seo

Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?

Użytkownicy sieci poszukują informacji na temat produktów, usług, firm i osób prywatnych przede wszystkim za pośrednictwem wyszukiwarki Google. Dane statystyczne jasno pokazują, że większość z nich przegląda tylko dwie pierwsze strony wyników wyszukiwania, przy czym największa uwaga skupia się na pierwszej. Nie ważne, czy prowadzisz sklep internetowy, czy utworzyłeś prostą wizytówkę reprezentującą twoją firmę w sieci. Wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania to gwarancja wzrostu konwersji. Jak wejść do topowej dziesiątki? Wszystko, czego potrzebujesz, to usługa pozycjonowania stron internetowych.

Żeby zaistnieć w Internecie, nie wystarczy założyć stronę www. Jak wynika z danych statystycznych, w 2021 roku w sieci funkcjonowało 1,88 mld. witryn! Powiedzieć, że w tym gąszczu może zginąć każda nowa strona, to jak nic nie powiedzieć. Tu na szczęście z pomocą przychodzi Google – wyszukiwarkowy gigant z Mountain View. Czy wiesz, ze aż 91,66 proc. wszystkich zapytań, które internauci z całego świata kierują do wyszukiwarek, trafia właśnie do Google? Nie można nie docenić potencjału tego narzędzia, bo to właśnie ono odpowiada za generowanie ruchu organicznego. Obecność na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google należy zatem rozpatrywać w kategoriach „być albo nie być”.

Czym właściwie jest pozycjonowanie stron internetowych?

Obecność na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google to szalenie istotna kwestia. Ten efekt można osiągnąć na dwa sposoby:

  • korzystając z systemu reklamowego Google Ads, czyli uruchamiając kampanię linków płatnych – w dużym uproszczeniu, adres strony wyświetla się wówczas w sekcji poświęconej materiałom sponsorowanym, umieszczonej nad listą wyników;
  • pozycjonując stronę w taki sposób, żeby prowadzący do niej odnośnik wyświetlał się wysoko na liście naturalnych wyników wyszukiwania za każdym razem, gdy użytkownicy wpisują w polu wyszukiwania określoną frazę.

Badania jasno dowodzą, że internauci większym zaufaniem darzą wyniki naturalne, czyli bezpłatne. Druga z wymienionych strategii przyniesie więc większe korzyści.

Czym właściwie jest pozycjonowanie stron internetowych? To nic innego, jak optymalizacja pod kątem wymogów wyszukiwarki Google. Takie działania określa się też mianem SEO (Search Engine Optimization). Ich celem jest doprowadzenie do sytuacji, w której algorytmy wyszukiwarki zaczną poprawnie indeksować stronę, a po wpisaniu jednej ze skojarzonych z nią fraz kluczowych, prowadzący do niej odnośnik wyświetli się możliwie najwyżej na liście organicznych wyników wyszukiwania.

W prostych słowach, pozycjonowanie to nic innego, jak rodzaj celowej manipulacji wynikami wyszukiwania. Zdajemy sobie sprawę, że słowo „manipulacja” nie wzbudza pozytywnych skojarzeń, ale bez obaw. Jeżeli podejmowane przez pozycjonera (osobę zajmującą się pozycjonowaniem) działania są zgodne z ideą White Hat SEO, to w żadnym wypadku nie naruszają internetowej etyki i reguł narzucanych przez Google.

seo

Na czym to polega?

Wyobraźmy sobie sytuację, w której przedsiębiorca prowadzi zakład naprawy pojazdów w Katowicach i zlecił stworzenie strony internetowej reprezentującej jego biznes w sieci. Tuż po jej uruchomieniu, nie sposób do niej dotrzeć, nawet po wpisaniu trafnych fraz kluczowych w polu wyszukiwania Google. Na tym etapie, strona nie jest narzędziem marketingowym, a generatorem kosztów. Na szczęście można to zmienić.

Celem pozycjonowania jest doprowadzenie do sytuacji, w której po wpisaniu przez użytkownika frazy „mechanik Katowice” lub „warsztat Katowice”, to właśnie ta konkretna witryna wyświetli się na samym szczycie wyników wyszukiwania.

Pozycjonowanie to proces wieloetapowy, który wymaga działania na kilku frontach. Nadrzędnym celem jest odpowiednie zoptymalizowanie strony, w taki sposób, by zawarte na niej treści możliwie najtrafniej odpowiadały na zadawane przez internautów pytania. Nie obejdzie się też bez podniesienia lub zbudowania autorytetu strony. Pozycjonerzy osiągają ten efekt poprzez wdrażanie działań on-site i off-site, czyli realizowanych bezpośrednio na stronie internetowej i poza nią.

Działania on-site to przede wszystkim:

  • wymiana treści na stronie na wartościowe, czyli takie, które odpowiadają na pytania użytkowników i są przyjazne dla czytających,
  • optymalizacja strony (w tym optymalizacja pod kątem szybkości i wygody użytkowników),
  • stworzenie struktury strony, która będzie zrozumiała dla algorytmów wyszukiwarki,
  • optymalizacja metatagów.

Na działania off-site składają się natomiast następujące czynności:

  • pozyskiwanie wartościowych linków, które dla algorytmów Google będą stanowiły coś w rodzaju rekomendacji,
  • pozyskiwanie wpisów gościnnych, z linkiem lub bez (samo cytowanie brandu również wpływa na wyniki organiczne),
  • optymalizacja wizytówki Google.

Każde z tych działań ma sprawić, że strona będzie pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania organicznego. Oddzielnie, nie przynoszą większego rezultatu, ale wszystkie razem zapewniają długotrwały efekt.

Dlaczego pozycjonowanie jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi w marketingu internetowym?

Stopień rozbudowania działań, które są podejmowane przy pozycjonowaniu, pozwala przypuszczać, że mówimy tu o procesie długotrwałym. Rzeczywiście, by móc odczuć realne efekty tej strategii, trzeba zaczekać. Czy zatem płatne linki, które działają od razu, nie będą lepszym wyborem? Otóż, nie. Kampania linków płatnych to świetny „wspomagacz” dla innych działań marketingowych albo idealne narzędzie do przeprowadzania błyskawicznych akcji promocyjnych (np. wyprzedaży). Trzeba jednak pamiętać, że efekt tej strategii ustępuje tak samo szybko, jak się pojawia. Gdy skończy się finansowanie, linki sponsorowane znikają. Inaczej wygląda to w przypadku SEO.

Nawet po zaprzestaniu działań przez pozycjonera, strona nadal utrzymuje się wysoko w wynikach wyszukiwania. Płacisz za samą usługę, nie za kliknięcia. Wejścia organiczne zawsze są darmowe, a naturalne wyniki wyszukiwania cieszą się większym zaufaniem niż wyniki sponsorowane. Oczywiście, TOP10 nie jest dawane na zawsze, bo konkurencja nie śpi. Warto jednak wiedzieć, że w wielu przypadkach wystarczy tylko drobna aktualizacja działań, by przywrócić wysoką pozycję witryny.

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.