seo na laptopie

Samodzielne pozycjonowanie strony – o tym musisz pamiętać

Samodzielne pozycjonowanie strony – to dla wielu osób brzmi niezwykle kusząco. Nic dziwnego, bo jeżeli weźmiemy na swoje barki cały ciężar związany z optymalizacją witryny i budową struktury linków, w budżecie firmy zostanie całkiem pokaźna suma. Trzeba jednak wiedzieć, że ten proces nie jest taki prosty, jak mogłoby się wydawać, a pozorne oszczędności mogą sporo kosztować. O czym trzeba pamiętać, podejmując się samodzielnego pozycjonowania? Poniżej odpowiadamy na to pytanie.

Wiele osób, które podejmują się samodzielnego pozycjonowania, wychodzi z założenia, że nie ma w tym nic trudnego. Ot, wystarczy zmniejszyć rozmiar zdjęć, dodać atrybut alt, przerobić meta tagi, dodać dobre treści ze słowami kluczowymi, podlinkować stronę tu i tam i gotowe – chyba każdy słyszał ten popularny pogląd, prawda? Fakty wyglądają jednak nieco inaczej. SEO jest znacznie bardziej skomplikowane, niż mogłoby się wydawać.

Zasady SEO – to pojęcie to tylko ogólnik

W sieci można znaleźć masę poradników na temat pozycjonowania stron internetowych. Zgromadzona w nich wiedza to dobre wprowadzenie do tego złożonego procesu, jednak należy podkreślić, że tylko w nielicznych publikacjach wspomina się, że coś takiego jak uniwersalna strategia SEO po prostu nie istnieje.

Możesz przeczytać niezliczone poradniki na temat wymiany pompy paliwa w Fordzie Mondeo, ale nie zastosujesz tej wiedzy w przypadku naprawy Renault Megane, Skody Superb czy Toyoty Yaris. W każdym z tych aut będzie to wyglądać inaczej. Tak samo jest z pozycjonowaniem. Sposoby, metody i triki pozwalające poprawić pozycję strony-wizytówki reprezentującej sklep z narzędziami w Kluczborku nie zadziałają w przypadku dużego sklepu internetowego.

Pierwsze, o czym musisz pamiętać, to konieczność opracowania indywidualnej strategii. Nie ma dwóch takich samych stron, więc nie możesz oczekiwać, że ogólne wskazówki przyniosą pożądany efekt.

SEO zmienia się jak pogoda w górach

Kolejna niezwykle istotna kwestia – musisz być na bieżąco z aktualnymi trendami obowiązującymi w dziedzinie pozycjonowania. Trzeba wiedzieć, że nie pozycjonerzy, nie internauci, a Google dyktuje reguły tej gry. W dodatku, bardzo często zmienia własne zasady.

Zasady rządzące SEO zmieniają się wraz z każdą aktualizacją algorytmów wyszukiwarkowych. Następuje to mniej więcej raz na dwa miesiące. Musisz więc śledzić wszystkie zmiany i wyciągać trafne wnioski, bo wyszukiwarkowy gigant wcale nie podaje rozwiązania na tacy.

z czego składa się seo

Bez zaplecza finansowego, ani rusz

Może się wydawać, że samodzielne pozycjonowania strony nie kosztuje ani grosza. Eliminujesz przecież jedyny generator kosztów w tym całym procesie – pozycjonera. Musisz jednak wiedzieć, że pojęcia „samodzielne pozycjonowanie” i „darmowe pozycjonowanie” nie są tożsame. O ile da się samemu poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania, to i tak trzeba liczyć się z pewnymi kosztami. Z jakimi? Oto najważniejsze z nich:

  • zakup narzędzi do pozycjonowania – zgadza się, w sieci można znaleźć darmowe programy dla pozycjonerów, ale te oferują wyłącznie okresy próbne albo mają wyraźnie ograniczoną funkcjonalność względem pełnych wersji. Chcesz dysponować profesjonalnymi narzędziami? Musisz za nie zapłacić;
  • zakup profesjonalnych treści – zapomnij o kupowaniu tekstów zapleczowych o miernej jakości. Google wymaga (i przy okazji egzekwuje to), by treści na stronach były merytoryczne i odpowiadały na pytania internautów. Słowa kluczowe muszą pojawiać się w nich w sposób naturalny, nie można upychać ich na siłę;
  • zakup miejsca pod publikacje na profesjonalnych portalach (artykuły sponsorowane) – można budować strukturę linków w oparciu o media społecznościowe i fora internetowe, ale takie działanie nie przyniesie wymiernych efektów. Dla Google’a ważna jest reputacja strony, na której pojawiają się odnośniki.

Systematyczność, systematyczność i jeszcze raz systematyczność

Regularność podejmowanych działań ma fundamentalne znaczenie dla prawidłowego przebiegu procesu pozycjonowania. Nie możesz „pozycjonować z doskoku”, to nie zda egzaminu. Niestety, wygląda na to, że w natłoku codziennej pracy będziesz musiał wygospodarować czas na kolejne obowiązki.

Jakie są minusy samodzielnego pozycjonowania?

Powyżej wymieniliśmy kluczowe kwestie, o których musisz pamiętać przy samodzielnym pozycjonowaniu. Teraz skupmy się na wadach takiej strategii, a tych jest kilka:

  • musisz zdobyć nową wiedzę, nie tylko teoretyczną, ale i praktyczną – wcześniej wspomnieliśmy, że Google często aktualizuje swoje algorytmy. Należy jednak dodać, że nie informuje o każdej wprowadzanej zmianie. Pozycjonerzy często sami muszą dochodzić do tego, dlaczego strona nagle zaczyna spadać w wynikach wyszukiwania, a wyciągnięcie trafnych wniosków jest możliwe wyłącznie wówczas, gdy masz już choćby podstawowe doświadczenie w tej kwestii;
  • koszty będą wyższe, niż ci się wydaje – agencje SEO i freelancerzy SEO nie płacą za narzędzia, bo już je mają. U profesjonalnych copywriterów zamawiają hurtowo, więc mogą liczyć na atrakcyjniejsze stawki. To samo dotyczy profesjonalnych portali, które udostępniają miejsce dla swoich partnerów. Ty dopiero zaczynasz, więc musisz liczyć się z tym, że za wszystko, co będzie ci niezbędne, zapłacisz więcej niż agencja lub freelancer;
  • musisz przeorganizować swój system zarządzania czasem – to trudne zadanie, ale musisz układać każdy swój dzień w taki sposób, by znaleźć czas na pozycjonowanie. Pojęcia takie jak „na zapas” i „później” nie istnieją w SEO, pamiętaj o tym;
  • możesz przeoczyć swoje błędy – pozycjonowanie to proces wieloetapowy. Należy zdać sobie sprawę z tego, że podejmowane działania przyniosą efekt tylko wówczas, gdy każda ich część składowa będzie realizowana w sposób prawidłowy. Pozycjonując stronę samodzielnie i zdobywając przy tym swoje pierwsze szlify w tej dziedzinie, najprawdopodobniej nie dostrzeżesz niektórych swoich błędów. W rezultacie, twój dalszy wysiłek zda się na nic;
  • musisz mieć na oku konkurencję – powinieneś mieć świadomość, że twoi konkurenci najprawdopodobniej też rozumieją, jak duże korzyści może dać wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania. Musisz więc znaleźć czas na monitorowanie ich posunięć.

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.