lustrzanka na biurku

Zdjęcia do sklepu internetowego – skąd brać zdjęcia lub jak je samodzielnie zrobić

Zdjęcia produktowe odgrywają niezwykle istotną rolę w sklepie internetowym. Ich zadaniem nie jest wyłącznie przyciągnięcie uwagi kupującego, ale także wspomaganie procesu pozycjonowania. Nie można bowiem zapomnieć, że wyszukiwarka Google „lubi” strony obfitujące w prawidłowo zoptymalizowane obrazy. Skąd wziąć zdjęcia do sklepu online? W tym temacie masz do wyboru dwie opcje – możesz pozyskać je z różnych źródeł lub wykonać samodzielnie.

Pozyskanie zdjęć produktowych to jeden z podstawowych dylematów przedsiębiorców wkraczających do świata e-commerce. Wiele osób obawia się, że ich zakup znacząco obciąży budżet startowy. Nie musisz jednak obawiać się kosztu inwestycji, bo w wielu przypadkach okazuje się, że fotografie oferowanych w sklepie produktów są udostępniane sprzedawcom bez żadnych opłat.

Dlaczego zdjęcia produktowe są tak bardzo istotne?

Handel naziemny ma istotną przewagę nad internetowym – w sklepie stacjonarnym klient ma możliwość przyjrzenia się z bliska każdemu produktowi, a wiele z nich może także wziąć do ręki i obejrzeć z każdej strony. Z oczywistych względów, w sektorze e-commerce nie ma takiej możliwości. W tym przypadku, obowiązkiem sprzedawcy jest stworzenie czegoś w rodzaju protezy doznań sensorycznych poprzez zamieszczenie na stronie nie tylko atrakcyjnych pod względem wizualnym, ale także szczegółowych i czytelnych zdjęć.

Praktyka pokazuje, że w sklepach online, które używają mało czytelnych zdjęć (czyli takich, które nie obrazują wszystkich cech danego produktu), współczynnik odrzuceń jest wyższy niż w sklepach, które dbają o jakość obrazów na stronie. Zresztą cierpi na tym również współczynnik konwersji, który jest lepszy, gdy jakość i szczegółowość zdjęć są na wysokim poziomie. Nie jest to specjalnie zaskakujące, bo sam opis i specyfikacja techniczna nie wystarczą, by zachęcić do kliknięcia przycisku Zamów.

Za przykład niech posłuży nam branża odzieżowa. Klientki butików online, które szukają ciekawej bluzki na lato, muszą mieć świadomość z jakiej tkaniny jest wykonana dana rzecz, w jakich rozmiarach i kolorach jest oferowana. Suche dane nie zastąpią jednak wrażeń wzrokowych. Na finalną decyzję zakupową wpłynie przede wszystkim prezencja owej bluzki. Teraz wyobraź sobie dwie fotografie: na pierwszej modelka stoi wyprostowana i jest zwrócona twarzą w stronę obiektywu, na drugiej ta sama modelka siedzi z kolanami uniesionymi po podbródek i jest fotografowana z profilu. Która z tych fotografii będzie dla kupującej bardziej wartościowa? Oczywiście, że pierwsza.

Zatem, skąd wziąć zdjęcia produktowe do sklepu internetowego, które będą zgodne z oczekiwaniami kupujących? Do wyboru masz kilka opcji:

  • możesz skorzystać ze zdjęć dostarczanych przez hurtowego dystrybutora lub producenta,
  • możesz zlecić ich wykonanie osobie lub firmie specjalizującej się w fotografii produktowej,
  • możesz wykonać je samodzielnie.

Każde z tych rozwiązań ma wiele zalet, ale też kilka wad.

Zdjęcia od hurtowni lub producenta

Nawiązując współpracę z dystrybutorem lub hurtownią, otrzymasz plik produktowy, w którym poza szczegółowymi opisami produktów znajdziesz najprawdopodobniej także zestaw zdjęć dla każdego towaru (lub przynajmniej większości z nich), składającego się na dany asortyment. Zakres ich wykorzystania reguluje umowa zawarta między dostawcą a sprzedawcą. Najczęściej, nie ma żadnych przeciwwskazań przed wykorzystywaniem ich w celach handlowych. Jeżeli jednak zdarzy się, że zawarty w dokumencie zapis pozostawi miejsce na jakiekolwiek wątpliwości, dopytaj o możliwość umieszczenia obrazów na swojej stronie.

W rzadkich przypadkach zdarza się, że dla niektórych artykułów nie wykonano zdjęć. W takiej sytuacji, warto poszukać ich na stronie producenta, ale uwaga – nie zawsze istnieje możliwość ich wykorzystania! Najczęściej, stosowna informacja na ten temat jest zamieszczona na stronie internetowej, jednak jeżeli nie możesz znaleźć stosownego zapisu, lub którykolwiek z jego punktów jest dla ciebie niejasny, wyślij stosowne zapytanie.

Jakie zalety ma korzystanie z gotowych zdjęć?

Wymieniając plusy takiego posunięcia, należy wskazać na następujące kwestie:

  • materiały udostępniane przez hurtownię, dystrybutora lub producenta są darmowe,
  • najczęściej przedstawiają odpowiednio wysoką jakość,
  • zwykle prezentują szczegółowo dany produkt i uwypuklają wszystkie jego kluczowe cechy.

Niestety, takie rozwiązanie nie jest też pozbawione wad. Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę z faktu, że znajdujące się w posiadaniu hurtowni materiały reklamowe są udostępniane wszystkim podmiotom, z którymi współpracuje dana firma. Decydując się na ich zamieszczenie, rezygnujesz z unikalności, a ta cecha jest szalenie istotna w sektorze e-commerce. Musisz mieć świadomość, że kupujący, który szuka określonego produktu, najprawdopodobniej zapozna się z ofertą przynajmniej kilku sklepów. Jeżeli nie wyróżnisz się na tle konkurencji, twoje szanse na sfinalizowanie transakcji będą mniejsze.

robienie zdjęcia lustrzanką
Zdjęcie lustrzanką

Zdjęcia wykonane przez profesjonalistę

Kolejna możliwość to wykorzystanie własnych zdjęć, które wykona dla ciebie specjalista z dziedziny fotografii produktowej. To bardzo dobre rozwiązanie dla osób, które zamierzają sprzedawać w Internecie własne produkty (np. rękodzielnicze). W takiej sytuacji, nie można przecież liczyć na gotowe fotografie.

Podejmując współpracę z fotografem, możesz uczestniczyć w procesie wykonywania fotografii produktowych, przekazując specjaliście swoje sugestie co do stylu zdjęć i cech produktów, które mają być uwypuklone. Jeżeli jednak nie dysponujesz jeszcze zbyt dużym doświadczeniem w tej dziedzinie, możesz liczyć na fachową poradę. Dzięki temu, w twoim sklepie znajdą się profesjonalne obrazy o ogromnej przydatności sprzedażowej.

Należy jednak podkreślić, że takie rozwiązanie najlepiej sprawdzi się w przypadku przedsiębiorców, którzy w swoim sklepie oferują tylko ograniczony asortyment. Zlecenie wykonania kilkunastu fotografii produktowych nie będzie zbyt dużą inwestycją, ale jeżeli oferta sklepu ma obejmować kilkaset lub nawet więcej produktów, koszt usługi będzie wysoki i jest bardzo prawdopodobne, że znacząco przekroczy założenia budżetowe osoby, która dopiero rozpoczyna działalność w sieci.

Samodzielne wykonanie zdjęć produktowych

W takiej sytuacji, lepiej zdecydować się na samodzielne wykonanie zdjęć. Podstawowe, nieskomplikowane zdjęcia produktów wykonasz już za pomocą smartfona wyposażonego w wysokiej klasy aparat fotograficzny (zobacz polecane smartfony z dobrym aparatem na DxOMark). Nie obejdzie się jednak bez pewnych inwestycji. Na początek będą ci potrzebne następujące akcesoria:

  • statyw,
  • softbox lub lampa LED z regulacją intensywności światła,
  • namiot bezcieniowy,
  • elementy zwiększające atrakcyjność zdjęć: kolorowe tła, tafle tworzące efekt odbicia.

To na początek wystarczy, by stworzyć atrakcyjne, profesjonalnie wyglądające zdjęcia. Gdy twój sklep internetowy zacznie się rozwijać, zainwestuj w aparat fotograficzny (lustrzankę i obiektyw), który znacząco zwiększy twoje możliwości w tej kwestii. Dobrze będzie również, jeżeli zainwestujesz w dobrej jakości kurs fotografii produktowej. Jakość sprzętu fotograficznego jest bardzo ważna, ale jeszcze ważniejsza jest wiedza, jak optymalnie wykorzystać jego możliwości.

robienie zdjęcia obuwia
Zdjęcie obuwia w studio

Wraz z nabieranym doświadczeniem, zorientujesz się, które zdjęcia najlepiej sprawdzają się w twoim sklepie. Na początku, skup się na packshotach, czyli fotografiach wykonywanych na białym tle (w namiocie bezcieniowym). Takie zdjęcia prezentują się profesjonalnie i szczegółowo obrazując cechy produktu. Dobrym pomysłem okażą się też zdjęcia, na których zaprezentujesz użycie produktu. Dzięki temu, będziesz mógł zobrazować niektóre z jego funkcji. Nie zapomnij o zbliżeniach, które wyeksponują najistotniejsze cechy i o fotografiach cross-sellingowych, czyli przedstawiający dany produkt w towarzystwie innego (np. smartfon + etui). Dobrym pomysłem jest również zrobienie krótkich filmów z prezentacją produktów, które będzie można wrzucić na stronę sklepu i do mediów społecznościowych lub użyć w płatnych reklamach.

Własne fotografie mają wiele zalet

Samodzielnie wykonane zdjęcia produktowe najlepiej oddadzą twoją wizję w kwestii prezentacji produktów. Poza tym, uczynią twój sklep on-line unikalnym miejscem, niepodobnym do konkurencyjnych stron. To z całą pewnością wpłynie na wrażenia użytkownika, ułatwi identyfikację twojej marki i zwiększy zaufanie klientów. Jeżeli kupujący zobaczy na stronie autorskie zdjęcia, nabierze przekonania, że kupuje u osoby, która rzeczywiście wie, co sprzedaje. Nie można też zapomnieć, że własne zdjęcia możesz bez przeszkód udostępniać w celach marketingowych, np. blogerom (influencerom) recenzującym dany produkt.

Amatorskie robienie zdjęcia produktowego
Zdjęcie smartfonem

Nie można zapomnieć o kwestiach związanych z SEO. O ile zdjęcia udostępnione przez hurtownię nie wywierają negatywnego wpływu na pozycję w wynikach wyszukiwania (w przypadku materiałów graficznych, Google nie daje punktów karnych za duplicate content), to z całą pewnością nie pomogą ci w pozyskaniu nowych klientów.

Autorskie zdjęcia są milej widziane, ponieważ w wynikach wyszukiwania Google Grafika skuteczniej przyciągają do sklepu osoby zainteresowane danym produktem, oczywiście o ile zostały wykonane w sposób profesjonalny, choć jak pokazuje praktyka, nawet gorszej jakości fotografie produktowe, ale unikalne, potrafią przyciągnąć do sklepu wielu nowych użytkowników.

Skomentuj

Korzystając z formularza, zgadzasz się na przechowywanie i przetwarzanie Twoich danych tj. Imienia i Nazwiska lub pseudonimu, adresu e-mail oraz innych danych, które wpiszesz w treści komentarza. Dodatkowe informacje znajdziesz w polityce prywatności.

Mariusz Kołacz

Marketingiem internetowym zajmuje się od 2008 roku, a informatyką i nowymi technologiami od ponad 15 lat. Tworzę narzędzia marketingowe, piszę teksty, a po godzinach lubię przeczytać dobrą książkę z zakresu medycyny lub parapsychologii. Dowiedz się, jak możesz rozwinąć swój biznes korzystając z SEO, SEM, Social Media oraz automatyzacji marketingu.