Reklama jest motorem napędowym handlu, co do tego nie ma wątpliwości. Rzecz w tym, że działania marketingowe powinny ewoluować w tempie proporcjonalnym do tego, w jakim postępują zmiany w obszarze nawyków i przyzwyczajeń klientów. Internet wypiera tradycyjne media i żadna siła nie odwróci tego procesu. To oznacza, że główna kampania powinna koncentrować się właśnie na reklamie online. Istnieje wiele sposobów, by wypromować prowadzony naziemnie biznes. Jednym z najskuteczniejszych jest lokalne pozycjonowanie stron internetowych.
Pozycjonowanie stron we Wrocławiu – pozyskiwanie klientów poprzez pozycjonowanie lokalne
Stolicę Dolnego Śląska zamieszkuje ponad 600 tys. osób, a do tego trzeba jeszcze doliczyć przyjezdnych, na których atrakcje tego miasta działają niczym magnes. Nie można zapomnieć o młodzieży akademickiej, bo przecież Wrocław ma do zaoferowania jedne z najlepszych uczelni w kraju. To wszystko sprawia, że tamtejszy rynek jest niezwykle chłonny. Duży popyt to duża podaż, a duża podaż to duża konkurencja. Może się wydawać, że dla nowych podmiotów nie ma tam już miejsca. Nic bardziej mylnego! Każdy ma szansę przebić się na czoło peletonu, ale to wymaga podjęcia konkretnych działań. Nie bez powodu mówi się, że reklama jest dźwignią handlu. W rzeczywistości, w której Internet stał się podstawowym medium, tradycyjna sprzedaż naziemna musi łączyć się z nowoczesną reklamą online. Zastanawiasz się, jak sprawić, by potencjalni klienci poznali twoją ofertę? Odpowiedzią na twoje potrzeby jest strona internetowa, która pojawia się w top 10 wyników wyszukiwania Google.
Pozycjonowanie stron i handel naziemny – czy to dobre połączenie?
Nie jest specjalnym zaskoczeniem, że o pozycjonowaniu mówi się przede wszystkim w kontekście sektora e-commerce. Biznes działający w sieci powinien być promowany właśnie w sieci, a jednym z najpotężniejszych narzędzi reklamowych jest wyszukiwarka Google. Dowodzi tego fakt, że znaczna część ruchu w e-sklepach to ruch organiczny, czyli generowany przez użytkowników, którzy trafili pod dany adres za pośrednictwem bezpłatnych wyników wyszukiwania. Dla sklepów internetowych, mocna pozycja na pierwszej stronie w wyszukiwarce to właściwie być albo nie być. Czy jednak ten czynnik jest aż tak bardzo istotny w przypadku przedsiębiorstw działających naziemnie? Otóż, tak.
Należy zdać sobie sprawę z faktu, że znaczna cześć zapytań, które są wpisywane w pole wyszukiwania Google, dotyczy firm działających lokalnie. Jeżeli osoba z Wrocławia będzie chciała znaleźć salon fryzjerski w pobliżu swojego miejsca zamieszkania, najprawdopodobniej nie uczyni zadość zasadzie „koniec języka za przewodnika”, a posłuży się smartfonem. Nie jest to specjalnie zaskakujące, bo wyszukiwarka Google daje dostęp do tysięcy opinii na temat danej firmy, może przedstawić zdjęcia jej siedziby i bezbłędnie wskaże drogę na miejsce, bez względu na to, czy zadający pytanie użytkownik porusza się pieszo, komunikacją miejską, samochodem czy rowerem.
Zanim ów użytkownik wybierze podany za przykład salon fryzjerski, najpierw zapozna się z ofertą i cennikiem kilku wybranych punktów. Praktyka pokazuje, że w takiej sytuacji, pod uwagę brane są przede wszystkim te adresy, które są wyświetlane na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Dalsze są po prostu pomijane.
Reasumując, konsumenci nie szukają w sieci wyłącznie sklepów internetowych, ale także stron-wizytówek punktów usługowych i sklepów naziemnych, które działają na ich lokalnym rynku we Wrocławiu. Najczęściej otwierane są odnośniki, które wyświetlają się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Dalsze strony są otwierane sporadycznie. Oznacza to, że istnienie strony firmowej, która nie jest pozycjonowana na frazy lokalne, jest właściwie bezcelowe.
Pozycjonowanie lokalne, czyli właściwie jakie?
Pozycjonowanie lokalne ma wiele wspólnego z globalnym SEO. W obu przypadkach, nadrzędnym celem jest umieszczenie strony internetowej możliwie najwyżej w wynikach wyszukiwania organicznego Google. Chodzi o to, by po wpisaniu określonej frazy, użytkownik w pierwszej kolejności zobaczył odnośnik prowadzący do pozycjonowanej strony. Należy jednak podkreślić, że globalne SEO nie zna ograniczeń terytorialnych. Dana fraza ma zadziałać bez względu na to, czy używający jej internauta znajduje się we Wrocławiu, Warszawie czy Nowym Jorku. Pozycjonowanie lokalne działa inaczej. W tym przypadku, istotne jest, żeby prezentowane wyniki wyszukiwania były ściśle powiązane z lokalizacją użytkownika.
Kierując się powyższym, należy stwierdzić, że pozycjonowanie lokalne to nic innego, jak działania SEO podejmowane on-site i off-site, które zmierzają do wyeksponowania strony w lokalnych wynikach wyszukiwania organicznego. By to osiągnąć, pozycjoner skorzysta z narzędzi podobnych do tych, które mają zastosowanie w tradycyjnym pozycjonowaniu. Także w tym przypadku istotna jest właściwa optymalizacja strony i zapełniających ją treści (graficznych i tekstowych), właściwie zbudowana struktura linków zewnętrznych i wewnętrznych i wszystkie inne czynniki, które decydują o pozycji w wynikach globalnych.
Przeczytaj również: Co to są artykuły sponsorowane i dlaczego warto z nich korzystać
Skoro w kontekście technicznym, SEO lokalne mocno zbliża się do globalnego, jak to możliwe, że dana strona jest powiązywana z wyszukiwaniem lokalnym? To proste – adres jest pozycjonowany na frazy lokalne – czyli wrocławskie. Niebagatelne znaczenie ma też obecność w usługach, które przez wyszukiwarkę są prezentowane jako tzw. wyniki wtrącone: w „Mapach” i „Google Moja Firma”.
Jak działa wyszukiwanie lokalne?
Wielu osobom, wyszukiwanie lokalne nadal kojarzy się z koniecznością wpisania frazy składającej się z szukanej branży i miejscowości. Trzeba jednak zaznaczyć, że już od kilku lat, algorytmy Google są w stanie prezentować dokładne wyniki w oparciu o dane geolokalizacyjne użytkownika.
Oznacza to, że jeżeli osoba przebywająca na Psim Polu będzie chciała znaleźć fryzjera, wcale nie musi wpisywać frazy „fryzjer Wrocław”. Na podstawie danych zbieranych przez liczne usługi (zwłaszcza przez „Mapy”), wyszukiwarka sama określi, gdzie złożono zapytanie, a następnie wyświetli listę wyników lokalnych. Mało tego, w pierwszej kolejności zostaną zaprezentowane te strony, które są powiązane z punktami znajdującymi się najbliżej użytkownika. Jest jednak pewien warunek. Wyświetlone zostaną tylko te witryny, które są przyjazne dla wyszukiwarkowych botów. Przyjazne, czyli zoptymalizowane pod kątem algorytmów Google.
Komu taka strategia przyniesie największą korzyść?
Nie ma takiego biznesu, którego nie można promować poprzez pozycjonowanie lokalne. Przecież każdy przedsiębiorca może reklamować się za pomocą strony-wizytówki. Swoje miejsce w sieci mają giganci działający na rynkach międzynarodowych, jak i małe sklepy, których zakres oddziaływania ogranicza się do jednej dzielnicy. O ile każdą firmę można pozycjonować lokalnie, to niektóre zyskają na takiej strategii więcej niż inne.
Wrocław to biznesowe centrum Dolnego Śląska. Swoje siedziby mają tam giganci, których firmy są warte fortunę. Należy jednak podkreślić, że w przypadku takich przedsiębiorstw, local SEO nie ma praktycznego zastosowania, bo sam Wrocław nie jest ich rynkiem docelowym, a jedynie prestiżową siedzibą o dogodnej lokalizacji. O lokalnego klienta walczą przede wszystkim małe i średnie firmy, które prowadzą działalność usługową lub handlową.
Praktyka pokazuje, że zapytania lokalne najczęściej dotyczą podmiotów prowadzących działalność:
- związaną z zakwaterowaniem (hotele, motele, hostele),
- gastronomiczną (restauracje, bary i puby),
- rozrywkową (dyskoteki i kluby),
- związaną z aktywnym stylem życia (siłownie i fitness kluby),
- wychowawczo-edukacyjną (żłobki, przedszkola, szkoły, placówki prowadzące kursy zawodowe),
- z zakresu ochrony zdrowia (poradnie lekarskie, szpitale, poradnie stomatologiczne, gabinety fizjoterapii).
Oprócz tego, często wyszukiwani są wszelkiej maści specjaliści: ślusarze, elektrycy, elektronicy, mechanicy, hydraulicy, informatycy.
Nie oznacza to jednak, że pozostałe branże nie skorzystają na takiej strategii marketingowej. Powyższe wyszukiwane są najczęściej, ale lista fraz lokalnych, z których korzystają użytkownicy Internetu, jest znacznie dłuższa.
Na jakie korzyści przekłada się pozycjonowanie lokalne?
Celem istnienia każdej firmy jest generowanie przychodu. Na finalny sukces składa się wiele czynników. Jednym z kluczowych jest rozpoznawalność. Klienci darzą większym zaufaniem te firmy, które są im znane. Do nowych, najczęściej podchodzą z pewną dozą rezerwy. Żeby móc zgromadzić wokół firmy pokaźne grono stałych odbiorców produktów i usług, najpierw trzeba dać się poznać. Pomoże w tym dobrze skonstruowana strona internetowa. Jeżeli jednak ta nie będzie prezentowana na pierwszych pozycjach listy wyników, trafi na nią jedynie garstka osób.
Przeczytaj również: Tworzenie stron, które dobrze się pozycjonują
Nie można nie wspomnieć, że wyszukiwania lokalne najczęściej są ukierunkowane na konkretne informacje. Internauci szukają adresu danej firmy, trasy dojazdu do jej siedziby, godzin otwarcia, cennika, oferty czy danych kontaktowych. Mamy tu więc do czynienia z osobami, które oczekują konkretnych odpowiedzi. Z punktu widzenia przedsiębiorcy reklamującego się za pomocą strony-wizytówki i usług internetowych, tacy użytkownicy są najbardziej wartościowi. Praktyka pokazuje bowiem, że większość takich zapytań kończy się wizytą w placówce/siedzibie firmy, najczęściej jeszcze tego samego dnia.
Im więcej osób odwiedzi firmę, tym większa jest szansa na wzrost współczynnika konwersji. W rezultacie, wzrasta przychód, a co za tym idzie – także dochód. Im więcej klientów skupia się wokół firmy, tym mocniejsza jest jej pozycja na lokalnym rynku, a to znacząco ułatwia realizację także długoterminowych celów.
Biorąc to wszystko pod uwagę, nie można mieć żadnych wątpliwości w kwestii wdrożenia pozycjonowania lokalnego do strategii marketingowej. To jedno z nielicznych narzędzi, które zapewnia stabilne rezultaty przez długi czas, nie tylko w trakcie trwania kampanii, ale także po jej zakończeniu. Oczywiście, wysoka pozycja w lokalnych wynikach wyszukiwania nie jest „dawana” na zawsze, ale gdy strona jest już właściwie zoptymalizowana, wdrożenie kolejnych działań w przyszłości będzie już tylko formalnością.
Specjalista SEO Mariusz Kołacz
ul. Krasickiego 49A
42-300 Myszków
NIP: 5771902660
REGON: 367677764
Wycena pozycjonowania strony internetowej jest bezpłatna. Pozycjonowanie strony w modelu abonamentowym i mieszanym lub w rozliczeniu za stawkę godzinową. Pracuję jako freelancer. Wystawiam faktury VAT. Zachęcam do kontaktu i przesłania zapytania ofertowego: https://socialtrends.pl/kontakt/