keywords

Skąd brać słowa kluczowe do kampanii SEO?

Istnieje wiele czynników mających wpływ na skuteczność prowadzonej kampanii SEO. Pierwszą, a zarazem podstawową kwestią, która w najistotniejszy sposób wpływa na finalny efekt, jest trafny dobór słów kluczowych. To punkt wyjścia do dalszych działań optymalizacyjnych, content marketingowych i linkbuildingowych. Odpowiednio dobrane słowa kluczowe przekładają się na lepszą optymalizację SEO. Umiejętne zastosowanie keywords w treści, meta opisach i w linkowaniu wewnętrznym wpływa pozytywnie na wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Może również przyczynić się do wzrostu współczynnika konwersji. Skąd brać frazy, o których mowa? Poniżej znajdziesz odpowiedź na to pytanie.

Są obecne w meta-tagach, nagłówkach i treściach zapełniających stronę. Pozwalają trafnie nazywać profile w usłudze Google Moja Firma. Mowa o słowach kluczowych – frazach, które stanowią podstawę każdej udanej kampanii SEO. Ich błędny dobór sprawi, że działania prowadzone w ramach pozycjonowania nie przełożą się na wymierne korzyści. Oczywiście, można wypozycjonować stronę na dowolne frazy, ale jeżeli pozycjoner wybierze takie, których nikt nie używa, cały trud zda się na nic. Wniosek? W tej kwestii nie można polegać na intuicji. Trafność wyboru musi być potwierdzona twardymi danymi.

Jak wybrać słowa kluczowe do kampanii SEO?

Jako że trafna analiza słów kluczowych ma wpływ na cały proces pozycjonowania, temu etapowi warto poświęcić szczególną uwagę. W tym miejscu należy wspomnieć, że istnieją różne rodzaje fraz, a każdą z nich charakteryzują inne intencje wpisujących je osób.

Zanim wymienimy poszczególne rodzaje fraz kluczowych, warto wtrącić drobną dygresję. Teoretycznie może wydawać się, że najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe konwertują najlepiej. Otóż, niekoniecznie. Wyżej wspomnieliśmy o intencjach internautów, którzy wpisują dane słowo w polu wyszukiwania i to właśnie trafne zrozumienie tych zamiarów ma największy wpływ na wzrost współczynnika konwersji.

Wróćmy do odmian słów kluczowych. Frazy używane w kampanii SEO dzielą się na:

  1. Frazy ogólne – są to pojedyncze lub dwuwyrazowe słowa kluczowe, w żaden sposób nie wskazujące na intencje wpisującego je użytkownika sieci. Przykładem takiej frazy jest choćby słowo „buty”. Nie zdradza ono, jakiego obuwia szuka dana osoba, czy chce je kupić czy tylko obejrzeć zdjęcia. Tego typu słowa kluczowe mają najwięcej wyszukiwań, ale należy podkreślić, że charakteryzują się dość niskim współczynnikiem konwersji;
  2. Frazy long tail, czyli z długiego ogona – long taile składają się z kilku wyrazów, które dość jasno wskazują na intencje użytkownika. Przykład takiej frazy to „białe buty do biegania”. Ten zestaw słów jednoznacznie wskazuje, czego szuka dana osoba. Pojedyncze frazy long tail nie mają dużej liczby wyszukiwań, ale należy podkreślić, że z jednym produktem lub usługą można powiązać ich ogromną ilość. W rezultacie, sumarycznie mogą osiągnąć większą ilość wyszukiwań niż frazy ogólne. Warto pamiętać, że ruch pochodzący z długiego ogona jest wartościowy dla biznesu, ponieważ charakteryzuje się wysokim współczynnikiem konwersji (kliknij i dowiedz się więcej o pozycjonowaniu long tail);
  3. Frazy brandowe – to frazy z długiego ogona, w których konstrukcji obecna jest marka produktu lub nazwa firmy, np. „białe buty do biegania Reebok”;
  4. Frazy lokalne – te słowa kluczowe zawierają nazwę określającą konkretne miejsce: dzielnicę, miasto, powiat lub województwo. Mają znaczenie dla przedsiębiorców prowadzących działalność o charakterze lokalnym. Mowa o punktach usługowych, noclegowych, lokalach gastronomicznych i punktach sprzedaży naziemnej (kliknij i dowiedz się więcej o pozycjonowaniu lokalnym).

Dobór rodzaju fraz powinien być podyktowany nie tylko charakterystyką danej branży i specyfiką rynku, ale także przyzwyczajeniami internautów. Pamiętaj, nieużywane frazy nie przekładają się na wzrost konwersji.

Jak znaleźć odpowiednie słowa kluczowe?

Mając na uwadze powyższe, należy skupić się wyłącznie na tych frazach, które rzeczywiście są wpisywane w pole wyszukiwania. Jak rozpoznać odpowiednie słowa? Pomogą w tym sprawdzone narzędzia, nazywane popularnie planerami słów kluczowych.

Podobne wyszukiwania

Zanim jednak skorzystasz z programów analizujących keywords, najpierw musisz dowiedzieć się, które słowa najtrafniej opisują twoją ofertę. Pomoże ci w tym wyszukiwarka Google, a dokładnie – generowane przez nią podpowiedzi.

podobne wyszukiwania

Pod listą wyszukiwań dla danej frazy, znajdziesz podobne wyniki. Dzięki temu możesz dowiedzieć się, jakie zapytania składają twoi potencjalni klienci.

Sugestie wyszukiwarki

Do pozyskania słów kluczowych do kampanii SEO, możemy skorzystać także z podpowiedzi Google, które serwowane są użytkownikowi podczas wpisywania zapytania w polu wyszukiwania.

sugestie wyszukiwarki

Co ciekawe, pozyskiwanie tego typu słów kluczowych możemy zautomatyzować wykorzystując narzędzia typu Google Suggest Scraper, SEO Keywords Studio lub inne dostępne w Internecie.

Raport skuteczności w wynikach wyszukiwania

Warto sprawdzić też, co na ten temat mówi nam Google Search Console. Ta usługa analizuje dane dotyczące twojej strony i może przedstawić ci kompletną analitykę wyszukiwania. Dzięki temu dowiesz się, jak odwiedzający trafili pod twój adres.

raport skuteczności wyszukiwania

Planer słów kluczowych

Jednym z bardzo dobrych bezpłatnych narzędzi jest Planer słów kluczowych, dostępny w ramach usługi Google Ads. To praktyczne narzędzie pozwala przeprowadzić dokładne badanie słów kluczowych. Po wpisaniu danej frazy, użytkownik otrzymuje informacje na temat m.in. średniej miesięcznej liczby zapytań do Google (domyślnie z ostatniego roku) we wskazanym kraju i listę fraz pokrewnych.

plan słów kluczowych

Komercyjne narzędzia do pozyskiwania słów kluczowych

Inne przydatne narzędzie to Clusteric Search Auditor. To program komputerowy, który może dostarczyć użytkownikowi słów kluczowych z kilku źródeł. Clusteric posiada kilka funkcji pozyskiwania:

  • Google Search Console – pozwala połączyć się z kontem Search Console i pobrać dane z wybranego zakresu czasowego. Funkcja umożliwia pozyskanie większej ilości danych, niż ta, która dostępna jest z poziomu oficjalnego narzędzia Google Search Console.
  • Widoczność domeny – program pozwala pozyskać słowa kluczowe konkurencji, dzięki czemu możesz zoptymalizować swoją kampanię wykorzystując słowa, na które dotychczas się nie reklamowałeś lub wykorzystać dane do poprawy skuteczności i modyfikacji wdrożonej strategii SEO.
  • Słowa kluczowe – kolejna funkcja programu, która pozwala na pozyskanie słów kluczowych do kampanii. W tym miejscu mamy możliwość wpisania własnych słow kluczowych, na podstawie czego program wykona przeszukiwanie i dostarczy nam słow pokrewnych – działa analogicznie, jak sugester słów kluczowych. Oprócz tego program może dla każdego zaproponowanego słowa pobrać liczbę wyszukiwań oraz obliczyć trudność słów kluczowych.
  • Analiza on-site – moduł programu pozwala wyciągnąć bezpośrednio z analizowanej strony słowa kluczowe i również obliczyć ich gęstość.

Clusteric

Więcej informacji o narzędziu znajdziesz tutaj: kliknij i dowiedz się więcej.

Podsumowanie

Wyżej zaprezentowane metody i programy pozwolą szybko i skutecznie pozyskać wiele nowych słów do kampanii SEO. Istnieją także bardziej zaawansowane metody pozyskiwania, w poradniku skupiliśmy się na najbardziej popularnych sposobach.

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.