SocialTrends.pl
kobieta ze smartfonem

Niewidoczny fanpage w wyszukiwarce na Facebooku

Tym razem pojawiło się pytanie związane z brakiem obecności fanpage w wynikach wyszukiwania na Facebooku. Dlaczego nie można znaleźć strony w wyszukiwarce i co zrobić, aby ów problem skutecznie rozwiązać? Poniżej znajdziesz informacje wynikające z mojego doświadczenia, informacji od klientów i czytelników oraz danych pochodzących z dokumentacji Facebooka.

Tuż po stworzeniu fanpage na Facebooku strona nie jest widoczna w wewnętrznej wyszukiwarce, może to zająć do kilku dni, jednak czasem nawet po 1-2 tygodniach strony wciąż nie ma w wynikach. Aby przyśpieszyć proces pojawienia się strony w wynikach wyszukiwania na Facebooku możesz zastosować poniższe wskazówki.

Uzupełnij informacje o stronie

W pierwszej kolejności uzupełnij informacje o stronie, Przejdź na stronę Informacje => Edytuj informacje o stronie. Czym więcej informacji podasz tym lepiej.

Edytuj informacje o stronie
Informacje o stronie na Facebooku

Wgraj zdjęcie w tle i zdjęcie profilowe

Ustaw przyjazne dla użytkowników zdjęcie w tle (cover photo) oraz wgraj zdjęcie profilowe z logo witryny lub innym znakiem jednoznacznie identyfikującym Twój fanpage. Ważne jest, aby zdjęcie profilowe (logo) nie naruszało praw autorskich, czyjegoś wizerunku bądź znaku towarowego. Możesz wykorzystać ogólnodostępne zdjęcia stockowe, o ile licencja zezwala na ich wykorzystanie. Każdorazowo jeśli masz wątpliwości co do licencji pytaj autora danego zdjęcia lub zwróć się z prośbą do serwisu, z którego pobierasz grafikę. Warto też wspomnieć, że zarówno zdjęcie w tle, jak i zdjęcie profilowe powinny być zgodne z zasadami obowiązującymi na Facebooku.

Wybierz odpowiednią nazwę dla strony

Nazwa fanpage wykorzystująca znak towarowy lub zawierająca w sobie dobrze znany wszystkim „brand” może w ogóle nie pojawić się w wynikach wyszukiwania, może dojść nawet do blokady strony, dlatego podczas tworzenia fanpage staraj się wybierać nazwy neutralne, które nie naruszają praw innych osób bądź firm.

Zastanów się nad unikalną nazwą fanpage

Unikalność nazwy – tutaj również zaobserwowaliśmy korelację między brakiem unikalności nazwy fanpage, a problemem z pojawieniem się jej w wewnętrznej wyszukiwarce Facebooka. Jeśli to możliwe twórz nazwy unikalne, które odróżnią Twój fanpage od innych. W przypadku wielu podobnych nazw powstaje jeszcze inny problem związany z oznaczaniem strony, ale to już temat na inny artykuł.

Pozyskaj fanów na stronę

Jeśli jest dużo stron z podobnymi nazwami, ilość i jakość polubień wpływa pozytywnie na widoczność świeżynki. Pamiętaj jednak, aby zbierać polubienia w sposób całkowicie naturalny, od osób zainteresowanych daną tematyką.

Bardzo często na początku zapraszamy do polubienia strony wszystkich znajomych. Niestety nie jest to dobra praktyka. Jeśli już, zaproś osoby, które w największym stopniu angażują się w Twoje posty na profilu prywatnym lub którzy interesują się daną tematyką. Na samym początku możesz również skorzystać z płatnej kampanii Facebook Ads, aby poinformować wybraną grupę docelową o nowym fanpage – powiedzieć „cześć” wszystkim potencjalnie zainteresowanym. Jeśli fanpage jest integralną częścią strony internetowej, można na początku zaserwować bardzo dobrej jakości kontent i wraz z jego pomocą informować o starcie fanpage. Jednak uważaj z treściami kontrowersyjnymi! Taka taktyka różnie może się skończyć. Temat pozyskiwania fanów omówimy w odrębnym artykule.

Wstrzymaj się z repostowaniem

Nie udostępniaj od razu postów z innych stron (tzw. repostowanie) – nie idź od razu na głęboką wodę, wstrzymaj się z repostowaniem, jeśli coś ciekawego udostępniasz, zrób to na początku bezpośrednio podając URL do zasobu, czy dokumentu. Nie publikuj zdjęć, które nie należą do Ciebie. Unikaj również linków i domen, które są oflagowane przez Facebooka jako spam. Trzymaj się od tego z daleka, nawet na późniejszym etapie rozwoju fanpage.

Połącz grupę z fanpage

Na widoczność w wewnętrznej wyszukiwarce pozytywnie wpływa podpięcie grupy do fanpage, ale co ciekawsze nie świeżynki tylko już działającej od jakiegoś czasu. Warto też wspomnieć, że nie zawsze jest to możliwe, dla nowych grup i fanpage część opcji może być niedostępna, jeśli natomiast posiadasz starą grupę, która nie ma powiązania, można ją wykorzystać.

Sprawdź ustawienia

Facebook w swojej dokumentacji wskazuje również, aby sprawdzić ustawienia dotyczące kraju bądź wieku (przeczytaj więcej), które mogą istotnie wpływać na widoczność strony (Ustawienia => Ogólne => Ograniczenia dotyczące kraju). Należy również sprawdzić czy strona została opublikowana (więcej informacji, Ustawienia => Ogólne => Widoczność strony). Są sytuacje, gdzie użytkownicy nawet nie wiedzą, że ich fanpage jest widoczny tylko dla nich samych (administratorów), dopiero od znajomych dowiadują się o ograniczeniu widoczności i szukają rozwiązania problemu. Koniecznie sprawdź wszelkie ustawienia omówione w dokumentacji Facebooka!

Jeśli znasz inne sposoby na poradzenie sobie z brakiem widoczności lub ograniczoną widocznością strony (fanpage) w wewnętrznej wyszukiwarce Facebooka, podziel się swoimi spostrzeżeniami w komentarzach.

6 komentarzy

  • Dzień Dobry,

    Mam problem z wyszukaniem mojej strony od ponad tygodnia. Wcześniej nie było tego problemu, strona normalnie się wyszukiwała. Została stworzona około 3 lat temu. Wszystko było ok i nagle coś się zepsuło 🙁
    Sprawdziłam wszystkie powyższe wskazówki i nic to nie daje. Czy mogę coś jeszcze zrobić?
    Chodzi mi o stronę Beach Bar Aquatica (miejsce w Warszawie, pomarańczowe logo). Jak się wpisuje w głównym pasku wyszukiwania http://www.facebook.com/beachbaraquatica to oczywiście strona się pojawia, ale przez lupkę już nie. Moi goście nie mogą się zameldować na mojej stronie. Nie wiem co mam robić:(. Proszę o pomoc.
    Pozdrawiam,
    Kasia

    • Możliwe, że Facebook coś pozmieniał w tym zakresie, musiałbym dokładniej zbadać sprawę, będę miał chwilę czasu usiądę do tego problemu i w miarę dostępnych możliwości zweryfikuję aktualną sytuację.

  • Dzień dobry,
    Mam identyczny problem z moją stroną jak Kasia. Na początku istnienia się wyświetlała, miałam zameldowania, wszystko działało poprawnie. Niestety po pewnym czasie przestała się pojawiać w wyszukiwarce, nie da się zameldować czy wstawić rekomendacji…… 🙁 Strona https://www.facebook.com/willagardeniaPL/. Byłabym ogromnie wdzięczna za pomoc.

    • @Magda, próbowałaś zmienić szablon na inny? Z którego aktualnie korzystasz? Zweryfikowałbym również ustawienia fanpage pod kątem możliwych blokad np. powiadomień ze wzmianek (oznaczanie fanpage).

  • Witam,

    Jakiś czas temu odkupiłem firmę wraz z jej funpag’em. Zmieniłem jej nazwę oraz adres @Studio na @kwiaciarnia od tamtej pory dostaje informację, że strona nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania i problem jest z udostępnieniem strony w postach klientów. Czy istnieje w ogóle jakiś kontakt z z infolinią facebook ? Jak uzyskać informacje co może być z moją stroną ? Przejrzałem wszystkie sugestie facebook i Pana i dalej nie mogę rozwiązać tego problemu :/ Będę wdzięczny za sugestie…

    • Facebook nie posiada infolinii, dla agencji social media dostępny jest formularz na stronie, dostępny z poziomu Business Managera, być może będzie Pan mógł z niego skorzystać, proszę sprawdzić.

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.