Samodzielne pozycjonowanie strony – to dla wielu osób brzmi niezwykle kusząco. Nic dziwnego, bo jeżeli weźmiemy na swoje barki cały ciężar związany z optymalizacją witryny i budową struktury linków, w budżecie firmy zostanie całkiem pokaźna suma. Trzeba jednak wiedzieć, że ten proces nie jest taki prosty, jak mogłoby się wydawać, a pozorne oszczędności mogą sporo kosztować. O czym trzeba pamiętać, podejmując się samodzielnego pozycjonowania? Poniżej odpowiadamy na to pytanie.
Wiele osób, które podejmują się samodzielnego pozycjonowania, wychodzi z założenia, że nie ma w tym nic trudnego. Ot, wystarczy zmniejszyć rozmiar zdjęć, dodać atrybut alt, przerobić meta tagi, dodać dobre treści ze słowami kluczowymi, podlinkować stronę tu i tam i gotowe – chyba każdy słyszał ten popularny pogląd, prawda? Fakty wyglądają jednak nieco inaczej. SEO jest znacznie bardziej skomplikowane, niż mogłoby się wydawać.
Zasady SEO – to pojęcie to tylko ogólnik
W sieci można znaleźć masę poradników na temat pozycjonowania stron internetowych. Zgromadzona w nich wiedza to dobre wprowadzenie do tego złożonego procesu, jednak należy podkreślić, że tylko w nielicznych publikacjach wspomina się, że coś takiego jak uniwersalna strategia SEO po prostu nie istnieje.
Możesz przeczytać niezliczone poradniki na temat wymiany pompy paliwa w Fordzie Mondeo, ale nie zastosujesz tej wiedzy w przypadku naprawy Renault Megane, Skody Superb czy Toyoty Yaris. W każdym z tych aut będzie to wyglądać inaczej. Tak samo jest z pozycjonowaniem. Sposoby, metody i triki pozwalające poprawić pozycję strony-wizytówki reprezentującej sklep z narzędziami w Kluczborku nie zadziałają w przypadku dużego sklepu internetowego.
Pierwsze, o czym musisz pamiętać, to konieczność opracowania indywidualnej strategii. Nie ma dwóch takich samych stron, więc nie możesz oczekiwać, że ogólne wskazówki przyniosą pożądany efekt.
SEO zmienia się jak pogoda w górach
Kolejna niezwykle istotna kwestia – musisz być na bieżąco z aktualnymi trendami obowiązującymi w dziedzinie pozycjonowania. Trzeba wiedzieć, że nie pozycjonerzy, nie internauci, a Google dyktuje reguły tej gry. W dodatku, bardzo często zmienia własne zasady.
Zasady rządzące SEO zmieniają się wraz z każdą aktualizacją algorytmów wyszukiwarkowych. Następuje to mniej więcej raz na dwa miesiące. Musisz więc śledzić wszystkie zmiany i wyciągać trafne wnioski, bo wyszukiwarkowy gigant wcale nie podaje rozwiązania na tacy.
Bez zaplecza finansowego, ani rusz
Może się wydawać, że samodzielne pozycjonowania strony nie kosztuje ani grosza. Eliminujesz przecież jedyny generator kosztów w tym całym procesie – pozycjonera. Musisz jednak wiedzieć, że pojęcia „samodzielne pozycjonowanie” i „darmowe pozycjonowanie” nie są tożsame. O ile da się samemu poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania, to i tak trzeba liczyć się z pewnymi kosztami. Z jakimi? Oto najważniejsze z nich:
- zakup narzędzi do pozycjonowania – zgadza się, w sieci można znaleźć darmowe programy dla pozycjonerów, ale te oferują wyłącznie okresy próbne albo mają wyraźnie ograniczoną funkcjonalność względem pełnych wersji. Chcesz dysponować profesjonalnymi narzędziami? Musisz za nie zapłacić;
- zakup profesjonalnych treści – zapomnij o kupowaniu tekstów zapleczowych o miernej jakości. Google wymaga (i przy okazji egzekwuje to), by treści na stronach były merytoryczne i odpowiadały na pytania internautów. Słowa kluczowe muszą pojawiać się w nich w sposób naturalny, nie można upychać ich na siłę;
- zakup miejsca pod publikacje na profesjonalnych portalach (artykuły sponsorowane) – można budować strukturę linków w oparciu o media społecznościowe i fora internetowe, ale takie działanie nie przyniesie wymiernych efektów. Dla Google’a ważna jest reputacja strony, na której pojawiają się odnośniki.
Systematyczność, systematyczność i jeszcze raz systematyczność
Regularność podejmowanych działań ma fundamentalne znaczenie dla prawidłowego przebiegu procesu pozycjonowania. Nie możesz „pozycjonować z doskoku”, to nie zda egzaminu. Niestety, wygląda na to, że w natłoku codziennej pracy będziesz musiał wygospodarować czas na kolejne obowiązki.
Jakie są minusy samodzielnego pozycjonowania?
Powyżej wymieniliśmy kluczowe kwestie, o których musisz pamiętać przy samodzielnym pozycjonowaniu. Teraz skupmy się na wadach takiej strategii, a tych jest kilka:
- musisz zdobyć nową wiedzę, nie tylko teoretyczną, ale i praktyczną – wcześniej wspomnieliśmy, że Google często aktualizuje swoje algorytmy. Należy jednak dodać, że nie informuje o każdej wprowadzanej zmianie. Pozycjonerzy często sami muszą dochodzić do tego, dlaczego strona nagle zaczyna spadać w wynikach wyszukiwania, a wyciągnięcie trafnych wniosków jest możliwe wyłącznie wówczas, gdy masz już choćby podstawowe doświadczenie w tej kwestii;
- koszty będą wyższe, niż ci się wydaje – agencje SEO i freelancerzy SEO nie płacą za narzędzia, bo już je mają. U profesjonalnych copywriterów zamawiają hurtowo, więc mogą liczyć na atrakcyjniejsze stawki. To samo dotyczy profesjonalnych portali, które udostępniają miejsce dla swoich partnerów. Ty dopiero zaczynasz, więc musisz liczyć się z tym, że za wszystko, co będzie ci niezbędne, zapłacisz więcej niż agencja lub freelancer;
- musisz przeorganizować swój system zarządzania czasem – to trudne zadanie, ale musisz układać każdy swój dzień w taki sposób, by znaleźć czas na pozycjonowanie. Pojęcia takie jak „na zapas” i „później” nie istnieją w SEO, pamiętaj o tym;
- możesz przeoczyć swoje błędy – pozycjonowanie to proces wieloetapowy. Należy zdać sobie sprawę z tego, że podejmowane działania przyniosą efekt tylko wówczas, gdy każda ich część składowa będzie realizowana w sposób prawidłowy. Pozycjonując stronę samodzielnie i zdobywając przy tym swoje pierwsze szlify w tej dziedzinie, najprawdopodobniej nie dostrzeżesz niektórych swoich błędów. W rezultacie, twój dalszy wysiłek zda się na nic;
- musisz mieć na oku konkurencję – powinieneś mieć świadomość, że twoi konkurenci najprawdopodobniej też rozumieją, jak duże korzyści może dać wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania. Musisz więc znaleźć czas na monitorowanie ich posunięć.
Skomentuj