Yoast SEO – opcja która kosztuje utratę tysięcy odwiedzających!

Przy projektowaniu zaplecza, które w założeniu ma generować ruch do strony klienta, istotna jest nie tylko dobra domena z historią, dobrej jakości treści pisane pod użytkowników, ale również odpowiednie zoptymalizowanie templatki, w tym również ustawienie wtyczek optymalizujących SEO. Najczęściej spotykaną wtyczką na stronach WordPress jest oczywiście Yoast SEO. Pomyślałbyś, że jedna z domyślnie włączonych funkcji w Yoast może mieć kolosalny wpływ na generowanie ruchu z długiego ogona. O którą opcję chodzi?

Funkcja można powiedzieć niepozorna, domyślnie aktywna, która niestety działa na niekorzyść serwisu internetowego. Mowa o „Stop words in slugs”, która znajduje się w sekcji: Zaawansowane => Bezpośrednie odnośniki.

Wordpress seo stop words in slugs
Opcja w Yoast WordPress SEO – Stop words in slugs

Co robi ta funkcja?

Odpowiedzialna jest za automatyczne usuwanie z tworzonych odnośników URL (permalinków) krótkich słów tzw. „stopwords” (a, w, jak, gdzie, jakie, kiedy i wielu innych). Jak to dokładnie wygląda przedstawiam na poniższych zrzutach ekranu…

Przykład 1
Pierwszy przykład adresu URL z usuniętymi „stopwords”
Przykład 2
Drugi przykład adresu URL z usuniętymi „stopwords”
Przykład 3
Trzeci przykład adresu URL z usuniętymi „stopwords”

Gdy klikniesz „Opublikuj”, wtyczka automatycznie wyrzuca mniej istotne słowa kluczowe z adresu URL, co skraca adres, ale pozbawia go istotnych w dzisiejszych czasach słów kluczowych.

Niestety wielu użytkowników korzystających z tej wtyczki nawet nie zdaje sobie sprawy z powagi problemu. Z miesiąca na miesiąc, z roku na rok użytkownicy wyszukiwarki Google wpisują coraz to dłuższe frazy, również rośnie liczba wpisywanych pytań, na przykład „Jak wypozycjonować stronę internetową”, „Jakie sukienki modne na weselu”, „Gdzie można kupić buty” i tym podobne. Nie trudno się domyślić, że jeżeli Yoast usunie z adresu URL cenne słowa kluczowe, już na starcie będziesz miał „wiatr w oczy”. Jak temu zaradzić?

W efektywnościowym podejściu do SEO zasada jest prosta – czym mniej automat za Ciebie myśli, tym lepiej – szczególnie w optymalizacji serwisu internetowego! Nie zostawiaj wszystkiego w rękach wtyczek i aplikacji, włącz myślenie! Niestety przesadna wygoda już niejednego zaprowadziła na manowce.

URL slugs wręcz obowiązkowo należy ustawiać samodzielnie! Każdorazowo kiedy tworzysz nowy wpis, masz możliwość edycji adresu URL (przycisk Edytuj). Korzystaj z tego za każdym razem, kiedy tworzysz nowe wpisy na blogu.

Okej, to jak wyłączyć automatyczne usuwanie stopwords? Na szczęście autor wtyczki dał taką możliwość. Wystarczy, że przejdziesz do sekcji: SEO => Zaawansowane => Bezpośrednie odnośniki i zaznaczysz „Keep”. Po modyfikacji ustawień nie zapomnij zapisać zmian!

Keep stop words in slugs
Zachowaj „stopwords” w adresach URL – Ustawienia Yoast WordPress SEO

9 komentarzy

  • Właśnie zastanawiałem się dlaczego tytuły typu „Długopis z grawerem Cosmo” w linku wyglądają np. tak „dlugopis-grawerem-cosmo”, teraz już wiem. Dzięki za art 🙂

    • Niestety Yoast SEO domyślnie już tak ma, trzeba zwracać uwagę na ustawienia i zmodyfikować. Dodam tylko jeszcze, że po aktualizacjach wtyczki warto rzucić okiem na ustawienia i upewnić się czy faktycznie są takie, jak wcześniej.

  • Hej Mariusz, na wstępie gratuluje zacnego nowego projektu 🙂

    Dzięki za tego krótkiego tipa, bo walczyłem z tym zawsze od d.. strony, a tu proszę da się to wyłączyć.

    • Dzięki Szymon! Mówią że początek najtrudniejszy 🙂 zobaczymy co z tego wyjdzie.

  • Brian Dean twierdzi, ze im krotsze URLe tym lepiej. Np. zamiast: /yoast-seo-opcja-ktora-kosztuje-utrate-tysiecy-odwiedzajacych/ to krótszy
    /yoast-seo-porady/

  • Wiedziałam, że lepiej uwzględniać w adresie „jak” „ile” i ręcznie je dodawałam bo wtyczka je usuwała, teraz ustawiłam wtyczkę aby nie ignorowała stop words, dzięki!

  • Mała rzecz, a cieszy i ułatwia pracę.. nieraz zdarzało mi się zapomnieć o poprawkach adresu.. dzięki Mariusz!

O autorze…

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.