młoda mama z dzieckiem

Pomysły na biznes internetowy dla młodej mamy – jak zarabiać na własnej pasji?

Powrót do pracy po porodzie może okazać się niemałym wyzwaniem, zwłaszcza że wolne miejsce w żłobku to w obecnej rzeczywistości dobro deficytowe. Na szczęście, e-biznes znacząco ułatwia znalezienie kompromisu między życiem rodzinnym i zawodowym. W jaki sposób młoda mama może zarobić w sieci? Poniżej zamieszczamy kilka interesujących propozycji.

Narodziny dziecka to wielka zmiana w życiu każdej kobiety. Pierwsze miesiące życia maleństwa stanowią największe wyzwanie. Każdy noworodek wymaga nieustannej uwagi, a przy tym potrafi zapewnić wiele nieprzespanych nocy. Z czasem, młoda mama zaczyna przyzwyczajać się do swojej roli i nabywa umiejętność godzenia wymogów rodzicielstwa z innymi sprawami. Mówiąc wprost – im starsze dziecko, tym łatwiej wygospodarować trochę czasu dla siebie.

W tym momencie wiele kobiet zaczyna rozważać powrót do pracy, ale (bo przecież zawsze musi być jakieś „ale”) najczęściej okazuje się to wyzwaniem ponad możliwości. Na szczęście nie oznacza to, że młoda mama jest pozbawiona możliwości zarobkowania do czasu, aż jej pociecha osiągnie wiek przedszkolny. E-biznes zapewnia na tyle dużą elastyczność, że niemożliwe staje się możliwym.

młoda mama w pracy
Mama w pracy

Jak zarobić w Internecie?

Stwierdzenie, że na przestrzeni lat znaczna część naszego życia przeniosła się do sieci, z całą pewnością nie jest nadużyciem. Internet otworzył przed nami ogromne możliwości, nie tylko na płaszczyźnie towarzysko-rozrywkowej, ale i zawodowej. Dostęp do sieci z niemal każdego miejsca sprawił, że wiele (o ile nie większość) codziennych spraw możemy załatwić zdalnie. Dotyczy to także pracy zawodowej.

Trudna sytuacja, z jaką mamy do czynienia w ostatnich latach, udowodniła ogromną przydatność Internetu w tym zakresie. Jednocześnie, w jeszcze większym stopniu zmieniła nasze nawyki i przyzwyczajenia. Pandemia doprowadziła do sytuacji, w której znaczna część osób przestaje myśleć o zakupach naziemnych, nawet gdy wszystkie punkty sprzedaży mogą pracować bez przeszkód. Wartość rynku e-commerce rośnie, zatem to najlepszy czas, by sięgnąć po swój kawałek tego tortu.

Zatem, jakie możliwości w kwestii zarabiania w Internecie ma młoda mama? Spośród niezliczonych opcji, wybraliśmy trzy najbardziej interesujące, które w dużej mierze łączą się z jej nową rolą:

  • sprzedaż online,
  • prowadzenie bloga,
  • prowadzenie vloga.

Każdą z tych propozycji można potraktować jako odrębną, ale łącząc wszystkie trzy, można otworzyć przed sobą ogromne możliwości.

Pomysł na biznes internetowy dla młodej mamy – sklep on-line

Myślisz „praca w sieci”, mówisz „e-sklep”. Handel internetowy rozwija się niezwykle dynamicznie, zwłaszcza w ostatnich latach. W dobie trendu wzrostowego, który jest notowany w wielu branżach, własny sklep internetowy może zacząć przynosić zyski w dość krótkim czasie. Martwisz się, że otwarcie takiego biznesu wymaga sporych nakładów czasowych i finansowych? Otóż, nic bardziej mylnego! Do wyboru masz dwa modele biznesowe, dzięki którym będziesz mogła dostosować działalność do własnych możliwości.

Przeczytaj także: Jak otworzyć sklep internetowy

Sprzedaż w oparciu o własny magazyn

Jeżeli jesteś w stanie udźwignąć wysoki koszt inwestycji i możesz poświęcić trochę czasu na sprawy organizacyjne, sprzedaż w oparciu o własny magazyn okaże się dobrym pomysłem. W ten sposób, zyskujesz 100-procentową niezależność w kwestii doboru i dostępności asortymentu. Masz pełną kontrolę nad procesem wysyłki i realizacji zwrotów i reklamacji. Z punktu widzenia początkującej bizneswoman, to niezwykle istotne. Braki towarowe i opóźnienia w realizacji zamówień mogą bowiem poważnie nadszarpnąć budującą się renomę nowego e-sklepu.

O ile sprzedaż internetowa oparta o własny magazyn ma wiele zalet, to nie można nie wspomnieć o minusach takiego modelu biznesowego. Największym jest wysoki koszt inwestycji. Przedsiębiorca musi zainwestować w zakup lub wynajem powierzchni magazynowej oraz w zakup wyposażenia magazynu i zaopatrzenia. Poza tym, najprawdopodobniej nie obejdzie się bez zatrudnienia przynajmniej jednej osoby, odpowiedzialnej za gospodarkę magazynową. Pojawiają się koszty stałe w postaci opłaty czynszowej, wynagrodzenia i składek ubezpieczeniowych, opłat związanych z ochroną magazynu.

młoda mama w pracy pisze
Mama w pracy

Nie można też nie wspomnieć, że otwarcie biznesu bazującego na tym modelu biznesowym wymaga też sporych nakładów czasowych. Poszukiwania odpowiedniego lokalu, prowadzenie rozmów kwalifikacyjnych, zawieranie umów (m.in. z firmami kurierskimi) – młodej mamie trudno będzie to wszystko udźwignąć. Można więc bezpiecznie założyć, że taka działalność będzie odpowiednia wyłącznie dla kobiet, które dysponują dużym kapitałem startowym i mogą liczyć na sporą pomoc w opiece nad dzieckiem, przynajmniej na początkowym etapie uruchamiania działalności.

Sprzedaż w oparciu o dropshipping

Bez obaw, niespełnienie powyższych warunków nie przekreśla jednak szansy na własny sklep internetowy. W tym przypadku, właściwym modelem biznesowym będzie dropshipping.

Istotą tej strategii logistycznej jest umowa z hurtownią, na mocy której to dostawca zajmuje się magazynowaniem i realizacją zamówień. Można powiedzieć, że właścicielka sklepu internetowego „przychodzi na gotowe” i tak jest w istocie. Hurtownik nawiązujący współpracę w tym modelu sam pilnuje stanów magazynowych, ma już wypracowany model dostaw i procedurę reklamacji. Nie ponosisz nakładów finansowych związanych z eksploatacją powierzchni magazynowej ani z zatowarowaniem. W tym przypadku, sklep staje się czymś w rodzaju jednostki pośredniczącej. Sprzedaż odbywa się według następującego schematu:

  • klient składa zamówienie w sklepie => sklep składa zamówienie w hurtowni => hurtownia pakuje i wysyła produkt => produkt trafia do kupującego wraz z imienną fakturą wystawioną przez sklep => sklep rozlicza się z hurtownią.

Czy taki model biznesowy ma słabe punkty? Tak, podobnie jak każdy inny. W tym przypadku, sklep jest całkowicie uzależniony od hurtowni i nie ma wpływu na proces realizacji zamówień. Nie zmienia to jednak faktu, że dla młodej mamy, dropshipping może okazać się najlepszym wyborem.

Z działalnością czy bez?

Obowiązujące przepisy znacząco ułatwiają start początkującym przedsiębiorcom. Jeżeli osiągasz przychód nieprzekraczający 50% płacy minimalnej na dany rok, możesz prowadzić sprzedaż na zasadach działalności nierejestrowanej. Oznacza to, że nie musisz się martwić składkami na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne. Nie musisz rejestrować firmy. Twoim jedynym kosztem jest podatek dochodowy.

Wizja ograniczenia biurokracji i zaoszczędzenia na składkach ZUS jest wyjątkowo pociągająca, jednak polecamy spojrzeć na ten temat bez emocji. Może się okazać, że zarejestrowanie działalności będzie lepszym pomysłem. Dzięki temu, nie ograniczysz swoich przychodów, staniesz się wiarygodnym podmiotem w oczach klientów, a jeżeli zdecydujesz się na działalność w modelu dropshippingowym, znacząco poszerzysz wachlarz partnerów biznesowych (nie każda hurtownia chce współpracować z podmiotami nierejestrowanymi).

Co sprzedawać?

Macierzyństwo stawia przed kobietą ogromne wyzwania, ale każde z nich to także nowa wiedza. Jako mama, z całą pewnością wiesz, jakie ubranka dziecięce przedstawiają najwyższą jakość. Potrafisz wybrać atrakcyjne i bezpieczne zabawki i rozpoznać wartościową żywność dla maluchów. Sklep z akcesoriami lub żywnością dla dzieci może zatem okazać się strzałem w dziesiątkę, bo pozwoli ci w praktyczny sposób wykorzystać nabytą wiedzę.

Wykonujesz modyfikacje DIY ubrań? Zaplatasz makramy? Robisz własną biżuterię? Mamy dla ciebie doskonałą wiadomość – rękodzieło cieszy się ogromnym popytem. Coraz więcej osób docenia unikalny styl, jakość wykonania i niepowtarzalność każdego egzemplarza, czyli wszystko to, czego nie są w stanie zaoferować „bezduszne” produkty wykonywane masowo.

mama z dzieckiem - zespół do projektowania i szycia
Projektujemy i szyjemy!

Pasjonujesz się światem mody? Jesteś za pan brat z obowiązującymi trendami? Potrafisz tworzyć niepowtarzalne stylizacje? Rewelacyjnie! Ubrania i obuwie należą do najczęściej poszukiwanych w sieci towarów. W tym segmencie rynku panuje duża konkurencja, a poza tym, branża odzieżowa charakteryzuje się wysokim współczynnikiem zwrotów. Nie oznacza to jednak, że na tym wymagającym rynku nie znajdziesz miejsca dla siebie. Rozważ sprzedaż produktów niszowych, np. ubrań dla kobiet w ciąży. Jako młoda mama najlepiej rozumiesz, jak ważna jest wygoda w tym szczególnym czasie.

Zarabianie na własnej pasji ma największe szanse powodzenia, podkreślamy jednak, że wybór branży powinien być całkowicie świadomą decyzją. Zanim zdecydujesz się na konkretną, wykonaj analizę rynku. W sieci znajdziesz całą masę danych statystycznych, które pozwolą ci wyciągnąć trafne wnioski. Może się okazać, że to, co stanowi przedmiot twoich zainteresowań, nie daje obecnie zbyt dużych szans na rozwój.

Inne pomysły na biznes internetowy dla młodej mamy

W Internecie można zarabiać na wiele sposobów, nie tylko na sprzedaży produktów. Jeżeli masz lekkie pióro lub dobrze czujesz się przed obiektywem kamery, rozważ blogowanie lub vlogowanie. Nie ma znaczenia, czy w swoich publikacjach będziesz poruszała tematykę parentingową, modową, rękodzielniczą czy jakąkolwiek inną. Jeżeli na wpisy lub nagrania przelejesz całą swoją pasję, nie mamy wątpliwości, że znajdziesz pokaźne grono odbiorców.

Jak zmonetyzować taki biznes? Możliwości jest kilka. Początkowo, będziesz zarabiała dzięki systemom reklamowym, przede wszystkim – Google Adsense. Zasada jest prosta – im więcej osób zobaczy reklamę i/lub kliknie w nią, tym więcej zarobisz. Druga opcja to współpraca z markami. Należy sobie uświadomić, że popularny influencer może zgromadzić wokół siebie pokaźne grono odbiorców. Dla firm, blog lub vlog regularnie odwiedzany przez setki tysięcy osób ma ogromną wartość marketingową.

Warto zaznaczyć, że działalność internetowego twórcy może być prowadzona równolegle z e-sprzedażą. W takim przypadku, własny blog lub kanał w usłudze YouTube to potężne narzędzie marketingowe, stanowiące istotne wsparcie dla sklepu. Twoi czytelnicy/widzowie od razu dowiadują się o nowościach i poznają praktyczne zalety danego produktu. Nie można nie wspomnieć, że tego typu kontent nie pozostaje bez wpływu na pozycję e-sklepu w wynikach wyszukiwania.

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.