Kraków to duży, a co się z tym wiąże – także trudny i wymagający rynek. Właściwie każdy przedsiębiorca musi mierzyć się tam z silną konkurencją. O tym, jak duży kawałek „krakowskiego tortu” trafi na nasz talerz, decydują nie tylko konkurencyjne ceny i szeroki asortyment produktów lub usług. W tej kwestii, pierwszorzędne znaczenie ma obrana strategia marketingowa. Jak skutecznie dotrzeć do nowych klientów i zostawić w tyle konkurencję? Odpowiedzią na potrzeby lokalnych firm, które szukają skutecznej strategii reklamowej, jest pozycjonowanie lokalne.
Pozycjonowanie stron w Krakowie – pozyskiwanie klientów poprzez pozycjonowanie lokalne
Może się wydawać, że wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania Google jest najważniejsza dla firm działających na rynku e-commerce. Nic bardziej mylnego. Swoją widoczność w sieci powinni zaakcentować także przedsiębiorcy prowadzący działalność na rynku naziemnym, kierowaną do lokalnej społeczności. W czasach powszechnego dostępu do Internetu, tradycyjny handel musi łączyć się z nowoczesną reklamą online. Szeroko pojęta sieć jest obecnie podstawowym medium, w którym szukamy kontaktów, rozrywki, a także informacji. Zignorowanie tego nośnika szybko okaże się kosztownym błędem.
Pozycjonowanie lokalne – jak to działa?
Statystyka nie kłamie. Znaczna cześć zapytań wpisywanych w pole wyszukiwania Google’a, dotyczy fraz lokalnych. Co to oznacza w praktyce? Tylko i aż tyle, że duża część internautów jest zainteresowana produktami i usługami oferowanymi nie globalnie, a w obszarze ich miasta – Krakowa.
Pozycjonowanie lokalne to ogół działań on-site i off-site, które zmierzają do umieszczenia adresu witryny wysoko w wynikach wyszukiwania. Do tego miejsca, definicja lokalnego SEO pokrywa się z tradycyjnym pozycjonowaniem. Gdzie zatem tkwi różnica?
Działania, o których mowa, służą powiązaniu adresu ze ściśle określoną lokalizacją – województwem, powiatem, gminą, miastem lub dzielnicą. W tym celu, pozycjoner nie skupia się na mocnych frazach, które mają charakter ogólny, a na lokalnych „krakowskich”. Te nie cieszą się aż tak dużą popularnością w ujęciu globalnym, ale w tym przypadku nie ma to najmniejszego znaczenia, bo nadrzędnym celem jest dotarcie do osób mieszkających w Krakowie lub odwiedzających to miasto.
W tym celu, słowo kluczowe jest wiązane ze ściśle określoną lokalizacją. Weź frazę „psi fryzjer”, dodaj do niej słowo „Kraków”, a zyskasz frazę lokalną. Wypada jednak podkreślić, że wbrew pozorom, wpisanie pełnej frazy w polu wyszukiwania wcale nie warunkuje skuteczności tej strategii. Już jakiś czas temu Google zaimplementował w kodzie swojej wyszukiwarki algorytm, który dobiera wyniki wyszukiwania w taki sposób, żeby promowały miejsca możliwie najbliższe lokalizacji użytkownika. Załóżmy więc, że osoba przebywająca w Nowej Hucie chce znaleźć psiego fryzjera. Po wpisaniu tej frazy, na szczycie listy zobaczy sekcję z lokalnymi wynikami.
Czy taka strategia zadziała w Krakowie?
Stolica Małopolski jest największym miastem w województwie. Okazała metropolia sąsiaduje ze średniej wielkości miastami powiatowymi i niewielkimi gminami. Najbliższe miasto o porównywalnej wielkości jest położone dopiero w województwie śląskim. Mowa o Katowicach, które od Krakowa dzieli dystans ok. 80 km. Oznacza to, że w Krakowie koncentruje się życie nie tylko mieszkańców miasta, ale także miejscowości ościennych.
Dodatkowo, Kraków jest jedną z największych miejskich atrakcji w kraju i Europie, co czyni to miasto częstą destynacją wyjazdów turystycznych. W samym 2021 roku, Kraków odwiedziło ponad 11 milionów osób! To przekłada się na ogromną pojemność tego rynku. Zwłaszcza w niektórych branżach, Kraków jest w stanie wchłonąć ogromną ilość dóbr i usług.
Pojawia się popyt, musi pojawić się podaż. W rezultacie, ogromna konkurencja panuje tam nie tylko w sektorze usług turystycznych, ale właściwie w każdej branży. Chcesz prześcignąć resztę stawki? Spraw, żeby mieszkańcy i przyjezdni dowiedzieli się o twojej firmie i jej ofercie. Wiesz już, że za przewodnika posłuży im smartfon. Wniosek jest więc oczywisty: pozycjonowanie lokalne jest dokładnie tym narzędziem, które jest ci najbardziej potrzebne.
Jakie firmy z Krakowa skorzystają na pozycjonowaniu lokalnym?
W powszechnej opinii, SEO to strategia dedykowana firmom działającym w sieci. Jest w tym sporo racji, ale jeżeli mówimy o pozycjonowaniu lokalnym, lista przedsiębiorstw, które na tym skorzystają wydłuża się o wszystkie firmy naziemne, reklamujące się w Internecie.
W lokalnym SEO chodzi przede wszystkim o pozycjonowanie stron firmowych – wirtualnych wizytówek, których zadaniem jest prezentacja oferty firmy i umożliwienie nawiązania kontaktu z jej przedstawicielem. Nie ma znaczenia, jaki rodzaj działalności prowadzi przedsiębiorca. Ta strategia jest tak samo skuteczna w odniesieniu do firm handlowych i usługowych.
To prawda, niektóre podmioty osiągną większe korzyści z pozycjonowania lokalnego. Wynika to z faktu, że istnieją branże, które są częściej wyszukiwane w sieci niż inne. Na najlepsze rezultaty mogą liczyć:
- przedsiębiorcy, którzy prowadzą specjalistyczną działalność usługową w siedzibie firmy (m.in. elektronicy, mechanicy, kosmetolodzy, fryzjerzy),
- przedsiębiorcy, którzy prowadzą specjalistyczną działalność usługową poza siedzibą firmy (m.in. monterzy, elektrycy, hydraulicy),
- przedsiębiorcy, którzy prowadzą specjalistyczne punkty sprzedaży naziemnej.
Należy podkreślić, że ze względu na turystyczny charakter miasta, w Krakowie często wyszukiwane są firmy świadczące usługi z zakresu zakwaterowania (hotele, pensjonaty, domy wczasowe, ośrodki wypoczynkowe, kwatery prywatne), transportu i zajmujące się oprowadzaniem turystów. Ogromnym zainteresowaniem cieszą się też lokale gastronomiczne, puby i placówki kulturalne, w tym muzea.
Na jakie korzyści mogą liczyć przedsiębiorcy, którzy postawią na lokalne SEO?
Strony internetowe, których zadaniem jest reklamowanie firm, marek, produktów lub usług, można podzielić na dwie podstawowe kategorie: generatorów kosztów i generatorów ruchu. Pierwsza obejmuje witryny, które po prostu istnieją w wirtualnej przestrzeni, ale ich właściciele/administratorzy nie podejmują żadnych działań, których efektem byłaby widoczność adresu w wynikach wyszukiwania.
Do drugiej kategorii zaliczają się strony zadbane, czyli niepozostawione same sobie. Takie witryny są „lubiane” przez wyszukiwarki i w rezultacie, prowadzące do nich odnośniki pojawiają się wysoko w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. To sprawia, że utrzymywanie takich stron przestaje być nieuzasadnionym kosztem, a staje się inwestycją. Lepsza widoczność w wyszukiwarce to większy ruch na stronie. Im więcej osób dowie się o istnieniu danej firmy, tym więcej odwiedzi jej siedzibę/punkt sprzedaży.
W tym miejscu pojawia się pierwsza korzyść – wzrost rozpoznawalności na rynku lokalnym. Ważna jest każda osoba, która wie o firmie, bo im więcej ludzi zna jej nazwę, tym większa jest szansa, że ta po czasie stanie się czymś w rodzaju synonimu dla danej branży na rynku lokalnym. Nie można zapomnieć, że wielu nowych odwiedzających dokona zakupu produktu lub usługi. Od razu można więc liczyć na wzrost obrotów, ale wypada podkreślić, że ta tendencja będzie też widoczna długoterminowo, bo przecież część osób zmieni się w stałych klientów.
Żeby lepiej zobrazować wszystko, o czym tu mówimy, sięgniemy po obrazowy przykład. Przedsiębiorca zamawia profesjonalne wizytówki, zaprojektowane przez specjalistę w dziedzinie komunikacji wizualnej. To niezwykle skuteczne narzędzie, ale nie w sytuacji, w której wizytownik wraz z zawartością nie opuszcza dna kieszeni marynarki. Mówiąc wprost, można zaprojektować najlepsze i najpiękniejsze wizytówki, ale jeżeli nie zaczniemy ich rozdawać, ich funkcja będzie żadna.
Tak samo jest ze stroną internetową, która nie jest pozycjonowana. Co z tego, że ma świetnie dobrane kolory, przejrzysty i funkcjonalny layout, kunsztowne zdjęcia i wypełnia ją interesująca treść, skoro nie pojawia się w wynikach wyszukiwania? Szansa, że ktoś trafi na nią „z marszu” jest bliska zeru.
Podsumowując, przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na pozycjonowanie lokalne swojej strony firmowej, zyskają:
- rozpoznawalność ich firmy/marki na rynku lokalnym, czyli w gronie odbiorców, którzy stanowią ich target,
- chwilowy wzrost obrotów,
- długoterminowy wzrost obrotów.
W obliczu takich argumentów, nikt chyba nie ma wątpliwości, że warto postawić na lokalne SEO?
Co sprawia, że pozycjonowanie lokalne jest jednym z najskuteczniejszych składników kampanii marketingowej?
Wiemy już, jak działa i jakie korzyści daje pozycjonowanie lokalne. Nie można jednak nie wspomnieć, że proces, którego celem jest umieszczenie adresu w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania, jest żmudny i długi. Należy więc założyć, że w tym miejscu wiele osób zaczyna zastanawiać się, czy lokalne SEO da się zastąpić kampanią linków sponsorowanych. Przecież efekt będzie zbliżony, a nakład pracy – nieporównywalnie mniejszy. Co za tym idzie, szybciej dotrzemy do upragnionego celu. Cóż, takiemu myśleniu nie można odmówić logicznej analizy, ale trzeba z całą stanowczością podkreślić, że w tym przypadku pozory wiodą nas na manowce.
Płatne wyniki wyszukiwania nie cieszą się tak dużym zaufaniem internautów, jak ich organiczne odpowiedniki. Spójrzmy na to z punktu widzenia przeciętnego użytkownika sieci, który wie, że reklamę może wykupić każdy, ale nie każdy może pojawiać się na pierwszych pozycjach wyników. Tak myślący człowiek kliknie w odnośniki znajdujące się poniżej sekcji reklamowej, bo zdaje sobie sprawę, że ich wysoka pozycja jest m.in. zasługą zaufania, jakim daną stronę obdarzają inni internauci. Płatne reklamy są natomiast postrzegane jako zjawisko negatywne, niechciane i często wprowadzające w błąd. Dla wyjaśnienia, oczywiście nie negujemy korzyści płynących z płatnych wyników, one również przekładają się na konkretne zyski przedsiębiorstw z Krakowa i okolic. Na powyższym przykładzie chcemy zobrazować różnicę między płatnymi, a organicznymi wynikami wyszukiwania.
Kolejna rzecz, nawet najlepiej przeprowadzona kampania w obszarze płatnych wyników wyszukiwania nie jest w stanie zapewnić długotrwałych i stabilnych rezultatów. Z kolei lokalne SEO – jak najbardziej. Płatne linki zostały opracowane w taki sposób, żeby działały tak długo, jak długo reklamodawca płaci za rezultaty. W przypadku pozycjonowania lokalnego, przedsiębiorca ponosi koszt związany ze wszystkimi działaniami, które podejmuje pozycjoner, ale gdy te ustają, rezultat nie przemija. Łatwo można to zobrazować za pomocą prostego porównania: gdy wykupujemy reklamę w prasie, radiu lub innym medium, będzie emitowana tak długo, jak długo będziemy płacić, ale gdy kupimy działkę w atrakcyjnej lokalizacji i postawimy na niej tablicę reklamową z plakatem naszej firmy, reklama cały czas tam będzie. Może zdarzyć się, że przysłonią ją rozrastające się drzewa lub inne reklamy, ale wówczas wystarczy kilka prostych zabiegów, by przywrócić jej widoczność.
Specjalista SEO Mariusz Kołacz
ul. Krasickiego 49A
42-300 Myszków
NIP: 5771902660
REGON: 367677764
Wycena pozycjonowania strony internetowej jest bezpłatna. Pozycjonowanie strony w modelu abonamentowym i mieszanym lub w rozliczeniu za stawkę godzinową. Pracuję jako freelancer. Wystawiam faktury VAT. Zachęcam do kontaktu i przesłania zapytania ofertowego: https://socialtrends.pl/kontakt/