kobieta ze smartfonem

Niewidoczny fanpage w wyszukiwarce na Facebooku

Tym razem pojawiło się pytanie związane z brakiem obecności fanpage w wynikach wyszukiwania na Facebooku. Dlaczego nie można znaleźć strony w wyszukiwarce i co zrobić, aby ów problem skutecznie rozwiązać? Poniżej znajdziesz informacje wynikające z mojego doświadczenia, informacji od klientów i czytelników oraz danych pochodzących z dokumentacji Facebooka.

Tuż po stworzeniu fanpage na Facebooku strona nie jest widoczna w wewnętrznej wyszukiwarce, może to zająć do kilku dni, jednak czasem nawet po 1-2 tygodniach strony wciąż nie ma w wynikach. Aby przyśpieszyć proces pojawienia się strony w wynikach wyszukiwania na Facebooku możesz zastosować poniższe wskazówki.

Uzupełnij informacje o stronie

W pierwszej kolejności uzupełnij informacje o stronie, Przejdź na stronę Informacje => Edytuj informacje o stronie. Czym więcej informacji podasz tym lepiej.

Edytuj informacje o stronie
Informacje o stronie na Facebooku

Wgraj zdjęcie w tle i zdjęcie profilowe

Ustaw przyjazne dla użytkowników zdjęcie w tle (cover photo) oraz wgraj zdjęcie profilowe z logo witryny lub innym znakiem jednoznacznie identyfikującym Twój fanpage. Ważne jest, aby zdjęcie profilowe (logo) nie naruszało praw autorskich, czyjegoś wizerunku bądź znaku towarowego. Możesz wykorzystać ogólnodostępne zdjęcia stockowe, o ile licencja zezwala na ich wykorzystanie. Każdorazowo jeśli masz wątpliwości co do licencji pytaj autora danego zdjęcia lub zwróć się z prośbą do serwisu, z którego pobierasz grafikę. Warto też wspomnieć, że zarówno zdjęcie w tle, jak i zdjęcie profilowe powinny być zgodne z zasadami obowiązującymi na Facebooku.

Wybierz odpowiednią nazwę dla strony

Nazwa fanpage wykorzystująca znak towarowy lub zawierająca w sobie dobrze znany wszystkim „brand” może w ogóle nie pojawić się w wynikach wyszukiwania, może dojść nawet do blokady strony, dlatego podczas tworzenia fanpage staraj się wybierać nazwy neutralne, które nie naruszają praw innych osób bądź firm.

Zastanów się nad unikalną nazwą fanpage

Unikalność nazwy – tutaj również zaobserwowaliśmy korelację między brakiem unikalności nazwy fanpage, a problemem z pojawieniem się jej w wewnętrznej wyszukiwarce Facebooka. Jeśli to możliwe twórz nazwy unikalne, które odróżnią Twój fanpage od innych. W przypadku wielu podobnych nazw powstaje jeszcze inny problem związany z oznaczaniem strony, ale to już temat na inny artykuł.

Pozyskaj fanów na stronę

Jeśli jest dużo stron z podobnymi nazwami, ilość i jakość polubień wpływa pozytywnie na widoczność świeżynki. Pamiętaj jednak, aby zbierać polubienia w sposób całkowicie naturalny, od osób zainteresowanych daną tematyką.

Bardzo często na początku zapraszamy do polubienia strony wszystkich znajomych. Niestety nie jest to dobra praktyka. Jeśli już, zaproś osoby, które w największym stopniu angażują się w Twoje posty na profilu prywatnym lub którzy interesują się daną tematyką. Na samym początku możesz również skorzystać z płatnej kampanii Facebook Ads, aby poinformować wybraną grupę docelową o nowym fanpage – powiedzieć „cześć” wszystkim potencjalnie zainteresowanym. Jeśli fanpage jest integralną częścią strony internetowej, można na początku zaserwować bardzo dobrej jakości kontent i wraz z jego pomocą informować o starcie fanpage. Jednak uważaj z treściami kontrowersyjnymi! Taka taktyka różnie może się skończyć. Temat pozyskiwania fanów omówimy w odrębnym artykule.

Wstrzymaj się z repostowaniem

Nie udostępniaj od razu postów z innych stron (tzw. repostowanie) – nie idź od razu na głęboką wodę, wstrzymaj się z repostowaniem, jeśli coś ciekawego udostępniasz, zrób to na początku bezpośrednio podając URL do zasobu, czy dokumentu. Nie publikuj zdjęć, które nie należą do Ciebie. Unikaj również linków i domen, które są oflagowane przez Facebooka jako spam. Trzymaj się od tego z daleka, nawet na późniejszym etapie rozwoju fanpage.

Połącz grupę z fanpage

Na widoczność w wewnętrznej wyszukiwarce pozytywnie wpływa podpięcie grupy do fanpage, ale co ciekawsze nie świeżynki tylko już działającej od jakiegoś czasu. Warto też wspomnieć, że nie zawsze jest to możliwe, dla nowych grup i fanpage część opcji może być niedostępna, jeśli natomiast posiadasz starą grupę, która nie ma powiązania, można ją wykorzystać.

Sprawdź ustawienia

Facebook w swojej dokumentacji wskazuje również, aby sprawdzić ustawienia dotyczące kraju bądź wieku (przeczytaj więcej), które mogą istotnie wpływać na widoczność strony (Ustawienia => Ogólne => Ograniczenia dotyczące kraju). Należy również sprawdzić czy strona została opublikowana (więcej informacji, Ustawienia => Ogólne => Widoczność strony). Są sytuacje, gdzie użytkownicy nawet nie wiedzą, że ich fanpage jest widoczny tylko dla nich samych (administratorów), dopiero od znajomych dowiadują się o ograniczeniu widoczności i szukają rozwiązania problemu. Koniecznie sprawdź wszelkie ustawienia omówione w dokumentacji Facebooka!

Jeśli znasz inne sposoby na poradzenie sobie z brakiem widoczności lub ograniczoną widocznością strony (fanpage) w wewnętrznej wyszukiwarce Facebooka, podziel się swoimi spostrzeżeniami w komentarzach.

Skomentuj

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.