na laptopie

Pozycjonowanie w Mapach Google – SEO w Google Maps

Internet to obecnie najskuteczniejszy nośnik reklam. Istnieje wiele sposobów na wypromowanie swojej firmy w sieci. Jedne wymagają zaangażowania sporych środków, inne są dostępne za darmo dla każdego przedsiębiorcy. Mówiąc o reklamie online, nie można pominąć usług Google. Gigant z Mountain View urósł do rangi internetowego hegemona, z którym po prostu trzeba się liczyć. Chyba wszyscy zdają sobie sprawę z korzyści, jakie daje wysoka pozycja w wyszukiwarce Google, ale wiele osób całkowicie ignoruje pozycjonowanie w Mapach, a to spory błąd. Co wpływa na SEO w popularnej usłudze? Czy warto pozycjonować wizytówkę w Mapach? Na każde z tych pytań odpowiadamy poniżej.

W oczach przeciętnego użytkownika Internetu, Google to praktyczny zestaw narzędzi, który ułatwia poruszanie się po sieci i znacząco wpływa na wiele aspektów codziennego życia. Przedsiębiorcy patrzą natomiast na te usługi jak na najlepsze narzędzie promocyjne i nic dziwnego – w dużej mierze, to właśnie firma z Mountain View napędza interesy firm z całego świata. Gdyby ktoś jeszcze miał wątpliwości, właśnie na tym zarabia Google – na reklamie. Warto jednak wiedzieć, że nie wszystkie usługi sygnowane znanym logo są płatne. Wyszukiwarkowy gigant oddaje w ręce przedsiębiorców wiele całkowicie darmowych narzędzi. Jeżeli wiesz, jak je wykorzystać, zyskujesz przewagę na rynku.

Wizytówka Google – co to takiego?

Jednym z nich jest wizytówka Google. Pod tym pojęciem kryje się bezpłatny profil firmy, w którym przedsiębiorca może umieszczać szeroki zakres informacji na temat swojej działalności i oferty. Dane, o których mowa, wyświetlają się zarówno w Google Maps, jak i w wyszukiwarce. W obu usługach są prezentowane w nieco odmienny sposób, ale za każdym razem dostarczają internaucie wielu cennych informacji.

Stworzenie wizytówki wymaga utworzenia profilu w usłudze Google Moja Firma. To naprawdę łatwe zadanie. System prowadzi użytkownika za rękę, więc każdy, kto potrafi założyć konto poczty e-mail, poradzi sobie także z wizytówką.

Wizytówka w Mapach Google – dla kogo?

Kto powinien skorzystać z tej darmowej usługi? Każdy przedsiębiorca działający lokalnie, ale także przedsiębiorcy globalni świadczący lokalne usługi. Nie ma znaczenia, czy masz stronę internetową reprezentującą twoją firmę w sieci. Oba te „internetowe twory” funkcjonują w sposób całkowicie niezależny (no, może nie do końca, bo korelują w pewnych aspektach, ale ten temat poruszymy w kolejnym akapicie), więc brak strony-wizytówki nie wyklucza posiadania wizytówki w Mapach Google.

Jakie korzyści daje wysoka pozycja wizytówki w Mapach Google?

Wizytówka w usłudze Google Maps jest niezwykle praktycznym narzędziem. Jej funkcjonalność pozwala potencjalnym klientom pozyskać szereg niezwykle przydanych informacji na temat danej firmy. Należą do nich:

  • dane tele-adresowe,
  • adres e-mail i strony internetowej,
  • godziny otwarcia,
  • oferta,
  • informacje na temat promocji.

Dodatkowo, wizytówka umożliwia zapoznanie się ze zdjęciami lokalu i jego wnętrza oraz z opiniami innych klientów na temat firmy.

W świecie wirtualnym, profesjonalnie przygotowana wizytówka Google spełnia dokładnie taką samą rolę, co jej fizyczny odpowiednik – świadczy o profesjonalizmie firmy i poważnym podejściu do klienta. W odróżnieniu od swojego tekturowego odpowiednika, jest dostępna wszędzie tam, gdzie dociera sygnał Internetu.

Mylą się jednak ci, którzy uważają, że sama jej pozycja jest bez znaczenia. Prawdą jest, że część internautów wyszukuje wizytówkę po nazwie firmy. Należy jednak wyraźnie podkreślić, że znaczna część użytkowników sieci dociera do wizytówek poprzez słowa kluczowe, wpisane w pole wyszukiwania. Mając na uwadze ten fakt, nie można zignorować pozycjonowania w Mapach. W każdym mieście można naliczyć setki lub nawet tysiące wizytówek reprezentujących firmy z danej branży. Łatwo zginąć w tak okazałym tłumie, chyba że na poważnie podejdziesz do kwestii pozycjonowania.

Pod uwagę należy wziąć także fakt, że wysoka pozycja wizytówki nie pozostaje bez wpływu na pozycję firmowej strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Powie ci o tym każdy doświadczony pozycjoner – rola wizytówki Google jest nieoceniona w lokalnym SEO. Najlepiej świadczy o tym fakt, że w ujęciu globalnym, ok. 25 proc. ruchu na stronach firmowych pochodzi właśnie z wizytówek!

Zmierzając do celu, wysoka pozycja wizytówki to:

  • wzrost reputacji firmy,
  • wzrost ruchu na firmowej stronie internetowej,
  • wzrost współczynnika konwersji.

na tablecie wśród zieleni

Co wpływa na pozycję w Mapach Google?

Wiesz już, jak bardzo istotna jest wysoka pozycja wizytówki w Mapach Google. Nadszedł więc czas, by odpowiedzieć na niezwykle istotne pytanie: co właściwie wpływa na jej pozycję?

W tym temacie (zresztą, nie tylko w tym) Google przybiera niewzruszoną twarz pokerzysty i udziela tylko zdawkowe informacje. Zdaniem firmy z Mountain View, na pozycję wizytówki wpływają trzy główne czynniki:

  • odległość – Google w pierwszej kolejności podsuwa użytkownikowi dane tych firm, które znajdują się najbliżej jego lokalizacji;
  • rozpoznawalność – ten parametr określa, w jakim stopniu firma jest powiązana ze słowem kluczowym, którego użył internauta;
  • trafność – ten czynnik określany jest na podstawie analizy zgodności całości contentu, zawartego w wizytówce, z frazami użytymi przez internautę. Chcąc poprawić pozycję swojej wizytówki w wynikach wyszukiwania, należy uwzględnić każdy z tych czynników.

Jak poprawić pozycję wizytówki?

Pozycjonowanie w Mapach Google ma sporo wspólnego z pozycjonowaniem strony internetowej. Dobra wiadomość jest taka, że w tym przypadku sumienność i staranność są ważniejsze od fachowej wiedzy. Oczywiście, trzeba wiedzieć, na co należy zwrócić szczególną uwagę, bez tego ani rusz. Jeżeli jednak wykażesz się skrupulatnością, poradzisz sobie z tym zadaniem samodzielnie. Zatem, jak poprawić pozycję wizytówki w Mapach Google?

Zacznij od skrupulatnego wypełnienia wszystkich danych. Szczególną uwagę zwróć na tzw. dane NAP, czyli name, address, phone. Każde pole w tej sekcji musi być wypełnione, to absolutna podstawa. Ważna wskazówka: wpisane informacje muszą być spójne z innymi profilami twojej firmy! Jeżeli masz firmową stronę internetową, jesteś obecny w mediach społecznościowych i w katalogach firmowych, zadbaj o to by dane tele-adresowe były spójne we wszystkich tych usługach!

Kolejna istotna kwestia to główna kategoria i podkategorie. Na podstawie tych danych, algorytmy Google przypisują twoją firmę do konkretnej branży. Teoretycznie, sprawa wydaje się być banalnie prosta – określasz, w jakich sektorach działasz i gotowe. Czy na pewno? Otóż, nie. Przedsiębiorcy w tej kwestii wykazują się sporą kreatywnością i jako podkategorie wybierają branże, które pozostają zgodne z ich profilem działalności, ale na pierwszy rzut oka trudno zwrócić na nie uwagę. To znacząco zwiększa szansę na wysoką pozycję, więc warto przyłożyć się do tego.

Wypełniając wizytówkę, nie można nie uwzględnić lokalizacji swojej firmy. Jeżeli działasz w fizycznym lokalu, koniecznie podaj jego adres. Dojeżdżasz do klientów? Określ obszar, na którym działasz. Jeżeli swoją pracę wykonujesz stacjonarnie i mobilnie, podaj adres i oznacz obszar.

Zadbaj o unikalny opis twojej firmy. Musi być rzetelny i wyczerpujący temat. Kluczowe znaczenie ma początek. Najważniejsze informacje trzeba zawrzeć w pierwszych 250 znakach, bo to ta część jest widoczna bez rozwijania dalszej części.

Poza opisem, w wizytówce muszą znaleźć się informacje na temat produktów i usług. Zaznacz wszystkie usługi, które świadczysz i/lub dodaj do karuzeli produktów asortyment, którym handlujesz.

W wizytówce istnieje coś takiego jak atrybuty. W ten sposób wskazujesz na niektóre udogodnienia, które twoja firma jest w stanie zapewnić klientom. Należą do nich m.in. darmowe miejsca parkingowe, ułatwienia dla osób niepełnosprawnych czy choćby darmowy dostęp do Wi-Fi. Jeżeli dbasz o swoich klientów, nie zapomnij pochwalić się tym. Część atrybutów przypiszą ci też osoby korzystające z twoich usług lub produktów.

Nie zapomnij o multimediach, czyli zdjęciach i filmach. Część z nich dodadzą użytkownicy, ale warto zadbać o to samodzielnie. Przydatna wskazówka: Google lubi zdjęcia sferyczne, wykonane przez akredytowanych fotografów.

O czym jeszcze warto pamiętać? Regularnie uzupełniaj wpisy na temat nowości w ofercie, wydarzeń i produktów. To znacząco zwiększy twoje szanse na wysoką pozycję. Zadbaj też o pozytywne opinie od klientów.

Zoptymalizowałeś wizytówkę Google?  Chcesz zdobyć jeszcze więcej klientów? Możesz skorzystać z usługi publikacji artykułów sponsorowanych i zaprezentować swoją stronę firmową oraz ofertę.

Skontaktuj się ze mną również, jeżeli potrzebujesz pomocy w optymalizacji wizytówki Google.

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.

Skomentuj

Korzystając z formularza, zgadzasz się na przechowywanie i przetwarzanie Twoich danych tj. Imienia i Nazwiska lub pseudonimu, adresu e-mail oraz innych danych, które wpiszesz w treści komentarza. Dodatkowe informacje znajdziesz w polityce prywatności.