Coraz więcej czytelników pyta o mojego bloga, chcą podobnie jak ja publikować treści w sieci, część osób chce założyć blog, aby podzielić się z innymi swoim cierpieniem, przekazać doświadczenia związane z chorobą, podnieść na duchu czytelników, są również osoby, które chcą założyć bloga, aby publikować na nim treści eksperckie lub tematyczne – związane z działalnością swojego sklepu internetowego. W pierwszej części poradnika udostępniam cenne wskazówki dla startujących, którzy mają już pomysł, ale nie wiedzą jak założyć profesjonalnego bloga.
Czy warto założyć bloga?
Jeszcze kilka lat temu to pytanie dominowało wśród moich czytelników. Dzisiaj już nie pytają „czy warto”, tylko jak to zrobić w sposób profesjonalny i optymalny. Blogowanie staje się czymś całkowicie naturalnym, dla jednych jest pracą (zawód Bloger), dla drugich odskocznią od życia codziennego. Część osób wykorzystuje blog aby pomagać innym, w różnorodny sposób, od publikowania profesjonalnych poradników rozwiązujących konkretne problemy, poprzez historie swojego życia i choroby, które dla osób w podobnej sytuacji mogą stanowić wsparcie, aż po pomoc doraźną, gdzie blog pośredniczy w dotarciu z przekazem do wielu osób (na przykład zbiórki charytatywne, informacje o adopcjach zwierzaków).
Jak założyć swojego bloga?
Własnego bloga możesz założyć nie ponosząc praktycznie żadnych kosztów, jednak czy to będzie profesjonalny blog? Jeżeli nie wiesz jeszcze na co Cię stać, chcesz spróbować swoich sił, sprawdzić czy „to ma sens” – rozwiązania darmowe są wskazane, jednak gdy masz już konkretną wizję bloga, jasno nakreślony cel, który będzie systematycznie realizowany, wybór darmowych rozwiązań bardzo szybko okaże się wąskim gardłem – przeszkodą w rozwoju. Poniżej znajdziesz kilka optymalnych rozwiązań, które warto uwzględnić podczas zakładania profesjonalnego bloga.
Własna domena i hosting
Będzie potrzebna domena na bloga oraz hosting – od tych 2 rzeczy zaczynamy planowanie wydatków. Koszty wbrew pozorom niewielkie. Domena to wydatek 5 – 20 zł na pierwszy rok. Po roku domenę musisz przedłużyć, koszty odnowienia w zależności od końcówki (rozszerzenia) zgodnie z cennikiem rejestratora (od kilkunastu zł za domenę regionalną do 50-80 zł za domenę PL). Dobry hosting kupisz już za kilkadziesiąt złotych, na przykład za pakiet Start-1 w UnixStorm zapłacisz niecałe 25 zł na rok. Część hostingów posiada programy lojalnościowe, które pozwalają przy przedłużaniu zminimalizować koszty.
Która końcówka domeny będzie optymalna?
Dla rynku PL optymalnym rozwiązaniem jest domena PL (na przykład socialtrends.pl), z pozostałych końcówek korzysta się, gdy dana nazwa domeny jest już zajęta. W przypadku domen globalnych musisz pamiętać, aby odpowiednio przypisać targetowanie na rynek (Polska), bez tego widoczność strony w wyszukiwarce www.google.pl będzie ograniczona. Oczywiście jeśli Twoim targetem jest rynek globalny (www.google.com) niczego nie modyfikujesz. Odpowiedniego przypisania dokonasz poprzez narzędzie Google Search Console, o którym więcej napiszę w kolejnych poradnikach.
Gdzie najlepiej zarejestrować domenę?
Domenę możesz zarejestrować tam gdzie wykupisz hosting lub u zewnętrznego providera. W pierwszym przypadku nie będziesz musiał konfigurować DNS, domyślnie domena będzie przypisana do serwera, w drugim – będzie trzeba dodatkowo skonfigurować DNS-y u swojego rejestratora, jednak nie jest to trudne zadanie i zazwyczaj dobrze omówione w helpie usługodawców.
Z rejestratorów dobre warunki oferuje OVH, aktualna cena rejestracji 12,24 zł brutto za domenę PL, koszt odnowienia to 49,99 brutto. Panel zarządzania domenami rozbudowany, ale miejscami nieintuicyjny, mimo to OVH dla osób, które mają jedną lub kilka domen na utrzymaniu będzie dobrym wyborem. Warto jeszcze wspomnieć, że OVH domyślnie stosuje zabezpieczenie przed transferem domeny do innego rejestratora, dla osób początkujących rozwiązanie dobre – chroni przed fraudami domenowymi, a niestety jest tego coraz więcej.
Oczywiście w ofertach rejestratorów znajdziemy również minimalnie tańsze oferty, na przykład w SeoHost, jednak dokonując rejestracji domeny zwróć uwagę nie tylko na koszty, ale także na panel zarządzania domeną oraz dostępne metody płatności.
Hosting hostingowi nierówny
Jak to bywa z hostingami jeden jest lepszy, drugi gorszy, a trzeci nie nadaje się do niczego. Więcej o wyborze hostingu pisałem w artykule: Jaki hosting wybrać. Jeżeli startujesz z blogiem i masz dylemat który hosting wybrać, koniecznie przeczytaj powyższy artykuł.
Blog na SSL (HTTPS)
Warto od razu postawić bloga na HTTPS (SSL).
Przeczytaj: Niezabezpieczone pobieranie haseł będzie powodować wyświetlanie ostrzeżeń
Przy wyborze hostingu kieruj się wskazówkami z artykułu „Jaki hosting wybrać”, dodatkowo zwróć uwagę, czy dany hosting posiada wsparcie dla darmowych certyfikatów SSL Let’s Encrypt, wspomniane Unixstorm i myDevil oferują pełne wsparcie dla Let’s Encrypt, dzięki temu odchodzą koszty certyfikatu SSL. Więcej o projekcie Let’s Encrypt: https://letsencrypt.org/
Uważaj na darmowe certyfikaty SSL, które po roku będzie trzeba odnowić za trzycyfrową kwotę! Niektórzy dodają do pakietów hostingowych certyfikaty za FREE, które nie mają nic wspólnego z bezpłatną usługą Let’s Encrypt.
W przypadku typowego bloga użycie płatnego certyfikatu nie ma sensu, zastosowanie płatnych certyfikatów jest uzasadnione w sklepach internetowych oraz na stronach internetowych, które aktywnie prowadzą sprzedaż przez Internet. Jakie są różnice między darmowymi a płatnymi certyfikatami opiszę w kolejnych artykułach.
Strona na WordPress?
Kilka miesięcy temu przez Internet przetoczyła się fala krytyki. W WordPress odkryto krytyczne luki, które umożliwiały przejęcie bloga. Podatności zostały szybko załatane, jednak zła sława pozostała.
Prawda jest taka, że bez względu na wybór systemu CMS ryzyko zawsze było i będzie. WordPress ze względu na swą popularność częściej jest celem ataków, jednak każdy kij ma dwa końce – popularniejszy skrypt zwiększa szansę na szybką aktualizację zabezpieczeń, zarówno w oficjalnym kanale aktualizacji, jak również nieoficjalnie na bugtrackach lub w dedykowanych grupach dyskusyjnych.
Popularność również idzie w parze z kosztami (zazwyczaj niższe koszty rozbudowy), możliwość uzyskania bezpłatnej pomocy od społeczności WordPress, większa liczba płatnych i bezpłatnych templatek, wtyczek, w przypadku dedykowanych rozwiązań koszt godziny pracy programisty WordPress nie zwali Cię z nóg.
Dobrą alternatywą dla WordPress jest CMS Drupal, który jednak ma zdecydowanie mniejszą społeczność oraz dostępność darmowych wtyczek, templatek. Kwestię wyboru systemu CMS omówię w odrębnym artykule.
Blog na WordPress zawsze warto dodatkowo zabezpieczyć, przynajmniej w podstawowym zakresie. Przeczytaj ten artykuł: Proste zabezpieczenie WordPress, które wyeliminuje 98% ataków
Więcej informacji pojawi się w drugiej części poradnika. Pozdrawiam!