serwisant komputerowy

Reklama serwisu komputerowego – jak reklamować usługi IT w Internecie

Dla firm działających w sektorze IT, Internet jest naturalnym medium, za pośrednictwem którego prowadzona jest kampania marketingowa. Istotą podejmowanych działań jest przełożenie wydatków na wzrost współczynnika konwersji. Żeby było to możliwe, kampania musi być odpowiednio zaplanowana, ale na tym etapie nie kończą się działania związane z promocją. Nie obejdzie się też bez bieżącego monitorowania skuteczności poszczególnych kanałów i wprowadzania niezbędnych modyfikacji do przyjętej strategii (optymalizacji). Tylko wtedy uda się obniżyć koszty konwersji. Jak reklamować usługi IT w sieci? Poniżej odpowiadamy na to pytanie.

Kampania marketingowa przyniesie zamierzony rezultat tylko wtedy, gdy zostanie odpowiednio zaplanowana. To oznacza, że przed wdrożeniem konkretnych działań, konieczne będzie poznanie rynku i działającej na nim konkurencji. Następny krok to określenie budżetu działań reklamowych i rozłożenie go na poszczególne kanały. To absolutne minimum, które trzeba wykonać na początku.

Na których kanałach warto skupić swoją uwagę?

W czasach, w których znaczna część naszego życia toczy się w przestrzeni wirtualnej, żadna firma nie może pozwolić sobie na nieobecność w Internecie, zwłaszcza podmiot działający w branży IT. Bosemu szewcowi trudno będzie sprzedać swoje usługi, prawda? O ile tradycyjne media wciąż jeszcze mają sporo do zaoferowania w kwestii działań marketingowych, to nie ulega wątpliwości, że w przypadku niewielkiej firmy usługowej, znacznie rozsądniejszym posunięciem będzie zagospodarowanie większości środków w reklamie internetowej.

Reklama internetowa zawsze powinna być szyta na miarę branży, w której działa firma. W przypadku serwisu komputerowego, kluczowe elementy składowe kampanii to:

  • własna strona www i działania z zakresu SEO (pozycjonowanie i optymalizacja),
  • obecność w social mediach i działania z zakresu content marketingu,
  • targetowane reklamy na Facebooku,
  • reklama w lokalnych serwisach internetowych i na portalach ogłoszeniowych.

Uważny czytelnik z całą pewnością zauważył, że na powyższej liście zabrakło jednej z dwóch składowych części reklamy SEM – kampanii linków sponsorowanych. Nie bez powodu. W 2019 roku, gigant z Mountain View wprowadził zmiany w polityce reklamowej, na mocy której przedsiębiorcy zajmujący się naprawą i serwisowaniem sprzętu informatycznego nie mogą reklamować się w ramach usługi Google Ads. Do promocji dopuszczone są jedynie autoryzowane serwisy poszczególnych marek. Reklamy podmiotów niezależnych są odrzucane.

Skąd takie posunięcie? Google tłumaczy to „troską o dobro użytkownika”. Ograniczenie reklam ma mieć na celu zapobieganie oszustwom i nadużyciom. Czy rzeczywiście nieautoryzowane serwisy komputerowe są „jednostkami podwyższonego ryzyka”? Cóż, można mieć w tej kwestii pewne wątpliwości, bo nadużycia zdarzają się w każdej branży. Tak czy inaczej, niezależny serwis komputerowy nie zareklamuje się w Google Ads. Na szczęście, nie trzeba rozpaczać z tego powodu, bo istnieje wiele innych sposobów na powiedzenie światu, czym zajmuje się firma.

Strona internetowa

Podstawą każdej kampanii marketingowej jest firmowa strona internetowa. Współczesnemu konsumentowi zależy przede wszystkim na szybkim dostępie do informacji. Jeżeli witryna promująca firmę nie zapewni mu tego, użytkownik najprawdopodobniej opuści ją w mgnieniu oka.

Strona przyjazna odwiedzającemu powinna mieć:

  • przejrzysty layout: nieestetyczna koncepcja wizualna to jedna z najczęstszych przyczyn szybkiego opuszczania strony przez użytkownika. Układ graficzny powinien być maksymalnie czytelny, kolorystyka – spójna i współgrająca z identyfikacją wizualną marki;
  • podział na kategorie: użytkownikowi zależy na szybkim odszukaniu interesującej go informacji. Właśnie z tego względu konieczne jest wprowadzenie jasno opisanych odnośników, prowadzących do konkretnych podstron;
  • przyciski call to action: dzięki nim, użytkownik w jednej chwili orientuje się, jaką akcję może podjąć na stronie;
  • linki wewnętrzne: to element, który znacząco ułatwia poruszanie się w obrębie strony.

Nie można zapomnieć, że znaczna część ruchu na stronie będzie generowana przez urządzenia mobilne. Nieuwzględnienie tego faktu to niewybaczalny błąd. Strona musi być responsywna, czyli powinna automatycznie dopasowywać się do ekranów smartfonów i tabletów, w taki sposób, żeby nie ucierpiała na tym użyteczność.

Jakie elementy muszą znaleźć się na stronie? Poza wyczerpującym opisem oferowanych usług, nie może na niej zabraknąć cennika. Konieczne jest też umożliwienie szybkiego nawiązania kontaktu. Warto rozważyć wprowadzenie funkcji live chat. Poza tym, warto wprowadzić sekcję „O nas”, w której zawarty zostanie ogólny opis firmy.

laptop i telefon w ręku

Działania z zakresu SEO

Strona powinna być tworzona przede wszystkim z myślą o potrzebach użytkowników, jednak już na etapie projektowania nie można zapomnieć o wymogach algorytmów wyszukiwarki Google. Bez względu na to, czy nam się to podoba, witryna musi plasować się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania. W przeciwnym wypadku, z generatora konwersji przeistoczy się w generator kosztów.

Pozycjonowanie to proces wieloetapowy, na który składa się m.in. optymalizacja kodu strony i meta opisów, treści, obrazów, prędkości wczytywania i tworzenie struktury linków zewnętrznych. Minie trochę czasu, zanim podjęte działania dadzą wymierny efekt, ale należy zdać sobie sprawę z tego, że rezultat utrzymuje się przez długi czas i nie ustaje wraz z zakończeniem kampanii.

Czy w przypadku serwisu komputerowego warto postawić na pozycjonowanie lokalne? To zależy, przede wszystkim od zakresu prowadzonej działalności. Jeżeli firma nastawia się na miejscowych klientów, bez cienia wątpliwości będzie to słuszna strategia. Jeżeli jednak targetem jest cały kraj (niektóre firmy świadczą wyspecjalizowane, rzadkie usługi), lepszym pomysłem będzie pozycjonowanie na frazy ogólne.

Media społecznościowe i content marketing

Dlaczego klienci korzystają z usług serwisów komputerowych? Odpowiedź jest prosta – ponieważ naprawa i serwisowanie sprzętu komputerowego wymaga wiedzy teoretycznej i praktycznej, której sami nie posiadają. Oznacza to tylko i aż tyle, że swoją własność chcą powierzyć wykwalifikowanemu specjaliście, który jest ekspertem w swojej branży. Chcesz przyciągnąć większą ilość klientów? Najpierw musisz zapewnić ich o swoim profesjonalizmie.

Pomoże ci w tym umiejętnie prowadzony profil we wiodących mediach społecznościowych. Jako ekspert, we wpisach możesz dzielić się własnym doświadczeniem i opisywać najtrudniejsze przypadki, którym podołałeś. Poza tym, social media to jeden z najskuteczniejszych i najpopularniejszych kanałów komunikacji na linii usługodawca-usługobiorca.

W budowaniu wizerunku eksperta pomoże ci też własny blog. Regularnie aktualizowany profesjonalnymi treściami przyciągnie uwagę potencjalnych klientów i przyczyni się do wzrostu rozpoznawalności twojej marki.

Nie zapominaj o ogromnym potencjale treści wideo. Ekspercki kanał w serwisie YouTube z poradami i tutorialami z całą pewnością ściągnie na twoją firmę pożądaną uwagę.

Pamiętaj, że publikowany content musi być nie tylko wartościowy, ale także ciekawy i angażujący. Tylko w ten sposób zbudujesz zasięg i mimo że prowadzenie bloga czy vloga nie jest głównym przedmiotem twojej działalności, tworzone przez ciebie treści muszą docierać do maksymalnie dużej grupy odbiorców. Nie zapominaj o regularnej aktualizacji. Czytelnicy i widzowie szybko opuszczą twojego bloga i kanał, jeżeli nowe treści nie będą pojawiały się systematycznie.

facet od content marketingu

Reklama na Facebooku

Właściwie prowadzony profil na Facebooku zgromadzi wielu obserwujących, a wysoka jakość obsługi i oferowanych usług przełoży się na pozytywne recenzje. Warto zdać sobie sprawę z faktu, że to właśnie opinie innych klientów w dużym stopniu zachęcają do skorzystania z oferty firmy.

Żeby zwiększyć skuteczność działań w tym medium, warto zainwestować w płatną kampanię. Reklama na Facebooku ma tę zaletę, że dociera do ściśle sprecyzowanej grupy odbiorców. Oznacza to, że zobaczą ją osoby, które faktycznie mogą być zainteresowane skorzystaniem z usług serwisu komputerowego.

Ta forma promocji będzie tym skuteczniejsza, im lepiej reklamodawca pozna swoich klientów. Nie można też zapomnieć o optymalizacji kampanii w trakcie jej trwania.

Lokalne serwisy i portale ogłoszeniowe

W niemal każdym mieście działa przynajmniej jeden serwis lokalny. Zakup reklamy w postaci artykułu sponsorowanego (i/lub innej) może dać bardzo dobre rezultaty. Jeżeli portal cieszy się powszechnym uznaniem, jego czytelnicy ufają treściom zamieszczanym na jego łamach, w tym także treściom reklamowym. Nie można nie wspomnieć, że takie działanie pomoże też w budowaniu struktury linków zewnętrznych.

Nie można też bagatelizować siły portali ogłoszeniowych. Najczęściej, podstawowa forma reklamy jest oferowana bezpłatnie, a za niewielka opłatą można dodatkowo wyróżnić swoje ogłoszenie.

Inne metody dotarcia do klientów

Wymienione wyżej formy reklamy w Internecie doskonale sprawdzą się w trakcie rozruchu firmy, ale z powodzeniem mogą z nich skorzystać także ci przedsiębiorcy, którzy na rynku działają już od jakiegoś czasu.

W strategii marketingowej warto uwzględnić także inne kanały. Jednym z nich jest darmowa usługa Google Moja Firma. Bezpłatna wizytówka zapewni skuteczną promocję w wyszukiwarce Google. Jej stworzenie to kwestia zaledwie kilku minut.

Wymieniając skuteczne formy promocji, nie można nie wspomnieć o współpracy z influencerami technologicznymi. Taka reklama jest dość kosztowna, jednak wielu internetowych twórców cieszy się na tyle dużym zaufaniem zgromadzonej wokół nich społeczności, że taka inwestycja zwraca się w dość krótkim czasie. Warto jednak pamiętać, że taka reklama ma największy sens w przypadku firm prowadzących działalność ogólnopolską.

Reklama internetowa to podstawa udanej kampanii marketingowej, jednak bagatelizowanie promocji offline, czyli realizowanej za pośrednictwem mediów tradycyjnych, to spory błąd. Lokalne gazety, rozgłośnie radiowe i stacje telewizyjne docierają do tysięcy odbiorców. Warto więc przeznaczyć choćby niewielką część budżetu na taką formę reklamy.

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.