E-commerce marketing - Marketing w sklepach internetowych

serwer-001
14 Wrz 2016

Jaki hosting pod sklep internetowy

Mariusz Kołacz 21 komentarzy

Czytelnicy bardzo często pytają „jaki hosting pod sklep internetowy”, „który hosting będzie lepszy”. Wybór szybkiego hostingu pod sklep internetowy to kluczowa rzecz, szczególnie dla startupów, które muszą liczyć każdy grosz, jednak czy warto oszczędzać na hostingu? Z mojej 8 letniej praktyki w marketingu internetowym oraz 15 lat spędzonych w IT wynika, że nadmierne oszczędzanie może przesądzić o upadku startupu. Są rzeczy, na których nie należy oszczędzać – jedną z tych rzeczy jest hosting!

Myśl z wyprzedzeniem!

Przewidywanie to niesłychanie istotny element w każdym biznesie. W trakcie działalności realizujesz plan, punkt po punkcie, Twój biznes rozwija się, sklep rośnie, zwiększa się liczba produktów, użytkowników, klientów i w pewnym momencie patrzysz na plan i dochodzisz do wniosku, że czegoś brakuje. Jak myślisz czego?

Każdy właściciel sklepu internetowego już na etapie otwierania działalności powinien wykonać oszacowanie liczby użytkowników oraz możliwości wybranego usługodawcy hostingowego. Wszelkie prognozy należy zapisać i stworzyć dla nich odpowiednie scenariusze postępowania, analizując aktualną ofertę usługodawcy oraz ofertę rynkową konkurentów. Oczywiście zmiany w ofertach mogą nastąpić i zapewne nastąpią, jednak gdy będziesz musiał szybko przerzucić sklep na wyższy plan lub gdy nie będzie innego wyjścia – do innego usługodawcy, zaoszczędzisz wiele czasu i nerwów, jak również pieniędzy, albowiem każdy przestój w funkcjonowaniu e-sklepu to dla Ciebie strata… również wizerunkowa!

Uruchamiając sklep startujesz z niskiego pułapu, jeżeli nie prowadzisz zintensyfikowanych działań e-marketingowych, zazwyczaj w pierwszych 6 miesiącach działalności nie potrzebujesz full wypas hostingu, jednak ze względu na bardzo zróżnicowaną jakość oferowaną na najniższych planach hostingowych, musisz zadbać o odpowiednie zweryfikowanie potencjalnego usługodawcy.

Myślę, że to będzie dobry topik na odrębny artykuł. Jeżeli masz pytania dotyczące tego punktu, skontaktuj się ze mną za pośrednictwem formularza kontaktowego lub zapytaj w komentarzu.

Dlaczego szybki stabilny hosting jest taki ważny?

Przedsiębiorcy, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z e-commerce często nie mają świadomości, że praktycznie na każdym kroku czyhają na nich zagrożenia. Jednym z zagrożeń są nieodpowiednie decyzje (błędne wybory), które często utrudniają osiąganie wyznaczonych celów, jak też w wielu przypadkach decydują o być, albo nie być internetowego startupu.

W internetowym świecie funkcjonują dwa powiedzenia, które idealnie tutaj pasują – „Biznes zaczyna się od domeny”, a w świecie e-commerce – „Biznes zaczyna się od dobrego hostingu”. W kolejnych akapitach dowiesz się, że wybór hostingu to jedna z kluczowych decyzji, która może zadecydować o przyszłości Twojego biznesu online.

Tani mi wystarczy – podstawowy błąd w e-commerce

Pierwsza rzecz jaka przychodzi na myśl – „ach ta polska mentalność”. Po co lepszy hosting, jak i tak nie będę w stanie wykorzystać jego potencjału. Niestety to tak nie działa. Tanie konta hostingowe z reguły mają większe obostrzenia i limity, a też w wielu przypadkach ich jakość pozostawia wiele do życzenia.

Zadanie dla Ciebie: jeżeli masz sklep internetowy na hostingu współdzielonym, sprawdź adres IP (również zerknij na Reverse IP Lookup) i wyłuskaj informację, ile szacunkowo znajduje się na nim stron i co to są za strony. Narzędzia zewnętrzne nie są dokładne, ale dzięki nim poznasz przybliżoną liczbę hostowanych stron. Jeżeli jest 4-cyfrowa masz powody do obaw. Dlaczego?

Nawet najlepiej zoptymalizowany host nie zagwarantuje Ci, że przy dużej liczbie obsługiwanych użytkowników nie dojdzie do problemów w funkcjonowaniu całego serwera, a niestety czym tańszy hosting, tym więcej użytkowników i tym więcej niedoświadczonych użytkowników.

Wprawdzie od administratorów zależy szybkość reakcji na pojawiający się problem, jednak… administrator to też człowiek. Administratorzy szybko reagują na sytuacje podbramkowe, w większości mają przewidzianą „rezerwę”, aczkolwiek czym więcej stron utrzymywanych na jednym serwerze, tym ryzyko przerw w dostępności serwera wyższe, a przerwa w dostępności oznacza dla Ciebie konkretne straty finansowe, wskutek niemożności złożenia przez klienta zamówienia w sklepie.

Hosting współdzielony i jakość stron

Hmm… powiadasz tani hosting wystarczy? Czy kiedykolwiek przed wykupieniem hostingu sprawdzałeś jakie strony znajdują się na nim? Czy zdajesz sobie sprawę, że Ci najmniej płacący klienci często otrzymują przydziały na gorszy jakościowo serwer, o gorszych parametrach i stabilności? To klient „biznesowy” jest głównym źródłem dochodów wielu firm hostingowych, on najwięcej płaci, on najwięcej wymaga i on otrzymuje to co najlepsze. Więc jeżeli prowadzisz sklep internetowy i inwestujesz w śmieciowy hosting, na który stać każdego gimnazjalistę w Polsce (sorry że tak dosadnie), nie dziw się później, że Twój biznes znajduje się w takim miejscu, w jakim się znajduje… czyli leży i kwiczy brutalnie mówiąc.

Nie namawiam do inwestowania ponad Twoje siły, każdą inwestycję dokładnie przemyśl, przekalkuluj zyski i straty, zagrożenia oraz korzyści, mając pełny obraz sytuacji świadomie podejmij decyzję.

Większość błędów właścicieli startujących e-sklepów wynika z niewystarczającej wiedzy, właśnie dlatego stworzyłem SocialTrends.pl, aby ową wiedzę Ci dostarczyć!

Dostępność usługi, gwarantowane SLA

Pewnie nie raz słyszałeś od firm hostingowych o niezawodności ich sprzętu. Prawda jest taka, że większość z nich uzależniona jest od zewnętrznych dostawców, wielu z nich kolokacje serwerów dzierżawi, wielu z nich nie ma wpływu na wiele spraw, to inni za nich decydują. Pomyśl, gdy los nie jest w Twoich rękach możesz cokolwiek gwarantować? Niestety w wielu sytuacjach składane są obietnice bez pokrycia, obiecywane SLA na poziomie 100% dla shareda (drogie hostingi w chmurze z cachowaniem rozproszonym to jeszcze rozumiem) czy nawet 99,9 procenta dla osób „mniej wymagających”. Nie daj się omamić takim obietnicom. Jeszcze w swojej karierze nie spotkałem się z serwerem, który przez 365 dni w roku nie miał choćby godzinnego przestoju, z powodu na przykład aktualizacji oprogramowania, awarii łącz światłowodowych czy wskutek innych mniej lub bardziej poważnych zdarzeń. Najlepszy usługodawca to taki, który przedstawi fakty oraz nie będzie obiecywał złotych gór. Owszem, w sieci spotkasz oferty 99,98 i nawet 99,99%, przedsiębiorstwa które muszą swym użytkownikom dostarczyć nieprzerwanie usługi mogą podpisać z firmami hostingowymi restrykcyjne umowy wyznaczające wysokie SLA oraz bardzo krótki czas reakcji na awarię, jednak koszty takich usług są astronomiczne (czyt. nie dla startupu).

Hosting SEO pod sklep – czy to dobry wybór?

Jeden z klientów zadał mi kiedyś pytanie, czy jak postawi sklep na hostingu SEO, to nic się nie stanie. Na to pytanie już udzieliłem wyżej odpowiedzi, jednak odniosę się do tego jeszcze raz.

Dla Ciebie jako właściciela sklepu istotna jest nie tylko stabilność i szybkość serwera, ale również otoczenie. Jeżeli kupujesz hosting współdzielony – a tak jest w przypadku większości hostingów SEO, zawsze musisz liczyć się z większym ryzykiem w przerwie działania serwera. Czym więcej stron funkcjonuje na danym serwerze, tym ryzyko awarii wzrasta. Do gry wkracza również jakość hostowanych stron wraz z…

Mamy tutaj do czynienia również z innym zjawiskiem zwanym z języka angielskiego „bad neighborhood” czyli „złe sąsiedztwo”. Na hostingach SEO jak sama nazwa wskazuje, stawia się strony internetowe, głównie do pozycjonowania innych serwisów. Nie jest tutaj wymagana nie wiadomo jaka dostępność, użytkownicy którzy wykupili usługę też mają tego świadomość. Zatem w Twoim sklepie internetowym postawionym na hostingu SEO nietrudno o sytuację, w której klient składa zamówienie, dochodzi do kroku finalizacji, gdzie po kliknięciu w przycisk „Zamów” nic się nie dzieje – strona „wisi”, zwraca błąd 500, pokazuje się pusta, biała strona lub następuje database connection error. Zamówienie nie przeskakuje do kolejki realizacji, a wkurzony klient odchodzi do kogoś innego. Taka sytuacja miała niestety miejsce i akurat mnie to kiedyś spotkało przy składaniu zamówienia. Bogaty o te doświadczenia jako konsument, mogę powiedzieć – irytująca sytuacja, która nie tylko zmniejsza sprzedaż w sklepie, ale również buduje negatywny jego wizerunek. Gdybym złożył zamówienie i zostało ono zrealizowane w sposób bezproblemowy, szybki mógłbym zostać „przekonwertowany” w stałego bywalca e-sklepu, a w skutek kiepskiej jakości hostingu skorzystała na tym konkurencja, którą stać było na lepszy hosting.

Ooo tak, konkurencja z pewnością ucieszy się, że inwestujesz w słaby hosting – bez uszczypliwości, po prostu mówię jak jest. Do czego zmierzam, żeby pokazać jak dobrą masz obsługę klienta, jak szybko dostarczasz przesyłki, konsument – klient musi wpierw złożyć zamówienie. Właścicielu sklepu! Od jakości hostingu zależy powodzenie Twojego biznesu.

Opinie o hostingach

W jednej z toczących się dyskusji na forum spotkałem się z informacją, że klient wybierając hosting wpierw patrzy na opinie, dopiero później na cenę. Wielu użytkowników w dokładnie ten sam sposób wybiera przyszłego usługodawcę, ale czy należy wierzyć opiniom w sieci? I tak i nie, jeden z dobrze znanych portali w tej branży usuwał opinie o hostingach, nigdy nie wnikałem czemu, być może usługodawca pozytywnie rozpatrzył reklamację rozżalonego użytkownika, a ten w podziękowaniu usunął opinię, nie wiem, proszę nie pytać, fakt jest jednak jeden – negatywne opinie często są usuwane i nie dotyczy to tylko tego konkretnego portalu. Jest to globalne zjawisko związane po części z SERM czyli zarządzaniem reputacją marki w wyszukiwarkach, które zostanie omówione w kolejnych artykułach.

Co mogę doradzić ci w tym zakresie? Drogi czytelniku! Jeżeli przy wyborze hostingu kierujesz się opiniami, w pierwszej kolejności zapytaj o opinie dobrych znajomych, którzy mają strony i doświadczenie z danym usługodawcą. Jeżeli znajomy ma sklep o tematyce zbliżonej do Ciebie wiesz… różnie może być z tą prawdomównością ale zapytać i tak nie zaszkodzi.

W drugiej kolejności zapytaj osób obcych, które mają strony lub sklepy internetowe u usługodawcy, któremu chcesz zaufać. Jak takich ludzi wyszukać? Bardzo prosto! Wystarczy sprawdzić portale z opiniami, często przy opiniach znajdziesz adresy stron internetowych, później już tylko sprawdzenie adresu IP strony + Reverse IP i jedziesz z tematem.

Na koniec warto porozmawiać bezpośrednio z obsługą hostingu. Podobnie jak Ty rozmawiasz z klientem, zrób to ze swoim przyszłym usługodawcą. Zadzwoń lub wyślij e-mail z pytaniami. Kiedyś jeden z hostingów na moje zapytanie „Jakie największe fora internetowe u siebie hostujecie” zasłonił się, że to jest informacja niejawna. Informacje tego typu są publicznie dostępne, ponieważ wystarczy odpytać adres IP i pozyskać adresy stron z usług wykonujących Reverse IP, więc już sam fakt chęci „ukrycia” informacji lub pokrętnych tłumaczeń może nas zaniepokoić.

Testowanie hostingu

Nie raz wchodząc na podstronę oferty usług hostingowych widziałeś napis „testuj przez 7 dni za darmo”, w części przypadków możesz liczyć nawet na 10 – 14 darmowych testów. Czy taki test ma sens? Czy jesteś w stanie w tym czasie wyrobić sobie odpowiednią opinię o hostingu?

Niestety z tak krótkimi testami jest tak, że służą tylko do przetestowania usługi pod kątem kompatybilności ze skryptem. Inaczej mówiąc  jeżeli masz sklep i chcesz go przenieść do konkurencji, właśnie po to są tego typu testy udostępniane. Owszem, możesz wstępnie zapoznać się z możliwościami, generowanym obciążeniem – o ile serwer udostępnia tego typu informację, orientacyjnie oszacujesz ilu userów przyjąć możesz, ale i tak nie będziesz w stanie w 100% rzetelnie zweryfikować danego hosta.

Tylko dla hardcorowców – stress testy hostingu, czasem jest to konieczne, jednak zawsze o takich testach poinformuj administrację hostingu, inaczej mogą się zezłościć 🙂

Sprawny support

Wydawałoby się, że to jest rzecz oczywista, szybko odpowiadający support musi mieć dobry hosting. Niestety nie zawsze jest tak różowo. Szybkość odpowiedzi i krótki czas reakcji na zaistniałą awarię to podstawa każdego dobrego hostingu, ale wiedz również, że na początku możesz być traktowany jak książę, a później jak… nie dokończę, musiałbym użyć mocniejszych słów.

Mariusz! Które hostingi możesz polecić?

Hostingi pod strony firmowe i sklepy internetowe mogę polecić dwa: UnixStorm i MyDevil. Nie dlatego że inne są złe, ale dlatego że do tych 2 mam największe zaufanie. Jeżeli jesteś zainteresowany wymienionymi hostingami, będzie mi niezmiernie miło, jeżeli docenisz mój wkład w napisanie powyższego artykułu i wykupisz hosting z mojego polecenia, przy okazji zgarniając rabat 🙂

Kod rabatowy UnixStorm: 3442-1590-0195-3954-8254

Kod rabatowy MyDevil: LVFXN35DJL