analiza danych analitycznych

Jak zwiększyć ruch na stronie internetowej? Poznaj najskuteczniejsze metody

Każda strona internetowa, bez względu na jej przeznaczenie, ma za zadanie generować ruch. Bez użytkowników, istnienie wizytówek firmowych, e-sklepów, blogów, portali informacyjnych i wszystkich innych „internetowych bytów” jest bezcelowe. O ile wysoka jakość publikowanych treści czy świetna oferta produktowa to jedne z kluczowych czynników, które determinują zainteresowanie userów, to nie można stwierdzić, że ruch na stronie zależy wyłącznie od tych kwestii. Co zrobić, by statystyki strony wreszcie zaczęły sięgać wyżej?

W Internecie istnieje cała masa dobrze prowadzonych stron i e-sklepów, których statystyki nie mogą odbić się od dna lub od długiego czasu stoją w miejscu. Teoretycznie, wiele takich stron spełnia wszelkie wymogi wirtualnego miejsca, które powinno cieszyć się dużą popularnością wśród użytkowników – mają interesującą ofertę (sprzedażową lub tekstową), są na bieżąco aktualizowane, mogą pochwalić się estetycznymi i funkcjonalnymi rozwiązaniami, ładują się w mgnieniu oka i są responsywne na urządzeniach mobilnych. Co zatem poszło nie tak? Praktyka pokazuje, że w wielu takich przypadkach problem leży po stronie całkowitego zaniedbania kwestii promocji.

Internet staje się coraz ciaśniejszy

Czasy, w których rynek e-commerce był zaledwie raczkującym tworem. odeszły bezpowrotnie. Obecnie w niemal każdej internetowej branży panuje ogromna konkurencja, a niezagospodarowane nisze stają się prawdziwą rzadkością. Co to oznacza w praktyce? Tylko i aż tyle, że łatwo już było, dalej będzie tylko trudniej. Uwaga internautów rozprasza się między wieloma portalami, blogami, serwisami czy sklepami, a wyścig o użytkowników wygrywają te, które potrafią do nich dotrzeć. Łatwiej powiedzieć, niż zrobić? Niekoniecznie. Jeżeli wiesz, w jakim kierunku adresować swoje działania, zwiększenie ruchu jest kwestią czasu.

Kampania PPC to szybki sposób na zwiększenie ruchu

Zacznijmy od metody, która najszybciej pozwala zwiększyć ruch na stronie – od skorzystania z systemu reklamowego Google Ads. Gigant z Mountain View oferuje wiele rodzajów kampanii, w tym realizowane w sieci wyszukiwania (czyli w Google i wyszukiwarkach partnerskich) i sieci reklamowej (czyli w popularnych serwisach, portalach i blogach).

Odpowiednia konfiguracja reklam, w połączeniu z właściwym doborem budżetu, docelowych nośników, grupy docelowej i odpowiedniej treści, pozwala w jednej chwili dotrzeć do tysięcy internautów, co siłą rzeczy musi przełożyć się na zwiększenie ruchu. Wady? Trzeba pamiętać, że efekty, jakie daje system Google Ads, nie są trwałe. Rezultaty ustają tuż po zaprzestaniu finansowania promocji. Jeżeli jednak dopiero rozkręcasz e-biznes lub zależy ci na szybkim rozreklamowaniu produktu, usługi lub akcji promocyjnej, nawet chwilowe zwiększenie ruchu może przynieść oczekiwane rezultaty. Więcej o Google Ads przeczytasz tutaj.

SEO daje długotrwałe efekty

Kolejny punkt na naszej liście to pozycjonowanie. Czy wiesz, że ruch organiczny przekłada się na realny wzrost współczynnika konwersji? Zasada jest prosta – na twoją stronę trafiają osoby, które rzeczywiście szukają określonych informacji, produktów lub usług. Dodatkowo, efekty pozycjonowania nie ustają od razu po zakończeniu kampanii.

Istotą pozycjonowania jest umieszczenie danego adresu możliwie najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Statystyki jasno pokazują, że większość użytkowników Google zwraca uwagę wyłącznie na pierwszą stronę z rezultatami i większym zaufaniem darzą wyniki organiczne niż linki płatne. Właśnie tu tkwi sekret skuteczności SEO.

Przykład ruchu z organicznych wyników wyszukiwania
Ruch z organicznych wyników wyszukiwania

Trzeba pamiętać, że jeżeli adres strony ma trafić do topowej dziesiątki, działania muszą być prowadzone kompleksowo. Oznacza to, że nie wystarczy optymalizacja w obrębie samej strony. Nie obejdzie się bez działań off-site, które przewidują m.in. budowę zewnętrznej struktury linków.

Wady? Tylko jedna. SEO to długotrwały proces. Na pierwsze rezultaty trzeba będzie poczekać kilka miesięcy lub nawet dłużej (zależnie od branży i obranej strategii). Efekty są jednak tego warte, bo pozycjonowanie jest jedną z najskuteczniejszych metod pozyskiwania ruchu. Więcej o pozycjonowaniu stron internetowych przeczytasz tutaj.

Content marketing najskuteczniej kreuje ekspercki wizerunek

O tym, jak bardzo istotną kwestią w biznesie jest wizerunek, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Użytkownicy bardziej ufają twórcom i innym przedsiębiorcom działającym w Internecie, którzy swoją działalność mogą poprzeć konkretnymi kompetencjami. W tym miejscu dochodzimy do kolejnego punktu – do content marketingu.

Technika, o której mowa, w istotny sposób wspiera działania SEO, ale możliwość awansowania w wynikach wyszukiwania to zaledwie bonus w tej strategii. Istotą CM jest przede wszystkim budowa eksperckiego wizerunku, który przekłada się na wzrost zaufania wśród użytkowników i w konsekwencji prowadzi do zwiększenia ruchu na stronie.

Co warte podkreślenia, content marketing przynosi tym lepsze rezultaty, im bardziej kompleksowo jest realizowany. Treści zamieszczane w obrębie własnej strony/bloga firmowego są niezwykle istotne, ale nie można ignorować potencjału portali społecznościowych, serwisów wideo i mediów tradycyjnych.

Przeczytaj także: Artykuły sponsorowane – czym są i jakie dają korzyści

Social media marketing pozwoli stworzyć dużą społeczność

Skoro jesteśmy już przy temacie mediów społecznościowych, social marketing to kolejna skuteczna metoda pozwalająca zwiększyć ruch na stronie. Podstawą tej strategii jest tworzenie wartościowych treści, które angażują użytkowników i skłaniają ich do nawiązania interakcji. Jeżeli te warunki zostaną spełnione (istotna jest nie tylko wartość treści, ale także ich regularna aktualizacja), tylko krok będzie dzielił cię od zbudowania społeczności, składającej się z zaangażowanych, aktywnych i lojalnych użytkowników.

Influencer marketing – polegaj na autorytecie znanych osób

Dobre rezultaty można też osiągnąć, polegając na autorytecie internetowych osobistości, które już zdążyły zgromadzić wokół siebie pokaźne grono userów. Mamy tu na myśli współpracę z influencerami.

Taka kooperacja może przybierać różne formy, od gościnnego występu na vlogu/gościnnego wpisu na blogu, przez wywiad i recenzję produktu/usługi, aż po objęcie patronatu (sponsoring tytularny) nad vlogiem/blogiem. Wszystko zależy od budżetu i oczekiwanych rezultatów.

E-mail marketing – czasami warto odkurzyć stare techniki

E-mail marketing jest jedną z najstarszych form promocji w Internecie. Nie należy jednak utożsamiać słów „najstarsza” i „najgorsza”. Przez pewien czas, ta metoda pozyskiwania użytkowników była spychana na dalszy plan, głównie za sprawą zdobywających coraz większą popularność mediów społecznościowych, ale od kilku lat można zaobserwować trend powrotu do e-mail marketingu.

Możliwość personalizacji mailingu pod względem częstotliwości i tematyki, adresowania reklamy do odbiorców, którzy faktycznie są zainteresowani ofertą (o ile dysponujesz precyzyjną bazą adresową), możliwość wprowadzenia segmentacji demograficznej i łatwość zarządzania wiadomościami przez użytkowników to największe zalety tej techniki. Nie bez znaczenia są też stosunkowo niskie koszty wdrożenia kampanii.

Co jeszcze można zrobić, by zwiększyć ruch na stronie?

Powyżej wymieniliśmy kilka skutecznych technik, które pozwolą zwiększyć zainteresowanie ofertą e-sklepu i treściami zamieszczanymi na blogach czy w serwisach informacyjnych. Czy można zrobić coś więcej? Oczywiście, że tak. Pracę nad zwiększeniem ruchu warto rozpocząć u samych podstaw:

  • zamieszczaj na stronie treści wysokiej jakości, prezentujące wysoką jakość,
  • odświeżaj stare treści,
  • upewnij się, czy twoja strona jest przyjazna dla użytkowników,
  • jeżeli możesz się gdzieś pokazać (zamieszczając gościnny wpis, wygłaszając prelekcję itp.), zrób to (kliknij i dowiedz się więcej),
  • jeżeli przyciągniesz uwagę mediów, skorzystaj z tej szansy.

Pamiętaj, kluczową kwestią, która w największym stopniu wpływa na zwiększenie ruchu na stronie, jest konsekwencja w działaniach. Gdy statystyki eksplodują, nie można ot tak spocząć na laurach. Zainteresowanie użytkowników nigdy nie trwa wiecznie i jeżeli na tym etapie zaniedbasz dalsze kroki, w bliższej lub dalszej przyszłości z pewnością odczujesz tego skutki.

Przeczytaj również: Jak sprawdzić ruch na stronie? Prezentujemy najlepsze narzędzia!

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.