sieci to twoje być albo nie być. Niestety, pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania nie jest dawana nam na stałe, dlatego każdy właściciel strony www powinien nieustannie trzymać rękę na pulsie, monitorując ruch. Dzięki temu, gdy popularność witryny zapikuje w dół, będzie można podjąć natychmiastowe działania i w ten sposób – zażegnać kryzys, zanim na dobre się rozkręci. Jak sprawdzić ruch na stronie? Poniżej wymieniamy najskuteczniejsze narzędzia.

Widoczność w sieci jest ważna dla każdego właściciela witryny internetowej, a gdy strona jest prowadzona w celach zarobkowych, ten temat staje się jednym z kluczowych. Istnieją sprawdzone sposoby na poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania, co bezpośrednio prowadzi do zwiększenia ruchu, jednak należy pamiętać, że kampania marketingowa musi być szyta na miarę naszych potrzeb. Aby móc sprawdzić skuteczność podejmowanych działań, należy nieustannie monitorować ruch na stronie i pozyskiwać wartościowe dane na temat użytkowników i ich zachowań.

Kontrola ruchu na stronie – dlaczego to takie ważne?

Na wstępie wypada wyjaśnić, że monitorowanie ruchu nie służy wyłącznie zaspokojeniu ciekawości właściciela strony. Zyskując wiedzę na temat ruchu przedsiębiorca może sprawdzić, czy jego witryna cieszy się popularnością, a co za tym idzie – czy realizowane działania marketingowe przynoszą oczekiwany rezultat i przekładają się na wymierne korzyści.

Narzędzia monitorujące ruch na stronie dostarczają też wielu cennych informacji na temat samych użytkowników. Mamy tu na myśli dane takie jak:

  • płeć,
  • wiek,
  • miejsce zamieszkania (lokalizacja).

W ten sposób, przedsiębiorca może lepiej poznać swoich klientów. To z kolei pozwala dostosować treści i ofertę do ich wymogów i preferencji. Taka wiedza pozwala też lepiej targetować reklamy i inne działania. Można zatem powiedzieć, że monitorowanie ruchu to jedno z podstawowych narzędzi służących zwiększeniu współczynnika konwersji, czyli liczby osób wykonujących pożądaną akcję.

Poza tym, przedsiębiorca dowiaduje się, jakie słowa kluczowe najskuteczniej generują ruch, nie tylko na jego stronie, ale także na stronach konkurencji. Niektóre narzędzia potrafią oszacować liczbę odwiedzin na konkurencyjnych witrynach, a taka wiedza okazuje się nieoceniona przy tworzeniu nowej lub rozszerzaniu bieżącej strategii marketingowej.

Jakie narzędzie do monitorowania ruchu wybrać?

Rynek narzędzi informatycznych oferuje wiele rozwiązań, służących monitorowaniu ruchu na stronie. Możemy je podzielić na zewnętrzne i wewnętrzne. Wewnętrzne to takie, które instalowane są bezpośrednio na stronie – do których dostęp ma właściciel/administrator strony, z kolei zewnętrzne to narzędzia opierające się na oszacowaniach ruchu – do których dostęp może mieć każdy.

W przypadku zewnętrznych wypada zaznaczyć, że nie ma jednego „programu”, który mógłby zaoferować kompleksową funkcjonalność, ale bez obaw. Nic nie stoi na przeszkodzie, by pozyskiwać cenne informacje z kilku źródeł.

Kluczową kwestią jest wiarygodność prezentowanych danych. Poniżej wymieniamy narzędzia, którym można zaufać.

Google Analytics

Zaczynamy od jednego z najpopularniejszych rozwiązań, które jest udostępniane całkowicie za darmo. Google Analytics daje możliwość sprawdzania liczby odsłon strony w określonym przedziale czasowym i monitorowania ruchu na stronie w czasie rzeczywistym. Dodatkowo, użytkownik zyskuje dostęp do danych demograficznych osób odwiedzających stronę. Zakres prezentowanych danych może być jeszcze bardziej okazały, gdy zdecydujemy się na połączenie konta Google Analytics z Google Search Console – usługą skupiającą się na ruchu z wyników organicznych. Mało tego, istnieją „dodatki”, które mogą „odkryć” jeszcze więcej przydatnych danych.

Google Analytics
Google Analytics

Śledzenie Google Analytics jest usługą zaimplementowaną na wielu stronach internetowych. Stanowi podstawę analiz ruchu w audytach SEO czy kampaniach content marketingowych. Gdy potrzebujemy statystyk z wiarygodnego źródła, możemy poprosić administratora strony o wygenerowanie raportu i przesłanie np. w formie pliku PDF.

Google Search Console

Kolejne narzędzie giganta z Mountain View, dostarcza kompleksowych danych o wizytach z wyników organicznych Google. Bardzo łatwe do zaimplementowania na stronie i powszechnie stosowane przez wielu webmasterów. Gdy potrzebujemy wiarygodnych statystyk bazujących na widoczności strony w Google, GSC będzie idealnym rozwiązaniem. Dostarczy dokładnie takich statystyk jakich potrzebujemy. Tutaj również administrator może wygenerować raport (eksport danych) i przesłać go do reklamodawcy lub pójść na skróty i wykonać zrzut ekranu z prezentacją najważniejszych danych o skuteczności.

Google Search Console
Google Search Console

Ubersuggest Traffic Analyzer

Ubersuggest Traffic Analyzer to pierwsze zewnętrzne narzędzie w zestawieniu, dzięki któremu możemy szybko sprawdzić ruch na wybranej stronie internetowej. W wersji bezpłatnej otrzymujemy możliwość wygenerowania raportów dla 3 domen. Narzędzie udostępnia nie tylko oszacowania ruchu, ale wiele innych ciekawych informacji, które pomogą ocenić ogólną widoczność strony w wyszukiwarce. Interfejs jest prrzyjazny dla użytkownika, wystarczy wpisać adres domeny, klepnąć „Search” i gotowe!

Ubersuggest Traffic Analyzer
Ubersuggest Traffic Analyzer

Dla polskich domen z reguły wartości ruchu są mocno niedoszacowane, jednak gdy dane z Ubersuggest Traffic Analyzer stanowią cząstkę szerszej analizy, mogą one wpłynąć na ogólny wynik i ocenę danej witryny.

SimilarWeb

Jednym z najbardziej rozbudowanych narzędzi do monitorowania ruchu na stronie jest SimilarWeb. Użytkownik znajdzie tam informacje na temat pozycji witryny w porównaniu z konkurencyjnymi stronami z całego świata lub z określonego kraju, miesięczną liczbę odwiedzin, zaangażowanie użytkowników, informacje na temat kluczowych stron kierujących do witryny i wiele innych przydatnych informacji. Sporo funkcji udostępnianych jest całkowicie za darmo, ale skorzystanie z bardziej precyzyjnych narzędzi wymaga opłacenia subskrypcji.

SimilarWeb
SimilarWeb

Ahrefs Webmaster Tools

Na koniec zostawiliśmy jedną z najpopularniejszych aplikacji, która pozwala monitorować ruch na swojej witrynie i porównać te dane z informacjami na temat ruchu u konkurencji (w wersji komercyjnej).

Oszacowania ruchu i widoczności nie należą do najdokładniejszych, ale narzędzie świetnie sprawdzi się do monitorowania postępów pozycjonowania strony, szczególnie gdy robimy to samodzielnie i potrzebujemy więcej danych do analiz.

W darmowej wersji Ahrefs Webmaster Tools nie wszystkie raporty są dostępne. Osoby, które chciałyby skorzystać np. z Content gap muszą wykupić płatną subskrypcję. Wiele udostępnionych bezpłatnie raportów i analiz jest w stanie skutecznie podpowiedzieć, w którym kierunku powinna zmierzać strategia SEO. Oczywiście nie polecamy opierać na nim całej strategii, ale wraz z danymi pochodzącymi z innych narzędzi, można precyzyjnie określić słabe i mocne punkty swojej witryny.

Ahrefs Webmaster Tools
Ahrefs Webmaster Tools

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.