Skrypty AdWords – Poznaj narzędzie AdWords Broken Link Checker

Każdy specjalista AdWords czy też osoba samodzielnie prowadząca kampanię spotkała się z problematyką wykrywania uszkodzonych linków w aktywnych kampaniach. O ile Google podczas weryfikowania odrzuca reklamy, których linki kierują do podstron z błędami, to gdy są one już zatwierdzone i aktywne, jesteśmy zdani na… skrypty AdWords, które pomogą w cyklicznej weryfikacji każdego elementu kampanii.

Niniejszy artykuł powstał w nawiązaniu do poprzedniego wpisu, w którym to czytelnik mając problem z serwerem pytał o kwestie tymczasowego wstrzymania kampanii AdWords.

Szczegóły znajdziesz tutaj: Problemy z serwerem? Nie przepalaj budżetu! Wstrzymaj kampanię AdWords!

Poniżej znajduje się przykładowy komunikat Google AdWords o niezatwierdzeniu reklamy z powodu błędnego adresu URL:

Niedziałająca strona docelowa: Chcemy, by nasze reklamy były trafne, użyteczne i łatwe w użyciu. Dlatego nie zezwalamy na umieszczanie w nich linków do niedziałających stron. Twoja strona docelowa nie może na przykład zwracać kodów błędu zaczynających się od cyfr 4 lub 5 (np. błąd 404). Aby reklama mogła się wyświetlać, docelowy adres URL musi być prawidłowy, a witryna musi działać we wszystkich przeglądarkach i lokalizacjach.

Jak widzisz, Google zadba, abyś już na starcie nie był w plecy, jednak na dalszym etapie kampanii musisz sam zatroszczyć się o monitorowanie dostępności swojego sklepu oraz o skuteczną weryfikację wszelkich błędów pojawiających się na koncie AdWords.

AdWords Broken Link Checker – arkusz ustawień

Przygodę ze skryptem rozpoczynamy od konfiguracji arkusza ustawień.

ustawienia adwords link checker
Ustawienia skryptu AdWords do sprawdzania uszkodzonych linków w kampanii
  • Scope – określ które elementy będą weryfikowane. Najlepiej zostawić wszystkie 3 włączone, wtedy mamy pewność, że nic nie umknie naszej uwadze.
  • Valid Response Codes – lista kodów odpowiedzi serwera, określa które z nich są prawidłowe. Domyślnie w arkuszu znajdziesz kod HTTP 200, na zrzucie dodałem jeszcze 301 Moved Permanently i 302 Found jako „valid codes”. Na ścisłość można jeszcze dodać 304 Not Modified oraz 307 Temporary Redirect, jednak zależy to od konkretnej witryny i projektu. Sugeruję na początek zostawić domyślne ustawienia z arkusza wzorcowego (sam kod HTTP 200).
  • Email and Spreadsheet Output – dwie pierwsze opcje warto włączyć (Email after each script execution / Email after finishing entire analysis), ostatnia Save OK URLs to spreadsheet przydaje się czasem w audytowaniu konta AdWords, jednak przy sprawdzaniu samych broken linków nie ma sensu używać jej.
  • Frequency of Execution – określa jak często zostanie przeprowadzona analiza, domyślnie raz dziennie, jednak wszystko i tak zależy od czasu wykonania analizy (Total Script Runtime) oraz od ustawienia harmonogramu. Sprawdzanie raz dziennie dla większości osób będzie wystarczające. Minimalna częstotliwość uruchamiania skryptu co godzinę (Hourly).

AdWords Broken Link Checker – krok po kroku

Procedura dodania i ustawienia skryptu:

  • Logujemy się na konto Google i przechodzimy do wzorcowego arkusza ustawień: https://goo.gl/8YLeMj
  • Korzystając z opcji Google Docs, tworzymy kopię arkusza (Plik => Utwórz kopię).
  • Modyfikujemy ustawienia zgodnie z naszymi preferencjami.
  • Klikamy w arkuszu Udostępnij i wybieramy Każda osoba mająca link może edytować (musisz przyznać uprawnienia do edycji arkusza). Jeżeli opcja „dla wszystkich” nam nie odpowiada, możemy skorzystać z udostępniania przypisując konkretne adresy e-mail.
  • Następnie kopiujemy do notatnika adres URL arkusza.

Teraz przechodzimy na konto Google AdWords w celu dodania skryptu i ustawienia harmonogramu wykonywania.

kampanie adwords automatyzacja
Automatyzacja kampanii AdWords – Skrypty AdWords

Zakładka Kampanie => Automatyzacja i z listy rozwijanej wybierz Twórz skrypty i zarządzaj nimi.

Teraz przejdź na stronę developers.google.com i pobierz kod źródłowy (Source code Link Checker – Single Account). Zamiast kopiować klasycznie, użyj ikonki (Kliknij, aby skopiować), wtedy zyskujesz pewność, że wszystko skopiowałeś prawidłowo.

Na ekranie Skrypty kliknij czerwony przycisk „+ Skrypt” i w edytorze wizualnym wklej skopiowany wcześniej kod źródłowy.

adwords link checker konfiguracja
Konfiguracja Link Checkera na koncie AdWords

Przejdź do 43 linii i w zmiennej SPREADSHEET_URL podaj adres URL arkusza z ustawieniami. W linii 47 dodaj adres e-mail używany do powiadomień. Możesz dodać więcej niż jeden adres e-mail.

przyznawanie uprawnień
Przyznawanie uprawnień na koncie Google

Po dodaniu kodu kliknij Zapisz, następnie Podgląd – zostaniesz poproszony o wykonanie autoryzacji, musisz zezwolić na wszystkie dostępy (Allow).

Na zakończenie nie zapomnij ustawić harmonogramu wykonywania, chyba że chcesz samodzielnie odpalać skrypt.

skrypt adwords - harmonogram
Harmonogram uruchamiania skryptów AdWords

Po ustawieniu harmonogramu, skrypt automatycznie będzie sprawdzał „broken linki”, gdy zostaną wykryte błędy serwera, również otrzymasz powiadomienie na e-mail.

mail wyniki
Przykładowe powiadomienie mailowe o błędach w kampanii

Dodatkowo w arkuszu powiązanym ze skryptem AdWords Broken Link Checker pojawią się konkretne informacje, kiedy błąd wystąpił, w której kampanii i grupie reklam, jaki był kod odpowiedzi serwera etc. Dzięki temu możesz szybciej zlokalizować problem i go skutecznie wyeliminować.

wyniki adwords link checker
Szczegółowy podgląd błędów – arkusz zapisany przez AdWords Link Checkera

Skrypt AdWords Broken Link Checker to chyba jeden z najbardziej niedocenianych skryptów. Podczas wstępnej konfiguracji konta AdWords warto już wtedy dodać go, aby nie przepalać budżetu klienta.

UWAGA! Dla konta menedżera istnieje odrębna wersja dostępna pod adresem: https://developers.google.com/adwords/scripts/docs/solutions/mccapp-link-checker

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.

16 komentarzy

Korzystając z formularza, zgadzasz się na przechowywanie i przetwarzanie Twoich danych tj. Imienia i Nazwiska lub pseudonimu, adresu e-mail oraz innych danych, które wpiszesz w treści komentarza. Dodatkowe informacje znajdziesz w polityce prywatności.

  • Mariuszu,

    dostaję ciągle komunikat „TypeError: Cannot call method „getNumRows” of null.”, niezależnie czy testuję wersję dla pojedynczego konta na poziomie konta klienta czy dla wszystkich kont na poziomie MCK.

    • Okej, z tego co widzę ta funkcja dotyczy iteracji przez wiersze arkusza więc pytanie, czy arkusz jest udostępniony do edycji? Tzn. czy przechodząc do arkusza wzorcowego wykonałeś jego kopię, następnie udostępniłeś arkusz do edycji + podlinkowałeś go w skrypcie? Sprawdź tę kwestię.

    • Jasne, tak zrobiłem.

      Pytanie jeszcze jakie uprawnienia powinien mieć plik? Dałem: „Każdy kto ma link, może edytować”.

    • W przypadku „Każdy kto ma link, może edytować” wszyscy z dostępem do URL będą mieli wgląd w arkusz z opcją jego edycji. Z jednej strony to dobrze, z drugiej źle. Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest elastyczność, podajesz unikalny link klientowi – ma gość wgląd do arkusza błędów (trzeba go tylko poinformować, żeby niczego nie edytował), inna sytuacja: idziesz na urlop dajesz link współpracownikowi – on ma dostęp do arkusza, jeśli coś złego zadzieje się w kampanii ma szybki wgląd i może zareagować. Z wad… wiadomo 🙂

  • Świetny artykuł. Wykorzystam to narzędzie przy kolejnej kampanii AdWords.

  • Super artykul. Super ze znalazlem te strone. Doceniam prace wlozona w tworzenie bloga i z niecierpliwoscia aktualizacje. Pozdrawiam!

  • Skrypty adwords są bardzo pomocne w codziennej pracy. Może tak coś do ulepszania kampanii monitorowania konwersji?

    • To może jakieś „certyfikowane” szkolenie z AdWords zrobimy o skryptach 😛 Temat ciekawy, ogólnie automatyzacja kampanii AdWords, kilka osób już o to pytało, jeśli nie szkolenie, to o ile będzie czas jakiś screencast może zrobię, na ten moment nie chcę nic obiecywać, pożyjemy zobaczymy.

  • Dziękuję właśnie dowiedziałem się że mogę pracować efektywniej! Wcześniej nie miałem styczności ze skryptami adwords od dzisiaj zabieram się do aktywniejszego ich wykorzystania.

  • Korzystam najczęściej w raportowaniu z kampanii adwords do zarządzania kampaniami mam kilka skryptów które bardzo przydatne i ułatwiają automatyzację na kontach wszystkich klientów.

    • Mam kilka autorskich skryptów do budżetu także. Sprecyzuj czego konkretnie potrzebujesz.