Nie ulega wątpliwości, że obecnie to właśnie Internet jest najpotężniejszym narzędziem w rękach przedsiębiorcy. Z pomocą sieci można dotrzeć do klientów z całego kraju, a nawet z całego świata. Rzecz w tym, że nie każda branża jest nastawiona na zasięg. Niektóre firmy, zwłaszcza te, które prowadzą działalność usługową, celują w odbiorcę mieszkającego w tym samym mieście. Tutaj z pomocą przychodzi pozycjonowanie lokalne.
Lokalne pozycjonowanie stron – jak pozyskać klientów z Częstochowy i okolic?
Jeżeli twoja strona nie plasuje się wysoko w wynikach wyszukiwania Google, praktycznie nie istniejesz w sieci – każdy przedsiębiorca, który prowadzi działalność online lub reklamuje się w Internecie, z całą pewnością niejednokrotnie spotkał się już z takim stwierdzeniem. Cóż, trudno odmówić mu słuszności, ale warto nieco poszerzyć ten temat, bo w niektórych sytuacjach, znacznie większe korzyści przyniesie pozycjonowanie nastawione na określony obszar, czyli w tym przypadku mówimy o pozycjonowaniu stron w Częstochowie lub o określonym promieniu od lokalizacji firmy usługowej.
Żeby móc lepiej to zobrazować, posłużymy się dwoma przykładami. Pierwszy to handlowiec z Poznania, który sprzedaje w sieci części samochodowe. Drugim przykładem jest fryzjerka z Częstochowy, która prowadzi salon w swoim rodzinnym mieście i reklamuje się w sieci. Przedsiębiorcy z Poznania rzeczywiście zależy na tym, żeby jego sklep pojawiał się na pierwszym miejscu wyników wyszukiwania organicznego, bez względu na to, w której części kraju złożone zostanie zapytanie. Zastanówmy się jednak, jakie korzyści mogłoby to przynieść właścicielce salonu fryzjerskiego z Częstochowy? Jest tylko jedna słuszna odpowiedź – w tym przypadku, nie ma to żadnego sensu. Dla niej, ważniejsze jest, żeby na jej wizytówkę natrafili internauci mieszkający w okolicy – mieście Częstochowa i gminach ościennych.
Pozycjonowanie lokalne dla firm z Częstochowy – co to takiego?
Mówiąc o pozycjonowaniu lokalnym, na myśli należy mieć działania SEO, które zmierzają do wyeksponowania strony w wynikach wyszukiwania powiązanymi z określoną lokalizacją. Dla pełnej jasności, to zagadnienie nie dotyczy wyłącznie fraz kluczowych, w których zawarta jest nazwa miejscowości, takich jak „fryzjer Częstochowa” lub „fryzjer w Częstochowie”. Działania, o których mowa, dotyczą także zapytań, dla których wyszukiwarka sama określa lokalizację. Mowa tu o frazach, takich jak: „fryzjer”, „fryzjer w pobliżu” lub „fryzjer blisko Rakowa”.
Z powyższej definicji wynika, że pozycjonowanie lokalne służy przede wszystkim poprawie widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. To prawda, ale tylko częściowo. Nie można bowiem zapomnieć, że lokalne SEO to także lepsza ekspozycja firmy w wynikach wtrąconych, reprezentowanych przede wszystkim przez usługę Google Maps, lepsza widoczność w usłudze Google Moja Firma.
Lokalne pozycjonowanie – dla kogo?
Pozycjonowanie lokalne jest szczególnie istotne w przypadku małych i średnich przedsiębiorców, którzy swoje usługi (ale nie tylko, bo lokalne SEO ma zastosowanie także w odniesieniu do działalności handlowej) adresują do miejscowej społeczności. W samej Częstochowie działają firmy o zasięgu krajowym, a nawet międzynarodowym. Bądźmy jednak szczerzy, lwia część przedsiębiorców celuje w klienta lokalnego. Poza wymienionymi w przykładzie zakładami fryzjerskimi, należą do nich:
- lokale gastronomiczne,
- restauracje,
- puby,
- hotele,
- motele,
- mechanicy,
- hydraulicy,
- ślusarze,
- siłownie,
- fitness kluby,
- żłobki,
- przedszkola,
- gabinety stomatologiczne,
- gabinety lekarskie,
- gabinety fizjoterapii.
W skrócie, na lokalnym pozycjonowaniu skorzystają wszystkie firmy, które działają lokalnie i które są nastawione na bezpośredni kontakt z klientem.
Dla przedsiębiorców funkcjonujących w Częstochowie, pozycjonowanie lokalne niesie ogromną korzyść. Należy bowiem pamiętać, że ich klientami nie są wyłącznie mieszkańcy miasta i gmin ościennych. Stolica dawnego województwa częstochowskiego charakteryzuje się przecież ogromnym ruchem turystycznym. Większość przyjezdnych szuka lokalnych usług, więc każda z takich osób może stać się nowym klientem.
Jakie korzyści daje pozycjonowanie na frazy lokalne zawierające nazwę miasta – Częstochowa?
W przypadku przedsiębiorców działających na rynku z jasno wytyczonymi granicami, pozycjonowanie lokalne sprawdza się najlepiej. Wynika to z faktu, że poza pojawieniem się strony reprezentującej firmę na szczycie organicznych wyników wyszukiwania, jej nazwa będzie widoczna także w innej części listy. Mowa tu o sekcji wyników, w której prezentowane są wizytówki utworzone w ramach usługi Google Moja Firma. Algorytm wyszukiwarki wybiera takie, które najlepiej pasują do złożonego przez użytkownika zapytania. Jest to o tyle istotne, że ta część wyników umożliwia pozyskanie adresu lub numeru telefonu firmy bez konieczności odwiedzania jej strony. Wyszukiwarka może wzbogacić odpowiedź także o lokalizację zaznaczoną na mapie, co stanowi kolejną wartość dodaną.
Wszystko to zmierza do najistotniejszej kwestii – dzięki pozycjonowaniu lokalnemu, znacząco wzrasta prawdopodobieństwo, że osoba szukająca danej usługi wybierze właśnie twoją firmę, czyli tą, która plasuje się najwyżej lub wysoko w wynikach wyszukiwania. Pierwsza wizyta w punkcie naziemnym daje realną szansę na to, że klient ponownie skorzysta z usług firmy w przyszłości.
Specjalista SEO Mariusz Kołacz
ul. Krasickiego 49A
42-300 Myszków
NIP: 5771902660
REGON: 367677764
Wycena pozycjonowania strony internetowej jest bezpłatna. Pozycjonowanie strony w modelu abonamentowym i mieszanym lub w rozliczeniu za stawkę godzinową. Pracuję jako freelancer. Wystawiam faktury VAT. Zachęcam do kontaktu i przesłania zapytania ofertowego: https://socialtrends.pl/kontakt/