Jaki hosting pod sklep internetowy

Czytelnicy bardzo często pytają „jaki hosting pod sklep internetowy”, „który hosting będzie lepszy”. Wybór szybkiego hostingu pod sklep internetowy to kluczowa rzecz, szczególnie dla startupów, które muszą liczyć każdy grosz, jednak czy warto oszczędzać na hostingu? Z mojej 8 letniej praktyki w marketingu internetowym oraz 15 lat spędzonych w IT wynika, że nadmierne oszczędzanie może przesądzić o upadku startupu. Są rzeczy, na których nie należy oszczędzać – jedną z tych rzeczy jest hosting!

Myśl z wyprzedzeniem!

Przewidywanie to niesłychanie istotny element w każdym biznesie. W trakcie działalności realizujesz plan, punkt po punkcie, Twój biznes rozwija się, sklep rośnie, zwiększa się liczba produktów, użytkowników, klientów i w pewnym momencie patrzysz na plan i dochodzisz do wniosku, że czegoś brakuje. Jak myślisz czego?

Każdy właściciel sklepu internetowego już na etapie otwierania działalności powinien wykonać oszacowanie liczby użytkowników oraz możliwości wybranego usługodawcy hostingowego. Wszelkie prognozy należy zapisać i stworzyć dla nich odpowiednie scenariusze postępowania, analizując aktualną ofertę usługodawcy oraz ofertę rynkową konkurentów. Oczywiście zmiany w ofertach mogą nastąpić i zapewne nastąpią, jednak gdy będziesz musiał szybko przerzucić sklep na wyższy plan lub gdy nie będzie innego wyjścia – do innego usługodawcy, zaoszczędzisz wiele czasu i nerwów, jak również pieniędzy, albowiem każdy przestój w funkcjonowaniu e-sklepu to dla Ciebie strata… również wizerunkowa!

Uruchamiając sklep startujesz z niskiego pułapu, jeżeli nie prowadzisz zintensyfikowanych działań e-marketingowych, zazwyczaj w pierwszych 6 miesiącach działalności nie potrzebujesz full wypas hostingu, jednak ze względu na bardzo zróżnicowaną jakość oferowaną na najniższych planach hostingowych, musisz zadbać o odpowiednie zweryfikowanie potencjalnego usługodawcy.

Myślę, że to będzie dobry topik na odrębny artykuł. Jeżeli masz pytania dotyczące tego punktu, skontaktuj się ze mną za pośrednictwem formularza kontaktowego lub zapytaj w komentarzu.

Dlaczego szybki stabilny hosting jest taki ważny?

Przedsiębiorcy, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z e-commerce często nie mają świadomości, że praktycznie na każdym kroku czyhają na nich zagrożenia. Jednym z zagrożeń są nieodpowiednie decyzje (błędne wybory), które często utrudniają osiąganie wyznaczonych celów, jak też w wielu przypadkach decydują o być, albo nie być internetowego startupu.

W internetowym świecie funkcjonują dwa powiedzenia, które idealnie tutaj pasują – „Biznes zaczyna się od domeny”, a w świecie e-commerce – „Biznes zaczyna się od dobrego hostingu”. W kolejnych akapitach dowiesz się, że wybór hostingu to jedna z kluczowych decyzji, która może zadecydować o przyszłości Twojego biznesu online.

Tani mi wystarczy – podstawowy błąd w e-commerce

Pierwsza rzecz jaka przychodzi na myśl – „ach ta polska mentalność”. Po co lepszy hosting, jak i tak nie będę w stanie wykorzystać jego potencjału. Niestety to tak nie działa. Tanie konta hostingowe z reguły mają większe obostrzenia i limity, a też w wielu przypadkach ich jakość pozostawia wiele do życzenia.

Zadanie dla Ciebie: jeżeli masz sklep internetowy na hostingu współdzielonym, sprawdź adres IP (również zerknij na Reverse IP Lookup) i wyłuskaj informację, ile szacunkowo znajduje się na nim stron i co to są za strony. Narzędzia zewnętrzne nie są dokładne, ale dzięki nim poznasz przybliżoną liczbę hostowanych stron. Jeżeli jest 4-cyfrowa masz powody do obaw. Dlaczego?

Nawet najlepiej zoptymalizowany host nie zagwarantuje Ci, że przy dużej liczbie obsługiwanych użytkowników nie dojdzie do problemów w funkcjonowaniu całego serwera, a niestety czym tańszy hosting, tym więcej użytkowników i tym więcej niedoświadczonych użytkowników.

Wprawdzie od administratorów zależy szybkość reakcji na pojawiający się problem, jednak… administrator to też człowiek. Administratorzy szybko reagują na sytuacje podbramkowe, w większości mają przewidzianą „rezerwę”, aczkolwiek czym więcej stron utrzymywanych na jednym serwerze, tym ryzyko przerw w dostępności serwera wyższe, a przerwa w dostępności oznacza dla Ciebie konkretne straty finansowe, wskutek niemożności złożenia przez klienta zamówienia w sklepie.

Hosting współdzielony i jakość stron

Hmm… powiadasz tani hosting wystarczy? Czy kiedykolwiek przed wykupieniem hostingu sprawdzałeś jakie strony znajdują się na nim? Czy zdajesz sobie sprawę, że Ci najmniej płacący klienci często otrzymują przydziały na gorszy jakościowo serwer, o gorszych parametrach i stabilności? To klient „biznesowy” jest głównym źródłem dochodów wielu firm hostingowych, on najwięcej płaci, on najwięcej wymaga i on otrzymuje to co najlepsze. Więc jeżeli prowadzisz sklep internetowy i inwestujesz w śmieciowy hosting, na który stać każdego gimnazjalistę w Polsce (sorry że tak dosadnie), nie dziw się później, że Twój biznes znajduje się w takim miejscu, w jakim się znajduje… czyli leży i kwiczy brutalnie mówiąc.

Nie namawiam do inwestowania ponad Twoje siły, każdą inwestycję dokładnie przemyśl, przekalkuluj zyski i straty, zagrożenia oraz korzyści, mając pełny obraz sytuacji świadomie podejmij decyzję.

Większość błędów właścicieli startujących e-sklepów wynika z niewystarczającej wiedzy, właśnie dlatego stworzyłem socialtrends.pl, aby ową wiedzę Ci dostarczyć!

Dostępność usługi, gwarantowane SLA

Pewnie nie raz słyszałeś od firm hostingowych o niezawodności ich sprzętu. Prawda jest taka, że większość z nich uzależniona jest od zewnętrznych dostawców, wielu z nich kolokacje serwerów dzierżawi, wielu z nich nie ma wpływu na wiele spraw, to inni za nich decydują. Pomyśl, gdy los nie jest w Twoich rękach możesz cokolwiek gwarantować? Niestety w wielu sytuacjach składane są obietnice bez pokrycia, obiecywane SLA na poziomie 100% dla shareda (drogie hostingi w chmurze z cachowaniem rozproszonym to jeszcze rozumiem) czy nawet 99,9 procenta dla osób „mniej wymagających”. Nie daj się omamić takim obietnicom. Jeszcze w swojej karierze nie spotkałem się z serwerem, który przez 365 dni w roku nie miał choćby godzinnego przestoju, z powodu na przykład aktualizacji oprogramowania, awarii łącz światłowodowych czy wskutek innych mniej lub bardziej poważnych zdarzeń. Najlepszy usługodawca to taki, który przedstawi fakty oraz nie będzie obiecywał złotych gór. Owszem, w sieci spotkasz oferty 99,98 i nawet 99,99%, przedsiębiorstwa które muszą swym użytkownikom dostarczyć nieprzerwanie usługi mogą podpisać z firmami hostingowymi restrykcyjne umowy wyznaczające wysokie SLA oraz bardzo krótki czas reakcji na awarię, jednak koszty takich usług są astronomiczne (czyt. nie dla startupu).

Hosting SEO pod sklep – czy to dobry wybór?

Jeden z klientów zadał mi kiedyś pytanie, czy jak postawi sklep na hostingu SEO, to nic się nie stanie. Na to pytanie już udzieliłem wyżej odpowiedzi, jednak odniosę się do tego jeszcze raz.

Dla Ciebie jako właściciela sklepu istotna jest nie tylko stabilność i szybkość serwera, ale również otoczenie. Jeżeli kupujesz hosting współdzielony – a tak jest w przypadku większości hostingów SEO, zawsze musisz liczyć się z większym ryzykiem w przerwie działania serwera. Czym więcej stron funkcjonuje na danym serwerze, tym ryzyko awarii wzrasta. Do gry wkracza również jakość hostowanych stron wraz z…

Mamy tutaj do czynienia również z innym zjawiskiem zwanym z języka angielskiego „bad neighborhood” czyli „złe sąsiedztwo”. Na hostingach SEO jak sama nazwa wskazuje, stawia się strony internetowe, głównie do pozycjonowania innych serwisów. Nie jest tutaj wymagana nie wiadomo jaka dostępność, użytkownicy którzy wykupili usługę też mają tego świadomość. Zatem w Twoim sklepie internetowym postawionym na hostingu SEO nietrudno o sytuację, w której klient składa zamówienie, dochodzi do kroku finalizacji, gdzie po kliknięciu w przycisk „Zamów” nic się nie dzieje – strona „wisi”, zwraca błąd 500, pokazuje się pusta, biała strona lub następuje database connection error. Zamówienie nie przeskakuje do kolejki realizacji, a wkurzony klient odchodzi do kogoś innego. Taka sytuacja miała niestety miejsce i akurat mnie to kiedyś spotkało przy składaniu zamówienia. Bogaty o te doświadczenia jako konsument, mogę powiedzieć – irytująca sytuacja, która nie tylko zmniejsza sprzedaż w sklepie, ale również buduje negatywny jego wizerunek. Gdybym złożył zamówienie i zostało ono zrealizowane w sposób bezproblemowy, szybki mógłbym zostać „przekonwertowany” w stałego bywalca e-sklepu, a w skutek kiepskiej jakości hostingu skorzystała na tym konkurencja, którą stać było na lepszy hosting.

Ooo tak, konkurencja z pewnością ucieszy się, że inwestujesz w słaby hosting – bez uszczypliwości, po prostu mówię jak jest. Do czego zmierzam, żeby pokazać jak dobrą masz obsługę klienta, jak szybko dostarczasz przesyłki, konsument – klient musi wpierw złożyć zamówienie. Właścicielu sklepu! Od jakości hostingu zależy powodzenie Twojego biznesu.

Opinie o hostingach

W jednej z toczących się dyskusji na forum spotkałem się z informacją, że klient wybierając hosting wpierw patrzy na opinie, dopiero później na cenę. Wielu użytkowników w dokładnie ten sam sposób wybiera przyszłego usługodawcę, ale czy należy wierzyć opiniom w sieci? I tak i nie, jeden z dobrze znanych portali w tej branży usuwał opinie o hostingach, nigdy nie wnikałem czemu, być może usługodawca pozytywnie rozpatrzył reklamację rozżalonego użytkownika, a ten w podziękowaniu usunął opinię, nie wiem, proszę nie pytać, fakt jest jednak jeden – negatywne opinie często są usuwane i nie dotyczy to tylko tego konkretnego portalu. Jest to globalne zjawisko związane po części z SERM czyli zarządzaniem reputacją marki w wyszukiwarkach, które zostanie omówione w kolejnych artykułach.

Co mogę doradzić ci w tym zakresie? Drogi czytelniku! Jeżeli przy wyborze hostingu kierujesz się opiniami, w pierwszej kolejności zapytaj o opinie dobrych znajomych, którzy mają strony i doświadczenie z danym usługodawcą. Jeżeli znajomy ma sklep o tematyce zbliżonej do Ciebie wiesz… różnie może być z tą prawdomównością ale zapytać i tak nie zaszkodzi.

W drugiej kolejności zapytaj osób obcych, które mają strony lub sklepy internetowe u usługodawcy, któremu chcesz zaufać. Jak takich ludzi wyszukać? Bardzo prosto! Wystarczy sprawdzić portale z opiniami, często przy opiniach znajdziesz adresy stron internetowych, później już tylko sprawdzenie adresu IP strony + Reverse IP i jedziesz z tematem.

Na koniec warto porozmawiać bezpośrednio z obsługą hostingu. Podobnie jak Ty rozmawiasz z klientem, zrób to ze swoim przyszłym usługodawcą. Zadzwoń lub wyślij e-mail z pytaniami. Kiedyś jeden z hostingów na moje zapytanie „Jakie największe fora internetowe u siebie hostujecie” zasłonił się, że to jest informacja niejawna. Informacje tego typu są publicznie dostępne, ponieważ wystarczy odpytać adres IP i pozyskać adresy stron z usług wykonujących Reverse IP, więc już sam fakt chęci „ukrycia” informacji lub pokrętnych tłumaczeń może nas zaniepokoić.

Testowanie hostingu

Nie raz wchodząc na podstronę oferty usług hostingowych widziałeś napis „testuj przez 7 dni za darmo”, w części przypadków możesz liczyć nawet na 10 – 14 darmowych testów. Czy taki test ma sens? Czy jesteś w stanie w tym czasie wyrobić sobie odpowiednią opinię o hostingu?

Niestety z tak krótkimi testami jest tak, że służą tylko do przetestowania usługi pod kątem kompatybilności ze skryptem. Inaczej mówiąc  jeżeli masz sklep i chcesz go przenieść do konkurencji, właśnie po to są tego typu testy udostępniane. Owszem, możesz wstępnie zapoznać się z możliwościami, generowanym obciążeniem – o ile serwer udostępnia tego typu informację, orientacyjnie oszacujesz ilu userów przyjąć możesz, ale i tak nie będziesz w stanie w 100% rzetelnie zweryfikować danego hosta.

Tylko dla hardcorowców – stress testy hostingu, czasem jest to konieczne, jednak zawsze o takich testach poinformuj administrację hostingu, inaczej mogą się zezłościć 🙂

Sprawny support

Wydawałoby się, że to jest rzecz oczywista, szybko odpowiadający support musi mieć dobry hosting. Niestety nie zawsze jest tak różowo. Szybkość odpowiedzi i krótki czas reakcji na zaistniałą awarię to podstawa każdego dobrego hostingu, ale wiedz również, że na początku możesz być traktowany jak książę, a później jak… nie dokończę, musiałbym użyć mocniejszych słów.

Mariusz! Które hostingi możesz polecić?

Hostingi pod strony firmowe i sklepy internetowe mogę polecić dwa: UnixStorm i MyDevil. Nie dlatego że inne są złe, ale dlatego że do tych 2 mam największe zaufanie. Jeżeli jesteś zainteresowany wymienionymi hostingami, będzie mi niezmiernie miło, jeżeli docenisz mój wkład w napisanie powyższego artykułu i wykupisz hosting z mojego polecenia, przy okazji zgarniając rabat 🙂

Kod rabatowy UnixStorm: 3442-1590-0195-3954-8254

Kod rabatowy MyDevil: LVFXN35DJL

24 komentarze

  • Polecasz dwie firmy hostingowe, bo masz do nich zaufanie. Można wiedzieć na czym to zaufanie polega? Jak duże serwisy u nich hostujesz? Czy jakieś stresstesty wykonywałeś?

    • Na każdym z hostów po kilka stron siedzi, największa 50000 uu miesięcznie w Unixstorm, pozostałe mają mniejszy ruch. W przypadku Unixstorm większość klientów, których obsługiwałem lub obsługuje u nich siedzi, zero problemów, admini z głową na karku no i jak im kiedyś tyłek trułem o północy w nocy w sobotę to też pomogli 🙂
      Z MyDevil korzystam od pół roku i jest dobrze, większych problemów nie było, support sprawny pomagają, kilka stron już tam postawionych i w perspektywie postawienie kolejnych kilku serwisów z branży wnętrzarskiej, finansowej i IT. Symulacje ruchu robiłem na obydwu hostach, dały radę 🙂

  • sprawde mydevil – bo niestety KEI o ile na wpki sie swietnie nadaje to juz dla presty jest problem – chocby z max input vars ograniczonym do 1000 – gdzie podstawowe pakiety jezykowe maja ponad 1600

    • @Krzysztof, jest okres testowy więc można wypróbować. Nie wiem czy oni mają jeszcze promocję po skorzystaniu z kodu rabatowego podanego na stronie kilka dni temu można było uzyskać rabat -50% (normalnie jest -20%) ale wpierw sugeruje testowe wypróbować za 1zł+VAT.

  • Unix uptime 99,8 MyDevil 99,5 🙂 i to gwarantowany. Takich informacji nie unikniesz w ofertach bo jakby nie zamieścili to klient pójdzie do innej firmy co takie zapewnienie da. Nie ma serwerów niezawodnych i trzeba się z tym liczyć. Nawet potentatom z największymi serwerowniami trafiają się pady.

    @Krzysztof
    Mam preste na kei i nie zauważyłem problemów.

  • Możesz polecić tani dobry hosting pod sklep wordpress z woocommerce. Przeglądałam porównywarki hostingów jestem zielona nie wiem na co zwrócić uwagę.

    • Przepraszam, że dopiero teraz odpisuje, ostatnio mam urwanie głowy, przed urlopem muszę wszystkie projekty dopiąć.

      Odnośnie pytania…

      Jeżeli w sklepie nie będzie mega dużo produktów, nie będziesz używała mocno obciążających dodatków i skórek, to spokojnie nawet średniej klasy shared sobie z tym poradzi. Woocommerce da się łatwo zoptymalizować więc przy wyborze hostingu nie musisz aż tak bardzo brać pod uwagę limitu zapytań do bazy, część rzeczy i tak można wrzucić do cache, a zrobienie tego w WordPress nie jest trudne, aczkolwiek są elementy na Woocommerce, których nie powinno się przechowywać w cache lub w ostateczności należy ustawić bardzo krótki czas wygasania cache. O tym mogę ci powiedzieć więcej na prywatnych kanałach.

      Limit CPU jest istotny, ale Woocommerce można dobrze zoptymalizować pod tym kątem. Transfer miesięczny – szczególnie w sklepach gdzie musisz sporo zdjęć produktów dodać i w dobrej jakości, wtedy wąskim gardłem jest przeważnie limit transferu, ale hostingi pozwalają dokupić GB jak braknie, zbliżający się limit zazwyczaj powoduje wysłanie do nas maila z możliwością dokupienia transferu.

      Czas wykonywania skryptu też ma znaczenie, szczególnie opcja możliwości wydłużenia czasu wykonywania, ale to już dla bardziej zaawansowanych użytkowników, którzy muszą odpalać różnego typu skrypciki w sklepie np. do śledzenia przepływu użytkowników.

      Kwestia też liczby maili na dobę, możliwość swobodnego majstrowania przy ustawieniach serwera, ale to już kwestia dla zaawansowanych. Jak się wdrożysz w te tematy, będziesz musiała zwrócić uwagę na detale.

      Musisz też wziąć pod uwagę kwestie jakiego ruchu spodziewasz się na stronie, czy będą przeprowadzane jakieś akcje marketingowe, które siłą rzeczy będą wymagające dla serwera. Musisz wszystko od razu przewidzieć i zaplanować, bo na ostatnią chwilę nie ma co czekać.

      Ogólnie to jest temat na oddzielny wpis, myślę że taki artykuł prędzej czy później na SocialTrends opublikuję, jednak jeżeli chcesz odpowiedzi „na już” to skontaktuj się ze mną na priv [kontakt(małpa)socialtrends.pl], jeśli tylko możliwości czasowe pozwolą, odpowiem na Twoje pytania. Pozdrawiam! Mariusz

  • Ludzie teraz coraz częściej operują na kilku najsłynniejszych. Nie szukają dalej. Ja porównywałem kilkanaście różnych hostingów. Moim zdaniem najbardziej adekwatną jakość do ceny ma {usunięto}. Szczególnie jeśli chodzi o usługę SSD. Dużo sprawniej działają.

    //Dodane przez administratora
    Zero szeptania Panie Radku, nie zrobię wyjątku dla nikogo.
    Pozdrawiam,
    Mariusz

  • z doświadczenia mogę zarekomendować miejsce na serwerze w Webd jeśli chodzi o skrypty sklepowe na wordpressie i prestashop. Testowałem również Webd na skrypcie Magento i do 10.000 tys. produktów najniższa wersja działa bez zarzutu – także propsy na 100% – zresztą tą chyba najniższe ceny w TOP5 konkurencji jeśli chodzi o koszty serwera i odnowienia domen.

  • Moim zdaniem pod zwykłego Wordpresa z funkcją sklepową czy Prestashop wystarczy średniej jakości serwer współdzielony (w sensie miejsce na serwerze) do 200-300 produktów po 3 do 5 zdjęć na jeden produkt wystarczy moim zdaniem w zupełności. Na rynku hostingów w Polsce jest już bardzo dużo usługodawców. TOP40 pierwszych wyników to mniej więcej wszystkie wiodące firmy. Każdy ma ofertę praktycznie jedną, dwie strony internetowe czy transfer na jeden mały sklep. Rynek się już moim zdaniem tak spłycił jeśli chodzi o konkurencję że dla zwykłego domownika mały serwerek na kilka stron można kupić od niecałych 4 złotych brutto za miesiąc. Na przykład w webd – praktycznie co 2 firma hostingowa ma ofertę dla najtańszych klientów którzy chcą tylko jedną stronę maksymalnie dwie utrzymywać… Bardziej moim zdaniem niż wybór hostingu (gdzie ceny są wszędzie podobne) będzie ważna optymalizacja silnika prestyshop, meganto czy wordpresa…

  • Potrzebuje dobry hosting pod sklep internetowy oparty na skrypcie Prestashop. Nie planuje na początek bardzo go rozbudowywać ale z czasem pewnie tak. Dodatkowo na tym samym hostingu planuje otworzyć bloga sklepowego na wordpress. Wiem że hosting będzie musiał być lepszy niż zwykłe tanie. Który z tych 2 będzie dobry? A może masz coś innego dobrego. Co możesz polecić?

    • Na początek zarówno myDevil nawet na najniższym pakiecie, jak również Unixstorm w pakiecie Biznes-1 dadzą sobie radę o ile nie zainstalujesz na serwerze templatek z wodotryskami, one potrafią zajechać każdy hosting. Jeśli będziesz często prowadził akcje marketingowe związane z promocjami warto odseparować bloga od sklepu, oczywiście o ile będzie to możliwe u Ciebie z punktu widzenia technicznego. Alternatywnie w przypadku większych akcji marketingowych zawsze można oddelegować kampanię na inny serwer, przekierowując tylko zainteresowanych userów do sklepu i oferty. Temat szeroki, na początek z pewnością te 2 hosty wystarczą.

  • Hosting w Firehost jest ok. Od lat nie miałem nic w dużych firmach, bo to bzdura. W małej firmie płaci się wielokrotnie mniej i ma się normalny support. Dzwonisz do kogoś znanego przy awarii to jesteś 50. w kolejce. A przecież jakościowo to kompletnie nic nie daje.

    • Bez przesady, aż tak źle u tych dużych z supportem nie jest.

  • Ostatnio pracuję sporo z Magento 2 i gwoli uzupełnienia dodam, że bez dobrego dedyka to nawet szkoda zaczynać. Spore ma wymagania na start a już gdy projekt się rozrośnie to całkiem ma wymagania.

  • Również zastanawiam się nad hostingiem pod sklep internetowy na wordpress z woocommerce, niestety jestem kompletnie zielony. Czy taki hosting MD2 z mydevil byłby wystarczający pod startujący sklep?

    • @Marcino, jaki skrypt pod sklep? Jak dużo produktów? Jak bardzo rozbudowany będzie, ile dodatków, ficzerów, jak będzie wyglądała templatka, ile będzie zawierała elementów JS, jaka ciężka będzie dla serwera 🙂 Dla nowego sklepu konto Md2 powinno wystarczyć, aczkolwiek na te i inne pytania trzeba sobie odpowiedzieć, aby można było z dużą dozą prawdopodobieństwa określić ile zasobów zostanie zużytych. Należy w strategii również uwzględnić kwestie optymalizacyjne sklepu (w jakim stopniu sklep zostanie zoptymalizowany pod kątem wydajnościowym) oraz kwestie przeprowadzanych dodatkowych kampanii reklamowych.

  • Pisałeś o krótkich testach (14 dni). Home teraz ma promocję na testy do końca roku, wydaje się być to odpowiedni czas na wyrobienie sobie opinii 🙂

    Tutaj więcej info, jakby ktoś był zainteresowany: https://beta.home.pl/testuj/#testuj

    Dodatkowo mają konkurs polegający na zgłaszaniu na forum błędów i sugestii, także można rozwijać ich usługi i wygrać 😉

    • Dzięki za informację Tomku! Dziewczyny faktycznie są czarujące 🙂

    • Nie mam zaufania do tego hostingu, ale nie będę odradzał, jak ktoś chce przetestować to niech testuje. Pozdrawiam 🙂

  • Rozumiem, szanuję. Każdy ma prawo do swoich testów i wyrobienia swoich opinii. Pozdrawiam również! 🙂

  • A ja polecam mocno polski hosting: (usunięto) Jest naprawdę dobry. Wsparcie potrafi odpowiedzieć mi w ciągu 10 minut na pytanie zadane o trzeciej w nocy. Przeniosłem się tam z (usunięto) i nie zmienię na nic innego.
    Mam tam kilka serwisów w tym jeden sklep na PrestaShop. Wszystko elegancko działa.

    • Super, tylko po co ten ref w linkach 😉
      Ps. Szeptanka na tym blogu nie przejdzie, dla nikogo nie zrobię wyjątku nawet dla Was 🙂
      Pozdrawiam!

O autorze…

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.