seo succeed

Optymalizacja SEO sklepu internetowego – SEO na stronie internetowej

Bez względu na to, czy mówimy o handlu naziemnym czy rynku e-commerce, żaden punkt sprzedaży nie może istnieć bez klientów. Dane statystyczne dowodzą, że znaczna część ruchu w sklepach internetowych pochodzi z organicznych, czyli bezpłatnych wyników wyszukiwania. Właśnie dlatego optymalizacja witryny pod kątem SEO jest tak bardzo istotna.

SEO w sklepie internetowym

Wielu osobom wydaje się, że prowadzenie sklepu internetowego to najłatwiejsze zajęcie pod słońcem. W obiegowej opinii, wystarczy tylko zlecić napisanie strony i wypełnić ją wysokiej jakości asortymentem w atrakcyjnej cenie, a klienci sami zaczną wchodzić wirtualnymi drzwiami i oknami. Tak jednak nie jest. Każdego dnia otwierają się nowe sklepy online. Większość z nich znika z rynku w pierwszym roku istnienia. Dlaczego statystyka przedstawia się tak niekorzystnie? To proste – klienci nigdy nie dowiadują się o istnieniu wielu e-sklepów. Sprzedaż online nie jest automatyczną maszynką do zarabiania, którą wystarczy tylko nakręcić, by pieniądze zaczęły płynąć wartkim strumieniem. Bez odpowiedniej promocji, żadna firma działająca w sektorze e-commerce nie będzie miała szans na przetrwanie. Mówiąc o działaniach marketingowych, największą uwagę należy poświęcić optymalizacji sklepu pod kątem SEO.

Optymalizacja SEO, czyli właściwie co?

Zanim odpowiemy na pytanie, jakie znaczenie dla e-biznesu ma SEO i jakie działania składają się na udaną kampanię, najpierw zastanówmy się, co kryje się pod tym akronimem.

SEO, czyli Search Engine Optimization, to ogół działań on-site i off-site, których celem jest umieszczenie witryny na wysokim miejscu pierwszej strony darmowych (czyli innych niż sponsorowane tj. pochodzące z Google ADS) wyników wyszukiwania Google. Najprościej rzecz ujmując, udana kampania SEO ma spowodować, że po wpisaniu określonej frazy kluczowej przez użytkownika wyszukiwarki, na jednej z czołowych pozycji pojawi się dana strona internetowa.

Załóżmy, że szukamy w sieci dobrej karmy dla naszego czworonoga. Jakie zapytanie wpiszemy w polu wyszukiwania? Będzie to fraza określająca rodzaj produktu i jego odbiorcę docelowego, np. „sucha karma dla dorosłego owczarka niemieckiego”. Celem prowadzenia działań optymalizacyjnych jest doprowadzenie do sytuacji, w której po wpisaniu tej frazy, odnośnik prowadzący do sklepu wyświetli się na pierwszym lub na jednym z czołowych miejsc.

Optymalizacja SEO to podstawa udanej kampanii marketingowej w sklepie internetowym

SEO nie jest jedyną formą reklamy internetowej. Przedsiębiorca działający w sieci ma na podorędziu cały arsenał mniej lub bardziej skutecznych narzędzi, jak choćby kampanie ukierunkowane na płatne wyniki wyszukiwania (Google ADS) i na reklamę w mediach społecznościowych (Facebook ADS). Takie kampanie mogą okazać się bardzo skuteczne, tym bardziej, że zapewniają ogromną swobodę w targetowaniu, czyli można określić, do jakiej grupy klientów mają docierać działania promocyjne. Dodatkowo, w tym przypadku można liczyć na natychmiastowe efekty.

Gdzie zatem tkwi przewaga optymalizacji SEO, która jest procesem długotrwałym i nieukierunkowanym na określonego odbiorcę? To proste. Dane statystyczne dowodzą, że użytkownicy wyszukiwarek bardziej ufają organicznym wynikom wyszukiwania. Poza tym, SEO zapewnia stabilne efekty, co oznacza, że promocja nie ustaje od razu po zakończeniu kampanii (wyczerpaniu budżetu). Płatne reklamy również sprawdzają i często stanowią uzupełnienie, tworząc niejednokrotnie efekt synergii, w którym jeden kanał pozyskiwania wspiera drugi. Jednak jeżeli liczymy na długotrwałe efekty (jako całokształt strategii marketingowej), optymalizacja SEO jest najlepszym wyborem i punktem wyjściowym do innych działań on-line.

Warto w tym miejscu dodać, że optymalizacja SEO wpływa również na płatne kampanie, które mogą czerpać korzyści z dobrze zoptymalizowanych stron docelowych.

Jak już wspomniano wyżej, dzięki zoptymalizowaniu strony pod kątem SEO, zwiększa się ruch organiczny, a jeżeli kampania zostanie poprowadzona w odpowiedni sposób – także współczynnik konwersji. Maleje natomiast współczynnik odrzuceń, co z punktu widzenia przedsiębiorcy jest bardzo pożądaną sytuacją.

Jakie procesy składają się na optymalizację SEO?

Kluczem do skutecznego SEO jest uczynienie strony maksymalnie przyjazną dla algorytmów, z których korzysta wyszukiwarka Google. Podejmowane działania muszą mieć charakter kompleksowy, w myśl zasady – łańcuch jest tak mocny, jak jego najsłabsze ogniwo. Jeden zaniedbany obszar może zniweczyć cały trud i przekreślić końcowy efekt. Mając to na uwadze, należy wymienić następujące etapy działań SEO:

  • optymalizacja meta opisów: stworzenie dopasowanych, trafnych tytułów i opisów meta-description na stronie głównej, kategoriach, podkategoriach, podstronach produktowych oraz we wpisach na blogu sklepowym;
  • optymalizacja treści na stronie: stworzenie wysokiej jakości treści to punkt wyjścia. Obok meta-opisów, to właśnie na ten element, boty indeksujące w pierwszej kolejności kierują swoją uwagę. Opisy i inne teksty muszą być odpowiednio długie, właściwie nasycone starannie wybranymi frazami kluczowymi i przede wszystkim unikalne;
  • optymalizacja linkowania wewnętrznego: boty oceniają witrynę także na podstawie adresów kierujących na poszczególne podstrony. Optymalnie dobrana struktura adresów może pomóc w pozycjonowaniu, co przełoży się na szybsze uzyskanie wyników, przy mniejszych nakładach finansowych. Ten element jest ważny także dla klientów, którzy chcą widzieć dokąd zmierzają, unikając również tak nielubianych komunikatów 404, które wpływają negatywnie na UX strony;
  • pozyskiwanie i optymalizacja linków zewnętrznych: witryna jest wiarygodna dla wyszukiwarki Google w momencie, gdy powołują się na nią inne uznane strony. Właśnie w tym celu tworzona jest sieć linków zewnętrznych. Dla botów, jest to coś w rodzaju silnej rekomendacji;
  • optymalizacja czasu ładowania strony: wyszukiwarka Google faworyzuje witryny, które są maksymalnie przyjazne użytkownikom, a za takie należy uznać przede wszystkim te strony, które wczytują się szybko i sprawnie. Bez skrócenia czasu ładowania, nie może być mowy o skutecznej optymalizacji SEO;
  • optymalizacja UX: nawet najlepiej dobrany i najtańszy asortyment nie zatrzyma klienta, jeżeli sklep nie będzie estetyczny, przejrzysty i łatwy w obsłudze. Wrażenia użytkownika są jednym z tych elementów optymalizacji SEO, które w pewnym stopniu wywierają wpływ na wyniki wyszukiwania, jeżeli są pozytywne, mogą poprawić pozycję, jeżeli użytkowanie sklepu jest toporne, nieintuicyjne – może nastąpić nieznaczny spadek. Sygnały UX są jednym z wielu czynników wpływających na ranking stron i nie można ich nie uwzględnić w kampanii SEO;
  • optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych: coraz większa część ruchu w sklepach online pochodzi z urządzeń mobilnych. Mając to na uwadze, przygotowanie wersji sklepu dedykowanej smartfonom i tabletom jest absolutną koniecznością.

Specjalista SEO Mariusz Kołacz
ul. Krasickiego 49A
42-300 Myszków
NIP: 5771902660
REGON: 367677764

Wycena optymalizacji SEO jest bezpłatna. Dla stałych klientów atrakcyjne rabaty. Pracuję jako freelancer. Wystawiam faktury VAT. Zachęcam do kontaktu i przesłania zapytania ofertowego: https://socialtrends.pl/kontakt/