optymalizacja konwersji

Optymalizacja konwersji w sklepie – Audyt konwersji e-commerce

Zyski generowane przez sklep internetowy są wypadkową wielu działań podejmowanych przez przedsiębiorcę. Wszystkie mają jednak wspólny mianownik, którym jest konwersja. To właśnie ten współczynnik obrazuje, ilu użytkowników przeglądających ofertę sklepu dokonało zakupu i stało się jego klientem. Gdy stosunek oglądających do kupujących jest niekorzystny, należy wdrożyć działania mające na celu zmienić ten stan rzeczy. Mowa o optymalizacji konwersji.

Optymalizacja konwersji w sklepie internetowym

Istotą funkcjonowania każdego sklepu internetowego jest generowanie sprzedaży, czyli wypracowywanie zysku. Każdy przedsiębiorca działający w sektorze e-commerce doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że nie każdy odwiedzający jego stronę dokonuje zakupu. Aby zwiększyć zyski, należy wypracować możliwie najkorzystniejszy stosunek oglądających do kupujących, czyli przechylić szalę na stronę tych drugich. Jak to zrobić? Optymalizując współczynnik konwersji.

Konwersja w sklepie internetowym – co to takiego?

Mówiąc o konwersji, na myśli należy mieć wykonanie przez użytkowników konkretnego działania. Jakiego? To zależy od specyfiki i funkcji witryny. Za konwersję można uznać pozostawienie komentarza, kliknięcie w baner reklamowy, dokonanie oceny, pobranie darmowego produktu (np. e-booka), zapis na newsletter itp. W przypadku sklepu internetowego, czyli jednostki mającej generować zysk ze sprzedaży, akcją pożądaną przez właściciela strony jest właśnie sprzedaż.

Współczynnik konwersji jest zatem stosunkiem liczby osób odwiedzających witrynę do liczby osób dokonujących zakupu. Przykładowo, jeżeli na 100 osób 4 kupią dowolny produkt, mówimy o konwersji na poziomie 4 proc. Mało? Dużo? Cóż, to zależy. Nie istnieją bowiem żadne wytyczne definiujące właściwy współczynnik konwersji. E-sklep sprzedający dobra luksusowe z całą pewnością ucieszy się z takiego wskaźnika, natomiast właściciel witryny sprzedającej dobra szybkozbywalne uzna go najwyżej za przeciętny. Kilka dodatkowych informacji w tym zakresie znajdziesz w poradniku o optymalizacji konwersji.

Znaczenie konwersji w sklepie internetowym

Co w praktyce (poza obrazowaniem kondycji finansowej firmy) daje nam konwersja? Ten wskaźnik jest jednym najskuteczniejszych narzędzi pozwalających ocenić efekty prowadzonych działań reklamowych. W odróżnieniu od efektów marketingu konwencjonalnego, rezultaty działań e-marketingowych są mierzalne i można łatwo przełożyć ich skuteczność na pieniądze, które wypracowaliśmy dzięki ich wdrożeniu.

Zasada jest prosta – ciągłe monitorowanie konwersji pozwala zrozumieć, jakie zdarzenie/działanie doprowadziło do nagłego spadku sprzedaży lub odwrotnie – do gwałtownego wzrostu. Umiejętna interpretacja tych danych i niezwłoczne wdrożenie stosownych działań pozwoli zgasić kryzys w zarodku lub przeistoczyć chwilowy skok w wartość stałą.

Czym jest optymalizacja konwersji w sklepie internetowym?

Optymalizacja konwersji to nic innego, jak wdrożenie działań zmierzających do zwiększenia liczby kupujących oferowane produkty względem liczby osób odwiedzających witrynę. O jakich działaniach mowa? To zależy, nie tylko od specyfiki sklepu, profilu jego klientów i branży, w której działa, ale także od problemów, które trapią daną witrynę. Nie ma dwóch identycznych e-sklepów, a co za tym idzie – nie da się opracować zestawu narzędzi, który tak samo dobrze sprawdzi się w każdym przypadku.

Kluczem do przeprowadzenia skutecznej optymalizacji konwersji jest zrozumienie czynników, które zadecydowały o tym, że użytkownik witryny nie dokonał zakupu. Problem może leżeć po stronie nieintuicyjnego interfejsu lub nielogicznie skonstruowanej ścieżki zakupowej, a to ledwie wierzchołek możliwych przyczyn, które trzeba przeanalizować w procesie optymalizacji. Żeby móc zrozumieć intencje użytkowników, należy przeprowadzić testy poszczególnych rozwiązań i obserwować, w jaki sposób wprowadzone zmiany wpływają na konwersję. Tylko w ten sposób można wyeliminować wszystkie słabe ogniwa łączące łańcuch zwany e-sklepem.

Być może okaże się, że sklep X zacznie lepiej konwertować, gdy poprawiony zostanie formularz rejestracji. W sklepie Y, problem może leżeć po stronie nieintuicyjnie umieszczonych danych kontaktowych. W sklepie Z, za niską konwersję mogą odpowiadać kiepskiej jakości zdjęcia produktów, które nie dają pełnego poglądu na wygląd poszczególnych towarów. Wniosek jest oczywisty – optymalizacja konwersji to w każdym przypadku proces indywidualny, wymagający osobnego podejścia. Strategia, która sprawdzi się w przypadku sklepu X, nie zadziała w przypadku sklepu Y.

Jakie korzyści daje optymalizacja współczynnika konwersji w e-commerce?

Korzyści wynikające z takiego działania są oczywiste – większa konwersja to większe zyski. To stwierdzenie jest jednak znacznym uproszczeniem odpowiedzi na postawione wyżej pytanie. Optymalizacja konwersji w sklepie internetowym nie przekłada się wyłącznie na wzrost współczynnika konwersji i wynikający z tego wzrost sprzedaży. To także zwiększenie ruchu na stronie, wydłużenie czasu spędzanego przez kupujących w e-sklepie, zwiększenie zaangażowania obecnych klientów i pozyskanie nowych. W rezultacie, optymalizacja konwersji pozwala w stu procentach wykorzystać potencjał drzemiący w danej witrynie.

Specjalista SEO Mariusz Kołacz
ul. Krasickiego 49A
42-300 Myszków
NIP: 5771902660
REGON: 367677764

Wycena audytu konwersji e-commerce jest bezpłatna. Pracuję jako freelancer. Wystawiam faktury VAT. Zachęcam do kontaktu i przesłania zapytania ofertowego: https://socialtrends.pl/kontakt/