sporządzanie wyceny strony

Wycena strony internetowej – jak wycenić wartość strony?

Prowadzenie każdej strony internetowej wymaga pewnych nakładów, nie tylko czasowych, ale i finansowych. Warto jednak zdać sobie sprawę z tego, że tak naprawdę mówimy tu o kosztach inwestycyjnych, czyli takich, które po pewnym czasie mogą przełożyć się na wymierne korzyści. Faktem jest, że stronę internetową można sprzedać jak każdy inny produkt lub środek trwały, składający się na majątek firmy. Od tego, jak dużo pracy włożyliśmy w jej prowadzenie, będzie zależeć jej finalna wartość, ale zanim witryna trafi na sprzedaż, trzeba wiedzieć, jak oszacować jej cenę.

Pod względem nabierania wartości, strona internetowa przypomina nieco butelkę dobrego wina – im starsza, tym bardziej zwiększa się jej rynkowa cena. Należy jednak podkreślić, że w przypadku wirtualnego tworu, samo „leżakowanie” nie wpływa pozytywnie na kwotę, którą możemy otrzymać przy sprzedaży. Witryna wymaga troskliwej opieki, dzięki której jej realna wartość będzie rosnąć z biegiem czasu.

Po co wyceniać stronę internetową?

Wycena wartości strony przydaje się w dwóch sytuacjach – przed zakupem lub wystawieniem jej na sprzedaż. W Stanach Zjednoczonych i w Europie Zachodniej, handel stronami internetowymi to jedna z popularniejszych metod inwestycyjnych. Wygląda to podobnie, jak handel firmami – inwestor kupuje niedrogi, ale dobrze rokujący podmiot, stawia go na nogi i sprzedaje z zyskiem. Niektórzy tworzą własne strony z myślą o późniejszej odsprzedaży. W obu przypadkach, realizacja inwestycji wymaga trafnej oceny wartości dobra, jakim w tym przypadku jest strona www.

Jakie czynniki wpływają na cenę witryny?

Wycena strony internetowej to proces złożony, który wymaga uwzględnienia wielu czynników. W przypadku szacowania wartości samochodu, sprawa jest dość prosta – sprawdzamy średnią rynkową cenę danego modelu, wyprodukowanego w danym roku, uwzględniamy poziom wyposażenia, stan techniczny i wizualny. Ze stroną jest znacznie trudniej, bo nie istnieją dwie identyczne witryny. Co za tym idzie, nie można tu mówić o jakimkolwiek punkcie odniesienia.

analiza strony na laptopie - pod wycenę

Wyceniając stronę internetową samodzielnie, pod uwagę należy wziąć przede wszystkim jej rodzaj. Mówimy o blogu hobbystycznym czy specjalistycznym? A może o serwisie informacyjnym lub sklepie internetowym? To wszystko ma niebagatelne znaczenie. Kolejny ważny czynnik to technologia, o którą twórca oparł witrynę. Autorskie strony są więcej warte niż stawiane na darmowym silniku i „ubrane” w darmowy szablon. W trakcie wyceny, nie można nie uwzględnić branży, w której strona jest prowadzona. Im większa konkurencja, tym mniejsze szanse przebicia. To w naturalny sposób obniża cenę witryny. Największą wartość najczęściej osiągają strony dotyczące tzw. branż wschodzących, którym towarzyszą dobre prognozy na najbliższą przyszłość.

Powyższe czynniki to zaledwie wstęp do wyceny strony. Inne kwestie, których po prostu nie można nie uwzględnić, to:

  • Moz Page Authority, Ahrefs Domain Rating, Majestic Trust FlowCitation Flow – pod tymi pojęciami kryją się wskaźniki, których zadaniem jest szacowanie wartości strony (niematerialnej) na podstawie wielu różnych sygnałów (algorytmów), w tym liczby i jakości linków, które prowadzą z innych stron, czyli ze źródeł zewnętrznych;
  • Widoczność w wyszukiwarkach Google, Bing, DuckDuckGo – zasada jest prosta: im wyższa pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania, tym większą wartość biznesową przedstawia dana strona;
  • Ruch na stronie i jego jakość – wymieniając czynniki, które w największym stopniu decydują o wartości strony, nie można pominąć ruchu. Należy jednak wyraźnie podkreślić, że nie chodzi tu wyłącznie o liczbę odsłon unikalnych użytkowników. Kluczową kwestią jest jakość generowanego ruchu, na który składa się m.in. współczynnik odrzuceń i czas spędzany na stronie;
  • Domena (marka) – domena może funkcjonować niezależnie od strony internetowej, więc mówimy tu o dwóch niezależnych wirtualnych tworach. Nie można jednak zapomnieć, że w ujęciu biznesowym, domena i strona są nierozerwalne. Wynika to z faktu, że to właśnie adres jest marką samą w sobie, nie warstwa techniczna, składająca się na witrynę;
  • Widoczność w mediach społecznościowych – jednym ze sposobów skutecznego promowania strony jest aktywność w mediach społecznościowych. Wynika z tego, że wielkość profilu na Facebooku, Instagramie i w innych wiodących social mediach ma realny wpływ na wartość witryny i tak jest w rzeczywistości.
  • Ilość i jakość treści – zabierając się do wyceny serwisów contentowych nie możemy pominąć najważniejszej kwestii, czyli ilości i jakości zamieszczonych artykułów. Administrator lub właściciel strony może nie wykorzystywać w pełni możliwości jakie ona oferuje, ale tam gdzie jest wysoka jakość, tam łatwiej osiągnąć cele np. doprowadzić do szybkiego wzrostu widoczności strony w wynikach wyszukiwania przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów czasowych i finansowych.

Powyżej wymieniliśmy najważniejsze czynniki, które powinny być uwzględnione w procesie wyceny strony. Wiedzieć, na co zwrócić uwagę, to jedno. Odrębną kwestią jest zastosowanie tej wiedzy w praktyce. Faktem jest, że trafne oszacowanie ceny witryny wymaga sporego doświadczenia. Na szczęście, w tym temacie nie musimy polegać wyłącznie na własnych siłach.

Inne metody oszacowania wartości strony

Istnieje wiele darmowych i płatnych narzędzi, które prześwietlają stronę i przedstawiają jej szacunkową wartość. Czy jednak takie kalkulatory są niezawodne. Otóż, nie. Żaden program nie przeanalizuje bowiem przychodów, jakie właściciel strony osiągał z tytułu jej prowadzenia, a ten czynnik także ma znaczenie w negocjacjach biznesowych.

Inna opcja to pomoc specjalisty, który wykona szczegółowy audyt z uwzględnieniem wszystkich czynników, które wpływają na wartość wirtualnego aktywa. Takie wyceny są znacznie dokładniejsze niż generowane automatycznie. Jeżeli chcesz zlecić wycenę, skontaktuj się ze mną.

Zamów wycenę

Usługa wyceny stron internetowych jest odpłatna. Wycena z pisemnym uzasadnieniem na potrzeby przedstawienia np. dla zarządu spółki lub podstawowa wycena strony internetowej na potrzeby sprzedaży na giełdzie lub przed jej zakupem.

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.