wykorzystanie nowoczesnego smartfona

Reklama aplikacji mobilnych – jak promować aplikacje mobilne?

Smartfony i tablety przestają już być wyłącznie quasi-komputerami. W codziennym użytkowaniu, dla wielu osób stają się pełnoprawną alternatywą dla peceta lub laptopa, zwłaszcza w obszarze szeroko pojętej cyfrowej rozrywki i komunikacji. Spora w tym zasługa aplikacji mobilnych, które stają się coraz bardziej funkcjonalne i intuicyjne. Repozytoria „pękają w szwach”, a każdego dnia pojawiają się nowe pozycje. Jak w tym gąszczu wypromować nową aplikację? Poniżej wymieniamy najskuteczniejsze sposoby.

Jak wskazują dane zawarte w raporcie Digital 2022 Global Overview, opracowanym przez ekspertów z We Are Social i Hootsuite, na początku 2022 roku liczba użytkowników urządzeń mobilnych przekroczyła 5,31 mld. Przeciętna osoba korzystała ze smartfona przez niemal 5 godzin dziennie. 92,5 proc. czasu spędzanego na smartfonach użytkownicy poświęcali aplikacjom mobilnym. To dobitnie wskazuje, jak duży jest potencjał tego rynku. Okazuje się jednak, że w łaski userów wkrada się tylko niewielki odsetek apek. Nie jest to specjalnie zaskakujące, bo w oficjalnych repozytoriach znajdują się miliony narzędzi reprezentujących wszystkie kategorie.

Analiza – ten etap powinien stanowić punkt wyjścia do dalszej pracy

Może wydawać się, że dobrze opracowany produkt sam się sprzeda. Nic bardziej mylnego. W Google Play i AppStore można znaleźć wiele świetnych aplikacji ze znikomą liczbą pobrań. Gdzie zatem tkwi problem?

Na wstępie warto znaleźć odpowiedź na niezwykle istotne pytanie – po co w ogóle powstają aplikacje mobilne? Takie narzędzia mają rozwiązywać określone problemy: ułatwiać robienie zakupów, pomagać w porządkowaniu domowego budżetu, asystować w trakcie treningu, pomagać planować wydarzenia itp. Żeby produkt mógł w realny sposób odpowiadać na potrzeby i rozwiązywać problemy określonej grupy użytkowników, najpierw należy ustalić, do kogo właściwie jest adresowany.

Znając swoją grupę docelową, twórca może trafnie określać potrzeby, nawyki i priorytety swoich odbiorców. Taka wiedza pozwala na skuteczne dostosowanie przekazu i opracowanie metod komunikacji, a bez tego – ani rusz.

Lojalna społeczność to gwarancja pierwszych pobrań

Prawidłowo wykonana analiza biznesowa pozwala opracować dobry produkt, z dopracowanym UI i UX. Należy jednak podkreślić, że ten etap przekłada się też na możliwość wzbudzenia zainteresowania aplikacją jeszcze przed jej oficjalną premierą.

Znając potrzeby, oczekiwania i zainteresowania swoich odbiorców, twórca może nawiązać z nimi komunikację i w ten sposób – zbudować społeczność zgromadzoną wokół powstającego narzędzia. Jak to zrobić? Sposobów jest wiele. Podstawą jest aktywność w mediach społecznościowych (np. w facebookowych grupach, na Twitterze i LinkedIn), ale nie można też ignorować potencjału firmowego bloga i platformy YouTube.

Wartościowy, wciągający content, którego tematyka skupia się wokół spektrum zainteresowań grupy docelowej, z dużą dozą prawdopodobieństwa wzbudzi zainteresowanie i sprawi, że społeczność będzie z niecierpliwością czekała na premierę. Nie można też zapomnieć, że każda grupa kryje w sobie pewien potencjał wiralowy. Dobrze przygotowany content rozejdzie się po sieci i w ten sposób powiększy zasięg społeczności.

Przedpremierowa działalność w mediach społecznościowych ma jeszcze jedną zaletę – w ten sposób można dotrzeć do wpływowych osób z branży technologicznej. Udostępniając im wersję demonstracyjną, twórca zyska niezwykle cenny feedback i przy okazji zyska rozgłos w środowisku. Przykłady prezentacji aplikacji mobilnych możesz znaleźć między innymi na blogu TechFormator.pl.

Załóżmy, że dopracowana w szczegółach aplikacja wkrótce ma trafić do repozytoriów. Jak zorganizować premierę, by to wydarzenie okazało się sukcesem?

Kampania na Product Hunt – ten portal ma gigantyczny potencjał

Większość startupów rozpoczyna promocję swoich produktów na platformie Product Hunt. Nic dziwnego. To miejsce zapewniło sukces wielu developerom.

Czym właściwie jest PH? W skrócie, to portal, na którym twórcy prezentują swoje tech-produkty, a użytkownicy odnajdują najlepsze technologie. Nie dotyczy to wyłącznie sprzętu, ale także oprogramowania i aplikacji mobilnych.

Przedpremierowa prezentacja apki na PH może przełożyć się na dziesiątki, setki lub nawet tysiące głosów i komentarzy, lawinowy wzrost odwiedzin na stronie i nawiązanie kontaktu z potencjalnymi inwestorami. Jeżeli produkt spotka się z pozytywnym przyjęciem, premiera może przyciągnąć jeszcze większą uwagę i okazać się niemałym sukcesem.

Trzeba jednak pamiętać, że aplikacja zarabia na swojego twórcę dopiero wówczas, gdy cieszy się powodzeniem przez cały okres swojego „życia”. Co zrobić, by zwiększyć liczbę pobrań i utrzymać korzystne statystyki już po premierze?

Influencer marketing – współpraca z twórcami może dać bardzo dobre rezultaty

Wciąż rozwijające się media społecznościowe i platformy contentowe są niezwykle skutecznymi narzędziami promocyjnymi. Pozwalają dotrzeć bezpośrednio do wybranej grupy docelowej i w ten sposób – zbudować silną, rozpoznawalną markę. Problem w tym, że na to potrzeba czasu. Tylko nieliczni stają się gwiazdą Internetu w ciągu jednego dnia. Na szczęście można skorzystać z pomocy osób, które zawodowa zajmują się tworzeniem treści i mają dużą siłę oddziaływania na opinie i decyzje swoich odbiorców. Mowa o influencerach.

Najpopularniejsi influencerzy gromadzą wokół siebie społeczność składającą się z setek tysięcy, a nawet kilku milionów osób. Te dane działają na wyobraźnię, prawda? W kontekście ogromnej popularności niektórych internetowych twórców, współpraca z nimi może przełożyć się na duże korzyści.

Nie ulega wątpliwości, że influencer marketing jest jedną z najbardziej zasięgowych form promocji produktu/marki. Pozwala precyzyjnie dotrzeć do wybranej grupy docelowej, uwiarygadnia wizerunek i zwiększa liczbę odwiedzin firmowej strony.

ustawianie aplikacji mobilnej do medytacji

Kluczem do sukcesu jest w tym przypadku prawidłowy dobór influencera, z którym twórca nawiąże współpracę. Taka osoba powinna tworzyć przekaz zgodny z wizerunkiem marki i docierać do grupy, do której adresowana jest aplikacja. Ważne jest, żeby generował zaangażowanie społeczności (wyrażane liczbą polubień, udostępnień i komentarzy). Najważniejsze – influencer musi być osobą wiarygodną! Jego opinie powinny być szczere, nie kupione. Taka postawa zawsze jest doceniana przez zgromadzoną wokół niego społeczność i w ten sposób przekłada się na realne korzyści dla reklamodawcy. Miliony obserwujących to kwestia drugo-, trzecio- lub nawet czwartorzędna.

Nie warto ignorować potencjału własnej marki

Współpraca z influencerami może przełożyć się na bardzo dobre rezultaty, ale to tylko pomoc w dotarciu do docelowych odbiorców. Twórca aplikacji powinien budować własną markę, która będzie stawała się coraz bardziej rozpoznawalna.

Wcześniej wspomnieliśmy, że jeszcze przedpremierowo warto wykorzystać potencjał mediów społecznościowych i platform contentowych. Uruchomione kanały i profile nie powinny jednak „pokrywać się kurzem” już po premierze. Tutoriale, praktyczne porady, informacje o aktualizacjach i wdrażanych nowościach – to wszystko pomoże w podtrzymaniu zainteresowania aplikacją. Content marketing ma w sobie wielki potencjał, nie można o tym zapominać.

Google – zasięgi wyszukiwarkowego giganta w służbie twórcy aplikacji

Narzędzia reklamowe Google pozwalają wybrać odpowiednią formę promocji, która dotrze do setek tysięcy internautów, bez względu na to, czy akurat oglądają materiały wideo na YT, wyszukują w sieci czy przeglądają treści na stronach internetowych lub w aplikacjach partnerskich.

Dla twórcy aplikacji szczególnie ważna jest płatna promocja w wynikach wyszukiwania i w repozytorium Google Play. Nie można jednak zapomnieć o ogromnym potencjale sieci reklamowej Google. Gigant z Mountain View pozwala dotrzeć do najbardziej poczytnych serwisów, portali i blogów, których tematyka jest bezpośrednio związana z obszarem zainteresowań osób, do których aplikacja jest adresowana.

Warto podkreślić, że kampania z wykorzystaniem Google, zarówno w obszarze sieci wyszukiwania, jak i sieci reklamowej, może pomóc nie tylko w zwiększeniu liczby pobrań, ale także utrzymania zaangażowania użytkowników.

O możliwościach promowania aplikacji mobilnych w Google więcej przeczytasz tutaj, a w tym miejscu znajdziesz więcej informacji o promocji aplikacji mobilnych w App Store.

Reklama na Facebooku może znacząco zwiększyć zainteresowanie aplikacją

Ekosystem Google Ads powinien być ważnym elementem strategii marketingowej, ale nie można ignorować konkurencyjnego narzędzia, które także charakteryzuje się dużą skutecznością. Mowa o kampaniach Facebook Ads.

Kampania reklamowa na Facebooku wymaga zaangażowania nieco większych środków, jednakże umożliwia precyzyjne targetowanie przekazu. Warto połączyć to działanie z akcją promocyjną, np. ze zniżką na wersje pro/premium.

Decydując się na promocję aplikacji mobilnych warto rozważyć wykorzystanie Google Ads i Facebook Ads. Jednoczesne wykorzystanie dwóch i więcej kanałów marketingowych może spowodować wystąpienie efektu synergii, gdzie każdy kanał wzajemnie będzie na siebie oddziaływał i wspierał w osiąganiu jeszcze lepszych wyników.

Reklama poprzez edukację

Ta metoda przyniesie największe korzyści twórcom aplikacji do użytku profesjonalnego i niszowych narzędzi. Wartościowy kurs lub prezentacja, opisująca pełną funkcjonalność apki, wybrane zagadnienia z zakresu jej obsługi, nowe funkcje i inne tematy, które są istotne z punktu widzenia użytkownika, pomoże w zbudowaniu profesjonalnego wizerunku i przy okazji – w utrzymaniu zaangażowania użytkowników i pozyskaniu nowych. Prezentację warto udostępnić na swoim blogu, ale także na dedykowanych do tego celu platformach, takich jak choćby SlideShare.

Media tradycyjne wciąż mają się dobrze

Promocji aplikacji mobilnej nie warto ograniczać wyłącznie do mediów wirtualnych. Branżowa prasa wciąż jeszcze ma wielu czytelników. Mało tego dane statystyczne jasno pokazują, że konwencjonalne media wciąż cieszą się największym zaufaniem. To wszystko przekłada się na duży potencjał reklamowy. Dobrze przygotowany artykuł sponsorowany (zawierający kod QR, pod którym kryje się link instalacyjny) może zdziałać cuda.

O czym warto pamiętać?

Skuteczna strategia marketingowa jest niezwykle istotna, ale trzeba podkreślić, że na sukces aplikacji mobilnych wpływają także inne czynniki. Już sama strona w repozytoriach powinna zachęcać do pobrania narzędzia. Atrakcyjna ikona, przemyślane screenshoty, film prezentacyjny, profesjonalny opis – to wszystko ma niebagatelne znaczenie.

Ważne jest też zaangażowanie twórcy. Komentarze, uwagi i sugestie użytkowników nie powinny umykać jego uwadze. Co istotne, nie mamy tu na myśli wyłącznie opinii zamieszczanych w Google Play czy AppStore. Twitter i inne media społecznościowe – to tam zwykle toczą się dyskusje. Warto więc monitorować Internet przy pomocy specjalistycznych narzędzi jak np. SentiOne.

Na koniec jeszcze jedna porada – ignorowanie mniejszych repozytoriów może okazać się kosztownym błędem. HUAWEI AppGallery i Galaxy Apps też mają wielu użytkowników. Podobnie jest z alternatywnymi repozytoriami jak np. F-Droid, APKMirror, Mobile Softpedia.

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.