web hosting

Jak wybrać dobry serwer pod sklep internetowy lub stronę firmową?

Wybór odpowiedniego serwera to jedna z kluczowych decyzji, jaką musi podjąć przyszły właściciel strony internetowej. Na początkowym etapie działalności, pod uwagę brane są przede wszystkim generowane koszty. To całkowicie naturalne, ale przestrzegamy – wydatki związane z utrzymaniem serwera powinny zejść na jedną z ostatnich pozycji listy priorytetów. Zakup hostingu należy potraktować jako inwestycje, która ma przynieść określone korzyści i umożliwić realizację celów krótko- i długoterminowych. Jaki hosting wybrać dla sklepu internetowego, a jaki dla strony firmowej?

Przedsiębiorcy, którzy dopiero zaczynają swoją internetową przygodę, najczęściej nie wiedzą, jakie kryteria należy brać pod uwagę, wybierając firmowy serwer. Sprawy nie ułatwia fakt, że rynek usług hostingowych oferuje sporo rozwiązań, które różnią się nie tylko ceną, ale także (a może przede wszystkim) funkcjonalnością i jakością. To właśnie te dwa czynniki w dużej mierze przekładają się na szybkość działania strony i liczbę klientów, którzy mogą być obsłużeni w tym samym czasie. To prowadzi nas do oczywistego wniosku – wybór odpowiedniego serwera w dużej mierze determinuje zyski firmy.

Wybór odpowiedniego hostingu – dlaczego to takie ważne?

Żeby lepiej zobrazować to, jak bardzo istotny jest hosting dostosowany do indywidualnych potrzeb firmy, wyobraźmy sobie dwa scenariusze.

Pierwszy, rozszerzasz swoją działalność, udostępniasz na swojej stronie firmowej nowe zdjęcia, tworzące estetyczne portfolio, oraz rozpoczynasz kampanię content marketingową. Nagle, na twojej stronie zaczyna przybywać treści, nie tylko tekstowych, ale także multimedialnych. Świetnie zaplanowana kampania reklamowa ściągnęła pod twój adres nowych użytkowników, z których każdy może stać się twoim nowym klientem. Ruch na stronie wzrasta, ale po drodze ginie gdzieś płynność działania. Strona ładuje się bardzo długo, a powiększenie miniaturki zdjęcia do pełnego formatu przeciąga się w nieskończoność.

Drugi, w swoim sklepie internetowym zaplanowałeś szeroko zakrojoną akcję promocyjną. Od dłuższego czasu prowadzisz kampanię reklamową, która ma ściągnąć klientów na twoją stronę. Wszystko działa jak dobrze naoliwiona maszyna, promocja rusza, klienci zaczynają szturmować stronę sklepu. Nagle widzą komunikat o błędzie 500. Odświeżanie strony nie pomaga, nie można wykonać żadnej operacji.

Każdy z przedstawionych scenariuszy dotyczy innych podmiotów i ma nieco inny przebieg. Oba wywołują jednak ten sam skutek. Cierpliwość klientów zostaje wystawiona na próbę. Część z nich opuszcza stronę lub sklep i nigdy już nie wraca pod ten adres. Pozostali tracą zaufanie do przedsiębiorcy. W obu przypadkach, osiągnięty został efekt odwrotny do zamierzonego, a wszystko to, co zostało wcześniej wypracowane – zaufanie, pozycja, dobre imię – w jednej chwili zostało zaprzepaszczone. Gdzie popełniono błąd? Odpowiedź jest prosta – żadna z opisanych sytuacji nie miałaby prawa się wydarzyć, gdyby przedsiębiorca wybrał odpowiedni serwer.

Najpierw typ serwera, później parametry

Zanim wskażemy na konkretne cechy, które należy brać pod uwagę na etapie wyboru hostingu pod sklep internetowy i stronę firmową, najpierw przyjrzyjmy się opcją, które mamy do wyboru. Wymienione poniżej różnią się ceną, ale nie tylko. Trzeba bowiem wiedzieć, że każda dodatkowa złotówka, którą przyjdzie nam zapłacić, ma pokrycie w funkcjonalności i możliwościach serwera.

Hosting współdzielony – najtańsze i najpopularniejsze rozwiązanie

W ramach hostingu współdzielonego, usługodawca udostępnia swoim klientom określoną przestrzeń na dysku serwera. Najczęściej, użytkownicy mogą korzystać tylko z ograniczonej przestrzeni pamięci operacyjnej, ograniczeniom podlega także liczba procesów i liczba połączeń do bazy danych, realizowanych w tym samym czasie. Dlaczego serwery współdzielone mają tak dużo ograniczeń. To proste. Hostingodawca ma obowiązek zapewnić odpowiednią wydajność każdemu klientowi. Załóżmy, że z serwera współdzielonego korzysta 300 przedsiębiorców. Każdy musi mieć zapewnioną odpowiednią wydajność usługi. Można zatem powiedzieć, że hosting współdzielony to sztuka kompromisów, jednak należy podkreślić, że mimo oczywistych ograniczeń, takie rozwiązanie przedstawia też sporo zalet.

O jakich plusach mowa? Na pierwszym miejscu należy wymienić koszt usługi. To tak jak z wynajmem mieszkania. Jeżeli sami wynajmiemy lokal o określonej powierzchni, płacimy 100 procent czynszu i odstępnego. Jeżeli jednak zdecydujemy się wziąć kilku współlokatorów, rachunki rozkładają się na większą liczbę osób. Podobnie jest w tym przypadku. Za serwer współdzielony trzeba będzie zapłacić ok. 100-200 zł rocznie.

Nie można nie wspomnieć, że z hostingu współdzielonego mogą skorzystać nawet osoby, które nie mają żadnego doświadczenia i żadnej wiedzy w temacie działalności w Internecie. Wynika to z faktu, że usługodawca zapewnia swoim klientom pełne wsparcie techniczne. Na stronach internetowych usługodawców znajdziemy również samouczki, które przeprowadzą przez proces uruchamiania i konfigurowania strony na serwerze.

Virtual Private Server, czyli VPS – bardziej zaawansowana usługa dla bardziej zaawansowanych użytkowników

VPS to kolejna dostępna opcja w tym temacie. Pod tym akronimem kryje się Virtual Private Server, czyli wirtualne instancje na fizycznym serwerze. W ramach usługi, hostingodawca przydziela swoim klientom określoną moc obliczeniową, zasoby pamięci ram i przestrzeni dyskowej oraz konkretną liczbę rdzeni procesora. Użytkownicy usługi VPS mają możliwość uruchamiania zaawansowanych aplikacji, mogą też decydować o konfiguracji maszyny.

Brzmi dobrze, prawda? Trzeba jednak pamiętać, że nie jest to rozwiązanie idealne. W sytuacji, w której dojdzie do awarii fizycznego serwera, strona klienta przestaje działać, a staje się ponownie dostępna dopiero, gdy administrator przeniesie wszystkie dane na inną maszynę. Poza tym, korzystanie z usługi VPS wymaga już pewnej wiedzy i przynajmniej minimalnego doświadczenia. Alternatywnie, można zatrudnić administratora, który zajmie się konfiguracją serwera i będzie kontrolował wszystkie procesy.

Ile trzeba zapłacić za Virtual Private Server? Roczny koszt usługi to przynajmniej 1100-1200 zł. Jeżeli decydujemy się na zakup serwera VPS z panelem zarządzania np. Direct Admin, koszty mogą być jeszcze większe.

Serwer dedykowany, czyli opcja dla wymagających

Serwer dedykowany jest obecnie najbardziej zaawansowaną usługą hostingową, która jest dedykowana najbardziej wymagającym, ale i najbardziej doświadczonym użytkownikom. Decydując się na hosting dedykowany, możemy dowolnie konfigurować maszynę, dopasowując serwer do indywidualnych potrzeb (klient dysponuje całą maszyną fizyczną). W ramach usługi, sami decydujemy o przestrzeni dyskowej i pamięci RAM oraz o ilości rdzeni procesora.

Ciemne strony? Tak, jest kilka. O ile przedsiębiorca nie jest specjalistą w tej dziedzinie, będzie musiał zatrudnić administratora. Niektórzy hostingodawcy oferują taką usługę, jednak najczęściej jest to opcja dodatkowa, która zwiększa i tak niemały koszt. Chcąc korzystać z dobrodziejstw hostingu dedykowanego, trzeba przygotować się na koszt przekraczający 2 tys. zł rocznie. Co w przypadku awarii? Podobnie jak ma to miejsce w usłudze Virtual Private Server, strona zadziała dopiero wówczas, gdy usterka zostanie usunięta.

Cloud Server – coraz częstszy wybór przedsiębiorców

Na koniec zostawiliśmy rozwiązanie, które ma wiele cech wspólnych z usługami VPS i dedykowaną, ale ma nad nimi jedną zasadniczą przewagę. Cloud Server udostępnia swoim użytkownikom określone zasoby, jednak w tym przypadku są one sklastryfikowane. Oznacza to, że wirtualna przestrzeń nie jest wydzielana na jednej dużej maszynie fizycznej, a na całej grupie maszyn.

Takie rozwiązanie przekłada się na liczne zalety. W tym miejscu należy wskazać przede wszystkim na możliwość zachowania ciągłości pracy w sytuacji, w której dojdzie do awarii – gdy jedna grupa maszyn „padnie”, pozostałe przejmują jej funkcje. Oznacza to, że strona może działać nieprzerwanie.

Jak wybrać najlepszą opcję?

Z powyższych opisów można wyciągnąć wniosek, że najdroższa i najbardziej zaawansowana usługa musi być najlepsza, zwłaszcza gdy zarządza nią profesjonalny administrator. Podkreślamy z całą stanowczością, to błędne przekonanie. Hosting powinien być dopasowany do indywidualnych potrzeb, jakie przedstawia przedsiębiorca. Oczywiście, można planować na zapas i zdecydować się na usługę Premium ze wszystkimi jej dobrodziejstwami, tylko po co? Przecież nikt, kto otwiera mały sklep osiedlowy, nie decyduje się na zakup floty ciągników siodłowych z naczepami i nie zatrudnia kierowców. W tym przypadku, działa to tak samo.

Na początek działalności, zdecydowana większość osób będzie zadowolona z prostoty i niskich kosztów, jakie zapewnia serwer współdzielony. W tym miejscu należy jednak z całą stanowczością podkreślić, że nie należy bać się migracji. Gdy potrzeby firmy wzrosną (przy odpowiednim zarządzaniu, to tylko kwestia czasu), jedynym słusznym krokiem będzie „przeprowadzka” na serwer oferujący znacznie szersze możliwości i mogący obsłużyć większą ilość klientów. Do tego czasu, można jednak sporo zaoszczędzić, decydując się na prostsze rozwiązanie.

Na co zwrócić uwagę, wybierając serwer pod sklep internetowy?

Wybór typu serwera to podstawowa, ale nie jedyna kwestia. Bez względu na to, czy wybierzesz hosting współdzielony, dedykowany czy jakikolwiek inny, powinieneś zwrócić uwagę na następujące kwestie:

  • oprogramowanie serwera – jeżeli zależy ci na płynności i szybkości działania sklepu, a zakładamy, że to właśnie jeden z twoich priorytetów, zdecyduj się na serwer, który ma zaimplementowaną najnowszą wersję PHP;
  • hardware – zanim zdecydujesz się na konkretne rozwiązanie, dostarczane przez wybranego hostingodawcę, koniecznie dowiedz się, jaka technologia stoi za usługą. Poza nowoczesnymi procesorami, składającymi się z rdzeni wysokiej jakości, ważne są też nośniki danych. Wskazane jest, aby twój dostawca stosował półprzewodnikowe dyski SSD, a najlepiej – SSD-NvME;
  • dostępność certyfikatu SSL – żaden sklep internetowy nie może funkcjonować bez SSL-a. Zanim kupisz serwer, musisz się upewnić, że usługodawca będzie w stanie dostarczyć wam stosowny certyfikat i czy może zapewnić dostęp do bezpłatnych certyfikatów Let’s Encrypt;
  • kopia zapasowa – dobra praktyka nakazuje wykonywać backup minimum raz dziennie. Upewnij się, że usługodawca będzie przechowywał go przynajmniej przez 14 dni, koniecznie na niezależnych macierzach. Niektórzy przedsiębiorcy traktują tworzenie kopii zapasowych jako dodatkową opcję, z której można, ale nie trzeba korzystać. W takich sytuacjach dość szybko okazuje się, w jak dużym błędzie tkwią takie osoby;
  • wsparcie – na początku działalności w sektorze e-commerce, bardzo ważne jest, by móc liczyć na pomoc w kwestiach technicznych. Dobry hostingodawca powinien udostępniać swoim klientom kanał komunikacji, który poza możliwością zgłoszenia zdarzenia zapewni także możliwość rozmowy na żywo.

Na co zwrócić uwagę, wybierając serwer pod stronę firmową?

Wiele powyższych punktów można odnieść także do kwestii związanych z wyborem serwera, na którym postawimy stronę firmową. W tym przypadku mówimy jednak o znacznie prostszym narzędziu (w lwiej części przypadków), które przedstawia nieco mniejsze wymagania techniczne. Zanim podejmiemy decyzję co do serwera, warto zadać sobie trzy proste pytania:

  1. Jak duża będzie nasza strona?
  2. Jak duże pliki będziemy na niej umieszczać?
  3. Z ilu kont poczty elektronicznej w domenie chcemy korzystać?

Oczywiste jest, że duży portal branżowy będzie przedstawiał większe potrzeby niż prosta wizytówka firmowa. Trzeba jednak pamiętać, że nawet takie strony mogą zawierać „ciężkie” pliki multimedialne, a z czasem ich ilość będzie się sukcesywnie zwiększać.

Zanim wybierzesz serwer pod stronę firmową, będziesz musiał podjąć decyzję co do przestrzeni i miesięcznego transferu, ale na początku dużo ważniejsze będą następujące kwestie:

  • szybkość hostingu,
  • możliwość automatycznego tworzenia kopii zapasowych,
  • możliwość skorzystania z usług działu wsparcia technicznego.

Podsumowując… wybór odpowiedniego serwera to jedna z pierwszych i jednocześnie – jedna z najważniejszych decyzji przedsiębiorcy, który wkracza na wymagający rynek e-commerce. Należy jednak pamiętać o tym, że nie musimy, a nawet nie powinniśmy nadmiernie przywiązywać się do danego rozwiązania. Niczym żywy organizm, każda firma rozwija się i ewoluuje, a ten proces pociąga za sobą konieczność nieustannego wprowadzania zmian.

Polecani dostawcy usług hostingowych

Przez 20 lat doświadczeń z firmami hostingowymi wybraliśmy te, które naszym zdaniem świadczą najlepsze usługi hostingowe w Polsce. Poniżej znajdziesz listę usługodawców, jeżeli pojawią się nowe godne uwagi hostingi (z których sami korzystamy lub z których nasi klienci korzystają), lista zostanie zaktualizowana.

Unixstorm [zobacz ofertę Unixstorm] – stabilny i niezawodny hosting, z którego korzystamy od ponad 10 lat. Bardzo dobry support, kiedyś zgłaszaliśmy usterkę o północy w sobotę, support zadziałał błyskawicznie. Panel zarządzania Direct Admin, co też jest pewnym atutem, darmowe certyfikaty SSL. Hosting współdzielony udźwignął strony o łącznym ruchu do 80 tyś. użytkowników miesięcznie (konto Biznes-1). Bardzo dobry hosting pod strony firmowe, sklepy internetowe lub blogi z większym ruchem.

Jeżeli chcesz wykupić hosting w Unixstorm, wpisz ten kod 3442-1590-0195-3954-8254 , który obniży koszty zakupu serwera.

myDevil [zobacz ofertę myDevil] – unikalny panel zarządzania DevilWEB, dla osób początkujących może być trudny do ogarnięcia, ale dla profesjonalistów jest idealny. Na serwerze dostępne zaawansowane opcje zwiększające poziom bezpieczeństwa (m.in. Ochrona Aplikacji Webowych – WAF) – istotne dla początkujących użytkowników, którzy nie posiadają wiedzy, jak zabezpieczyć stronę przed atakami, dostępne są również darmowe certyfikaty SSL. Wsparcie techniczne jest na bardzo dobrym poziomie, nie mieliśmy jeszcze przyjemności testować supportu o północy w nocy w weekend.

Z kodem LVFXN35DJL zmniejszysz koszty zakupu serwera myDevil.

Panel zarządzania myDevil
Panel zarządzania myDevil

SeoHost [zobacz ofertę SeoHost] – support równie szybki jak sam hosting, panel zarządzania Direct Admin, darmowe certyfikaty SSL. Hosting SSD NVMe sprawdził się dla stron z większym ruchem > 30 tyś. użytkowników miesięcznie. Firma w ofercie posiada odrębny wariant usługi – SEO hosting, który cechuje się dobrą jakością i jest niezawodny.

Jeżeli jesteś zainteresowany wykupieniem hostingu w SeoHost, skorzystaj z tego kodu rabatowego 5NCK3SMV74 , który zmniejszy koszt zakupu. Jeżeli odnawiasz usługę, z kodem 4D9LWE45S3 zrobisz to taniej.

AttHost [zobacz ofertę AttHost] – unikalny panel zarządzania, dla nowicjuszy może z początku być trudny w obsłudze, jednak szybko można się go nauczyć. Darmowe certyfikaty SSL, funkcje zawansowane w panelu umożliwiające zwiększenie bezpieczeństwa aplikacji webowych m.in. blokowanie niechcianych botów, zabezpieczenia logowania WordPress, zabezpieczenia dostępu do plików konfiguracyjnych Magento. Usługodawca udostępnia stare wersje PHP – nawet 5.2, domyślnie zalecana przez hosting 7.3, do wyboru są jeszcze 7.4 i 8.0. Zdania co do starszych wersji PHP są podzielone, jednak jeżeli ktoś ma starą stronę, nie działającą poprawnie na nowszych wersjach PHP, na tym hostingu będzie można ją uruchomić. Pomoc techniczna szybka, nie mieliśmy okazji testować jej w weekendy.

Jeżeli zdecydujesz się na hosting AttHost, wejdź przez ten link i dokonaj zakupu usługi.

2 komentarze

Korzystając z formularza, zgadzasz się na przechowywanie i przetwarzanie Twoich danych tj. Imienia i Nazwiska lub pseudonimu, adresu e-mail oraz innych danych, które wpiszesz w treści komentarza. Dodatkowe informacje znajdziesz w polityce prywatności.

    • Częściowo masz rację, w Seohost na hostingu SEO jest np. 1GB powierzchni do wykorzystania i 32 adresy IP do dyspozycji, teoretycznie do postawienia 32 stron internetowych, ale tylko w teorii, bo współcześnie WordPressy mają sporą objętość, wtyczki niezbędne do uruchomienia strony też się rozrosły, praktyka pokazuje że 1GB na niewiele pozwoli. Może zły przykład podałem, ale taki pierwszy mi na myśl przyszedł.

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.