link building

Link building w praktyce – pozyskiwanie linków pozycjonujących

Link building jest jednym z najistotniejszych etapów w procesie pozycjonowania strony internetowej. Bez prawidłowo zbudowanej struktury linków, nie ma mowy o obecności w pierwszej trójce wyników wyszukiwania. Co kryje się pod tym pojęciem? Dlaczego link building jest tak bardzo istotny? Jak pozyskać linki? Na każde z tych pytań odpowiadamy poniżej.

Pozycjonowanie stron internetowych nie jest czynnością samą w sobie, a sumą procesów – działań prowadzonych w różnych obszarach, których finalnym efektem jest wysoka pozycja pozycjonowanego adresu w organicznych wynikach wyszukiwania. Żeby mogło przynieść należyty rezultat, pozycjoner musi skupić się na wszystkich jego aspektach. Jednym z najistotniejszych, do których należy przywiązać szczególną uwagę, jest link building, czyli tworzenie struktury linków.

Czym właściwie jest link?

Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie, które stanowi punkt wyjścia do wszystkich kolejnych: co to jest link? Pod tym pojęciem kryje się hiperłącze – odnośnik ułatwiający internautom poruszanie się po sieci. W tym miejscu należy podkreślić, że „odsyłacze”, o których mowa, są postrzegane jako znaczne ułatwienie nie tylko przez użytkowników Internetu, ale także przez nieustannie skanujące sieć boty wyszukiwarek.

Linki mają istotny wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, przy czym trzeba wspomnieć, że poszczególne odnośniki charakteryzują się inną siłą oddziaływania na pozycjonowanie. Ten aspekt jest uwarunkowany m.in. ich formą i atrybutami.

<a href="https://socialtrends.pl">anchor</a>

Linki wewnętrzne i zewnętrzne

Odnośniki należy dzielić na dwie podstawowe grupy: wewnętrzne i zewnętrzne. Pierwsze z wymienionych prowadzą do poszczególnych podstron w obrębie jednej domeny, z kolei drugie – kierują do określonej strony z innych domen.

Linkowanie wewnętrzne

Proces linkowania wewnętrznego (element działań SEO on-site, czyli prowadzonych w obrębie strony) można realizować na różne sposoby. Wielu osobom ten rodzaj odnośników kojarzy się przede wszystkim ze spisem treści, którego odnośniki prowadzą do poszczególnych części tekstu. Skojarzenie to jest jak najbardziej słuszne. Spis ułatwia użytkownikom odnalezienie interesujących ich informacji, a botom – analizę struktury treści. Poszczególne części składowe często wyświetlają się w SERP-ach, co dodatkowo zwiększa widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Warto jednak wiedzieć, że tworzenie spisu treści nie jest jedyną techniką linkowania wewnętrznego. Inne popularne metody to:

  • umieszczanie linków prowadzących do produktów/usług w artykułach na blogu firmowym,
  • lokowanie linków kierujących do poszczególnych publikacji w nowszych artykułach o powiązanej tematyce,
  • linkowanie w rankingach porównujących różne produkty z tej samej kategorii,
  • tworzenie menu kategorii i podkategorii na stronie głównej e-sklepu.

Linkowanie zewnętrzne ma znaczenie w procesie pozycjonowania strony, ale nie jest jego głównym elementem. Wynika to z faktu, że algorytmy wyszukiwarki Google w większym stopniu ufają zewnętrznym rekomendacjom.

Linkowanie zewnętrzne

W tym miejscu dochodzimy do linkowania zewnętrznego, czyli jednej z kluczowych części składowych SEO off-site – działań prowadzonych poza pozycjonowaną stroną. Linki zewnętrzne są traktowane przez boty jako swoiste rekomendacje.

To zupełnie jak na rozmowie kwalifikacyjnej: przyszły pracodawca chętnie wysłucha, co masz do powiedzenia na swój temat, ale ostateczną decyzję podejmie na podstawie referencji wystawionych przez poprzednich pracodawców. Im solidniejsza firma wystawiła twoje rekomendacje, tym bardziej wzrastają twoje szanse na zatrudnienie. Teraz przełóżmy to na pozycjonowanie. Twoja opinia na temat własnych kompetencji jest jak link wewnętrzny, z kolei referencje odpowiadają linkom zewnętrznym. Poprzedni pracodawcy to domeny, na których znajdują się odnośniki. Im lepsza jest ich reputacja, tym większe są szanse na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Odpowiednio skonstruowana struktura linków zewnętrznych przenosi tzw. link juice i w ten sposób wzmacnia autorytet strony. Właśnie to sprawia, że właściwie przeprowadzone linkowanie zewnętrzne w największej mierze wpływa na finalne efekty pracy pozycjonera.

Każdy link ma swój atrybut

Wszystkie linki są zaopatrzone w element, który ma za zadanie określić rodzaj relacji na linii strona linkująca-strona linkowana. Mowa o atrybucie linku rel=”…”. To właśnie atrybut wskazuje wyszukiwarkom, jak dany odnośnik powinien być odczytywany.

Atrybut nofollow

Atrybut rel=”nofollow” sugeruje botom indeksującym, że nie powinny podążać za odnośnikiem, który został nim oznaczony. Tego typu linki, gdy prowadzą z jednej domeny do innej, nie przekazują drugiej stronie mocy.

Skoro link nofollow nie wpływa na umocnienie autorytetu strony, po co go używać? Takie odnośniki mają zastosowanie przede wszystkim w linkowaniu różnicującym. Aby w jak największym stopniu urozmaicić profil linków, należy pozyskiwać różnego typu linki, zarówno te przekazujące moc, jak i opatrzone atrybutem nofollow.

<a href="https://socialtrends.pl" rel="nofollow">anchor</a>

Linki z atrybutami nofollow stosuje się także w linkowaniu wewnętrznym do zapobiegania przekazywania mocy do określonych podstron np. w celu unikania wzmacniania podstron, które nie dostarczają wielkiej wartości użytkownikowi końcowemu. Z reguły takie strony oznacza się również poprzez noindex.

Kolejnym przykładem wykorzystania nofollow może być sytuacja, gdy pozycjonerowi zależy na zabezpieczeniu własnej strony przed potencjalnym negatywnym wpływem linkowania do danej domeny np. jeżeli strona docelowa została zainfekowana złośliwym oprogramowaniem, a my linkowaliśmy do niej w modelu site-wide, wówczas uniknąć można negatywnych konsekwencji zwrotnych.

Atrybut dofollow

Atrybut dofollow jest przeciwieństwem omówionego powyżej. Tego typu odnośniki sugerują botom indeksującym, że te powinny podążać ich śladem i w konsekwencji – trafić na linkowaną stronę.

<a href="https://socialtrends.pl" rel="dofollow">anchor</a>

Linki dofollow są najbardziej pożądane w procesie pozycjonowania, bo to właśnie te odnośniki przekazują link juice. Trzeba jednak wiedzieć, że nie mogą być stosowane bez ograniczeń. Gdy struktura linków zewnętrznych składa się wyłącznie z odnośników z tym atrybutem, dla botów staje się jasne, że zachodzi próba manipulacji wynikami wyszukiwania, a to może przynieść spadek, nie wzrost pozycji.

Warto wspomnieć, że stosowanie atrybutu rel=”dofollow” nie jest absolutnie konieczne, bo moc strony przenosi niemal każdy odnośnik, z wyjątkiem linków nofollow, sponsored i UGC.

Atrybut UGC

Atrybut rel=”ugc” (user generated content) jest stosowany w linkach zamieszczanych na forach i w sekcjach komentarzy. Obecnie gigant z Mountain View postuluje, by w tych miejscach używać tego atrybutu w zastępstwie nofollow.

<a href="https://socialtrends.pl" rel="ugc">anchor</a>

Linki UGC mają za zadanie zapobiegać spamowaniu w dyskusjach internetowych, czyli działaniu służącemu manipulowaniu wynikami wyszukiwania. Należy jednak wspomnieć, że w przypadku odnośników zamieszczanych przez subskrybentów lub zaufanych członków danej społeczności, Google dopuszcza usunięcie tego atrybutu.

Atrybut sponsored

Atrybut rel=”sponsored” zastępuje bardziej ogólnikowy atrybut nofollow w odnośnikach zamieszczanych w materiałach sponsorowanych. Dotyczy to zarówno linków zamawianych w istniejących treściach, jak i „odsyłaczy” w nowych publikacjach.

<a href="https://socialtrends.pl" rel="sponsored">anchor</a>

Anchory w linkach tekstowych

Omówiliśmy już atrybuty linków, teraz czas przyjrzeć się anchorom. Pod tym pojęciem należy rozumieć tekst widoczny dla użytkownika, pod którym kryje się link prowadzący do danej domeny lub podstrony. Dla czytelnika, taka forma linkowania najczęściej jest bardziej atrakcyjna – wyróżniający się fragment tekstu wyraźnie sugeruje swoje przeznaczenie, ale nie wpływa negatywnie na odbiór treści. Dla botów, anchor jest czymś w rodzaju sygnału wskazującego na tematykę podlinkowanej strony. Warto wiedzieć, że linki tekstowe można zaopatrzyć w dodatkowe atrybuty, które określają relacje między nimi.

Exact match

Anchor exact match to słowo kluczowe w formie nieodmienionej – zgodne z tym, które użytkownicy wpisują w polu wyszukiwania Google. Taka kotwica w największym stopniu wpływa na pozycjonowanie adresu na określoną frazę kluczową. Z tego względu należy unikać sytuacji, gdy ten sam anchor jest stosowany dla wielu adresów, gdyż może to poskutkować kanibalizacją słów kluczowych. Dodatkowo nieumiejętne i nie wyważone wykorzystanie EMA w profilu linków może doprowadzić do odmiennego skutku – czyli spadku w wynikach wyszukiwania. Dlatego każdorazowo budując strategię link buildingu należy przeanalizować dotychczasowe działania i stan profilu linków. Przykładem EMA będzie np. „oczyszczacze powietrza”.

Partial match

Anchor partial match to słowo kluczowe w formie odmienionej lub nieodmienionej, połączonej z innymi słowami. Taki odnośnik często jest zestawiany z wezwaniem do działania, którego celem jest zmotywowanie użytkownika do otworzenia linku (CTA – call to action). Przykładem PMA będzie np. „kup oczyszczacz powietrza”. Odnośników z Partial Match Anchor także nie należy nadużywać i zawsze dostosować ich ilość do aktualnego stanu profilu linków przychodzących.

Zero match

Anchor zero match charakteryzuje się zerowym dopasowaniem, czyli nie zawiera frazy kluczowej, tylko dowolne słowo. W tym przypadku, wskazane jest użycie słowa kluczowego w otoczeniu linku tekstowego (najlepiej w zdaniu poprzedzającym lub następnym).

Anchor brandowy

W anchorze brandowym zawarta jest marka lub nazwa firmy. Tego typu odnośniki tekstowe nie mają tak dużego potencjału, lecz gdy treść artykułu z którego wychodzą jest skonstruowana w optymalny sposób, także potrafią skutecznie wpływać na pozycje strony. Oprócz tego odnośniki brandowe pomagają budować świadomość marki wśród użytkowników sieci, co ma wpływ na generowanie sprzedaży w sklepach internetowych.

Odnośniki bez anchorów

Linki pozbawione anchorów urozmaicają cały profil linków, co korzystnie wpływa na pozycjonowanie. Przykładem takiego linku będzie czysty adres URL. Warto jednak pamiętać, że z treścią nie zaznajamiają się wyłącznie boty indeksujące, ale także (a właściwie przede wszystkim) czytelnicy. Adresy URL, używane w linkach bez anchorów, powinny mieć przyjazną formę. Przypadkowy ciąg znaków może mocno zaburzyć odbiór treści, poza tym taki odnośnik nie jest zbyt przyjazny dla SEO. Niewątpliwie jednak wpływa na pozycję i może stanowić dobry punkt w procesie różnicowania anchorów w profilu linków.

Anchor w atrybutach alt obrazków

A co z linkami graficznymi? W takich odnośnikach, anchorem jest atrybut alt obrazka. Tekst alternatywny powinien być krótkim opisem zawartości pliku (zdjęcia, grafiki).

Czym jest link building i jaka jest jego rola w pozycjonowaniu?

Skoro wiemy już, czym jest link, jakie różnice występują w linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym oraz czym jest atrybut linków i anchorów, możemy przejść do kluczowego zagadnienia, czyli do link buildingu. Pod tą nazwą kryje się technika pozyskiwania odnośników do domeny z zewnętrznych źródeł: branżowych portali, blogów tematycznych, lokalnych i/lub ogólnopolskich serwisów informacyjnych itd. Takie działania służą zdobyciu wyższych pozycji dla linkowanych podstron w organicznych wynikach wyszukiwania Google.

Na powodzenie całego procesu wpływa nie tylko liczba odnośników, ale także ich jakość. Należy przez to rozumieć reputację domen, z których pozyskiwane są linki. Dlaczego algorytmy Google zaczęły zwracać na to uwagę? Takie działanie służy zwalczaniu spamu, który nie niesie żadnej realnej wartości dla użytkowników.

Jak pozyskiwać linki?

Istnieje wiele metod pozyskiwania wartościowych odnośników. W tym miejscu możemy wskazać na:

Broken link building

Broken link building jest to jedna z najpopularniejszych technik stosowanych w skutecznych strategiach SEO (Search Engine Optimization), mająca na celu zwiększenie widoczności i pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Bywa także nazywana jako „link reclamation”, czyli odzyskiwanie linków. Polega na wyszukiwaniu stron, które zawierają nieaktywne linki, a następnie proponowanie właścicielom serwisów ich „naprawy” poprzez zamianę na link bezpośrednio prowadzący do naszego serwisu. Technika ta postrzegana jest jako bardziej etyczna niż klasyczny link building, ponieważ wprowadza wartość dodaną dla użytkownika w postaci naprawienia uszkodzonego odnośnika. Uzyskanie takiego linku z wartościowej domeny jest korzystne dla SEO naszej strony, ponieważ istotnie wpływa na poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Proces ten można zautomatyzować i przyspieszyć poprzez korzystanie z odpowiednich narzędzi do analizy linków. Warto jednak pamiętać, że niezależnie od ilości zidentyfikowanych i zgłoszonych niedziałających linków, ostateczna decyzja o ich zastąpieniu leży po stronie właściciela danej strony.

Guest posting

Guest posting zwane również „gościnnym publikowaniem” lub „gościnnymi wpisami”, to technika, w której przedsiębiorcy, eksperci lub pozycjonerzy tworzą artykuły lub inne materiały, które są publikowane na stronach internetowych należących do innych firm lub osób. Wpis gościnny to rodzaj marketingu treści, który ma na celu nie tylko pozyskanie wartościowych odnośników, ale także zbudowanie wartości marki, promocję firmy oraz wzmocnienie wiarygodności i autorytetu. Wpis gościnny jest szczególnie korzystny dla małych i średnich sklepów internetowych oraz dla wszystkich firm, które dopiero zaczynają, ponieważ oferuje szereg korzyści, takich jak:

  1. Budowanie marki – guest posting pozwala na promocję marki za sprawą udostępnionego wpisu na stronie internetowej funkcjonującej w tej samej branży lub w branży pokrewnej, w ten prosty sposób można szybko dotrzeć z przekazem do nowej grupy odbiorców.
  2. Wzrost ruchu – bezpośrednio, jeżeli wpisy gościnne zawierają linki prowadzące do strony autora lub pośrednio (co wymaga więcej czasu), poprzez zwiększenie widoczności podlinkowanej strony w wyszukiwarce Google.
  3. Pozycjonowanie w wyszukiwarce – guest posting może pomóc w poprawie widoczności strony. Właściwie wykorzystane linkowania może zwiększyć autorytet Twojej strony, co może prowadzić do wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.
  4. Nawiązywanie relacji – zrealizowanie publikacji gościnnej może przyczynić się do zacieśnienia relacji między podmiotami, co może przełożyć się na obustronne korzyści.
  5. Zwiększenie autorytetu i wiarygodności – przekazanie swojej wiedzy przy pomocy publikacji gościnnej, może utwierdzić innych w przekonaniu, że jesteś ekspertem i znasz się na tym, co robisz.

Content na blogu firmowym

Treści niosące realną wartość dla użytkowników są często polecane przez czytające je osoby, więc stanowią cenne źródło naturalnie generowanych backlinków, z wyjątkiem poleceń na forach internetowych, gdzie najczęściej mamy do czynienia z atrybutem UGC.

Monitorowanie wzmianek

Monitorowanie wzmianek jest jednym z ciekawszych technik służących do pozyskiwania wartościowych linków prowadzących do strony internetowej. Poprzez śledzenie wzmianek o swojej marce, produktach lub usługach, masz możliwość identyfikacji miejsc, w których można umieścić odnośniki do swojej witryny – co jest niezmiernie ważne z punktu widzenia SEO oraz budowania relacji z klientami i influencerami.

Zastosowanie odpowiednich narzędzi do monitorowania wzmianek, takich jak np. SentiOne, pozwala na ciągłe śledzenie tego, co mówi się o Twojej marce w sieci. Gdy znajdziesz wzmiankę o swoim produkcie lub usłudze na blogu, w social media, czy na specjalistycznych forach, warto szczegółowo przeanalizować dany wpis, a jeśli istnieje taka możliwość – skontaktować się z autorem. Opinia wystawiona przez klienta lub eksperta będzie o wiele bardziej wiarygodna, jeśli będzie zawierała link do Twojej strony.

Monitorowanie wzmianek ułatwia także identyfikowanie nie tylko potencjalnych miejsc na linki, ale również możliwych kooperacji biznesowych oraz szans na udział w różnego rodzaju wydarzeniach. Systematyczne sprawdzanie opinii osób, które wspominają o Twojej marce oraz odpowiednie reagowanie na ich zdanie, ma potencjał nie tylko, aby zwiększyć ruch na Twojej stronie, ale także zwiększyć zaufanie do produktów i usług, które oferujesz. W efekcie, pozwoli to świadomie i efektywnie budować Twoją obecność w sieci oraz długoterminowe relacje z istniejącymi i nowymi klientami.

Sponsoring wydarzeń branżowych

Sponsoring wydarzeń branżowych pozwala na zamieszczenie odnośników na stronach należących do znanych podmiotów i przy okazji skutecznie buduje wizerunek.

Udostępnianie oprogramowania lub innych materiałów

Inną ciekawą taktyką jest stworzenie darmowego oprogramowania i zgłoszenie go do ogólnodostępnych serwisów agregujących informacje o bezpłatnym oprogramowaniu. Tego typu aplikacje mogą zostać również opisane (zrecenzowane) na blogach, dzięki czemu możemy zyskać kolejne cenne odnośniki.

Podobnie jest z innymi materiałami. Możemy stworzyć np. ebook omawiający ciekawe zagadnienia. Może to być poradnik, raport, statystyki lub case study. Jeżeli materiał będzie interesujący, może powstać wiele linków, całkowicie naturalnie. Część z nich może mieć ogromną wartość dla strony docelowej.

Powyższe najpopularniejsze techniki charakteryzują się dużą skutecznością, jednak w dzisiejszych czasach najpopularniejszymi „narzędziami” do zdobywania linków są PBN (private blog networks, czyli zaplecza) i artykuły sponsorowane (więcej o artykułach sponsorowanych przeczytasz tutaj).

Czy linki z mediów społecznościowych wpływają na pozycję strony?

Linki zamieszczane w social mediach nie wpływają w sposób bezpośredni na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Nie należy ich jednak ignorować. Media społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn, odgrywają coraz większą rolę w generowaniu ruchu na stronach internetowych. Pomagają one promować treści, angażować użytkowników oraz budować markę w sieci. Dlatego warto zadbać o obecność firmy w social media oraz regularne publikowanie postów i dzielenie się linkami do swojej strony.

Musisz jednak zdać sobie sprawę, że linki z mediów społecznościowych, czyli tzw. „social signals”, mimo że są inaczej traktowane przez Google niż klasyczne odnośniki, jako wskaźniki popularności pochodzące z innych źródeł, również mają znaczenie. Social signals to sygnały, które wskazują, ile razy dana strona została udostępniona, polubiona czy skomentowana w mediach społecznościowych.

Google przyznaje, że media społecznościowe mają pewien wpływ na pozycjonowanie strony, to jednak nie są one traktowane jako istotny element, a jedynie jeden z wielu czynników. Jednym z powodów, dla których Google nie traktuje linków z mediów społecznościowych jako kluczowego wskaźnika, jest to, że znaczna część tych linków jest z natury tymczasowa. W przeciwieństwie do link buildingu, gdzie dążymy do zdobywania stałych, wartościowych linków prowadzących na naszej strony, działania w mediach społecznościowych mają najczęściej krótkotrwały wydźwięk. Ponadto istnieją różne metody manipulacji, takie jak zakup followersów, które mogą w bardzo prosty sposób wpłynąć na wyniki takich sygnałów. Oprócz tego wiele linków w mediach społecznościowych tworzonych jest przez samych zainteresowanych, więc trudno mówić tutaj o wiarygodnym sygnale, który mógłby mieć istotny wpływ na wyniki.

Biorąc pod uwagę przedstawione uwagi, trzeba wprost powiedzieć, że chociaż linki z mediów społecznościowych mają pewien niebezpośredni wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce Google, to nie są one tak istotne, jak dobrej jakości linki na stronach internetowych.

Czy można pozbyć się niechcianych linków?

Na koniec warto wspomnieć o niechcianych linkach ujawnionych w toku analizy backlinków. To pojęcie dotyczy odnośników niskiej jakości, które zamiast poprawiać pozycję domeny w wynikach wyszukiwania, tylko ją pogarszają. Ten problem najczęściej pojawia się po zakupie adresu z długą historią, ale może być też wynikiem nieetycznych działań konkurencji.

Warto wiedzieć, że Google dopuszcza możliwość zrzeczenia się odnośników. Użytkownicy korzystają z tego rozwiazania, o ile w profilu występują niejasności, sztuczne lub spamerskie linki lub gdy właściciel strony obawia się obniżenia pozycji. W celu pozbycia się niechcianych odnośników, użytkownicy usługi Google Search Console mogą skorzystać z narzędzia Disavow Tool, o którym więcej napiszemy w kolejnych artykułach.

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.