blogerka

Zakładanie profesjonalnego bloga – Pierwsze kroki w zakładaniu bloga

Coraz więcej czytelników pyta o mojego bloga, chcą podobnie jak ja publikować treści w sieci, część osób chce założyć blog, aby podzielić się z innymi swoim cierpieniem, przekazać doświadczenia związane z chorobą, podnieść na duchu czytelników, są również osoby, które chcą założyć bloga, aby publikować na nim treści eksperckie lub tematyczne – związane z działalnością swojego sklepu internetowego. W pierwszej części poradnika udostępniam cenne wskazówki dla startujących, którzy mają już pomysł, ale nie wiedzą jak założyć profesjonalnego bloga.

Czy warto założyć bloga?

Jeszcze kilka lat temu to pytanie dominowało wśród moich czytelników. Dzisiaj już nie pytają „czy warto”, tylko jak to zrobić w sposób profesjonalny i optymalny. Blogowanie staje się czymś całkowicie naturalnym, dla jednych jest pracą (zawód Bloger), dla drugich odskocznią od życia codziennego. Część osób wykorzystuje blog aby pomagać innym, w różnorodny sposób, od publikowania profesjonalnych poradników rozwiązujących konkretne problemy, poprzez historie swojego życia i choroby, które dla osób w podobnej sytuacji mogą stanowić wsparcie, aż po pomoc doraźną, gdzie blog pośredniczy w dotarciu z przekazem do wielu osób (na przykład zbiórki charytatywne, informacje o adopcjach zwierzaków).

Jak założyć swojego bloga?

Własnego bloga możesz założyć nie ponosząc praktycznie żadnych kosztów, jednak czy to będzie profesjonalny blog? Jeżeli nie wiesz jeszcze na co Cię stać, chcesz spróbować swoich sił, sprawdzić czy „to ma sens” – rozwiązania darmowe są wskazane, jednak gdy masz już konkretną wizję bloga, jasno nakreślony cel, który będzie systematycznie realizowany, wybór darmowych rozwiązań bardzo szybko okaże się wąskim gardłem – przeszkodą w rozwoju. Poniżej znajdziesz kilka optymalnych rozwiązań, które warto uwzględnić podczas zakładania profesjonalnego bloga.

Własna domena i hosting

Będzie potrzebna domena na bloga oraz hosting – od tych 2 rzeczy zaczynamy planowanie wydatków. Koszty wbrew pozorom niewielkie. Domena to wydatek 5 – 20 zł na pierwszy rok. Po roku domenę musisz przedłużyć, koszty odnowienia w zależności od końcówki (rozszerzenia) zgodnie z cennikiem rejestratora (od kilkunastu zł za domenę regionalną do 50-80 zł za domenę PL). Dobry hosting kupisz już za kilkadziesiąt złotych, na przykład za pakiet Start-1 w UnixStorm zapłacisz niecałe 25 zł na rok. Część hostingów posiada programy lojalnościowe, które pozwalają przy przedłużaniu zminimalizować koszty.

Która końcówka domeny będzie optymalna?

Dla rynku PL optymalnym rozwiązaniem jest domena PL (na przykład socialtrends.pl), z pozostałych końcówek korzysta się, gdy dana nazwa domeny jest już zajęta. W przypadku domen globalnych musisz pamiętać, aby odpowiednio przypisać targetowanie na rynek (Polska), bez tego widoczność strony w wyszukiwarce www.google.pl będzie ograniczona. Oczywiście jeśli Twoim targetem jest rynek globalny (www.google.com) niczego nie modyfikujesz. Odpowiedniego przypisania dokonasz poprzez narzędzie Google Search Console, o którym więcej napiszę w kolejnych poradnikach.

Gdzie najlepiej zarejestrować domenę?

Domenę możesz zarejestrować tam gdzie wykupisz hosting lub u zewnętrznego providera. W pierwszym przypadku nie będziesz musiał konfigurować DNS, domyślnie domena będzie przypisana do serwera, w drugim – będzie trzeba dodatkowo skonfigurować DNS-y u swojego rejestratora, jednak nie jest to trudne zadanie i zazwyczaj dobrze omówione w helpie usługodawców.

Z rejestratorów dobre warunki oferuje OVH, aktualna cena rejestracji 12,24 zł brutto za domenę PL, koszt odnowienia to 49,99 brutto. Panel zarządzania domenami rozbudowany, ale miejscami nieintuicyjny, mimo to OVH dla osób, które mają jedną lub kilka domen na utrzymaniu będzie dobrym wyborem. Warto jeszcze wspomnieć, że OVH domyślnie stosuje zabezpieczenie przed transferem domeny do innego rejestratora, dla osób początkujących rozwiązanie dobre – chroni przed fraudami domenowymi, a niestety jest tego coraz więcej.

cennik domen w OVH
Zrzut ekranu z cennika OVH

Oczywiście w ofertach rejestratorów znajdziemy również minimalnie tańsze oferty, na przykład w SeoHost, jednak dokonując rejestracji domeny zwróć uwagę nie tylko na koszty, ale także na panel zarządzania domeną oraz dostępne metody płatności.

Hosting hostingowi nierówny

Jak to bywa z hostingami jeden jest lepszy, drugi gorszy, a trzeci nie nadaje się do niczego. Więcej o wyborze hostingu pisałem w artykule: Jaki hosting wybrać. Jeżeli startujesz z blogiem i masz dylemat który hosting wybrać, koniecznie przeczytaj powyższy artykuł.

Blog na SSL (HTTPS)

Warto od razu postawić bloga na HTTPS (SSL).

Przeczytaj: Niezabezpieczone pobieranie haseł będzie powodować wyświetlanie ostrzeżeń

Przy wyborze hostingu kieruj się wskazówkami z artykułu „Jaki hosting wybrać”, dodatkowo zwróć uwagę, czy dany hosting posiada wsparcie dla darmowych certyfikatów SSL Let’s Encrypt, wspomniane Unixstorm i myDevil oferują pełne wsparcie dla Let’s Encrypt, dzięki temu odchodzą koszty certyfikatu SSL. Więcej o projekcie Let’s Encrypt: https://letsencrypt.org/

Uważaj na darmowe certyfikaty SSL, które po roku będzie trzeba odnowić za trzycyfrową kwotę! Niektórzy dodają do pakietów hostingowych certyfikaty za FREE, które nie mają nic wspólnego z bezpłatną usługą Let’s Encrypt.

Darmowy certyfikat Let's Encrypt - Hosting Unixstorm
Darmowy certyfikat Let’s Encrypt – Hosting Unixstorm

W przypadku typowego bloga użycie płatnego certyfikatu nie ma sensu, zastosowanie płatnych certyfikatów jest uzasadnione w sklepach internetowych oraz na stronach internetowych, które aktywnie prowadzą sprzedaż przez Internet. Jakie są różnice między darmowymi a płatnymi certyfikatami opiszę w kolejnych artykułach.

Strona na WordPress?

Kilka miesięcy temu przez Internet przetoczyła się fala krytyki. W WordPress odkryto krytyczne luki, które umożliwiały przejęcie bloga. Podatności zostały szybko załatane, jednak zła sława pozostała.

Prawda jest taka, że bez względu na wybór systemu CMS ryzyko zawsze było i będzie. WordPress ze względu na swą popularność częściej jest celem ataków, jednak każdy kij ma dwa końce – popularniejszy skrypt zwiększa szansę na szybką aktualizację zabezpieczeń, zarówno w oficjalnym kanale aktualizacji, jak również nieoficjalnie na bugtrackach lub w dedykowanych grupach dyskusyjnych.

Popularność również idzie w parze z kosztami (zazwyczaj niższe koszty rozbudowy), możliwość uzyskania bezpłatnej pomocy od społeczności WordPress, większa liczba płatnych i bezpłatnych templatek, wtyczek, w przypadku dedykowanych rozwiązań koszt godziny pracy programisty WordPress nie zwali Cię z nóg.

Dobrą alternatywą dla WordPress jest CMS Drupal, który jednak ma zdecydowanie mniejszą społeczność oraz dostępność darmowych wtyczek, templatek. Kwestię wyboru systemu CMS omówię w odrębnym artykule.

Blog na WordPress zawsze warto dodatkowo zabezpieczyć, przynajmniej w podstawowym zakresie. Przeczytaj ten artykuł: Proste zabezpieczenie WordPress, które wyeliminuje 98% ataków

Więcej informacji pojawi się w drugiej części poradnika. Pozdrawiam!

6 komentarzy

  • zastosowanie płatnych certyfikatów jest uzasadnione w sklepach internetowych oraz na stronach internetowych, które aktywnie prowadzą sprzedaż przez Internet. – tu sie nie zgodze 🙂 to kwestia ewnetualnego prestizu – ceryfikaty darmowe i komercyjne sa identyczne – niby komercyjne daja gwaramcje jedna k sotatnich 10 latach bylo az 7 przpadkow gdzie pozwano o nie firmy gwarancyjne i zadna firma ni wyakazala ze wlam byl spowodany bledem SSL – to jak z pomoc premium w home.pl 🙂 daje tylko to ze krocej czekasz na polaczenie z konsultantem

    • Tam gdzie są „gwarancje” i duża kasa, zawsze dochodzi do sporów więc trzeba się z tym liczyć, że wystawca występujący również w roli ubezpieczyciela będzie walczył o swoje.

  • Dzięki Mariusz! Przydatne porady! Chciałabym stworzyć bloga modowego z własną domeną ale nie bardzo wiem jak do tego zabrać się. Domenę już mam. Czy możesz napisać jaki jest koszt założenia bloga razem ze wszystkim tak bym od razu mogła na nim pisać.

    • @Moniko, wszystko zależy od tego jakie są Twoje wymagania. Kwestia ile czasu zejdzie na poustawianie wszystkiego, zabezpieczenie, skonfigurowanie skórki i wtyczek, dostosowanie szablonu, konfiguracje dodatkowe np. newslettera, narzędzi analitycznych oraz od innych założeń projektowych, które mogą podnieść cenę. Bez zapoznania się ze wszystkim nie będę w stanie wycenić. Przedstaw proszę szczegóły na kontakt(małpa)socialtrends.pl, zapoznam się z wymaganiami i wtedy będę mógł zrobić wycenę.

    • To temat na sporej objętości artykuł, ale mówiąc krótko, jeśli jesteś początkująca to warto tam spróbować swoich sił. Jeśli blogowanie wciągnie Cię, można wtedy przejść na własną domenę, można nawet podpiąć istniejącą stronę pod domenę więc z tym większego problemu nie powinno być.

O autorze…

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.