E-commerce marketing - Marketing w sklepach internetowych

bing-green-12
09 Wrz 2016

Prosty sposób jak zmniejszyć obciążenie serwera – Bing Webmaster Tools

Mariusz Kołacz 2 komentarze

Część osób zdążyło się już przekonać, jak niebezpieczne może być generowanie dużego obciążenia przez serwer. Wysoka utylizacja zasobów, to nie tylko pogorszenie szybkości wczytywania stron, ale również utrata klientów, albowiem podczas dużego obciążenia nie będzie można składać zamówień (błędy 500, białe strony, długie czasy oczekiwania), klienci pójdą do konkurencji, która zadbała o najdrobniejszy szczegół – w tym o optymalizację ruchu botów na stronie. W tym artykule omówię, jak w prosty sposób odciążyć serwer w godzinach szczytu, poprzez ustawienia prędkości indeksowania przez Bing Bota.

Częstotliwość indeksowania w Bing Webmaster Tools

W pierwszej kolejności, musisz zaopatrzyć się w konto Bing Webmaster Tools (Narzędzia Bing dla webmasterów). W tym celu udaj się na stronę http://www.bing.com/toolbox/webmaster i zarejestruj nowe konto.

bing webmaster dodaj strone
Bing Webmaster – Dodaj stronę

Następnie dodaj witrynę sklepu, wymagana jest weryfikacja domeny, możesz to zrobić na kilka sposobów, najprostszy do wdrożenia (w sklepach SaaS) – dodanie rekordu DNS domeny, jednak przy tym wariancie będziesz musiał odczekać, czasem nawet do 24h. Jeżeli nie chcesz czekać, wybierz przesłanie pliku BingSiteAuth.xml na serwer (oczywiście o ile masz dostęp do serwera FTP, w sklepach self-hosted nie powinno być problemu).

bing formularz dodawania nowej strony
Dodanie witryny w Bing z określeniem godziny indeksowania

Masz już konto, możesz przystąpić do ustawienia prędkości indeksowania. Przejdź do: Pulpit nawigacyjny => Konfiguruj moją witrynę => Kontrola przeszukiwania

bing szybkość indeksowania
Częstotliwość indeksowania w narzędziach Bing dla webmasterów

Na powyższym przykładzie zaznaczyłem, że Bing bot ma przeszukiwać stronę w godzinach 2:00 – 6:59 z częstotliwością 90%. Zaznacz na siatce częstotliwość indeksowania, możesz ustawić zakres od 10 do 100. Zapewne zapytasz, skąd mam wiedzieć jakie zakresy ustawić… już odpowiadam!

Raporty niestandardowe w Google Analytics

Statystycznie najwięcej użytkowników odwiedza strony w godzinach 8:00 – 17:00 aczkolwiek są branże, w których bardzo wysoki wolumen ruchu jest też w godzinach wieczornych, dlatego nie możesz iść na ślepo, musisz zasięgnąć pomocy… Google Analytics.

Twój sklep z pewnością ma wdrożone śledzenie Analytics, w związku z czym możesz wykorzystać zgromadzone tam dane, do zweryfikowania, w jakich godzinach Twoja strona jest najczęściej odwiedzana. Dzięki danym będziesz mógł precyzyjnie oznaczyć czas na siatce w Bing Webmaster Tools.

Zaloguj się do Google Analytics, następnie przejdź na zakładkę „Dostosowanie” i wybierz Nowy raport niestandardowy.

otwórz raport niestandardowy
Google Analytics – Utwórz raport niestandardowy

Nadaj raportowi jakiś tytuł, najlepiej związany z tematyką czyli „Odwiedziny według godziny”, następnie w sekcji Grupy danych kliknij niebieski prostokąt +dodaj dane, po czym rozwiń drzewo Użytkownicy i wybierz Odsłony lub Sesje, ewentualnie wykorzystać możesz dane tylko z bezpłatnych wyników wyszukiwania, czyli użytkowników którzy odwiedzili Twoją stronę za pośrednictwem wyszukiwarki Google (w przykładzie na zrzucie wybrałem bezpłatne wyniki wyszukiwania).

grupa danych w raportach niestandardowych
Grupa danych – Bezpłatne wyniki wyszukiwania

Teraz w sekcji Analizy wymiarów musisz wybrać godzinę, więc kliknij +dodaj wymiar i z listy wskaż Czas => Godzina. Jeżeli masz więcej widoków danych, możesz wskazać do którego raport będzie miał zastosowanie. Po skonfigurowaniu wszystkiego kliknij Zapisz.

analizy wymiarów godzina
Analizy wymiarów – Wymiar podstawowy – Godzina

W ten sposób utworzyłeś raport niestandardowy, który pozwoli wyodrębnić to czego szukamy. Poniżej widok karty raportu „Odwiedziny według godziny”.

odwiedziny według godziny
Karta raportu Google Analytics – Odwiedziny według godziny

Do sprawdzenia  odwiedzin według pory dnia możesz także użyć statystyk serwera, jednak jeżeli Twój sklep/strona znajduje się na sharedzie, ta funkcja może być wyłączona. Częstą praktyką na obleganych hostingach współdzielonych jest wyłączanie „zbędników”, aby upchać na nich jeszcze więcej klientów, także staty serwera mogą być, ale równie dobrze może ich nie być 🙂

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij