Jak zoptymalizować zaplecze SEO – optymalizacja powierzchni dyskowej hostingu

W jaki sposób zoptymalizować zaplecza, aby ponosić mniejsze koszty ich utrzymania? W tym artykule przedstawię jeden ze sposobów optymalizacji, dzięki któremu na tym samym planie hostingowym będziesz w stanie zrobić więcej… za mniej. Metoda przedstawiona poniżej może sprawdzić się również na stronach fotografów, artystów, którzy wrzucają na stronę setki zdjęć każdego miesiąca.

Zmniejsz koszty utrzymania zaplecza SEO

Kto by pomyślał, że taka „pierdółka” jest szansą na spore oszczędności, a jednak! Najpopularniejszym systemem CMS nie tylko pod zaplecza SEO jest WordPress. Chętnie z niego korzystamy ze względu na prostotę, elastyczność, mnogość wtyczek, niestety jego domyślna konfiguracja może spowodować szybkie wyczerpanie powierzchni dyskowej naszego konta hostingowego. Mało tego, na niektórych hostingach wciąż mamy „inodes limit” – czyli limit katalogów i plików, co dodatkowo motywuje do „działania” czyt. oszczędzania powierzchni dyskowej 🙂

Różne rozmiary zdjęć w WordPress

Wgrywając obrazki, WordPress automatycznie tworzy miniatury, domyślnie w 3 rozmiarach więc finalnie do dyspozycji mamy zdjęcie oryginalne, miniaturkę 150×150, medium 300x i large size thumbnail w rozmiarze 640x. Mało tego, aktualnie używana templatka może zmusić WordPress’a do wygenerowania kolejnych miniaturek. Odpowiedzialna jest za to funkcja add_image_size() znajdująca się przeważnie w pliku functions.php w katalogu głównym skórki.

add-image-size-wordpress

Tworzenie kilkunastu rozmiarów miniatur to domena templatek dedykowanych dla fotografów lub ogólnie mówiąc z przeznaczeniem dla stron artystycznych (gdzie zdjęcia odgrywają kluczową rolę). Owszem taka rozrzutność zdarza się również w skórkach magazynowych i typowych blogowych, jednak najczęściej występuje w templatkach do tworzenia portfolio. Poniżej przykładowy zrzut z podglądem na katalog na serwerze – widzimy na nim dużą ilość grafik w różnych rozmiarach, które zostały wygenerowane automatycznie.

katalog-na-serwerze-miniaturki
Widok katalogu z miniaturkami na serwerze

Niestety tego typu podejście błyskawicznie pozbawi nas przestrzeni na dysku serwera, albowiem trzeba jeszcze pamiętać o kopiach zapasowych, które muszą być systematycznie tworzone i też często przechowywane na tym samym koncie hostingowym, a też backupy przez „rozrzutność” będą większych rozmiarów niż normalnie. Doprowadzi to do szybszego wyczerpania powierzchni, zmuszając nas do przejścia na „wyższy pakiet”. Można temu zaradzić? TAK!

Tworzenie miniatur – limit transferu i szybkość strony

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie – Jak wyłączyć lub ograniczyć tworzenie miniatur w WordPress muszę omówić jeszcze jedną ważną kwestię. Autogenerowanie miniatur nie należy traktować jako „czyste zło”, dzięki takiemu podejściu obrazki w postach (featured posts) oraz widgetach mają mniejszy rozmiar, przez co Twoja strona wczytuje się szybciej – takie jest założenie. W praktyce bywa z tym różnie, to temat na odrębny artykuł.

Tworzenie miniaturek w rozmiarach small, medium i large można bez problemu wyłączyć na ekranie Ustawienia mediów (Ustawienia => Media) podając wartość „0” we wszystkich polach.

ustawienia-mediow-zero
Rozmiary obrazków w WordPress – wyłączenie

Opcja zadziała w przypadku zdjęć dodawanych bezpośrednio w treści postów (single/posts) – wtedy na ekranie Ustawień wyświetlania załączonego pliku w sekcji Rozmiar, do wyboru będzie tylko jedna opcja. Co to w praktyce oznacza?

Wstawiając grafikę z biblioteki mediów, musisz dodać ją w pełnym rozmiarze, dopiero później w szczegółach danego zdjęcia możesz wybrać własny rozmiar ustalając jego wysokość i szerokość (w pikselach).

szczegoly-obrazka-wordpress
Szczegóły obrazka – Przycisk Edytuj

Co ciekawsze, nawet jeżeli ustalisz rozmiar o 50% mniejszy od oryginału, nie spowoduje to zastąpienie zdjęcia jego mniejszą wersją (miniaturką) – wczyta się zdjęcie w pełnym rozmiarze, a skalowanie będzie przeprowadzone za pomocą właściwości width i height.

Własny rozmiar obrazka w WordPress
Własny rozmiar obrazka w WordPress

Gdy Twój usługodawca hostingowy nakłada restrykcyjne limity transferu – wtedy musisz zastanowić się, czy w ogóle ma to sens i ile zyskasz, a ile stracisz na wyłączeniu bądź ograniczeniu tworzenia miniatur. Jeżeli Twój dostawca hostingu oferuje nielimitowany transfer lub miesięczny/roczny limit jest wysoki, możesz pokusić się o wyłączenie generowania miniatur. Decyzję podejmuj analizując zyski i straty, oblicz co będzie lepiej opłacać się i dostosuj strategię do możliwości Twojego aktualnego konta hostingowego. Jeżeli na stronie w postach masz dużą liczbę zdjęć, w dodatku ogromnych rozmiarów np. zdjęcia sesji ślubnych, zastanów się z 10 razy, zanim wyłączysz tworzenie miniatur.

Co warto w tym miejscu jeszcze napisać? Ustawienia mediów nie zadziałają dla tzw. featured images (obrazki wyróżniające), które chyba każdy z nas ustawia, aby posty miały profesjonalny ładny wygląd. Ten typ miniatur można zoptymalizować w inny sposób. Poniżej szczegóły…

Optymalizacja tworzenia miniatur w WordPress – obrazki wyróżniające

Zainstaluj i aktywuj dwie wtyczki: Thumbnail Cleaner oraz Optimize Images Resizing. Pierwsza z wtyczek pozwoli wykonać backup katalogu Uploads oraz oszacować rozmiar wszystkich grafik. Z kolei Optimize Images Resizing to wtyczka, która pozwoli nie tylko oczyścić katalog Uploads ze zbędnych miniaturek, ale również utworzyć tylko te miniaturki, które są faktycznie niezbędne czyt. potrzebne do prawidłowego wyświetlania elementów strony.

thumbnail-cleaner-backup-analiza
Thumbnail Cleaner – Backup i Analiza

Wpierw wykonaj backup, przejdź do Narzędzia => Thumbnail Cleaner. Przed przystąpieniem do tego zadania upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnego miejsca na koncie hostingowym, w przeciwnym wypadku otrzymasz błąd tworzenia archiwum. Backup możesz również wykonać za pomocą choćby klienta FTP (FileZilla, WinSCP etc.) – w tym scenariuszu pobierz na dysk lokalny całą zawartość katalogu Uploads. Jeżeli nie stworzysz kopii zapasowej, nie wykonuj pozostałych kroków z poradnika!

Okej, zakładam że stworzyłeś już backup, teraz kliknij Start Analyzing, po kilku sekundach lub minutach otrzymasz informację o liczbie plików oraz ich rozmiarze. UWAGA! W tym pluginie nie korzystaj z opcji Delete Thumbnails!

Przejdź teraz na ekran Ustawienia mediów (Ustawienia => Media). Wtyczka Optimize Images Resizing uzupełniła tamtejsze opcje o dodatkową funkcję: Remove image sizes. Aby rozpocząć optymalizację, kliknij Start cleanup.

ustawienia-mediow-2

Otrzymasz informację o powodzeniu operacji wraz z aktualną liczbą miniaturek. Po wykonaniu tej czynności w zasadzie nic więcej nie musisz robić. Miniatury w danym rozmiarze będą automatycznie tworzone, tylko wtedy, kiedy będą faktycznie potrzebne. Podczas dodawania plików do biblioteki mediów nie będą tworzone żadne dodatkowe warianty rozmiarów.

Dla sprawdzenia „skuteczności” optymalizacji przejdź jeszcze raz do Narzędzia => Thumbnail Cleaner i użyj opcji Start Analyzing. Poniżej wynik dla SocialTrends: przed 24,39 MB (786 plików), po optymalizacji „na świeżo” wynik 1,39 MB (65 plików), a po ponownym wygenerowaniu wszystkich potrzebnych miniaturek: 2,89 MB (106 plików).

reanaliza-rozmiaru
Rozmiar plików po zastosowaniu optymalizacji

Uzyskane wyniki w dużym stopniu uzależnione są od konkretnej templatki. Czym więcej zarejestrowanych rozmiarów, tym więcej można zyskać.

Wada tego rozwiązania?

Miniatury wprawdzie są generowane tylko raz – podczas pierwszego dostępu do zawartości danej podstrony, jednak przy rozbudowanej stronie może dojść do zwiększenia obciążenia serwera, dlatego tego typu optymalizację warto przeprowadzać w późnych godzinach wieczornych, kiedy obciążenie jest najniższe. Dodatkowo, aby pomóc w odbudowaniu miniatur można część podstron własnoręcznie „przeklikać” lub spuścić z łańcucha bota napisanego w iMacros, który także załatwi sprawę. PS. Nie używaj auto-generatorów (regeneracja miniaturek), one zazwyczaj odbudowują wszystkie zarejestrowane typy rozmiarów, a przecież nie o to walczyliśmy 🙂

Powodzenia w optymalizacji! W razie pytań formularz komentarzy jest do Twojej dyspozycji 🙂

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.