Jak odkryć „złoto” w narzędziu planowania słów kluczowych

Od kilku tygodni Keyword Planner pokazuje jedynie zakresy liczb operacji wyszukiwania, wcześniej pokazywał konkretne dane liczbowe dla każdego słowa kluczowego. Niestety aktualnie, aby „odkryć złoto” trzeba nie tylko stworzyć, ale również uruchomić kampanię, która wygeneruje obciążenie rachunku w AdWords. Trzeba przyznać, że Google wpadło na świetny pomysł, jak tu przekonać agencje zajmujące się wyłącznie SEO do pójścia w kierunku linków sponsorowanych, jak również osoby samodzielnie prowadzące działania wyłącznie w obszarze SEO do głębszego zapoznania się z AdWords.

Dla większości osób/firm oferujących usługi SEO i SEM ograniczenia w Keyword Plannerze to żaden problem, podobnie gdy sama agencja korzysta już z AdWords i wydaje dziennie konkretne pieniądze – wtedy „złoto” ma już odkryte. Co jednak, gdy nie prowadzimy własnej kampanii, bądź nie mamy żadnego klienta na AdWords, a musimy szybko skorzystać z precyzyjnych danych w Keyword Plannerze?

Scenariusz 1 – Masz stronę internetową i konto AdWords

W takim oto scenariuszu wystarczy, że stworzysz i uruchomisz nową kampanię AdWords oraz wydasz określoną kwotę za kliknięcia (około 5-6 zł wystarczy). Oczywiście jeżeli wybrałeś płatności ręczne, aby kampania ruszyła, musisz mieć dodatnie saldo konta. Jeżeli masz płatności ręczne i zero na koncie, a chcesz szybko odblokować Plannera, użyj płatności automatycznych podpinając kartę. Swoją drogą, polecam do tego kartę wirtualną wykupioną w tym samym banku co masz konto. Chyba jest to najwygodniejsza metoda płatności za wszelkiego typu reklamy, czy to w AdWords, Facebook Ads, czy w innych sieciach reklamowych.

Scenariusz 2 – Posiadasz konto AdWords ale nie masz strony internetowej

Jeżeli już korzystać z adsów, wypadałoby użyć ich nie tylko do odblokowania Plannera, ale również przy okazji skierować użytkowników na swoją stronę internetową. Dlatego jeżeli jeszcze nie masz własnej strony firmowej, najwyższa pora ją stworzyć!

Do stworzenia strony internetowej będą potrzebne 3 rzeczy:

  1. Domena – możesz kupić domenę z drugiej ręki lub zarejestrować nową. Jeżeli rejestrujesz nową, wybierz dostawcę, który ma niską cenę odnowienia i nie łaszcz się na promocje za 0 lub 1 zł, chyba że bardzo chcesz przepłacić po roku.
  2. Hosting – o wyborze hostingu pisałem w jednym z poprzednich artykułów, przeczytaj: Jak wybrać hosting.
  3. Wiedza – jeżeli choć trochę orientujesz się w tematach podpinania domen i instalacji oraz konfiguracji systemów CMS nie będziesz miał z tym żadnych problemów. W dzisiejszych czasach żeby postawić prostą stronę WWW, nie trzeba posiadać nie wiadomo jakiej wiedzy, inną kwestią jest już odpowiednia optymalizacja strony pod SEO i AdWords (konwersję), aby wycisnąć z niej ile się da. Tutaj już potrzebna jest konkretna wiedza, której nie zdobędziesz w 15 minut. Więcej o tym pisałem między innymi w artykule: Dlaczego Twoja firma powinna być widoczna w AdWords.

Okej, masz już stronę internetową, teraz chcesz szybko uruchomić kampanię AdWords. Co mogę doradzić? Nie korzystaj ze starego konta Google, tylko stwórz nowe tylko pod AdWords, następnie wygeneruj dla nowego konta kupon promocyjny. Dzięki temu możesz zyskać dodatkowe środki na kampanię, o ile spełnisz postawione wymogi – wydasz 100 zł + VAT w ciągu miesiąca. Jak wybierzesz nieodpowiednie słowa kluczowe lub źle skonfigurujesz kampanię, 100-kę może zjeść w godzinę, także uważaj! Tutaj powiedzenie „Gdy się człowiek spieszy, to się diabeł cieszy” sprawdza się dość często. PS. Dla jasności, mówię metaforycznie, w sensie, że „diabeł” to nie „AdWords”, chociaż niektórzy SEO-wcy po zablokowaniu Keyword Plannera mogą mieć co do tego inne zdanie.

Scenariusz 3 – Nie posiadasz konta AdWords i strony internetowej

…czyli inaczej mówiąc – nie wiesz co to AdWords i Keyword Planner, a Twoje dotychczasowe pozyskiwanie klientów opierało się wyłącznie na marketingu bezpośrednim.

Jeżeli Twoja branża jest bardzo specyficzna, gdzie faktycznie klientów nie znajdziesz przez Internet, trudno się dziwić, że nie próbowałeś swoich sił w marketingu internetowym. Jednak… jak to mówią dzisiaj przez Internet można nawet i zeszłorocznego bałwana sprzedać, więc pomyśl o możliwościach jakie daje Internet.

Okej, jesteś zdecydowany, wchodzisz w to! Przeczytaj punkt drugi, kup domenę i hosting, zbuduj własną stronę internetową, stwórz nowe konto Google, załap się na darmowy kupon AdWords i uruchom swoją pierwszą kampanię!

Ograniczenia w Planerze słów kluczowych

Teraz przechodzimy do meritum tematu. Testowałem kilka różnych wariantów na kilku kontach AdWords, poniżej przedstawiam procedurę „odkrywania złota” w Keyword Plannerze. Oczywiście w zależności od Twojego scenariusza procedura może się rozszerzyć o dodatkowe punkty, tutaj przedstawię kluczowe elementy, z punktu widzenia odblokowania Planera.

Tworzysz i uruchamiasz kampanię AdWords, słowa kluczowe dobierz nisko-konkurencyjne, ale tak aby nie było komunikatu o małej liczbie wyszukiwań.

Po zatwierdzeniu reklamy uzyska ona status „Aktywna”. Teraz musimy niestety troszkę odczekać, aby uzbierać kliknięcia, można samemu „poklikać”, ale jak już robimy reklamę, to warto ją lepiej spożytkować. Okej, mamy pierwsze kliknięcie. Przed uruchomieniem kampanii zauważyłeś pewnie komunikat w Planerze: Na tej stronie wyświetlają się zakresy liczb operacji wyszukiwania. Aby zobaczyć widok szczegółowy, skonfiguruj i uruchom kampanię.

planer slow kluczowych zakresy
Planer słów kluczowych – komunikat o zakresach liczb operacji wyszukiwania

W momencie pojawienia się pierwszych kliknięć w kampanii, zobaczysz zmianę komunikatu na następujący: Osiągnięto maksymalną liczbę wyświetleń strony w danym dniu. Na tej stronie teraz wyświetlają się zakresy liczb operacji wyszukiwania. Aby zobaczyć widok szczegółowy, spróbuj ponownie za 24 godziny.

planer-slow-kluczowych-komunikat-2
Komunikat w Planerze słów AdWords o 24 godzinnym ograniczeniu dostępu

Niestety w testach nie udało mi się przeskoczyć od razu ograniczenia, mimo wydania na jednym z kont znacznie większej sumy. Co to oznacza? Planer słów kluczowych zostaje odblokowany w następnym dniu po uruchomieniu kampanii, bez względu na to ile wydamy. Czy wysokość obciążenia salda ma faktycznie znaczenie? Najniższe obciążenie z jakim testowałem to 5,63 zł, później kampanię zawęziłem (o tym napiszę za chwilę). Podejrzewam, że przy znacznie niższych stawkach również jest możliwe odblokowanie.

koszt-reklamy-adwords
Koszt reklamy AdWords – Odblokowanie Planera słów kluczowych
planer-szczegolowy-widok
Widok szczegółowy w Planerze

Aby widzieć szczegółowe dane w Planerze kampania musi być stale aktywna (zatwierdzona i uruchomiona), dlatego na kolejnym etapie należy zrobić zawężenie kampanii. Do tego celu można wykorzystać harmonogram wyświetlania reklam i kierowanie na konkretną lokalizację. Po prostu, należy tak skonfigurować kampanię, aby działała i robiła swoje, ale nie generowała wysokich kosztów.

Po zawężeniu kampanii powstaje pytanie: Czy uzyskanie w kolejnym dniu 0 kliknięć i 0 wyświetleń wciąż pozwoli usunąć zakresy liczb operacji wyszukiwania i przejść do widoku szczegółowego? TAK!

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.