Poznań (Polska)

Pozycjonowanie stron Poznań – SEO w Poznaniu

Jak każde duże miasto, Poznań stwarza bardzo dobre warunki do prowadzenia biznesu stacjonarnego. Ta cecha rynku nie umyka uwadze przedsiębiorców, co w rezultacie doprowadza do sytuacji, w której niemal każda branża charakteryzuje się niezwykle silną konkurencją. Jak wypromować swoją firmę i w wyścigu o klienta zająć pozycję przed rywalami? Odpowiedzią może okazać się pozycjonowanie lokalne. Jeżeli zostanie umiejętnie wykorzystane, to e-marketingowe narzędzie przyniesie ogromne korzyści, nie tylko w perspektywie krótko-, ale także długoterminowej. Co w praktyce daje local SEO? Jakie branże w największym stopniu skorzystają z takiej promocji? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.

Pozycjonowanie stron w Poznaniu – pozyskiwanie klientów poprzez pozycjonowanie lokalne

Internet to obecnie najpotężniejsze narzędzie marketingowe. O ile konwencjonalna reklama wciąż przynosi dobre rezultaty, to nie sposób nie zauważyć, że wysiłki specjalistów w dziedzinie marketingu koncentrują się przede wszystkim na sieci. Na udaną kampanię internetową składa się wiele działań. Jednym z najważniejszych, a często niedocenianych, jest pozycjonowanie strony internetowej. Należy wiedzieć, że wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania jest szalenie istotna nie tylko w kontekście zapytań globalnych, ale także lokalnych. Dane statystyczne dowodzą bowiem, że użytkownicy Internetu, którzy szukają produktów lub usług w pobliżu swojego miejsca zamieszkania, posiłkują się smartfonem lub komputerem prawie tak samo często, jak odbiorcy rynku e-commerce.

Jak wypromować lokalny biznes?

Tradycyjna reklama wciąż ma się dobrze, nie tylko w skali ogólnokrajowej, ale także lokalnej. Promocja w miejscowej rozgłośni radiowej, lokalnej stacji telewizyjnej i prasie może dać bardzo dobre rezultaty. Nie można jednak zapominać, że nawyki i przyzwyczajenia lokalnych społeczności ewoluują, a to pociąga za sobą istotne zmiany w kwestii konsumpcji treści. O ile tradycyjne media wciąż jeszcze zajmują mocną pozycję, to nie da się ukryć faktu, że z roku na rok muszą oddawać coraz większą część pola mediom wirtualnym.

Skoro Internet skupia na sobie stale rosnącą uwagę, zaangażowanie większych środków w reklamę online jest całkowicie uzasadnionym posunięciem. W sieci można promować się na wiele sposobów. Niektóre techniki charakteryzują się większą, inne mniejszą skutecznością. Jeżeli jednak spojrzymy na kampanię jako na całość, nie jak na pojedyncze działania, łatwo dojdziemy do wniosku, że każdy pojedynczy krok ma fundamentalne znaczenie dla finalnego rezultatu. Weźmy choćby taki drobiazg, jak firmowa strona-wizytówka.

Przeczytaj również: Tworzenie stron pod pozycjonowanie

Niektórzy przedsiębiorcy traktują tę formę promocji nieco „po macoszemu”. Dbają o przejrzystość strony i o zamieszczane treści, ale zupełnie nie przywiązują uwagi do jej pozycji w lokalnych wynikach wyszukiwania. Wielu wychodzi bowiem z założenia, że w przypadku biznesu naziemnego, strona www to ledwie dodatek, który nie wpływa w istotny sposób na funkcjonowanie firmy. Niestety, takie przekonanie zwykle okazuje się kosztownym błędem.

Dlaczego pozycjonowanie lokalne jest tym, czego potrzebuje firma?

Każdy przedsiębiorca z Poznania powinien zdać sobie sprawę z faktu, że zapytania wpisywane w pole wyszukiwania Google nie mają wyłącznie charakteru globalnego. Znaczna część użytkowników Internetu, każdego dnia szuka w sieci informacji na temat firm – sklepów i punktów usługowych – działających na lokalnym rynku, czyli w pobliżu ich miejsca zamieszkania. Takie osoby najczęściej są zainteresowane konkretnymi informacjami: adresem, danymi kontaktowymi, trasą dojazdu do siedziby firmy, ofertą i cennikiem produktów lub usług. W tym przypadku, określenie „konkretny klient” jest jak najbardziej na miejscu i rzeczywiście – jeszcze tego samego dnia, wiele wyszukiwań lokalnych kończy się wizytą w siedzibie firmy.

miasto Poznań

Jakie możliwości daje wyszukiwanie lokalne?

Poznań to dość specyficzne miasto. Charakteryzuje się dużą powierzchnią i taką samą ilością mieszkańców, ale nie tworzy wielkiej aglomeracji miejskiej. Stolica Wielkopolski z każdej strony jest otoczona mniejszymi lub większymi gminami takimi jak: Buk, Czerwonak, Dopiewo, Kleszczewo, Komorniki, Kostrzyn, Kórnik, Luboń, Mosina, Murowana Goślina, Pobiedziska, Puszczykowo, Rokietnica, Stęszew, Suchy Las, Swarzędz, Tarnowo Podgórne. Co to oznacza w praktyce? Jako jedyne naprawdę duże miasto w sporym promieniu, Poznań skupia na sobie uwagę nie tylko mieszkańców, ale także osób z miejscowości ościennych.

To wyjątkowo komfortowa sytuacja dla przedsiębiorców działających na lokalnym poznańskim rynku, bo grono ich klientów jest wyraźnie większe niż choćby przedsiębiorców działających w Katowicach. W konurbacji górnośląskiej, tuż obok siebie wyrastają kolejne duże miasta. Taka charakterystyka sprawia, że mieszkańcy rzadko mają potrzebę opuszczać ich granice. W aglomeracji poznańskiej wygląda to nieco inaczej.

Zależnie od charakterystyki prowadzonego biznesu, przedsiębiorca może zlecić lokalne pozycjonowanie swojej strony w zakresie całego województwa, powiatu, miasta lub nawet jednej dzielnicy. Dokładnie tak, lokalne SEO to niezwykle precyzyjne narzędzie, które pozwala dotrzeć do ściśle wyselekcjonowanej grupy odbiorców. Jak to możliwe? Spieszymy z wyjaśnieniem.

Jak działa lokalne SEO?

Istotą pozycjonowania lokalnego jest zoptymalizowanie strony w taki sposób, żeby jej adres pojawiał się w wynikach wyszukiwania (tak wysoko, jak tylko jest to możliwe), gdy internauta wpisze określoną frazę lokalną. Pozycjoner nie dąży do sytuacji, w której dany adres będzie „reagował” na mocne frazy ogólne, wpisywane w każdym dowolnym miejscu na świecie. Po prostu, nie ma takiej potrzeby. Bo jakie korzyści odniesie gabinet podologiczny w Poznaniu, gdy z jego ofertą zapozna się internauta z Rzeszowa? Niektóre biznesy działają wyłącznie na skalę lokalną i właśnie dla takich firm dedykowane jest to narzędzie.

W ramach pozycjonowania lokalnego, specjalista skupia się na podobnych działaniach, jakie podejmuje w globalnym SEO. Także w tym przypadku szalenie istotna jest optymalizacja strony, treści i zdjęć. Nie obejdzie się bez mocnych rekomendacji w postaci wartościowych linków zewnętrznych. Warto podkreślić, że w tym przypadku niezwykle ważne jest umieszczenie adresu strony i informacji o przedsiębiorstwie w usługach, które w wyszukiwarce Google odpowiadają za generowanie tzw. wyników wtrąconych. Mowa o „Mapach” i „Google Moja Firma”.

Przeczytaj również: Artykuły sponsorowane – czym są i jakie dają korzyści

Żeby pozycjonowanie lokalne mogło działać dokładnie tak, jak życzą sobie tego pozycjoner i właściciel strony, poszczególne działania muszą opierać się nie o frazy ogólne, a lokalne. Dzięki temu, boty wyszukiwarki powiążą stronę z zapytaniami lokalnymi. Gdy użytkownik wpisuje przykładową frazę „gabinet podologiczny Poznań”, „gabinet podologiczny w Poznaniu” lub „gabinet podologiczny w pobliżu Jeżyc”, algorytmy giganta z Mountain View skojarzą to zapytanie ze stronami, które jasno dają do zrozumienia, że reprezentują firmę działającą w tej właśnie okolicy. Na najwyższych pozycjach wyświetlą się odnośniki do tych witryn, które zostały otoczone troskliwą opieką pozycjonera.

Nie można nie wspomnieć, że już od jakiegoś czasu, wyniki lokalne nie są prezentowane wyłącznie na podstawie fraz jasno powiązanych z określoną lokalizacją. Google nieustannie monitoruje lokalizację swoich użytkowników i przede wszystkim na tej podstawie dobiera najtrafniejsze rekomendacje. Oznacza to, że jeżeli osoba znajdująca się na Jeżycach wpisze frazę „podolog” lub „gabinet podologiczny”, bez uściślania lokalizacji, i tak otrzyma wyniki składające się z odnośników do stron, które reprezentują firmy znajdujące się najbliżej tego miejsca.

Jakie korzyści daje lokalne pozycjonowanie?

Wcześniej wspomnieliśmy, że wiele wyszukiwań lokalnych kończy się osobistą wizytą osoby zainteresowanej w siedzibie firmy lub w reprezentującym ją punkcie. Żeby jednak mogło to nastąpić, użytkownik najpierw musi dotrzeć do danej witryny, a najprawdopodobniej nie uda się to, jeżeli ta nie pojawi się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania organicznego. Stronę internetową, która nie jest przyjazna dla algorytmów wyszukiwarki, najprościej można porównać do wizytówek, które nigdy nie zostały rozdane – żaden z nich pożytek.

Prawidłowo przeprowadzone pozycjonowanie lokalne sprawi, że za każdym razem, gdy w polu wyszukiwania wpisana zostanie określona fraza, odnośnik pojawi się wysoko na liście darmowych (czyli innych niż reklamowe) wyników. To przekłada się na nieocenione korzyści:

  • stronę zaczną odwiedzać osoby, które faktycznie są zainteresowane ofertą firmy,
  • im więcej osób dowie się o istnieniu firmy, tym bardziej wzrasta jej rozpoznawalność,
  • wzrost ruchu na stronie to wzrost ruchu w punkcie naziemnym, a to z kolei prowadzi do wzrostu współczynnika konwersji.

Wszystko to przekłada się na najistotniejszą kwestię, która leży u podstaw istnienia każdej firmy – na wzrost przychodów.

w Poznaniu

Kto najbardziej skorzysta na pozycjonowaniu lokalnym?

Właściwie nie ma takiej działalności, która nie odniesie korzyści z takiej strategii. Jeżeli firma prowadzi lub chce prowadzić swoją stronę-wizytówkę, można ją wypozycjonować i w ten sposób – znacząco zwiększyć liczbę odwiedzin. Trzeba jednak wspomnieć, że istnieją branże, które na local SEO zyskują najwięcej. Chodzi tu o firmy działające w tych sektorach rynku, które w największym stopniu interesują internautów. Do takich zalicza się:

  • specjalistyczna działalność usługowa prowadzona w siedzibie firmy – mowa m.in. o salonach fryzjerskich, studiach tatuażu, salonach kosmetycznych;
  • specjalistyczna działalność usługowa prowadzona poza siedzibą firmy – chodzi o wszystkich „fachowców na telefon”, czyli hydraulików, elektryków i monterów;
  • działalność związana z zakwaterowaniem – do tej kategorii zaliczają się hotele, hostele i motele;
  • działalność gastronomiczna – czyli restauracje i bary;
  • działalność rozrywkowa – kluby, dyskoteki i puby;
  • działalność związana z ochroną zdrowia – prywatne gabinety lekarskie, stomatolodzy, podolodzy.

Wyszukiwanie lokalne często dotyczy też przedszkoli i żłobków, placówek oświatowych i kulturalnych oraz specjalistycznych punktów usługowych i sprzedaży stacjonarnej. Trzeba jednak podkreślić, że to narzędzie może napędzić rozwój dosłownie każdego biznesu. To prawda, na efekty trzeba będzie poczekać, ale rezultaty podjętych działań będą utrzymywać się przez długi czas, nawet po zakończeniu kampanii.

Specjalista SEO Mariusz Kołacz
ul. Krasickiego 49A
42-300 Myszków
NIP: 5771902660
REGON: 367677764

Wycena pozycjonowania strony internetowej jest bezpłatna. Pozycjonowanie strony w modelu abonamentowym i mieszanym lub w rozliczeniu za stawkę godzinową. Pracuję jako freelancer. Wystawiam faktury VAT. Zachęcam do kontaktu i przesłania zapytania ofertowego: https://socialtrends.pl/kontakt/